Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omistatko jäätelökoneen

10.03.2006 |

Olen hankkimassa jäätelökonetta, koska haluaisin lisäaineetonta ja sokeritonta " jäätelöä" . Omistatko jäätelökoneen? Kertoisitko minkä merkkisen ja mitä hyviä/huonoja puolia mallistasi löytyy? Mitä koneen valinnassa pitäisi ottaa huomioon?

Tietysti kaikki kivat reseptitkin ovat tervetulleita.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oon tykännyt kovasti. en muista tarkempaa mallin nimeä, kone on ostettu saksasta 5 vuotta sitten. kylmäosa on pyöreä, litteä ja tulee kulhon pohjalle. säilytetään pakastimessa, täytyy antaa jäätyä välillä hyvin jos haluaa tehdä kaksi satsia jätskiä peräkkäin. kulhoon mahtuu jätskiä vajaa litra. voi tehdä joko " pallojätskiä" tai pehmistä. mukana tuli hyvä ohjekirja, josta tässä yksi suosikkireseptini.

JOGURTTIJÄÄTELÖ

250 g marjoja (eli esim. 4 dl mustikoita tai 5 dl vadelmia tai 5 dl mansikoita)

100 g eli n. 1.2 dl sokeria

0,5 dl kermaa (huom. ei vatkata vaahdoksi)

3,75 dl jogurttia (esim. marjajogurttia tai vaniljajogurttia)

1 rkl sitruunamehua

huuhtele marjat.soseuta ne yhdessä sokerin ja sitruunamehun kanssa. lisää jogurtti ja kerma ja sekoita hyvin. käynnistä kone ja kaada seos kulhoon. valmistusaika philipsin koneella pallojätskiohjelmalla 35-45 min.

Vierailija
2/4 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on Krups merkkinen, jonka ostin pari vuotta sitten cittarista. Muistaakseni maksoi 45 eur. siinä ei ollut suomenkielisiä tuoteohjeita (mutta se ei ollut ongelma).

Jäätelökonetta on käytetty, toiminut hyvin. Tosin ohjelehdessä olevat ohjeet ovat sellaisia että maito tulee aina kuumentaa. Olen tehnyt lähinnä laktoosittomasta maidosta perusohjeella, joskus suklaa rouhettaa tai pähkinää sekaan. Jäätelö vain sulaa aika nopeasti verrattuna kaupan jätskeihin. Mutta mielestäni ihan kiva kone.

Myös esim (kasvis)keittokirjoissa on noita jäätelökoneeseen sopivia ohjeita.

itse olen tehnyt myös ilman konetta sorbetteja marjoista, lähinnä mansikoista ja puolukoista, tosin sokeria niihin olen laittanut, mutta en tiedä kuinka tärkeää se on tai että käyttää esim ruokosokeria tms. mutta kevyttähän se muuten on, kun on valkuaista käytetty

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone on toiminut hyvin ja kivasti sillä saa jätskiä. Itse ostin, jotta saan tehtyä maito- ja soija-allergiselle lapselle " oikeaa" jäätelöä. Meillä kone on muuten kiva, mutta siinä pitää laittaa koko kulho vuorokaudeksi pakastimeen ennen jäätelön tekemistä. Pitää siis aina muistaa laittaa se kulho sinne etukäteen tai omistaa sen verta reilumpi pakastin, että kulhoa voi säilyttää siellä koko ajan. Nykyään koneissa on kai pienempi se " kylmäosa" , joka täytyy olla etukäteen pakastimessa.

Itse olen tehnyt kerran täysin sokeritonta jäätelöä, mutta jäätelön rakenne kyllä kärsi sokerittomuudesta eikä se onnistunut. Tuli siis kivikovaa jätskiä. Makeutusaineella en ole kokeillut tehdä, mutta voisi onnistua, jos sitä ajattelit tuolla sokerittomuudella. Vielä en ole viilaillut reseptejä niin, että voisin sanoa paljonko sokeria minimissään tarvii, että jäätelö onnistuu. Jos joku muu tietää, niin olisi kiva kuulla kokemuksia.

Vierailija
4/4 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää, että tuohon kylmäosan kokoon kannattaa kiinnittää huomiota. Ajattelin käyttää makeutusaineena hunajaa. Käyköhän se?