Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri on kuulemma huolissaan tyttäreni ja mun syömisistä, mitä mieltä?

Vierailija
21.11.2016 |

Kaverini sanoi tänään, että on huolissaan vanhemman tyttäreni ja minun syömisistä. Hänen autonsa hajosi ja joutuivat siksi lapsensa kanssa viettämään oikeastaan koko päivän meillä, näkivät siis päivän ruokalistamme. Omasta mielestäni mun perheen ruokailuissa ei ole mitään kovin kummoista. Toki rahat on vähän tiukilla, kun olen yksinhuoltaja ja vielä toistaiseksi kotona vauvan kanssa. Mutta nähdäkseni ihan terveellisesti syödään ja riittävästi. Olemme vielä aika pienikokoisia kaikki, minäkin reilusti alle 160 senttinen, niin ei kokoiseni mielestäni ihan hirveitä määriä ruokaa tarvitse (kaveri oli kuulemma huolissaan, kun imetänkin). Kysyisin, herättääkö tämä meidän ruokalista teissä jotakin hämmästystä kun itse en oikein ymmärrä?

Aamupalaksi siis syötiin kauraleipää voilla ja vihanneksilla sekä maitoa tytölle ja minulle teetä. Esikoiseni söi kouluun lähtiessään, minä vasta lähempänä puolta päivää kun ystäväni yllättäen saapui vierailulle. Tyttären tullessa koulusta söimme soijarouhekastiketta (soijarouhe, chilitomaattimurska, mausteet, sipuli, kerma, feta) sekä makaronia (joka nyt tällä kertaa oli valkoista, tyttö tykkää ja en aina jaksa nipottaa) ja porkkanaraastetta. Jälkkäriksi laitoin kääretortun, joskaan tyttäreni tai minä ei niin kamalasti makeasta välitetä, eli lähinnä vieraat söi sitä. Iltapalaksi olin laittanut puolukkapuuroa (kauramannaa täysjyvästä, paremmat ravintoarvot kuin ruispuurossa, myös sokeria laitan vain puoli desiä koko kattilalliseen). Juomana teetä tai maitoa.

Tää oli siis aika tyypillinen ruokapäivä meillä. Tyttö syö tietenkin koulussa toisen ruuan, mutta aikuinen mun mielestä pärjää yhdellä lämpimällä aterialla. Mitä mieltä siis olette?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ihme että Suomessa on ylipainoisia,kun aikuiset syö jotain välipaloja.Näin vain Suomessa.

Voisko lopettaa nää "vain Suomessa" -jutut, jos ei ole yhtään tietoa siitä, miten muissa maissa syödään tai miten paljon muissa maissa on ylipaino ongelmana? Nimeäpä nyt joku Euroopan maa, jossa ylipaino ja 2-tyypin diabetes ei olisi ongelma.

Totta kai mä syön välipalan. Meillä syödään lounas siinä 11-13 välillä ja iltaruoka vasta klo 19-20 välillä. En nyt äkkiseltään keksi, miksi mun pitäisi olla se aika syömättä.

Ranska,Kreikka... miksi vain Euroopasta?

Vierailija
22/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yltiöterveelliseltä kuulostaa minusta ja jotenkin erikoiselta. Olisiko kaverisi tarkoittanut perinteisempiä kotiruokia, lihapullia, makaroonilaatikkoa, paistettua kalaa, kanaa jne, runsaampia ja tavallisempia ruokia mutta tietty epäterveellisempiä kuin teidän.

Jotkut ei ymmärrä/arvosta soijarouheita tms eikä pidä niitä kunnon ruokana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauraleivässä on kauraa kai 13%.

Vierailija
24/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ihme että Suomessa on ylipainoisia,kun aikuiset syö jotain välipaloja.Näin vain Suomessa.

Voisko lopettaa nää "vain Suomessa" -jutut, jos ei ole yhtään tietoa siitä, miten muissa maissa syödään tai miten paljon muissa maissa on ylipaino ongelmana? Nimeäpä nyt joku Euroopan maa, jossa ylipaino ja 2-tyypin diabetes ei olisi ongelma.

Totta kai mä syön välipalan. Meillä syödään lounas siinä 11-13 välillä ja iltaruoka vasta klo 19-20 välillä. En nyt äkkiseltään keksi, miksi mun pitäisi olla se aika syömättä.

Ranska,Kreikka... miksi vain Euroopasta?

No voit sä sanoa muualtakin, mutta eikö olisi helpompi vertailla Eurooppaa? Voisitko sanoa, mistä tuo tieto, että Kreikassa ja Ranskassa ei ole ylipaino-ongelmia, on peräisin?

Vierailija
25/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kartan mukaan sekä Ranskassa että Kreikassa olisi enemmän sairaalloisen lihavia kuin Suomessa: https://jakubmarian.com/percentage-of-obese-population-by-country-in-eu…

Vierailija
26/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yltiöterveelliseltä kuulostaa minusta ja jotenkin erikoiselta. Olisiko kaverisi tarkoittanut perinteisempiä kotiruokia, lihapullia, makaroonilaatikkoa, paistettua kalaa, kanaa jne, runsaampia ja tavallisempia ruokia mutta tietty epäterveellisempiä kuin teidän.

"Yltiöterveellistä"?  Eihän ap:n ruuat ole edes terveellistä :)

Vierailija
27/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei oo ameriikoissa käyty?

Vierailija
28/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat (ja koko kroppa) kiittää kun ei märehdi kaiken aikaa. 5 happohyökkäystä/päivä. Janojuomaksi sokerittomat, mieluiten vesi.

Normaali on laaja käsite, kuten ihmiskuntakin.

Vierailija
29/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yltiöterveellistä"?  Eihän ap:n ruuat ole edes terveellistä :)

Mun mielestä ap:n ruoka kuulosti tosi tavalliselta. Ehkä vähän keskimääräistä terveellisemmältä (ei mitään makkaroita, sokerijugurtteja yms.), mutta ei myöskään mitenkään ortoreksisen terveelliseltä itu-porkkana-meiningiltä. Tuollaista ruokaa kuvittelen aika monen lapsiperheen Suomessa syövän, ainakin mun lähipiirissä syödään.

Vierailija
30/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

håkan hjerpe kirjoitti:

Kauraleivässä on kauraa kai 13%.

Varmaan riippuu mitä kauraleipää syö? :D Niitäkin on kuule kaupan hyllyt täynnä erilaisia, osa täyttä kauraa osa ei :D

Vierailija
31/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija sisältää kasviestrogeeneja jotka tukevat naishormonitoimintaa mutta alle 25-vuotiaille miespuolisille saattaa aiheuttaa ns. ikävyyksiä. 

Vierailija
32/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä diettehinkin kuuluu välipalat. Miksei normi ruokavalioon.

Mulla ainankin lähtee syöminen ihan lapasesta, jos ruokailuvälit on pitkiä.

Monet ylipainoiset syö aamulla ja päivällä tosi vähän ja sitten illalla iskee nälkä ja vedetään kaksin käsin koko päivän kalorit.

Terveellistä on syödä 5 kertaa päivässä. Välipala ei tarkoita suklaapatukkaa.

Vierailija
33/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko ravintoköyhää on :/

Kuinka niin mielestäsi? Mitä pitäisi olla lisää? 

Suklaa ja makeiset puuttuvat ihan kokonaan. Pitää sitä vähän herkutellakin.

Vierailija
34/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumpe, kaikkea sitä oppii. Vain Suomessa ollaan ylipainoisia!

Vierailija
35/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soija sisältää kasviestrogeeneja jotka tukevat naishormonitoimintaa mutta alle 25-vuotiaille miespuolisille saattaa aiheuttaa ns. ikävyyksiä. 

Ihmisestrogeeni ja kasviestrogeeni on nimestään huolimatta hyvin erilaisia ja eritavoin käyttäytyviä aineita. Tää soijan sopimattomuus miehille on vanha käsitys, jota tutkimus ei millään lailla tue.

Vierailija
36/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista hiilarihöttöä. Lapsiparkkia. Ala ostaa kunnon proteiineja ja kasviksia.

Vierailija
37/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisestrogeeni ja kasviestrogeeni on nimestään huolimatta hyvin erilaisia ja eritavoin käyttäytyviä aineita. Tää soijan sopimattomuus miehille on vanha käsitys, jota tutkimus ei millään lailla tue.

Joo, tieteellisesti ei tosiaan ole löydetty mitään viitteitä siitä, että kasviestrogeeni vaikuttaisi jollain tavalla ihmisen hormonitoimintaan.

Vierailija
38/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumpe, kaikkea sitä oppii. Vain Suomessa ollaan ylipainoisia!

Ainakin ranskalaiset ovat lihoneet kun se ruokakulttuuri on niin niin nautintoa.En ole varma mutta saattoi Kreikassakin olla sama talouskriisistä huolimatta.Ranskaan yritettiin kohtuullisia ravintosuosituksia.

Vierailija
39/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä diettehinkin kuuluu välipalat. Miksei normi ruokavalioon.

Mulla ainankin lähtee syöminen ihan lapasesta, jos ruokailuvälit on pitkiä.

Monet ylipainoiset syö aamulla ja päivällä tosi vähän ja sitten illalla iskee nälkä ja vedetään kaksin käsin koko päivän kalorit.

Terveellistä on syödä 5 kertaa päivässä. Välipala ei tarkoita suklaapatukkaa.

Miten niin "kuuluu" välipalat?  Millä perusteella on terveellistä syödä 5 kertaa päivässä?

Vierailija
40/65 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Hyvä kuulla, että tämä ruokailu ei nyt kovin monessa muussakaan suoranaista huolta aiheuta.  Olemme lapseni kanssa ihan normaalipainoisia ja hyvinvoivia. Ainakin terveydenhoitaja juuri totesi tyttäreni olevan niin terve ja reipas tyttö kuin olla voi :) ja tosiaan kuten sanoinkin, tytölle on aina tarjolla leipää ja hedelmiä välipaloiksi, muttei useinkaan niitä halua. Vihanneksia ja hedelmiä tulee kyllä varmasti se puoli kiloa päivässä aina syötyä. Usein enemmänkin, kun kasvissyöjiä ollaan. Mulla on myös tuolla kaapissa erilaisia vitamiinilisiä, tytölle muistan kyllä antaa, mutta itse en aina muista niitä syödä, täytyy ehkä ottaa tuohon esille niin tulee säännöllisemmin otettua :) T. ap