Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri on kuulemma huolissaan tyttäreni ja mun syömisistä, mitä mieltä?

Vierailija
21.11.2016 |

Kaverini sanoi tänään, että on huolissaan vanhemman tyttäreni ja minun syömisistä. Hänen autonsa hajosi ja joutuivat siksi lapsensa kanssa viettämään oikeastaan koko päivän meillä, näkivät siis päivän ruokalistamme. Omasta mielestäni mun perheen ruokailuissa ei ole mitään kovin kummoista. Toki rahat on vähän tiukilla, kun olen yksinhuoltaja ja vielä toistaiseksi kotona vauvan kanssa. Mutta nähdäkseni ihan terveellisesti syödään ja riittävästi. Olemme vielä aika pienikokoisia kaikki, minäkin reilusti alle 160 senttinen, niin ei kokoiseni mielestäni ihan hirveitä määriä ruokaa tarvitse (kaveri oli kuulemma huolissaan, kun imetänkin). Kysyisin, herättääkö tämä meidän ruokalista teissä jotakin hämmästystä kun itse en oikein ymmärrä?

Aamupalaksi siis syötiin kauraleipää voilla ja vihanneksilla sekä maitoa tytölle ja minulle teetä. Esikoiseni söi kouluun lähtiessään, minä vasta lähempänä puolta päivää kun ystäväni yllättäen saapui vierailulle. Tyttären tullessa koulusta söimme soijarouhekastiketta (soijarouhe, chilitomaattimurska, mausteet, sipuli, kerma, feta) sekä makaronia (joka nyt tällä kertaa oli valkoista, tyttö tykkää ja en aina jaksa nipottaa) ja porkkanaraastetta. Jälkkäriksi laitoin kääretortun, joskaan tyttäreni tai minä ei niin kamalasti makeasta välitetä, eli lähinnä vieraat söi sitä. Iltapalaksi olin laittanut puolukkapuuroa (kauramannaa täysjyvästä, paremmat ravintoarvot kuin ruispuurossa, myös sokeria laitan vain puoli desiä koko kattilalliseen). Juomana teetä tai maitoa.

Tää oli siis aika tyypillinen ruokapäivä meillä. Tyttö syö tietenkin koulussa toisen ruuan, mutta aikuinen mun mielestä pärjää yhdellä lämpimällä aterialla. Mitä mieltä siis olette?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Hyvä kuulla, että tämä ruokailu ei nyt kovin monessa muussakaan suoranaista huolta aiheuta.  Olemme lapseni kanssa ihan normaalipainoisia ja hyvinvoivia. Ainakin terveydenhoitaja juuri totesi tyttäreni olevan niin terve ja reipas tyttö kuin olla voi :) ja tosiaan kuten sanoinkin, tytölle on aina tarjolla leipää ja hedelmiä välipaloiksi, muttei useinkaan niitä halua. Vihanneksia ja hedelmiä tulee kyllä varmasti se puoli kiloa päivässä aina syötyä. Usein enemmänkin, kun kasvissyöjiä ollaan. Mulla on myös tuolla kaapissa erilaisia vitamiinilisiä, tytölle muistan kyllä antaa, mutta itse en aina muista niitä syödä, täytyy ehkä ottaa tuohon esille niin tulee säännöllisemmin otettua :) T. ap

Korvaat hyvän ravinnon lapsellesi pillereillä?

Vierailija
42/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiiniahan tuossa ei ole nimeksikään. Muuten suht ok.

Aamiaiselle esim. kananmunaa, rahkaa, raejuustoa, jos maitotuotteet ok.

Päivällisellä tulee soijasta proteiinia, jos kastiketta ottaa tarpeeksi.

Iltapalalla ei taaskaan proteiinia.

En jaksa laskea, mutta veikkaan että proteiinia tulee joku 0.5g/painokilo aikuiselle, jos sitäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kun tuolla aikaisemmin joku kysyi, niin mies löysi mun raskausaikana itselleen juuri 20 täyttäneen tyttösen tämmöisen ikälopun 32-v:n tilalle, eikä sitten enää viitsinyt olla isä tytöilleen. Ollaan tässä jo sen verran pitkään oltu kolmisin, ettei me sitä ihan kamalasti kaivatakaan ;) tytöillä onneksi on kaksi ihanaa enoa, ex-mieheni hieno veli ja superit vaarit elämässään. T. ap

Vierailija
44/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa laskea, mutta veikkaan että proteiinia tulee joku 0.5g/painokilo aikuiselle, jos sitäkään.

Höpö höpö. Kokojyvästä tehty leipä ja puuro, vihannekset ja maito sisältää kaikki hyvin proteiinia.

Vierailija
45/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soija sisältää kasviestrogeeneja jotka tukevat naishormonitoimintaa mutta alle 25-vuotiaille miespuolisille saattaa aiheuttaa ns. ikävyyksiä. 

Ihmisestrogeeni ja kasviestrogeeni on nimestään huolimatta hyvin erilaisia ja eritavoin käyttäytyviä aineita. Tää soijan sopimattomuus miehille on vanha käsitys, jota tutkimus ei millään lailla tue.

Joo, tieteellisesti ei tosiaan ole löydetty mitään viitteitä siitä, että kasviestrogeeni vaikuttaisi jollain tavalla ihmisen hormonitoimintaan.

Eikö? 

Monia naisia on auttanut lievissä vaihdevuosioireissa. 

No, kukin tekee kuten haluaa. Kasvattaa sitten pojillensa vaikka ne miestissit.

Vierailija
46/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ihme että Suomessa on ylipainoisia,kun aikuiset syö jotain välipaloja.Näin vain Suomessa.

Voisko lopettaa nää "vain Suomessa" -jutut, jos ei ole yhtään tietoa siitä, miten muissa maissa syödään tai miten paljon muissa maissa on ylipaino ongelmana? Nimeäpä nyt joku Euroopan maa, jossa ylipaino ja 2-tyypin diabetes ei olisi ongelma.

Totta kai mä syön välipalan. Meillä syödään lounas siinä 11-13 välillä ja iltaruoka vasta klo 19-20 välillä. En nyt äkkiseltään keksi, miksi mun pitäisi olla se aika syömättä.

Ranska,Kreikka... miksi vain Euroopasta?

No voit sä sanoa muualtakin, mutta eikö olisi helpompi vertailla Eurooppaa? Voisitko sanoa, mistä tuo tieto, että Kreikassa ja Ranskassa ei ole ylipaino-ongelmia, on peräisin?

Kysyttiin missä se ei ole ongelma.Tarkoittaa siis,että isolle osalle ei ole ongelma.Joillekin on aina,mutta jos niin ajattelee niin ongelmana on varmasti vaikka mikä.Kreikassa ja Ranskassa nyt kuitenkin maailman terveimpiä ihmisiä eli ei,niillä ei ole ongelmana tällainen ylipaino.

Vierailija
47/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ihme että Suomessa on ylipainoisia,kun aikuiset syö jotain välipaloja.Näin vain Suomessa.

Voisko lopettaa nää "vain Suomessa" -jutut, jos ei ole yhtään tietoa siitä, miten muissa maissa syödään tai miten paljon muissa maissa on ylipaino ongelmana? Nimeäpä nyt joku Euroopan maa, jossa ylipaino ja 2-tyypin diabetes ei olisi ongelma.

Totta kai mä syön välipalan. Meillä syödään lounas siinä 11-13 välillä ja iltaruoka vasta klo 19-20 välillä. En nyt äkkiseltään keksi, miksi mun pitäisi olla se aika syömättä.

No voit sä sanoa muualtakin, mutta eikö olisi helpompi vertailla Eurooppaa? Voisitko sanoa, mistä tuo tieto, että Kreikassa ja Ranskassa ei ole ylipaino-ongelmia, on peräisin?

Kysyttiin missä se ei ole ongelma.Tarkoittaa siis,että isolle osalle ei ole ongelma.Joillekin on aina,mutta jos niin ajattelee niin ongelmana on varmasti vaikka mikä.Kreikassa ja Ranskassa nyt kuitenkin maailman terveimpiä ihmisiä eli ei,niillä ei ole ongelmana tällainen ylipaino.

Oliko sulla jotain lähdettä tälle tiedolle?

Vierailija
48/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä diettehinkin kuuluu välipalat. Miksei normi ruokavalioon.

Mulla ainankin lähtee syöminen ihan lapasesta, jos ruokailuvälit on pitkiä.

Monet ylipainoiset syö aamulla ja päivällä tosi vähän ja sitten illalla iskee nälkä ja vedetään kaksin käsin koko päivän kalorit.

Terveellistä on syödä 5 kertaa päivässä. Välipala ei tarkoita suklaapatukkaa.

Miten niin "kuuluu" välipalat?  Millä perusteella on terveellistä syödä 5 kertaa päivässä?

Aineenvaihdunnan ja energiansaannin perusteella. 

Mutta jokainenhan pahoinpitelee kehoansa kuten haluaa.

Valitettavasti.

Vierailija
49/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soija sisältää kasviestrogeeneja jotka tukevat naishormonitoimintaa mutta alle 25-vuotiaille miespuolisille saattaa aiheuttaa ns. ikävyyksiä. 

Ihmisestrogeeni ja kasviestrogeeni on nimestään huolimatta hyvin erilaisia ja eritavoin käyttäytyviä aineita. Tää soijan sopimattomuus miehille on vanha käsitys, jota tutkimus ei millään lailla tue.

Joo, tieteellisesti ei tosiaan ole löydetty mitään viitteitä siitä, että kasviestrogeeni vaikuttaisi jollain tavalla ihmisen hormonitoimintaan.

Eikö? 

Monia naisia on auttanut lievissä vaihdevuosioireissa. 

No, kukin tekee kuten haluaa. Kasvattaa sitten pojillensa vaikka ne miestissit.

Tutkijat on pitänyt soijan vaikutusta plasebovaikutuksena. Googlaa.

Vierailija
50/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiini on solujen perusrakennusaine,sitä tosiaan tarvitaan ja varmemmin eläinperäisesti.Pelkkä kasvisruoka pitäisi sitten koostaa hyvin monipuolisesti proteiinin turvaamiseksi.

Vierailija
51/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Kokojyvästä tehty leipä ja puuro, vihannekset ja maito sisältää kaikki hyvin proteiinia.

Puuroannoksessa proteiinia 4g. Leipää jos syö ylettömästi, niin saa 9g. Soijasta saa jonkin verran. Maidosta muutaman gramman... Hedelmistä, kurkusta ja tomaatista häviävän pieniä määriä. Äiti painaa n. 50kg ja imettää.

Vierailija
52/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On proteiinia,et vain tunne aihetta.Kaikilla aterioilla oli sitä!Soijassa enemmän proteiinia,kuin lihassa.Täysjyvässä proteiinia.Sitten on vielä sellanenkin asia,että proteiinivajetta on käytännössä mahdoton saada.

Vierailija
53/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo,no googlaa.Islannissa on terveimmät.

Vierailija
54/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiini on solujen perusrakennusaine,sitä tosiaan tarvitaan ja varmemmin eläinperäisesti.Pelkkä kasvisruoka pitäisi sitten koostaa hyvin monipuolisesti proteiinin turvaamiseksi.

Noniin nyt on taas joku oikeen ravintoterapeutti paikalla! :D Olen itsekin lihansyöjä, mutta siitä huolimatta tiedän kyllä ihan hyvin, että jos kasvisruokavalio sisältää maitotuotteita, sen koostamiseen ei tarvitse uhrata yhtään sen enempää ajatusta kun sekaruokavalioon (Vegaani sitten joutuu vähän miettimään proteiinia, d-vitamiinia ja b12:ta). Suurin osa näistä eläinproteiinin perään huutelijoista on vielä sitä porukkaa, joka vetää päivittäin leikkeleitä, nakkeja ja jotain marinoituja koipireisiä ja kuvittelee olevansa niin terveellisiä syöjiä.

Vierailija
55/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sinun päivän toinen lämmin ateria?

Niin. Miten imettävä pärjää vain kolmella aterialla päivässä? Toivottavasti et aio vauvaa näännyttää.

Vierailija
56/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön lämpimän aterian pari kertaa viikossa. Ei ole vielä kuolo korjannut.

Vierailija
57/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo,no googlaa.Islannissa on terveimmät.

Googlasin, ja sen listan perusteella Suomessa ollaan 7. terveellisiä. Ranska ja Kreikka eivät ole listalla. Joka tapauksessa sekä Ranskassa että Kreikassa ylipaino on ongelma ja niissä molemmissa on jopa prosentuaalisesti enemmän sairaalloisen lihavia ihmisiä kuin Suomessa. (linkki löytyy ed. sivulta)

Vierailija
58/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jösses...ette tiedä mistä edes puhutte.Tiedätkö miksi proteiinia hypetetään?Se on keksitty niin myöhään.Ei ole muita ravintoaineita tärkeämpi.Lakto-ovo-vegetaristinen ruokavalio sopii kaikille eikä vaadi etityistä suunnittelua.Myös veganismi sopii kaikille.Pitää muistaa,että ihminen ei ole mikään petoeläin.Simpanssitkin syö lihaa vain hyönteisten muodossa silloin tällöin.

Vierailija
59/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella täällä löytyy varmaan eri mielipide siihen mikä nyt on terveellinen ruokavalio. Ei ole siis kovin turvallinen lähde kysellä vinkkejä tai kommentteja koskien omaa ruokailua. Osan mielestä maitotuotteet on kaiken pahan alku ja juuri, toisen mielestä ilman niitä suunnilleen kuolee. Jos haluat varmistaa ruokavaliosi sopivuuden, yritä päästä ravitsemusterapeutin puheille.

Vierailija
60/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sinun päivän toinen lämmin ateria?

Niin. Miten imettävä pärjää vain kolmella aterialla päivässä? Toivottavasti et aio vauvaa näännyttää.

Ei hätää, vauvan on itseasiassa aika pullero (niin kuin vauvojen minusta kuuluu toki ollakin), neuvolassa viimeksi naureskelivat, että on tytölle todella ruoka maistunut :) neiti syö siis kiinteitä myös.