Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AUTTAKAA! Jos Kela hylkää sairauspäivärahan, maksaako työnantaja silti palkkaa?

Vierailija
22.11.2016 |

Olen ollut pitkällä sairaslomalla ja 90 sairaslomapäivää tuli täyteen. 90 päivän jälkeen pitää Kelaan laittaa hakemus, joka nyt sitten tuli hylkynä takaisin. TES:in mukaan työnantaja maksaa palkkaa enemmän tai vähemmän 180 päivää. Eli tarkoittaako tämä nyt siis sitä, että työantaja maksaa minulle palkkaa, vaikka Kela hakemuksen onkin hylännyt?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Kela hylkäsi hakemuksen? Kai siinä joku selitys oli? Työnantaja maksaa palkan tessin mukaan, jos kyseessä ei ole kauneusleikkaus tms. - mutta sinulla ei liene tästä kyse?

Sinun kannattaa tehdä Kelalle valitus hylkäyksestä.

Vierailija
2/13 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitys oli, mutta en ala sitä sen suuremmin tässä purkamaan. Kaikki oman lääkärini lausunnot ja tutkimustulokset kumottu täysin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos TA maksaa sulle TES:sin mukaan palkkaa 180 sairauslomapäivää, miksi sun piti laittaa KELA-hakemus 90n päivän jälkeen? TA hakee päivärahat suoraan itselleen KELAsta siihen saakka, kun maksaa sulle palkkaa. 

Vierailija
4/13 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuosta tapauksesta, mutta itse jouduin työttömyystukea hakemaan kun päätös kuntoustustuesta viipyi.

Siis olin sairas ja minulla oli työpaikkakin, kuulemma normaalimenettelyä, vaikka minulla oli kaksikin syytä miksi en työpaikkaa todella tarvinnut.

Meinasivat laittaa minut kursseille.

Vierailija
5/13 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, epähuomiossa kirjoitin väärin. Siis tosiaan Kela vaatii 90 päivän jälkeen lääkärin B-lausunnon, jonka nyt sitten toimitin ja sen myötä sairauspäiväraha hylättiin.

Vierailija
6/13 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita palkkoihin?

Vierailija
7/13 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan tajunnut vieläkään, kun B-lausunto tosiaan tarvitaan sitä KELA:n maksamaa sairauspäivärahaa varten siinä vaiheessa kun palkanmaksu päättyy. Mutta vastaus sun alkuperäiseen kysymykseen, mikäli TA hyväksyy sairauden ja poissaolon syyn, he maksavat sulle palkkaa TESin mukaan. Sulla on joku Z-koodi diagnoosina, eikö? Silloin lakkaa kyllä todnäk palkanmaksukin eli edessä on sossusta toimeentulotuen haku...

Vierailija
8/13 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Z-koodi. -ap

Vierailija
9/13 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/13 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wtf

Vierailija
11/13 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja maksaman sairasajan palkan pituus riippuu työsuhteen kestosta. Se on maksimissaan 8 viikkoa, jos työsuhde on kestänyt yli 10 vuotta. Jos työsuhde kestänyt alle 3 vuotta, niin palkanmaksuvelvoite on 4 viikkoa. Tähän siis vaikuttaa suoraan työsuhteen kesto. Tämän jälkeen tiput Kelan sairaspäivärahalle. Työnantaja siis voi hakea noista maksamistaan sairausajan palkoista Kelalta korvausta, mutta se menee siis työnantajalle. Jos Kela ei tätä jostain syystä päivärahaa myönnä, niin valitettavasti se ei ole työnantajan ongelma. Toimeentulotuki voisi siinä kohti olla apu. 

Vierailija
12/13 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos TA maksaa sulle TES:sin mukaan palkkaa 180 sairauslomapäivää, miksi sun piti laittaa KELA-hakemus 90n päivän jälkeen? TA hakee päivärahat suoraan itselleen KELAsta siihen saakka, kun maksaa sulle palkkaa. 

Ei se KELA sille työnantajallekkaan maksa niitä päivärahoja ilman mitään dokumentteja. Ihan samalanlaiset paperit KELAAN pitää olla silloinkin. 

Vierailija
13/13 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELA on Saatanasta seuraava.

Ylöspäin!!!