Juurihoito (sattuuko, kerro kokemus!)
Mulla on muutaman viikon päästä juurihoito, josta olen aika kauhuissani koska pelkään että se sattuu. Yleensä mulla ei ole mitään ongelmaa käydä hammaslääkärissä (esimerkiksi viisaudenhampaiden leikkaus oli ihan okei, ei pelottanut), mutta nyt olen pelännyt tuota jo monta viikkoa. Kertokaa joku kokemuksia, sattuiko, miltä tuntui silloin ja jälkeenpäin, kestääkö sen jos sattui :(
Kommentit (28)
Ei se sattunut. Persus siinä pahemmin puutu, kun puolitoista tuntia x2 rassas juurikanavia auki. Täyttö kerta olikin vaan puolentunnin juttu.
Ehkä ne puudutuspiikit ovat aina inhointa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sattunut yhtään. Armeijassa tehtiin johonkin varmaan kymmeneen hampaaseen. Hammaskiven rapsutus on aina inhottavin osuus hammaslääkärissä.
Mitä?! Mikset ole pitänyt hampaistasi huolta?! Vai mitä on tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sattunut yhtään. Armeijassa tehtiin johonkin varmaan kymmeneen hampaaseen. Hammaskiven rapsutus on aina inhottavin osuus hammaslääkärissä.
Mitä?! Mikset ole pitänyt hampaistasi huolta?! Vai mitä on tapahtunut?
En enkä pidä vieläkään. Syön paljon karkkia ja juon limpparia.
Pyydät puudutuspiikit, niin ei satu juurihoito. Piikkikin kirpaisee lyhyen hetken vain. Kerrot hammaslääkärille, että jännittää ja on hammaslääkäripelkoa taustalla. Ottavat sen nykyään ihan tosissaan ja osaavat sitten ottaa huomioon potilaan jännitystilan heti ensi hetkestä lähtien.
Kuluva aika riippuu juuren kunnosta ja työn määrästä, viimeksi taisi mulla mennä reilu puoli tuntia kaikkineen.
t. toinen hammaslääkärikammoinen
Älä pelkää sitä, juurihoidossa saa kyllä niin paljon puudutusta ettet tunne mitään. Itselle viisaudenhampaan poiston jälkikivut oli monin kerroin pahemmat kuin juurihoito missään kohdin. Juurihoidossa tunsin itse hoidon aikana kolme nipistystä, mutta ne olivat niin nopeita, etten muistele niitä kauhulla (toisin kuin tuota viisurin poistoa). Jälkikivutkaan juurihoidossa ei oo pahimmasta päästä, lähinnä vaan ienturvotusta kaiken sen ronkkimisen jälkeen.
Tarpeeks ku angstaa niin mikään ei tunnu miltään. Ei ees juurihoito.
Hassua kun aina pelkäsin hammaslääkäriä. No juurihoitoa minulle ei ole ikinä tehty tai edes suunniteltu...
Mutta kävin läpi avosydänleikkauksen ja siitä toipumisen kun rintalasta oli halkaistu, niin hammaslääkäri ei oikein enään tunnu miltään.
Hampaiden tahaton irtoaminen johtuu yleensä ientulehduksesta enemmän kuin reikiintymisestä.
Juurihoitoon ei edes erikseen tarvitse pyytää puudutusta. Ekalla kerralla puudutetaan anyways ja sen jälkeen hammas on ns. kuollut ja ei tarvitse enää puudutella.
Ei satu. Tylsää vaan pitää kauan suuta auki.
Puudutuspiikki ja hammaskiven poisto on tosiaan ne pahimmat jutut hammaslääkärissä.
Kyllä mulla vaan sattui niin että kyyneleet tuli silmiin. Juuri oli hiukan tulehtunut joten puudutus ei toiminut.
Toivotaan että mulla tulee menemään niin, että puudutuspiikki on ainut, joka sattuu (ei se kyllä ainakaan ennen ole sattunut juurikaan :D). Juuri tuota pelkään että puudutus ei toimi. Nyt hampaassa on vissiin jonkinlainen lääkepaikka (se piti vain paikata viimeksi kun olin hammaslääkärissä, mutta huomattiin että reikä ulottuu ytimeen ja pitää juurihoitaa), mutta silti sitä välillä sattuu (ei tosin jatkuvasti, välillä vain hetken ajan).
Mulla viisaudenhampaanpoistot meni tosi helposti, vaikka ne tosiaan leikattiin. Operaatio ei sattunut, ja jälkeenpäin suu oli totta kai kipeä melkeinpä viikon, ja syöminen oli vaikeaa, mutta olo oli hyvä kun söin särkylääkkeitä ja pystyin olemaan ihan normaalisti. Jos juurihoito menee helpommin tai yhtä helposti, niin ei kai tässä ole hätää.
Laittakaa kuitenkin vielä lisää kokemuksia, haluan kuulla mahdollisimman paljon erilaisia (myös niitä kauhutarinoita)!
- AP
Mua juurihoito ei sattunut. Kuten joku jo sanoi, se on aika tylsää hommaa.
Mutta mitä pelkoosi tulee, niin neuvoisin kanssa heti kertomaan, että pelottaa. Itse olen sopinut hammaslääkärin kanssa, että hän kertoo, mitä seuraavaksi tekee (kun on toimenpide, jota en ole kokenut) niin en säikähdä turhaan. Sovittiin myös, että saan antaa jonkun merkin, jos sattuu liikaa. Minulle on sattunut aina ihanat hammaslääkärit ja hammashoitajat. Ovat olleet aina ymmärtäväisiä ja hyvin on mennyt. Viimeksi juteltiin hammashoitajan kanssa, joka todella tykkäsi työstään ja puhuimme näistä tilanteista, jos potilasta sattuukin. Hänellä oli ollut joku potilas, joka oli ollut hiljaa paikallaan jonkun toimenpiteen ajan, mutta sitten kun kaikki oli ohi, oli sanonut, että oli sattunut ihan saatanasti. Hammashoitaja oli pahoillaan, kun hän ei kuitenkaan itse toivoisi, että hammaslääkärikäynti on kauhukokemus. Niin että kyllä se hoitohenkilökunnallekin on hyvä, että hammaslääkäripelosta voi puhua ja että sitä voi huomioida.
Kävelevä legenda. The legend is alive.
Ei satu eikä jälkeenpäin tunnu sen kummemmalta kuin tavallinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Juurihoitoon ei edes erikseen tarvitse pyytää puudutusta. Ekalla kerralla puudutetaan anyways ja sen jälkeen hammas on ns. kuollut ja ei tarvitse enää puudutella.
Ei satu. Tylsää vaan pitää kauan suuta auki.
Puudutuspiikki ja hammaskiven poisto on tosiaan ne pahimmat jutut hammaslääkärissä.
Puudutuspiikki ei tunnu kyllä miltään.
Kivuliaampaa kokemusta kuin juurihoito minulla ei ole koskaan ollut. En ole koskaan ennen itkenyt kivusta, mutta juurihoito sattui niin paljon että meinasi taju lähteä. Tämä johtuu luultavasti vain siitä, että puudutteet eivät toimi itselläni, ja hampaiden poraaminenkin on aina yhtä kammottavaa ja kivuliasta. Hammaslääkäritkin ovat tätä aina ihmetelleet, että miten ihmeessä pystyn tuntemaan suullani yhtään mitään niin monen puuduteampullin jälkeen.
Jos sinulla ei ole herkät hampaat tai ongelmia puudutteiden kanssa, niin ei pitäisi olla mitään hätää! Tsemppiä
Täytyy varmaan kyllä mainita, että kipu pelottaa niin ehkä laittavat sitten oikein extrapuudutuksen :D
Muutenhan tuossa ei ole mitään ongelmaa, se on vaan hyvä juttu että hoidetaan kuntoon. Mä jopa tykkään hammaslääkärissä käymisestä, en siis pelkää mitään muuta kuin sitä kipua.
Ja kiitos tsempeistä ja kokemuksista, lisää saa laittaa.
- AP
Ei sattunut ei. Tehtiin poskihampaaseen, jossa monta juurireikää tyhjennettävänä ja täytettävänä. Onneksi nykyään saa kunnon puudutukset.
Ikävintä toimenpiteessä oli pitää suuta auki niin kauan. Suu, huulet ja kaikki naaman lihakset oli suun aukipitämisen jäljiltä ihan puuduksissa.
Ja siitä juurikanavien ns. nuohoamisesta kuului jännä kirskahtava ääni. Ajatuksena operaatio on kauheampi kuin käytännössä.
Ei sattunut tippaakaan, kolme hammasta hoidettiin, eikä yhdelläkään kerralla sattunut puudutuksen vuoksi. Leuat ainoastaan väsyivät suun auki pitämisestä.