Ruokailurytmini, mielipiteitä?
Herään yleensä 10. 30-11.30 aikoihin.
Aamupala hetki heräämisestä, yleensä kulhollinen mysliä jugurtilla.
Puoli tuntia tuon jälkeen lautasellinen täysjyväkaurapuuroa maidolla ja sokerilla.
Pari tuntia myöhemmin 14-15 välissä lounas, joka vaihtelee. Eilen se oli perunamuussia ja nakkikastiketta.
Joku välipala, välillä pieni (esim.jugurttia tai leipää) ja välillä esim.vähän maksalaatikkoa.
Päiväruoka 16.30-17.30 välisenä aikana.
Iltapalaa ekan kerran 18-19 aikoihin ja sit viim. 21-22 aikaan. Jugurttia, mysliä tai leipää.
Päivän aikana juon mehua/maitoa n.1,75 litraa.
Olen työttömänä kotona, ja lenkitän koiran, muutoin perusoleilua ja kotihommia.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syöt kaksi aamupalaa? Jätä mysli pois. Lounas ok.
Välipalaa et tarvitse, jos päivällinen on jo noin aikaisin. Iltapaloista korkeintaan yksi.Koska en osaa syödä puuroa heti herättyäni, niin jugurtti+mysli sen takia. Sit ku on heränny kunnolla niin puuro naamaan.
Eilen jäi välipala syömättä.
-ap
Miksi pitäisi syödä heti herättyä? Lenkitä koira ensin ja syö puuron lisäksi sitten kananmuna niin saat protskua.
Hyvä kysymys itseasiassa. Koska tapa? Ja ehkä siksi että tuolloin edellisestä ruokailusta on piitkä aika.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtavat määrät huonolaatuista ruokaa. Taidat painaa aika paljon ja sokeriarvot pilvissä.
178cm / 66kg. Ikää kohta 27.
En ole ap mutta olen laihtunut 35 kg, olen ollut sairaalloisen ylipainoinen, nyt enää lievästi ylipainoinen ja laihdutin juurikin lopettamalla laihduttamisen ja syömällä säännöllisesti. Itseasiassa tuntuu että syön jatkuvasti. Ennen kun yritin säännöstellä syömisiä ja söin liian kevyesti/vähän minulle tuli ahmimiskohtauksia. Uskon että juuri tuon takia on niin paljon ylipainoisia, heille kerrotaan suunnilleen että ei saa koskaan herkutella ja pitää syödä vain kasviksia. Yritän syödä kasviksia ja hedelmiä mutta nyt ne ovat lähinnä lisäke eikä ateriankorvike. Syön itse nykyään 5-7 kertaa päivässä.
Olet ilmiselvästi illanvirkku ja aamuntorkku, kuten minäkin. Vatsa herää joillakin hitaasti sekin, eikä ole valmis vastaanottamaan ruokaa heti herättyä. Jos haluat kuitenkin syödä jotain ennen aamupalaa, niin kokeile jotain hedelmää: melonia, sitruksia, omenaa. Niitä on helppo syödä, ne ovat hyviä ja virkistävät.
Hedelmiä ja vihanneksia voi opetella syömään, ihan kuten on opetellut kävelemään tai lukemaan. Varsinkin kun olet teidän perheen kokki, sulla on hyvät mahkut opetella vihannesten käyttöä ruuissa ja salaateissa. Ja syöthän jo soijaa! :)
Pavut, linssit, pähkinät, siemenet yms. pitävät nälkää aika pitkään. Bataatti on monipuolinen ja erittäin terveellinen juures. Kalaa vähintään kerran viikossa (omgea-3 -kapseleita kannattaa syödä päivittäin, tekevät aivoille hyvää). Ihan vain pari asiaa mainitakseni.
Kirjoitat, että sinulla "on tunne" että haluat syödä. Esim. heti päivällisen päälle eka iltapala. Siis ei nälän tunne, vaan joku muu tarve. Onkohan sokeriarvosi ok?
Kerroit muistaakseni, että käyt koiran kanssa ulkona vain 2 krt/ pvä. Mitä koira siitä tykkää? Miten olisi pitkä päivälenkki?
Olet ilmiselvästi illanvirkku ja aamuntorkku, kuten minäkin. Vatsa herää joillakin hitaasti sekin, eikä ole valmis vastaanottamaan ruokaa heti herättyä. Jos haluat kuitenkin syödä jotain ennen aamupalaa, niin kokeile jotain hedelmää: melonia, sitruksia, omenaa. Niitä on helppo syödä, ne ovat hyviä ja virkistävät.
- täytyykin ostaa taas hedelmiä :)
Hedelmiä ja vihanneksia voi opetella syömään, ihan kuten on opetellut kävelemään tai lukemaan. Varsinkin kun olet teidän perheen kokki, sulla on hyvät mahkut opetella vihannesten käyttöä ruuissa ja salaateissa. Ja syöthän jo soijaa! :)
- se on täysin totta. Ja saisi vähän vaihtelua ruokapöytään. Nyt pyörii samat ruuat koko ajan.
Pavut, linssit, pähkinät, siemenet yms. pitävät nälkää aika pitkään. Bataatti on monipuolinen ja erittäin terveellinen juures. Kalaa vähintään kerran viikossa (omgea-3 -kapseleita kannattaa syödä päivittäin, tekevät aivoille hyvää). Ihan vain pari asiaa mainitakseni.
- pitää kokeilla. Kalaa ollaan molemmat huonoja syömään, tosin kirjohesta pidän. Ja noita kapseleita voisi hakea, isäkin suositellut.
Kirjoitat, että sinulla "on tunne" että haluat syödä. Esim. heti päivällisen päälle eka iltapala. Siis ei nälän tunne, vaan joku muu tarve. Onkohan sokeriarvosi ok?
- on ne olleet ok silloin kun niitä on mitattu. Tulee sellainen olo että pitää syödä jottei tuu huono olo/että on syönyt varmasti tarpeeksi. Sellanen aika turha syönti.
Kerroit muistaakseni, että käyt koiran kanssa ulkona vain 2 krt/ pvä. Mitä koira siitä tykkää? Miten olisi pitkä päivälenkki?
- mies käyttää koiran iltaisin. Aamulla käydään pienellä lenkillä ja päivisin olen yrittänyt käydä pidemmällä. Riippuu myös voinnista. Mulla on kondromalasiapolvret ja nilkassa hoitovirheen takia jatkuvat säryt .
-ap
Vierailija kirjoitti:
Okei ensinäkin joku sanoi, että sun syömiset on ok, koska olet normaalipainoinen.
Se ei todellakaan ole totta, ei paino kerro mitään ruuan terveellisyydestä!
Kasviksia pitäisi syödä vähintään puoli kiloa päivässä, tuon perusteella et syö edes puolikasta kasvista...
No en kyllä sanonut, että paino kertoisi että kaikki on ok. Sanoin, että oma tuntemus kertoo siitä parhaiten. Jos olo on virkeä ja kaikki toimii, niin kyllä siihen voi luottaa eikä tarvitse ottaa stressiä syömisestä. Sitten jos painokin on normaali, niin eipä siitäkään tarvitse murehtia. Ruuasta on tullut monelle ihmiselle ihmeen kompleksinen aihe, ja siihen liittyvästä stressaamisesta on sen alettua vaikea päästä eroon kun syömistä ei voi lopettaakaan. Jos olo on hyvä, niin ei kannata keksimällä keksiä itselleen ongelmia ja pyrkiä turhaan syömään toisin, vain siksi että jotkut muut (joilla on ihan erilainen keho) syövät niin.
Tuo kasvisasia on suositus, ja siinäkin ihmiset on erilaisia. Esim. minä syön todella harvoin kasviksia tai hedelmiä. Aamuisin vähän marjoja, banaania ja pinaattia tms, ruuassa käytän juureksia ja tomaattia ym. mutta tuoresalaatteja en tee juuri koskaan. En näe niillä mitään merkitystä hyvinvointiini. Joskus olen niitä lappanut suuhuni ja ainoa ero minkä huomasin oli kauppalaskun kasvu. Voin ihan yhtä hyvin ilmankin. Olen virkeä ja täysin terve. Flunssan olen sairastanut viimeksi joskus 4-5 vuotta sitten. Tässä on varmasti paljon kyse geeneistä, koska vanhempani syövät todella vähän kasviksia ja ovat terveimpiä ja parhaiten voivia kasikymppisiä mitä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei ensinäkin joku sanoi, että sun syömiset on ok, koska olet normaalipainoinen.
Kasviksia pitäisi syödä vähintään puoli kiloa päivässä, tuon perusteella et syö edes puolikasta kasvista...
No en kyllä sanonut, että paino kertoisi että kaikki on ok. Sanoin, että oma tuntemus kertoo siitä parhaiten. Jos olo on virkeä ja kaikki toimii, niin kyllä siihen voi luottaa eikä tarvitse ottaa stressiä syömisestä. Sitten jos painokin on normaali, niin eipä siitäkään tarvitse murehtia. Ruuasta on tullut monelle ihmiselle ihmeen kompleksinen aihe, ja siihen liittyvästä stressaamisesta on sen alettua vaikea päästä eroon kun syömistä ei voi lopettaakaan. Jos olo on hyvä, niin ei kannata keksimällä keksiä itselleen ongelmia ja pyrkiä turhaan syömään toisin, vain siksi että jotkut muut (joilla on ihan erilainen keho) syövät niin.
Tuo kasvisasia on suositus, ja siinäkin ihmiset on erilaisia. Esim. minä syön todella harvoin kasviksia tai hedelmiä. Aamuisin vähän marjoja, banaania ja pinaattia tms, ruuassa käytän juureksia ja tomaattia ym. mutta tuoresalaatteja en tee juuri koskaan. En näe niillä mitään merkitystä hyvinvointiini. Joskus olen niitä lappanut suuhuni ja ainoa ero minkä huomasin oli kauppalaskun kasvu. Voin ihan yhtä hyvin ilmankin. Olen virkeä ja täysin terve. Flunssan olen sairastanut viimeksi joskus 4-5 vuotta sitten. Tässä on varmasti paljon kyse geeneistä, koska vanhempani syövät todella vähän kasviksia ja ovat terveimpiä ja parhaiten voivia kasikymppisiä mitä tiedän.
No kuulosti vähän erilaiselta kun tarkoitit, koitin ihan ap:n hyväksi asiaa korostaa, koska hän ei juuri kasviksia syö.
Niin ja oikeastaan itse lasken kaikenmaailman tomaatit, juurekset ja jopa pavut sekä sienet kasviksiksi. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuulosti vähän erilaiselta kun tarkoitit, koitin ihan ap:n hyväksi asiaa korostaa, koska hän ei juuri kasviksia syö.
Niin ja oikeastaan itse lasken kaikenmaailman tomaatit, juurekset ja jopa pavut sekä sienet kasviksiksi. 😀
Jepjep. Pitää yrittää opetella syömään. Niitä ku ois penskana syöny ni menis helpommi nykyääki alas. Peruna, porkkana, kurkku, tomaatti ja paprika menee. Muut ei oikeastaan..
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ruokailut:
Heraan aamupaivalla ja lasi vetta tyroksiinipillereiden kanssa.
Siita noin tunti ja kahvi, paahtispala sulatejuuston, juustosiivun ja kinkun kanssa. Taman jalkeen 150 g pensasmustikoita ja vesilasin kanssa aamulaakkeet.
Siita noin 2 tuntia myohemmin kahvilassa espresso, juusto-kinkkucroissant ja purkki cocista.
Joskus illansuussa ruokaa, aika usein jotain einestyyppista ja vetta.
Sen jalkeen saatan ottaa kupin kofeiinitonta kahvia. Joinain iltoina suklaata tjms. Tai hedelmaa.
Illalla veden kera iltalaakkeet.
Otan jatkuvasti monivitamiinipillereita yms.
Tiedan, etta paljon olisi korjattavaa, mutta hyvin menee nainkin.
Hyvä että pärjäät kuitenkin . Mitä monivitamiinia syöt?
-ap
Multivita Forte, lisaksi D-vitamiinia (arvo oli alakantissa mitattaessa viimeksi), lisaksi mm. biotiinia ja magnesiumsitraattia ja Omega3-öljyä.
Tänään syönyt 11.30 jugurttia ja mysliä, klo 12 vadelmakaurapuuron maidolla, klo 14 perunalaatikkoa ja 6kpl lihapullia, klo 16.30 perunalaatikkoa, maksalaatikkoa ja muutama lihapulla, ja äsken söin marjarahkaa. Juonut lasin vettä, laimeaa mehua litran ainakin ja pari maitolasillista.
Huomenna tarkoitus ihan kokata, tänään mies söi töiden jälkeen työporukalla, niin söin jämät jääkaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ruokailut:
Heraan aamupaivalla ja lasi vetta tyroksiinipillereiden kanssa.
Siita noin tunti ja kahvi, paahtispala sulatejuuston, juustosiivun ja kinkun kanssa. Taman jalkeen 150 g pensasmustikoita ja vesilasin kanssa aamulaakkeet.
Siita noin 2 tuntia myohemmin kahvilassa espresso, juusto-kinkkucroissant ja purkki cocista.
Joskus illansuussa ruokaa, aika usein jotain einestyyppista ja vetta.
Sen jalkeen saatan ottaa kupin kofeiinitonta kahvia. Joinain iltoina suklaata tjms. Tai hedelmaa.
Illalla veden kera iltalaakkeet.
Otan jatkuvasti monivitamiinipillereita yms.
Tiedan, etta paljon olisi korjattavaa, mutta hyvin menee nainkin.
Hyvä että pärjäät kuitenkin . Mitä monivitamiinia syöt?
-ap
Multivita Forte, lisaksi D-vitamiinia (arvo oli alakantissa mitattaessa viimeksi), lisaksi mm. biotiinia ja magnesiumsitraattia ja Omega3-öljyä.
Vois itsekin hakea jonkun multivitamiinin. D-vitamiinia syön jo. Nii ja omega3 voisi hakea.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tänään syönyt 11.30 jugurttia ja mysliä, klo 12 vadelmakaurapuuron maidolla, klo 14 perunalaatikkoa ja 6kpl lihapullia, klo 16.30 perunalaatikkoa, maksalaatikkoa ja muutama lihapulla, ja äsken söin marjarahkaa. Juonut lasin vettä, laimeaa mehua litran ainakin ja pari maitolasillista.
Huomenna tarkoitus ihan kokata, tänään mies söi töiden jälkeen työporukalla, niin söin jämät jääkaapista.
Eihän tuossa ole tolkkua. Syöt kaksi aamupalaa (molemmat sokeripommeja) ja vain kahta tuntia myöhemmin lounaan. Ja lounaasta 2,5 tunnin päästä päivällisen. Jonka jälkeen heti iltapalan.
Miten ajattelit pärjätä töissä? Nyt syöt kaikki päivän ateriat samassa ajassa minkä yksi työpäivä kestää. Mikset odota näläntunnetta? Jos syöt lounaan klo 14, olisi loogisempi päivällisaika n. klo 18-20 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole tolkkua. Syöt kaksi aamupalaa (molemmat sokeripommeja) ja vain kahta tuntia myöhemmin lounaan. Ja lounaasta 2,5 tunnin päästä päivällisen. Jonka jälkeen heti iltapalan.
Miten ajattelit pärjätä töissä? Nyt syöt kaikki päivän ateriat samassa ajassa minkä yksi työpäivä kestää. Mikset odota näläntunnetta? Jos syöt lounaan klo 14, olisi loogisempi päivällisaika n. klo 18-20 välillä.
Lounas nykyrytmillä tuohon aikaan, koska jos venytän sitä pidemmälle, tulee huono olo. En muista miten töissä pärjäsin, tosin silloinkin oli kahvitauoilla mahdollisuus pieneen välipalaan, lounaan lisäksi. Muute hyvä, mutta en tunne nälkää enkä janoa liiemmin. Siksi syön lähinnä kellonkin mukaan. Ja 4h on liian pitkä ateriaväli mulle.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas nykyrytmillä tuohon aikaan, koska jos venytän sitä pidemmälle, tulee huono olo. En muista miten töissä pärjäsin, tosin silloinkin oli kahvitauoilla mahdollisuus pieneen välipalaan, lounaan lisäksi. Muute hyvä, mutta en tunne nälkää enkä janoa liiemmin. Siksi syön lähinnä kellonkin mukaan. Ja 4h on liian pitkä ateriaväli mulle.
-ap
Et kai nälkää tunne kun syöt kahden tunnin välein.
Millä perusteella neljä tuntia on liian pitkä? Ihan normaalihan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Et kai nälkää tunne kun syöt kahden tunnin välein.
Millä perusteella neljä tuntia on liian pitkä? Ihan normaalihan se on.
Mulla tulee pää kipeäksi, jos ateriaväli on päivällä neljä tuntia.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Itse Ihmettelen miksi syödä noin usein? Itselleni ei ainakaan ole nälkä parin tunnin päästä
Oma ruokarytmini:
8:00 : aamiainen
13:00: lounas
19:30: illallinen
Välipaloja en syö
Kyllä ap:n ruokailuajat ovat terveellisempiä kuin omasi. Jos olet töissä,(tai muutenkin) niin itse en ainakaan jaksaisi 08-13 syömättä mitään. Jos söisin vasta 13 ensimmäisen kerran niin alkaisi väsyttämään sen jälkeen. Ja taas illallista saa odottaa 6,5h.
Itse lisäisin tohon välipalan klo: 9.30-11.00
Ja sitten toinen välipala: 16-17.00
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse Ihmettelen miksi syödä noin usein? Itselleni ei ainakaan ole nälkä parin tunnin päästä
Oma ruokarytmini:
Välipaloja en syöKyllä ap:n ruokailuajat ovat terveellisempiä kuin omasi. Jos olet töissä,(tai muutenkin) niin itse en ainakaan jaksaisi 08-13 syömättä mitään. Jos söisin vasta 13 ensimmäisen kerran niin alkaisi väsyttämään sen jälkeen. Ja taas illallista saa odottaa 6,5h.
Miten pystyt arvostelemaan jonkun ruokailuvälejä, vaikka et edes tiedä arvostelemasi henkilön ruuista mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma ruokarytmini:
Välipaloja en syöKyllä ap:n ruokailuajat ovat terveellisempiä kuin omasi. Jos olet töissä,(tai muutenkin) niin itse en ainakaan jaksaisi 08-13 syömättä mitään. Jos söisin vasta 13 ensimmäisen kerran niin alkaisi väsyttämään sen jälkeen. Ja taas illallista saa odottaa 6,5h.
Miten pystyt arvostelemaan jonkun ruokailuvälejä, vaikka et edes tiedä arvostelemasi henkilön ruuista mitään?
Koska arvostelin nimenomaan ruokailuvälejä, en ruokia. Mutta vielä pahempaa, jos nämä nykyiset ruokailut ovat jotakin mättöannoksia ettei edes jaksa muuta. Terveellisempää syödä useammin ja pienempiä annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma ruokarytmini:
Olen eri kenelle vastasit, mutta en minäkään syö kuin 2-3krt/pv. Ei vaan ole nälkä useammin, eikä siis täten tarvetta mussuttaa koko ajan jotain. Olen nyt työtön ja tämä on rytmi:
Herätys klo. 10-13 (vaihtelee nukkumaanmenoajan mukaan, yökukkuja, kun olen) 2 kuppia kahvia
Päivällinen klo. 14-16 (yleensä n. 2-3 tuntia heräämisestä)
(silloin tällöin välipala klo. 17-19)
Iltapala klo. 21-22
---------
Töissä, kun olin, niin meni näin:
Herätys klo. 6, 2 kuppia kahvia, jogurtti tai hedelmä ja leipä
Töissä kahvitauoilla kahvia, ei lounasta
Kotona klo. 16-17 päivällinen
Iltapala klo. 19-21
Näillä mennään ja on menty n. 20 vuotta ja sopii ainakin minulle, ei tuota vaikeuksia ollenkaan, eikä tule heikotuksia yms. Sokeriarvot ja muita verikokeita mitattu pari kuukautta sitten ja ei mitään häikkää missään. Terve olen.
Miksi pitäisi syödä heti herättyä? Lenkitä koira ensin ja syö puuron lisäksi sitten kananmuna niin saat protskua.