Jos nyt oikeasti syttyisi sota, mitä tekisi aatteenmies; sivari??
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Surinam tai Venezuela ovat kohtuullisen etäällä Euroopasta. Kanadankaan maaperällä ei 1700-luvun jälkeen ole käyty yhtään sotaa jne. Vaihtoehtoja maailmassa kyllä on....
..Hmm.. Eikös noi kaikki ole siirtomaita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taitais voida lähteä. Ei ne päästä täältä lähtemään. Sivarit ois joko jossain siviililuontoisissa tehtävissä auttamassa, tai sitten naisten ja lasten kanssa samassa porukassa.
Jos ja kun riski joutua rintamalle oikeuttaa kansainvälisen lain puitteissa turvapaikkaan, tällaisen riskin alla elävän henkilön maasta poistumisen estäminen olisi sotarikos. Se on joko tai. Joko sotaa saa paeta tai sitä ei saa paeta. Ei voi olla niin, että irakilainen saa paeta, mutta suomalainen ei saa. Suomen valtio on viime aikoina toiminut siitä lähtökohdasta, että sodan pakeneminen on ihan ok eikä kenelläkään ole velvollisuutta asettaa itseään vaaraan aseellisessa konfliktissa.
Hakisin Ruotsista turvapaikkaa. Olisin ensimmäisten joukossa.
Mitäs jos kaikki tekisi samoin kuin sinä?
Kyllä Ruotsiin mahtuu. Varmaan keksisivät jotain työtäkin. Ruotsi on aina tarjonnut suomalaisille työtä ja toimeentuloa.
On vai? Kappas vaan..
60-ja -70 luvulla Ruotsi tarjosi sadoille tuhansille työttömille suomalaisille työtä ja jotka muutti Ruotsiin.
Sadassa tuhannessa on 5 nollaa.
Kunnon sivariaatteen mies pitää vihollisena Suomen valtiokoneistoa, joka epäonnistuttuaan ystävällisten suhteiden ylläpitämisessä naapurin kanssa pakottaa syyttömät miehet tappamaan toisia samanlaisia syyttömiä tai kuolemaan turhaan. Vihollisen, eli siis Suomen, vastustaminen ja toiminnan haittaaminen on siis etusijalla.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taitais voida lähteä. Ei ne päästä täältä lähtemään. Sivarit ois joko jossain siviililuontoisissa tehtävissä auttamassa, tai sitten naisten ja lasten kanssa samassa porukassa.
Soon tua sota, meinaan menny persiillen nykyste. Tykillä ja raketeilla ammutaan vain sinne, misson sivareita ja naisia lapsinee. Josettä usko, niin kysykää Aleppolaisilta. Turhahan niitä pelekkiä uroksia on ampua, ei keskenään lisäänny.
Joten se on parhaten turvassa, jollon rynkky käes ja panoksia taskus.
Samaa kuin nainenkin eli (*uoraksi) lotaksi kenttäsairaalaan, ruottiin tai kaupungin pommisuojaan värjöttelee, koska tasa-arvo.
Kyllähän Venäjä halajaa,ja haluaa etelä-Suomen syväsatamia sotalaivoillensa.Lisäksi moottoritie Vaalimaalta
Turkuun.Senkun jyristelee kolonnan kanssa.Kauppatorille tsajulle,ja vodkalle!
Siis mitä? Onko oikeasti totta, että jos sota syttyisi niin minä olisin velvoitettu jäämään Suomeen kuolemaan? Kyllä mä ainakin karkaisin kauas pois Eurooppaan...
t. nainen
Vierailija kirjoitti:
Toki pidämme myös seuraa kotirintaman naisille sillä aikaa kun miehet on rintamalla. Joskin ihan vaan omasta tahdosta, tuskin siihen mitään virallista velvollisuutta on.
Tätä en kyllä usko. Naiset eivät arvosta sivareita. Miehittäjämaan miehetkin ovat parempi vaihtoehto, koska he ovat osoittaneet voimansa suomalaisiin miehiin nähden, jotka eivät onnistuneet naisiaan puolustamaan.
Tämä naisten halveksunta ei tietysti vaikuttaisi saantiini mitenkään, siksipä sivarin kävinkin.
T: Sivarineitsyt m34
Vierailija kirjoitti:
Samaa kuin nainenkin eli (*uoraksi) lotaksi kenttäsairaalaan, ruottiin tai kaupungin pommisuojaan värjöttelee, koska tasa-arvo.
Että asiat menisi mittasuhteisiin ja olisivat vertailukelpoisia, totean että itse reservin upseerina sodan syttyessä Suomessa siirtyisin ulkotiloihin, kävisin sen ainoan kerran kusemassa Suomeen päin ja uhraisin ajatuksen tai kaksi Suomessa oleville sukulaisille.
Sitten jatkaisin elämää jossain missä ollaan jo Naton jäseniä, toivoen ettei minua suomalaisuuteni vuoksi leimata tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Me sivarit (ja myös aseettoman palveluksen armeijassa suorittaneet sekä armeijan käymisestä kokonaan vapautetut) tekevät sodan aikana ihan just sitä mitä valtiovalta on laissa ja asetuksissa säätäneet tehtäväksi.
Sotilaskoulutusta meillä ei ole joten rintamalle tuskin päästävät kun emme niistä pommeista mitään tiedä, mutta veikkaan että jotakin kotipaikkakuntien yleishyödyllistä työtä määrätään tekemään.
Toki pidämme myös seuraa kotirintaman naisille sillä aikaa kun miehet on rintamalla. Joskin ihan vaan omasta tahdosta, tuskin siihen mitään virallista velvollisuutta on.
On tainnut Simo Hovarin sodankäynti tietämys jäädä äikän tunnilla luettuun Tuntemattomaan sotilaaseen.
Tuskin seuraavassa sotilaallisessa kriisissä tulee olemaan erillistä rintamaa. Jos onkin niin se voi olla mielummin Mannerheimin tiellä, kuin korvessa.
Sotilaskoulutus ainakin 6 kk:n vässyköillä ei nyt aivan hurjaa tietotaitoa ole, että maanpuolustuksen kannalta oleellista siviilityötä tekeviä miehistökoulutuksen saaneita korvattaisiin pavelusta suorittamattomilla.
Se mitä ilman sotilaskoulutusta olevat joutuvat kriisin aikana tekemään riippuu pitkälti kriisin luonteesta ja kestosta.
Tällä hetkellä edes suurelle osalle asekoulutuksen saaneille ei ole osoitettuna mitään sodanajan tehtävää, joten tuskin kouluttamattomia sotimaan heti ollaan ottamassa.
Tuo maanpuolustusvelvollisuus ei riipu sukupuolesta eli inttiä käymättömät naiset ovat ihan samassa jamassa kuin inttiä käymättömät miehet, jos olisi pitkä kriisi niin jonkinlainen lottajärjestö ehkä tulisi naisille ja koiraslotille.
Oma sodanajan tehtäväni on lähinnä järjestyksen säilyttäminen siviilialueilla.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Onko oikeasti totta, että jos sota syttyisi niin minä olisin velvoitettu jäämään Suomeen kuolemaan? Kyllä mä ainakin karkaisin kauas pois Eurooppaan...
t. nainen
On totta ja karkaamista suunnitellessasi saatat kuolla.
t. res. kers. sotilaspoliisi sekä nainen, joka saattaa joutua ampumaan kaltaisiasi karkureita.
Olen käynyt armeijan, mutta luultavasti jäisin kotiin vain polttamaan pilveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. nainen
t. res. kers. sotilaspoliisi sekä nainen, joka saattaa joutua ampumaan kaltaisiasi karkureita.
Voin sanoa, että jos ammut jotain "karkureita" niin oma henkesi saattaa sen jälkeen olla löyhässä. Jätä noi fantasoinnit vähemmälle, ei täällä eletä mitään 30-lukua jossa ihmiset peloteltiin tappamaan toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. nainen
t. res. kers. sotilaspoliisi sekä nainen, joka saattaa joutua ampumaan kaltaisiasi karkureita.Voin sanoa, että jos ammut jotain "karkureita" niin oma henkesi saattaa sen jälkeen olla löyhässä. Jätä noi fantasoinnit vähemmälle, ei täällä eletä mitään 30-lukua jossa ihmiset peloteltiin tappamaan toisiaan.
Tuota jopa päätät itse edes mitä mieltä olet ennen kuin kirjoitat. Jos sattuu karkureita kuolemaan kiinniotettaessa se ei ole mitään 30 lukua. Aika harva terroristikaan on viime vuosina saatu elävänä kiinni Euroopassa ja Venäjällä tuskin koskaan.
Sitten uhkailet minua hengen menetyksellä sodan jälkeen. Ei ole kuolemantuomioita suomessa eikä niitä jaettu viime sotienkaan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me sivarit (ja myös aseettoman palveluksen armeijassa suorittaneet sekä armeijan käymisestä kokonaan vapautetut) tekevät sodan aikana ihan just sitä mitä valtiovalta on laissa ja asetuksissa säätäneet tehtäväksi.
Sotilaskoulutusta meillä ei ole joten rintamalle tuskin päästävät kun emme niistä pommeista mitään tiedä, mutta veikkaan että jotakin kotipaikkakuntien yleishyödyllistä työtä määrätään tekemään.
Kuinka väärässä oletkaan.
Sodan aikana sivarit laitetaan aina eturintamalle missä kuolleisuus on suurin, koska tällätavoin säästetään koulutuksen saaneiden sotilaiden henkiä ja pyritään heikentämään vihollisen vastusta menettämättä miehistöä.Tämä on yleinen käytäntö joka maan armeijalla; sotaa käydään järjellä ja realiteeteilla eikä hehhuleiden ja suvakkivajakien hyvä ihminen ideologialla.
Viittaat yleiseen käytäntöön, missä maassa näin on tehty? Itse en ole kuullut että sivareita on pakotettu sotaan vaikkapa USAn, Ranskan, Saksan ja Britannian joukoista. Ne kun taitaa olla ainoat länsimaat jotka ovat parina viimevuosikymmenenä (jonka ajan sivareita ihan oikeesti on ollut vasta olemassa) olleet sodassa ylipäätään.
Ihan vaan kerrot että mikä maa näin on menetellyt ja missä sodassa ja joku linkki olisi myös hyvä liittää mukaan niin voimme muut käydä tarkistamassa asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka väärässä oletkaan.
Sodan aikana sivarit laitetaan aina eturintamalle missä kuolleisuus on suurin, koska tällätavoin säästetään koulutuksen saaneiden sotilaiden henkiä ja pyritään heikentämään vihollisen vastusta menettämättä miehistöä.Tämä on yleinen käytäntö joka maan armeijalla; sotaa käydään järjellä ja realiteeteilla eikä hehhuleiden ja suvakkivajakien hyvä ihminen ideologialla.
Viittaat yleiseen käytäntöön, missä maassa näin on tehty? Itse en ole kuullut että sivareita on pakotettu sotaan vaikkapa USAn, Ranskan, Saksan ja Britannian joukoista. Ne kun taitaa olla ainoat länsimaat jotka ovat parina viimevuosikymmenenä (jonka ajan sivareita ihan oikeesti on ollut vasta olemassa) olleet sodassa ylipäätään.
Ihan vaan kerrot että mikä maa näin on menetellyt ja missä sodassa ja joku linkki olisi myös hyvä liittää mukaan niin voimme muut käydä tarkistamassa asian.
Noista maista vain Länsi-Saksassa on edes ollut sivareita ja Saksa ei ole juuri sotinut edes yhdistymisen jälkeen. Sivareita on ollut vain maissa, jossa on asevelvollisuus.
USAssa oli vielä Vietamin aikaan asevelvollisuus, sivareita siellä ei ole ollut.
Sotilaskarkurit ja kutsuntojen välttejijät pakenivat ulkomaille, tai joutuivat vankilaan. Sotimaan heitä ei laitettu.
Nykyään USAssa reservissä olevan on pakko lähteä, jos käsky käy. Siinä ei auta vaikka olisit kolmen pienen lapsen äiti, joista nuorin vain joitain kuukausia.
t. eri
Riippunee sivarista. Lääkäri jatkaa lääkärinä, herr tehtaan omistaja alkaa tehdä patruunoita ja herr lentokonemekaanikko korjaa alkaa korjata hävittäjiä. Herr esiintyvän taiteen performanssiakrobaatti ja herr kulttuuritulkki pukevat sitä vastoin maastopuvun päälle. Pikakoulutus ja rintamalle mars. Siinä ei enää kysellä, että pidätkö kukista vai koppakuoriaisista.
Minun veljeni tekisivät ihan samaa, mitä tekivät sivareinakin. Toinen leikkaisi potilaita ja toinen siunaisi vainajia.
Kyllä tästä saa sen kuvan, että jos ei kiinnosta niin ei tarvi.. Paskan teillä ainakaan mitään ideologiaa ole..