Anoppi on välillä auttanut kodin siivouksessa ja nyt valittanut siitä sukulaisille
Meillä on 2 koiraa, 3 lasta, äiti ja isä. Minulla on työmatka yli 100 km päivässä. Pienimmät menee päiväkotiin klo 6.45 ja klo 7, ja ehdin hakemaan klo 17 mennessä. Joskus mies hakee, vaikka pk on ihan eri suunnassa kuin työpaikkansa. Meillä on hyvin kiireistä viikolla ja siivoukset jää aina viikonloppuun. Anoppi oli viimeksi lapsenvahtina pari vkl sitten, kun oltiin mieheni kanssa ystävien juhlissa la-su. Anoppi oli siivonnut keittiön ja järjestänyt ja imuroinut eteisen. Nyt kuulin kiertotietä, että mielellään hän lasten kanssa on, mutta jonkinlaista siisteystasoa olettaisi perheessä, ettei ensimmäisenä tarvitse luuttuun ja imuriin tarttua. Pahoitin mieleni tuosta, koska me emme aina ehdi kaikkea. Miehen lähisukulainen vahvisti, että anoppi on puhunut hänellekin, kuinka paljon työtä meillä on, kun hän tulee lapsenvahdiksi. Soitin anopillekin ja kysyin, miksei hän ole maininnut meille mitään, jos ei ole siivottu ja se on häirinnyt. Anoppi sanoi, että muu nyt on menetellyt jotenkin, mutta kesällä hän oli ihan puhki, kun lapset päästi koirat kuraisina joka päivä takapihalta sisään ja muutenkin hänestä tuntui, että milloin lie kylpyhuone, vessat, eteiset pesty. Oltiin kesällä miehen kanssa viikko ulkomailla, ja siksi oli apuna. Anoppi vielä korosti, että kun on jokaisella omat tavat, niin hän yrittää sopeutua ja auttaakin jos on oikein epäsiistiä, mutta ei kykene sairauksiensa vuoksi toimimaan siivouspalveluna. En ymmärrä, mitä hän nyt tarkoittaa. Antaako hän jatkossa sotkun olla vai oliko se vihje, että meidän pitää siivota ennen hänen tuloaan. Miten muissa perheissä asiat hoidetaan?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te annatte apeelle jotain neuvoja miten hänen teidän mielestä kuuluisi elää? Ongelma on anopin. Anopin pitäisi olla siivoamatta ja kestää tai tehdä niin kuin tähän mennessä tai olisiko mitenkään mahdollista että hän käyttäytyisi kuin aikuinen ja keskustelisi apeen kanssa asiasta. Jos haluaa laittaa ehdoksi ilmaiselle lapsenvahtipalvelulleen se että kämppä on valmiiksi siivottu kun saapuu niin siitä vaan ja sanoo niin. Sitten ap voi päättää siivoaako vai onko ilman lapsenvahtia. Inhoan tuollaisia seläntakanavalittelijoita jotka eivät oikeasti halua ratkaisua vaan haluavat valittaa.
No ei tuo ongelma ole anopin, ap:n lapsista ja kodista on kyse. Anoppi saanee aikansa kulumaan myös ilman tätä ap:n "työleiriä".
Yleensä ko asia on vaikea neuvotella, sillä useinhan ajatellaan, että isovanhemmat hoitavat lapsia pyyteettömästi ja ilolla. Ja näin onkin, jos tämä tarve pysyy kohtuudessa. Mutta jos perhe on riittävän röyhkeä, tätä ilmaista, turvallista, helppoa palvelua ehkä lisätään ja lisätään. Minusta nuo ulkomaanmatkat ovat jo liikaa, jos anoppi muutenkin hoitaa jo monta kertaa kuukaudessa. Minusta ap:n pitää ottaa nämä anopin puheet vakavasti ja miettiä, onko tätä anoppipalvelua ehkä käytetty liikaa.
Millaisia vastapalveluita olet ap suonut anopille? Lahjakortti kylpylään, siivouslahjakortti anopille?
Ei meillä ole anoppi monta kertaa kuukaudessa. Miksi täällä taas vääristellään asioita? Joskus on 2 kk taukoa, ettei edes tavata, kun ei asuta lähekkäin. Anoppi sai viimeksi syntymäpäivälahjaksi meiltä ja toisen lapsensa perheeltä matkalahjakortin, jolla kävi Espanjassa. Jouluisin ollaan annettu yleensä joko kosmetologi- tai kylpylälahjakortti (viimeksi Haikon kartanoon). Ei se tähän asiaan liity, koska meidän lahjat on aina täysin pyyteettömiä. Meille ei ole pakko tulla hoitamaan lapsia eikä lahjakortti tarkoita minun mielestäni yhtään mitään, jos se ei ole aidosti lahja.
-ap
Onnetonta et pieni kertominen sotkuisesta kodista saa aikaan näin paljon pahaa. Miksei anoppi sais sanoa totuutta? Miksi pitäisikään jaksaa ja jaksaa? Ap ei ymmärrä kuin itseään ja omia tarpeitaan! Halutaan anoppi, ei omaa äitiä auttamaan siivoksissa ja lastenhoidossa, mutta ei ymmärretä olla kiitollisia avusta. Sanoa kiitos ja anteeksi. Voisit itse siivota. Jos et ehdi, et ehdi viikonloppuretkille!
Minä minä minä ...
Vierailija kirjoitti:
Jooopas kirjoitti:
Olisit lasten kanssa ja ottaisit ne matkoille mukaan niin ei tarttis vaivata anoppia mutta kun olet itsekäs ja haet vain omaa nautintoa lapsista välittämättä niin noin siinä käy. Syyttele toki anoppia ja miksei vaikka yhteiskuntaa ongelmistasi kun et totuutta kestä.
Meillä on periaatteena, ettei lasten nähden käytetä alkoholia. Silloin harvoin kun käydään kylässä ystävien luona tai järjestetään glögi-ilta, se tapahtuu niin, ettei lapset ole läsnä. On erilaisia tapoja toteuttaa vanhemmuutta. Me teemme omat ratkaisumme. Kesällä olimme mieheni kanssa kahdestaan viikon matkalla, 10-vuotishääpäivän kunniaksi. Vaikka olen äiti, olen myös vaimo, ja kahdenkeskinen aika (yksi yö tai yksi viikko) on läheisyyden edellytys. Toiset käyvät parisuhdeviikonloppuleirillä, me menemme mieluummin risteilylle tai ystäviä tapaamaan pariskuntana.
-ap
1. Mekin käymme kahdenkeskisillä matkoilla, mutta en pidä lapsia kohtaan oikeana olla viikkoa erossa pk-ikäisestä (ainakaan alle 5-vuotiaasta).
2. Vaikka ei välitettäisi siitä, kuinka pitkän eron lapset kestävät vanhemmistaan, on aivan törkeää jättää 3 lasta viikoksi yhden perheen ulkopuolisen hoitoon (toivottavasti koirat olivat kuitenkin jossain muualla tämän viikon).
3. Anopin ei olisi pitänyt puhua selän takana, ja on vaikea sanoa onko teillä liian sotkuista vai anopilla liian tarkat kriteerit. Mutta jos joku tulee hyvää hyvyyttään hoitamaan minun lapsini minun kotiini, niin pyrin kyllä järjestämään olosuhteet hänelle miellyttäviksi, pyytämättä (mun anopilla on tiukat siisteyskriteerit, ja kyllä siivoan tarkemmin kuin tavallisesti kun hän tulee hoitamaan lapsia).
Vierailija kirjoitti:
Vien aina lapset anopille niin ei ala siivota meillä. Jos jostain syystä tulee meille vahtimaan lapsia nuolen joka nurkan etukäteen ja teen monipuolisesti ruokaa ettei voi olla mitään muuta kun lastenhoitohommaa.
Mieheni veljen perheestä anoppi aina valittaa kun joutuu siivoamaan ja käymään ruokakaupassakin lasten hoidon lisäksi, luulen että kuitenkin ihan itse haluaa vaan passata heitä kun miehen veli on nuorempi ja ehkä taloudellisestikin on tiukempaa. Mutta en missään tapauksessa halua että puhuu samaa meistä ympäriinsä.
Sellaisiahan me anopit ollaan, että "halutaan passata" ja ostella pienillä eläkkeillä lapsiperheille ruokaa. Kuule ei se ole niin. Tuo miehesi veli ei näköjään välitä noista äitinsä puheista, vaan olettaa (kuten ap:kin ), ei tarvitse käydä kaupassa, vaikka ilmeisesti tuolla anopilla on kokemus, että siellä pitää aloittaa ruuan laitto alusta. Aivan kuin ap:kin , ei tarvitse siivota, vaikka lattiat on sotkussa.
Pieni avunpyyntö ei kuulkaa meitä anoppeja kaada! Olen aiiiivan eri mieltä kuin täällä kirjoitelleet mummot ja anopit. Kutsun mielelläni lapseni ja lapsenlapseni valmiiksi katettuun ruokapöytään. Jos olen kylässä, en missään tapauksessa arvostele lasteni perheiden siivousta. Ai miksi? Koska minä itsekin sain apua ja rakkautta, kun elin ruuhkavuosia. Olin usein iltaisin töissä, jolloin isovanhemmat auttoivat miestäni ja lapsiani tuomalla valmista ruokaa tai viemällä lapsia jääkiekkokaukaloon. Olen vielä työelämässä 10 vuotta, mutta jos minut huolitaan silloin tällöin avuksi, se tuntuu mukavalta. Haluan olla hyödyksi, ilkeilemättä lasteni selän takana. Väitänpä vaan, että moni mummo ajattelee kuten minä. Ei me tavalliset mummot himoita rahaa tai kylpylämatkoja. Lapsen pienet pulleat kädet kaulalla ja huokaus: "mummo, mä rakastan sua", on se ainut kallis aarre, millä on mitään väliä. Nyt minut tietysti tuomitaan marttyyriksi ja vaikka miksi, mutta oikeus se on mummollakin sanoa, mikä tässä elämässä merkitsee jotain.
Voi voi kirjoitti:
Onnetonta et pieni kertominen sotkuisesta kodista saa aikaan näin paljon pahaa. Miksei anoppi sais sanoa totuutta? Miksi pitäisikään jaksaa ja jaksaa? Ap ei ymmärrä kuin itseään ja omia tarpeitaan! Halutaan anoppi, ei omaa äitiä auttamaan siivoksissa ja lastenhoidossa, mutta ei ymmärretä olla kiitollisia avusta. Sanoa kiitos ja anteeksi. Voisit itse siivota. Jos et ehdi, et ehdi viikonloppuretkille!
Minä minä minä ...
Nyt en ymmärrä, millainen mummo sanoo selän takana oman lapsensa ja lastenlastensa sotkuisesta kodista. Kaikilla ei ole omaa äitiä, se voi olla taivaan isän huomassa tai asua kaukana. Rakkaus on sitä, että auttaa lähimmäistään, koskee myös sen rakkaan miniän auttamista. Jos ei pysty tai jaksa, sekin pitää meidän mummojen osata myöntää niille tärkeimmille ihmisille elämässä. Iän pitää lisätä viisautta ja ymmärrystä.
Ap kotisi siisteystaso ,näkemättä,on normi lapsiperheen taso.
Lasten hoitopäivän pituus olosuhteiden pakosta on se mikä se on.Saman pituisia varmasti muillakin jos työaika esim.8-16.
Anoppillasi ei tod.näk ole käsitystä työssä käyvän lapsiperheen arjesta,kolotukset ym.ovat saaneet hänet ehkä avautumaan asiattomasti.
Seuraavalla kerro etukäteen,että meillä edelleenkin yhtä siistiä/siivonta kuin viimeksi,haluisitko silti tulla avuksi.
Anoppi ikäinen ei anoppi
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Tulin kahvitauolla katsomaan ketjua ja täällä ihmiset ehdottelee siivoojan palkkaamista! Miten joku voi ajatella edes, että meidän pitäisi palkata siivooja, jos anoppi on tyytymätön meidän oman kodin siisteystasoon? Sehän maksaa ihan kamalia summia, enkä ole kovin innostunut ajatuksesta, että joku vieras käy meillä työpäivän aikana. Onko tuo siivouksen ostaminen ihan arkipäivää monillekin perheille? Ei meidän tuttavista kukaan ole siivoojaa tietääkseni palkannut.
-ap
Ei tietenkään teidän tarvitse siivoojaa anopin takia palkata. Jos on tyytymätön ja alkaa siivoamaan, on ihan oma ongelmansa. Jos meillä anoppi olisi valittanut pitkin sukua sotkuista, ei olisi tarvinnut enää tulla lapsia hoitamaan. Ja miksi ihmeessä olisi pitänyt erikseen siivota ennen hänen tuloaan niin kuin jotkut ehdottivat. Eikö anopin pitänyt olla lastenhoitoapu eikä lisärasite.
Vierailija kirjoitti:
Ap kotisi siisteystaso ,näkemättä,on normi lapsiperheen taso.
Lasten hoitopäivän pituus olosuhteiden pakosta on se mikä se on.Saman pituisia varmasti muillakin jos työaika esim.8-16.
Anoppillasi ei tod.näk ole käsitystä työssä käyvän lapsiperheen arjesta,kolotukset ym.ovat saaneet hänet ehkä avautumaan asiattomasti.
Seuraavalla kerro etukäteen,että meillä edelleenkin yhtä siistiä/siivonta kuin viimeksi,haluisitko silti tulla avuksi.
Anoppi ikäinen ei anoppi
Näin isovanhempana sanoisin, että lapsiperheen arki kolmen lapsen kanssa on varmaan aika monessa perheessä selviämistaistelua päivästä toiseen, vaikka työpaikka olisi lähelläkin. Harva on niin järjestelmällinen, että osaa järjestää elämänsä optimaalisesti ja lapsiperheessä usein sattuu yllätyksiäkin.
Ap:lla on pitkä työmatka ja lemmikit aiheuttavat ylimääräistä työtä.
Kiva, että anoppi jaksaa auttaa teitä, mutta siivousapu parin viikon välein saattaisi helpottaa elämäänne.
Nythän tämä asia on nostettu pöydälle ja voitte keskustella asiasta anopin kanssa. Olisiko anopilla joku rakentava ehdotus?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap:n kirjoitus oli provo! En voisi kuvitellakaan käyttäväni iäkästä anoppiani lasten-ja koirienhoitajana! Hommaapas kotiisi siivousapua ja etsi joku nuorempi ihminen viikonloppulomienne
ajaksi koiria ja lapsia hoitamaan. Raskasta on anoppiraukalle joka ei osaa/uskalla kieltäytyä!
Minkälaisia ikäloppuja teidän anopit oikein on? Kyllä meillä on sekä anoppi että oma äitini ihan hyvin jaksanut olla hoitoapuna.
Anoppi ei vanhan kansan ihmisenä osannut olla jouten, joten aina on myös touhunnut jotain. Meillä myös molemmat ovat voineet sanoa suoraa jos ei käy eikä ole tarvinnut pelätä välien huononemista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te annatte apeelle jotain neuvoja miten hänen teidän mielestä kuuluisi elää? Ongelma on anopin. Anopin pitäisi olla siivoamatta ja kestää tai tehdä niin kuin tähän mennessä tai olisiko mitenkään mahdollista että hän käyttäytyisi kuin aikuinen ja keskustelisi apeen kanssa asiasta. Jos haluaa laittaa ehdoksi ilmaiselle lapsenvahtipalvelulleen se että kämppä on valmiiksi siivottu kun saapuu niin siitä vaan ja sanoo niin. Sitten ap voi päättää siivoaako vai onko ilman lapsenvahtia. Inhoan tuollaisia seläntakanavalittelijoita jotka eivät oikeasti halua ratkaisua vaan haluavat valittaa.
Ensimmäinen järkevä kommentti koko ketjussa !!
Vierailija kirjoitti:
Kauhean pitkät hoitopäivät lapsilla. Mitä te teette viikolla, jos ei ehdi siivoamaan? Tai sit pitää hankkia kotisiivooja. Tekeekö mieskin 10 tuntista päivää?
Jos mies ehtisi hakea lapset ennen viittä niin tietysti hakee, vaikka joutuisi vähän eri suuntaan matkalta töistä kotiin poikkeamaan. Säälin lapsia, jotka on yli 10 tuntia vuorokaudessa hoidossa.
Jos anopilla on kulumia ja nivelvaivoja, niin siivous voi olla todella vaikeaa. Anoppihan on kysytessä vastannut, että hän koettaa auttaa, mutta jos "on oikein epäsiistiä, niin ei jaksa". Ei kai tuota kauheasti tarvitse tulkata. Anoppi ei uskalla sanoa kenties suoraan, ettei yhteys lapsenlapsiin katkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa perheissä ei jätetä tuollaista katrasta sairaalle anopille oman loman vuoksi.
Kyllä me ollaan matkustettu 2-3 kertaa joka vuosi omille lomille. Se on parisuhteen hoitamista. Ollaan käyty New Yorkissa pisimmän reissun. En ymmärrä ajatusta, ettei vanhempien tarvitsisi järjestää kahdenkeskistä aikaa. Ero siitä seuraa, jos ei koskaan käydä kahdestaan pariskuntana missään. Jos ei muuta jännää keksitä, varaamme hotellin ja käymme syömässä hienosti. Onneksi mun vanhemmat ymmärtää sen ja tulee mielellään avuksi.
Meidän lapsi on jo 13-vuotias, matkustelemme 2-3 kertaa vuodessa ulkomaille. 8-kk lähtien joka ikinen kerta lapsi on ollut mukana reissussa. Nyt jo haluaisi jäädä yksin kotiin, mutta pidämme häntä vielä liian nuorena jäämään yksin viikoksi. Hankkiessamme lasta emme ajatelleet, että vanhempani hänet hoitavat, vaan pidämme ihan luonnollisena, että hän kulkee mukana reissussa. Sehän on reissun suola, että saa olla koko perheenä matkasssa. Omaa aikaa parisuhteelle alkoi olla siinä ala-asteen loppupuolella, kun lapsen pystyi jättämään koko illaksi kotiin, kun mentiin miehen kanssa esim. teatteriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkö kommentoit omaa tekstiäsi ? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa perheissä ei jätetä tuollaista katrasta sairaalle anopille oman loman vuoksi.
Voi kuule, on anoppeja ja anoppeja. Minä olen voinut jättää anopille isommankin katraan, kolme lasta ei kaikille ole mikään järkyttävä lapsilauma.
kyllä vanhalle, ja ap/ kin mukaan sairaalloiselle ihmiselle.
En ole kyllä takuulla sanonut anopin olevan sairaalloinen ihminen. Ikä tuo kulumia, ja nivelissähän se ehkä tuntuu, mutta hän itse korostaa sairauksiaan. Ihan hyvin suoriutuu jumppatunneista ja omista siivouksista, eikä ole mitenkään vuoteen oma. En silti väitä, ettei voi kokea olevansa sairas, ja yksi nivel on leikattukin.
-ap
Jaa meinaat että kun sairas ei valita vaivojaan, niin sen voi pistää tekemään ihan mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Musta isovanhemmilla on velvollisuus auttaa.
Miksi ihmeessä olisi?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ole samaa mieltä. Anoppihan oli avautunut kysyttäessä että oli kesällä ollut rankkaa, kun oli viikon hoitanut lapsia ap:n ja tämän miehen lomaillessa ja lapset oli joka välissä päästäneet koirat sisälle hiekkaisine ja kuraisine tassuineen. Miten tämä anoppi olisi voinut olla siivoamatta tuossa tilanteessa? Pyöriä lasten kanssa (joista käsittääkseni ainakin osa päiväkoti-ikäisiä) siellä lian seassa viikon verran? Ja vielä ap:n kertoman mukaan nivelvaivainen ihminen. Ei ole kyllä mielestäni millään mittapuulla kohtuullista. Lisäksi ap itse kertoo että kun anoppi oli tullut hoitamaan viikonlopuksi, heillä ei oltu viikkoon imuroitu. Jokainen koiran omistaja tietää miltä kämppä näyttää ja haisee, jos ei viikkoon imuroida. Ap:llä koiria on kaksi. Toki anoppi olisi voinut sanoa suoraan, mutta kyllä ap:n ja miehensä käytös on täysin piittaamatonta ja röyhkeää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lasten pitkä päivähoidon osuus kuulostaa ihan hullulta, jos lapset viettävät päiväkodissa 1h 15 min + kauppareisut ja samaan aikaan isä on viettämässä yksin laatuaikaa kotona ja hänen työpäivänsä on lyhyempi, kuin lasten.
Miksi isä ei vie lapsia hoitoon, jos työt alkavat 8.00 ja päättyvät 16.00 ja on jo kotona 16.30.
Ap:hän sanoi syyn. Isän työpaikka sijaitsee eri suunnassa kuin hoitopaikka. Pitäisi tehdä ylimääräinen lenkki työmatkalla.
Onnea vaan teille! Meillä yksi kolmesta mummista pyyhältää ilmoittamatta sisään meille. Kerran tulin töistä ja huusin suoraa huutoa, kun oli nosteltu kaikki kristallilasit tiskipöydälle. Mummi oli tullut yllättäen tervehtimään ja alkanut pestä laseja. Sama tapaus heitteli tyttären mekkoja ja paitoja kysymättä roskiin, koska olivat niin kamalia ryysyjä hänen mielestään. Eteisen kuramatto oli päätynyt roskalavalle yhden vierailun seurauksena. Hänelle on turha edes sanoa vastaan, ei kuuntele.