3-vuotiaani on jo ulkonäköterrorismin uhri
3-vuotias tyttöni on ikäisekseen pitkä. Hän saa kuulla jatkuvasti kommentteja muiden lasten vanhemmilta,että onpa hän iso ikäisekseen. Tyttöni ei ole ylipainoinen,vaan sopusuhtainen vartaloltaan ja pituudeltaankin normaali. Inhottavaa kun jatkuvasti puistossa hän saa kuulla näiltä ulkonäköterroristeilta olevansa iso ja pitkä,eivätkö nämä kommentoijat tajua että tyttö kuulee kaiken?
Kommentit (29)
Ihan kuin lapsi ei muka ymmärtäisi.
oli 2v10kk neuvolassa sen 100cm ja 14 kg ja pitkäksi tosiaan haukutaan. Mutta luulen että tuo kasvu tasaantuu siinä 4-5 vuotiaana.
Me vanhemmat olemme 170cm ja 186cm, joten ihme olisi jos lapsi olisi lyhyt!
Anna erottua ja ole ylpeä lapsesi koosta. Jos aina lapsesi näkee kuinka SINÄ vajoat metrin alas kun joku kommentoi lapsesi kokoa, hän ymmärtää heti että sitä täytyy hävetä.
Niinkuin itse sanoit, lapset kuulevat. Se ei jää siihen, lapset myös näkevät. Jos sinä olet ylpeä lapsestasi, anna sen tulla ulos. Hymyile ja sano että juu-u, meidän likka/poika on tuommonen maailmanvalloittaja tms.. Ja kehu kuinka hienoa se on. Lapsesi ei tasan jää isona häpeämään pituuttaan. Ellet sinä sitten intoudu kaikille huutamaan kuinka IHANAA on kun lapsesi on iso juuri teini-iässä.. ;)
pieneksi ja paksuksi :( Varsinkin anoppi aina isolla äänellä rääkyy miten pulska tyttönen on. Tyttö 2v. 86cm ja 11.5kg
Minä olen erittäin ylpeä kahdesta pitkästä ja kauniista lapsesta. Etenkin tytärtäni tullaan usein ihmettelemään, että on niin pitkä, samalla ihaillaan että on niin kaunis ja onpa mahtavan upea tukka.Hänellä on todella paksu, kihara, tummanruskea tukka. Usein todetaan että hänestä varmaan tulee missi tai malli. Ehdottelevat että laita johonkin lapsimallitoimistoon! Aaaargghhh!
En oikeasti pidä siitä, että aina kommentoidaan pituutta ja ulkonäköä, vaikka olisi positiivistakin. Ikäänkuin en tietäisi että ovat keskivertoa pidempiä! Ja todellakaan en toivo että lapsestani tulisi missi tai malli! Enkä missään nimessä edes harkitse, että laittaisin jonnekin lapsimalliksi.
Elämässä kun on muita tärkeämpiä arvoja kuin ulkonäkö!
t. Kahden pitkän lapsen ylpeä äiti, joka on aivan kurkkuaan myöten täynnä ulkonäköarvostelusta!
paha mieli ja riittämättömyyden tunne. Tai toisinpäin, pientä ja siroa ihaillaan ja iso tuntee itsensä köntykseksi...
Ei kait me aikuisetkana jatkuvasti kommentoida toistemme ulkonäköä? AInakin luulisi elämässä olevan tärkeämpääkin sisältöä...
Itse tulen perheestä, jossa toisten ulkonäköä on pilkattu aika tylysti, ja sen tähden kärsinkin 10 vuotta syömishäiriöstä. Sitäkö me lapsillemme toivomme?
Emme me toisillemekaan (yleensä) sano, että oletpas sinä pitkä / lyhyt / lihava / onpas hieno tukka / onpas ohut tukka / no onpas sinulla isot jalat etc...
Aivan kuin lapset olisivat niin tyhmiä että eivät ymmärrä kuulemaansa?!
t. Se kahden pitkän lapsen kiukkuinen äiti =)
omalla käyrällään. Hoitoon mentyään minulle sanottiin, että on se hyvä kun siellä saa ruokaa. Siitä ei todellakaan ole kysymys. En ole itsekään kovin raskasta tekoa ja mies on normaali painoinen. Ei se tämäkään mukavaa ole.
Miksi ihmeessä pitää ihmetellä lapsen kuullen näitä asioita? Eikä se äidistäkään tunnu mukavalta!
Täyttää kesällä 3 vuotta ja 2-vuotiaana pituutta oli jo 96 cm ja painoa 15,5 kg. Eli on paitsi pitkä muutenkin isokokoinen, ei lihava kuitenkaan. Ja totta kai sitä ihmiset kommentoivat, lähinnä silloin, kun kuulevat lapsen iän. Eli häntä luullaan jatkuvasti ikäistään vanhemmaksi ison koon takia. En minä sitä osaa pahana pitää.
Ainoa asia, josta olen huolissani, on se, että isokokoiselta lapselta odotetaan helposti käyttäytyvän ikäistään vanhempien lasten tavoin. Tästä on jo jossain määrin ollut ongelmia. Esim. perhepäivähoitajaa on pitänyt jonkun kerran muistuttaa siitä, että lapsi on vasta 2-vuotias, ei voi tuollaista vielä vaatia, vaikka hoitajan mielestä tulisi ennen esikouluun menoa jo sitä ja sitä osata. Hei, esikouluun on vielä 3,5 vuotta aikaa, eiköhän se siihen mennessä opi...
Vierailija:
En millään voi uskoa, että tasan 3-vuotias tyttö on häntä pidempi ja käyttää 110 senttisiä vaatteita?!? Tai että ne 110 senttiset vaatteet ovat sopivia... No, jos sitten se 3-vuotias tyttö täyttää kohta 4, sitten voin uskoa =)
.
Luulisin että tällä kasvuvauhdilla tasan 3-vuotiaana ne 110 cm vaatteet ovat juuri sopivia ja 104 cm jo pieniä.
Meitä on niin moneksi, mutta pitkiä ollaan me vanhemmatkin.
Terveisin se, jonka tyttö oli 2-vuotiaana 96 cm pitkä.
Vierailija:
on poika tasan 3 v ja tosi pitkä ikäisekseen. Pituutta 103,5 cm ja painoa 16 kg. Sisävaatteita käyttää kokoa 104, muutaman 110 senttisen paidan olen ostanut, mutta niissä hihat vähän vielä pitkät.En millään voi uskoa, että tasan 3-vuotias tyttö on häntä pidempi ja käyttää 110 senttisiä vaatteita?!? Tai että ne 110 senttiset vaatteet ovat sopivia... No, jos sitten se 3-vuotias tyttö täyttää kohta 4, sitten voin uskoa =)
Meillä tyttö 4½ ja hänellä 110 senttisiä housuja ja 110/116 senttisiä paitoja. Pituutta oli tasan 110 senttiä, kun hänet mitattiin samalla kun pikkuveljellä oli 3-vuotisneuvola viime viikolla. Tämä tyttö oli 4 vuotiaana saman pituinen, kun poika nyt.
Ystäväni tytär on omaa lastani n. 5 cm lyhyempi ja suurin osa hänen vaatteistaan on isompia kuin poikani. Kropan mallikin on täysin erilainen, joten en edes pidä tuota minään ihmeenä. Ja tyttö on hieman (n. 6kk) vanhempi kuin poikani. Ja toinen poikani, joka on 2v4kk, käyttää 104 senttisiä vaatteita, jotka ovat täysin sopivia. Yleensä lahjoina tulleet vaatteet joudumme palauttamaan/vaihtamaan. Ja tämän pojan yli kolmivuotias serkku käyttää vaatteita 92-98, vaikka onkin vain sentin poikaani lyhyempi. Pituus ei todella kerro kaikkea!
Jos olet, niin tiedät, että isokokoinen ihminen huomataan kyllä vielä aikuisenakin eli siihen pitää vain sopeutua. Minä olen itse melko pitkä ja olen kokenut oman pituuteni vain ja ainoastaan positiivisen asiana. Onhan se tutkittu, että pitkät ihmiset menestyvät työelämässäkin paremmin. Eihän se mitenkään reilua ole lyhyitä kohtaan, mutta näin se vaan menee. Ihminen on jotenkin alkukantainen tässä asiassa ja jotenkin vaistomaisesti pitkät valitaan johtajiksi ym.
Täälläkin tassuaan heiluttelee äiti, jolla on ikäisekseen " isokokoinen" poika, pitkä siis on mutta hoikka, sopusuhtainen.
Hoitopaikassa on saman ikäinen poika joka on varmaan 5 cm lyhyempi mutta vanttera, pyöreävatsainen ja reidetkin kuin bosarilla. Ei kukaan sano ensimmäisenä että onpa tanakka kaveri - se koettaisi loukkaavana.
Sen sijaan kun kävimme tutustumiskäynnillä hoitopaikassa, hoitotäti tuumasi että ai tämäkö on vain 2 v? Onpas pitkä! Otin sen kehuna, sanoin että pitkä on isäkin, odotas kun näet! :)
Kaksi vanhempaa lastani ovat pieniä, lyhyitä, hentorakenteisia kuten isänsä suku myös on. Tämän nuoremman isä on eri mies kuin kahden vanhemman, pitkä ja olen ylpeä että lapsestani tulee pitkä. Otan kehuna sen.
Olen itse vähän pidempi kuin keskivertonaiset, en kuitenkaan kovin paljoa.
Kun pitkien ihmisten seurassa (miehe suku) olen, en edes ajattele, että lapsi olisi jotenkin poikkavan pitkä.
Vaarana tietysti on, että pitkältä vaaditaan enemmän kuin ikätaso edellyttää, pideteään vanhempana.
Toisaalta luotan että pärjää koulumaailmassa: pikkukoirat räksyttää, isojen ei tarvitse kun sitä kokoa on.
Pikkuiset kaverit ovat sähäköitä ja ärhäköitä, jotta tulisivat kuulluksi ja huomatuksi. Isot voivat olla leppeitä ja rauhallisia, tulevat nähdyksi muutenkin kun ovat kaksi päätä muita pidempiä.
Isoilla tarkoitan pitkiä.
jatkuvasti ihmiset siunailee pituutta.pitkä on kyllä ikäisekseen ja painaa saman verran kuin 5.v sisarensa.sopusuhtanen on pituuteensa nähden..mielenkiinnosta: kuis pitkä hän on?On se sellaista,kun lapsesta asti alkaa jo se vertailu.Inhotti kun poikani oli vauva, niin ihmiset aivan naureskelivat,että on se valtava!Ja meidän poika oli puoliv.tuon kokoinen.heh heh!
meidän tyttö hoikka ja ainakin terkkarin mukaan menee kokoajan siellä yläkäyrillä pituudessa ,
minun mielestäni ei muita pidempi...
mutta monesti on luultu tyttöä vanhemmaksi!!??
Mitat 3v-neuvolassa 98cm ja 13kg
meillä myös kohta 3v. tyttö ja pitkä ikäisekseen. Painaa nyt 16kg, on hoikka, pituutta en ole mitannut mut käyttää sisävaatteissa 110cm. Et varmaan on yli 100cm. On muuten naapurin 4v.tytön kokoinen, vois luulla et ovat samanikäisiä. Tyttömme on yleensä on päätä pitempi muita ikäisiään nähden.
Tuo paino ei oo vuoteen noussut vaan on pysynyt tuossa 16kg. Pituutta senkin edestä. Aina on luultu vanhemmaksi.Vajaa vuoden ikäisenä luultiin puoltoista vuotiaaksi, ei edes kävellyt silloin. On kyllä " haukuttu" isokokoiseksi ja kyllä se joskus ottaa päähän kieltämättä! Varsinkin kaveripiirissä sanottu näin. Oon monesti meinannut sanoa että teillä on sitten turhan pienikokoisia! Ja ne kyl on! :)
Kyllä niitä pitkiä tyttöjä on muitakin. Sinun asenne vaikuttaa kaikista eniten siihen miten lapsesi pituuteensa suhtautuu. Asenteeksi että on hienoa olla pitkä! Niin kuin se muuten onkin!
Meidän poikaakin jatkuvasti kommentoidaan isoksi (1 v.) ja olen siitä tavattoman YLPEÄ. Ei ole tullut mieleenkään että se olisi jotenkin negatiivista. Mieluummin on surku jos lapsi on pienikokoinen.
Lapsesi on kasvanut hyvin, sehän on 100% hyvä asia!?!?
Minä olen lyhyt ja olen aina kärsinyt siitä. Ihanaa, että lapsistani tulee pitkiä.