Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi on välillä auttanut kodin siivouksessa ja nyt valittanut siitä sukulaisille

Vierailija
20.11.2016 |

Meillä on 2 koiraa, 3 lasta, äiti ja isä. Minulla on työmatka yli 100 km päivässä. Pienimmät menee päiväkotiin klo 6.45 ja klo 7, ja ehdin hakemaan klo 17 mennessä. Joskus mies hakee, vaikka pk on ihan eri suunnassa kuin työpaikkansa. Meillä on hyvin kiireistä viikolla ja siivoukset jää aina viikonloppuun. Anoppi oli viimeksi lapsenvahtina pari vkl sitten, kun oltiin mieheni kanssa ystävien juhlissa la-su. Anoppi oli siivonnut keittiön ja järjestänyt ja imuroinut eteisen. Nyt kuulin kiertotietä, että mielellään hän lasten kanssa on, mutta jonkinlaista siisteystasoa olettaisi perheessä, ettei ensimmäisenä tarvitse luuttuun ja imuriin tarttua. Pahoitin mieleni tuosta, koska me emme aina ehdi kaikkea. Miehen lähisukulainen vahvisti, että anoppi on puhunut hänellekin, kuinka paljon työtä meillä on, kun hän tulee lapsenvahdiksi. Soitin anopillekin ja kysyin, miksei hän ole maininnut meille mitään, jos ei ole siivottu ja se on häirinnyt. Anoppi sanoi, että muu nyt on menetellyt jotenkin, mutta kesällä hän oli ihan puhki, kun lapset päästi koirat kuraisina joka päivä takapihalta sisään ja muutenkin hänestä tuntui, että milloin lie kylpyhuone, vessat, eteiset pesty. Oltiin kesällä miehen kanssa viikko ulkomailla, ja siksi oli apuna. Anoppi vielä korosti, että kun on jokaisella omat tavat, niin hän yrittää sopeutua ja auttaakin jos on oikein epäsiistiä, mutta ei kykene sairauksiensa vuoksi toimimaan siivouspalveluna. En ymmärrä, mitä hän nyt tarkoittaa. Antaako hän jatkossa sotkun olla vai oliko se vihje, että meidän pitää siivota ennen hänen tuloaan. Miten muissa perheissä asiat hoidetaan?

Kommentit (210)

Vierailija
101/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummovainaan aikoina äidit olivat aina joko kotona tai aina töissä. Eikä käyty koskaan miehen kanssa kahestaan missään. Anoppi asui syyntinkinä nurkissa kuolemaansa asti. Kaikilla oli niin mukavaa koko ajan.

Vierailija
102/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakit pois!! Vievät teiltä viimeisenkin ajan tuossa elämäntilanteessa. En voi ymmärtää, liian monessa perheessä lemmikit menneet lasten edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ap on sellainen ihminen joka käyttää työpäivänsä kirjoitellen av-palstalle, juoden kahvia ja chillaten. Menisi kotiin siivoamaan...sinne Porvooseen.

Vierailija
104/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat lenkillä vain 2x päivässä. 🙁 Ja taidat vähän liioitella muutenkin lenkkien kestoja. No anyway. En ikinä tule tajuamaan ihmisiä jtoka hankkivat esimerkiksi koiria tai lapsia kun heillä ei edes ole aikaa niille.

Vierailija
105/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joilla ei ole yhtään lasta ovat aina ensimmäisinä neuvomassa miten pitää elää lapsiperheessä. Anopit ovat toiseksi pahimpia besserwissereitä. Minun anoppini opasti vieressä, miten liinavaatekaappi järjestetään. Hän myös kertoi, että olen surkea ruuanlaittaja. Sain yhden epäonnistuneen ruskean kastikkeen jälkeen joululahjaksi Tammen keittokirjan. Ymmärsin kyllä, etten olisi voinut tehdä mitään ollakseni täydellinen miniä. Oltiin liian erilaiset. Ap:n tapauksessa voi olla myös kyse siitä, ettei anoppi ymmärrä teidän perheen tyyliä ja siksi puhuu pahaa selän takana. Ehkä anoppi on ollut himosiivooja, kun omat lapset oli pieniä? Tai ehkä sitä ärsyttää, kun sinä käyt kerran viikossa salilla etkä käytä sitä aikaa siivoamiseen? Tai ehkä se ei pidä koirista ollenkaan ja kokee niiden olevan sotkun lähde? Joskus se anopin mielikuva on pienestä kiinni, kuten ruskean kastikkeen onnistumisesta.

Vierailija
106/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien ulkoiluttamiseen takia lapset ovat tunnin, puolitoista pidempään päiväkodissa? Just.

Vierailija
107/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivouspalvelu joka toinen viikko 3 tuntia. Yksi kerta maksaa 110 euroa, eli 220 euroa kuussa ja kotitalousvähennystä saadaan 45%. Työvälineet + pesuaineet pitää meidän ostaa itse. On se hyvä apu, mutta ei ne kylppäreitä siivoa kuin lisämaksusta.

Vierailija
108/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä ihme valittaja. Mun miehen äiti (jota en ole koskaan edes nähnyt) on päättänyt, että minä olen joku maksettu ämmä hänen rakkaalleen pojalleen. Anopilla jotain mt-tason ongelmia. Olisit onnellinen kun on noin ihana anoppi. Todellakin sietää kuulla vähä paskapuhetta. Eikö sua yhtään hävetä kutsua VIERAITA kylään. Se on kuitenkin vieras se sun ukkos mutsi, ei sun mutsi.

Daa, kuinka tyhmiä akkoja täällä oikein on :D

Vierailija
109/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset joilla ei ole yhtään lasta ovat aina ensimmäisinä neuvomassa miten pitää elää lapsiperheessä. Anopit ovat toiseksi pahimpia besserwissereitä. Minun anoppini opasti vieressä, miten liinavaatekaappi järjestetään. Hän myös kertoi, että olen surkea ruuanlaittaja. Sain yhden epäonnistuneen ruskean kastikkeen jälkeen joululahjaksi Tammen keittokirjan. Ymmärsin kyllä, etten olisi voinut tehdä mitään ollakseni täydellinen miniä. Oltiin liian erilaiset. Ap:n tapauksessa voi olla myös kyse siitä, ettei anoppi ymmärrä teidän perheen tyyliä ja siksi puhuu pahaa selän takana. Ehkä anoppi on ollut himosiivooja, kun omat lapset oli pieniä? Tai ehkä sitä ärsyttää, kun sinä käyt kerran viikossa salilla etkä käytä sitä aikaa siivoamiseen? Tai ehkä se ei pidä koirista ollenkaan ja kokee niiden olevan sotkun lähde? Joskus se anopin mielikuva on pienestä kiinni, kuten ruskean kastikkeen onnistumisesta.

Näinhän se on. Jokaisella on oma tyylinsä, eikä ketään tarvitse yrittää väkisin miellyttää. Mutta on tuo compo silti aikamoinen, kolme lasta ja kaksi koiraa, tulet hoitamaan viikonlopuksi eikä ole viikkoon imuroitu ja vessat näyttää siltä ettei tiedä milloin on pesty. Jos hoitajalla on vielä lisäksi vähääkään kremppaa nivelissä, niin huh huh. Itsellä on "vain" kaksi lasta eikä lemmikkejä, mutta silti aina kun joku tulee hoitamaan (varsinkin jos yön yli), pidetään kyllä takuuvarmasti huoli että on siistiä ja mukavaa tulla sekä ruuat pakkasessa. Sehän on palvelus jos joku auttaa lastenhoidossa, olen kiitollinen kun joku auttaa ja haluan että hänen on mukava meillä olla ja huolehtia lapsista. Ei siten että jätetään jokin kamala työmaa jollekin ja itse painutaan rilluttelemaan. Se on sellaista kanssaihmisten ihan perushuomioimista. Eli kyllä ap miehineen saisi mennä hieman itseensä ja miettiä, miten huomioivat heitä auttavia ihmisiä.   

Vierailija
110/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirien ulkoiluttamiseen takia lapset ovat tunnin, puolitoista pidempään päiväkodissa? Just.

No eihän oo. Täällä taas provoillaan turhaan.

Vierailija
111/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien aina lapset anopille niin ei ala siivota meillä. Jos jostain syystä tulee meille vahtimaan lapsia nuolen joka nurkan etukäteen ja teen monipuolisesti ruokaa ettei voi olla mitään muuta kun lastenhoitohommaa.

Mieheni veljen perheestä anoppi aina valittaa kun joutuu siivoamaan ja käymään ruokakaupassakin lasten hoidon lisäksi, luulen että kuitenkin ihan itse haluaa vaan passata heitä kun miehen veli on nuorempi ja ehkä taloudellisestikin on tiukempaa. Mutta en missään tapauksessa halua että puhuu samaa meistä ympäriinsä.

Vierailija
112/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit lasten kanssa ja ottaisit ne matkoille mukaan niin ei tarttis vaivata anoppia mutta kun olet itsekäs ja haet vain omaa nautintoa lapsista välittämättä niin noin siinä käy. Syyttele toki anoppia ja miksei vaikka yhteiskuntaa ongelmistasi kun et totuutta kestä.

Vierailija
113/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooopas kirjoitti:

Olisit lasten kanssa ja ottaisit ne matkoille mukaan niin ei tarttis vaivata anoppia mutta kun olet itsekäs ja haet vain omaa nautintoa lapsista välittämättä niin noin siinä käy. Syyttele toki anoppia ja miksei vaikka yhteiskuntaa ongelmistasi kun et totuutta kestä.

Meillä on periaatteena, ettei lasten nähden käytetä alkoholia. Silloin harvoin kun käydään kylässä ystävien luona tai järjestetään glögi-ilta, se tapahtuu niin, ettei lapset ole läsnä. On erilaisia tapoja toteuttaa vanhemmuutta. Me teemme omat ratkaisumme. Kesällä olimme mieheni kanssa kahdestaan viikon matkalla, 10-vuotishääpäivän kunniaksi. Vaikka olen äiti, olen myös vaimo, ja kahdenkeskinen aika (yksi yö tai yksi viikko) on läheisyyden edellytys. Toiset käyvät parisuhdeviikonloppuleirillä, me menemme mieluummin risteilylle tai ystäviä tapaamaan pariskuntana.

-ap

Vierailija
114/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jooopas kirjoitti:

Meillä on periaatteena, ettei lasten nähden käytetä alkoholia. Silloin harvoin kun käydään kylässä ystävien luona tai järjestetään glögi-ilta, se tapahtuu niin, ettei lapset ole läsnä. On erilaisia tapoja toteuttaa vanhemmuutta. Me teemme omat ratkaisumme. Kesällä olimme mieheni kanssa kahdestaan viikon matkalla, 10-vuotishääpäivän kunniaksi. Vaikka olen äiti, olen myös vaimo, ja kahdenkeskinen aika (yksi yö tai yksi viikko) on läheisyyden edellytys. Toiset käyvät parisuhdeviikonloppuleirillä, me menemme mieluummin risteilylle tai ystäviä tapaamaan pariskuntana.

-ap

Siis ryyppäätte salassa? Se rentouttaa? No jokainen meistä toteuttaa vanhemmuuttaan eri tavalla. Me voimme sen viinilasin juoda kun syömme hyvää ruokaa ystävien kanssa perhekunnittain. Vietämme yöt pariskuntana kyllä yhdessä, lapsilla omat huoneet. Hoidamme parisuhdettamme ihan arjessa, jutellen ja tehden yhdessä asioita. Mutta mielestämme perheenä on kiva viettää aikaa, mukaan lukien sukulaiset (ilman heidän lastenhoitovelvoitettaan). Ja tarpeen mukaan on maksettu lapsenvahdille ( nuorelle ).

Vierailija
115/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tuollainen käsitys on tullut? Puhutaanko nyt edes meidän perheestä? Ei meidän lapset ole koskaan olleet pidempään päiväkodissa koirien ulkoiluttamisen vuoksi.

Vierailija
116/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi et ole mun miniä. En jaksais.

Ja toivottavasti aloittajan anoppi näkee ketjun ja ymmärtää lopettaa koko palvelun. Aikuiset ihmiset voivat itse ostaa siivouspalvelua ja lastenhoitoakin, jos kerran on varaa reissatakin.

Vierailija
117/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tässä se oikea ongelma on otsikossa. Miksi puhuu selän takana. Ihan turhaa siisteys/työmatka/työaika paasausta monta sivua. Ehkäpä tilanne muuttuu nyt, kun ap on ottanut ohjat omiin käsiinsä ja soittanut henkilölle.

Aika vaikea sitä on aikuisille ihmisille  mennä vasten naamaa sanomaan, että teillä on likaista. Mutta, jos anoppi on siivoillut ap:n kotona, eikö se ole jo selvä merkki, että huushollin sotkuisuus häiritsee. Tietysti lapsiperheessä on usein tavaroita siellä täällä, mutta kyllä itseänikin häiritsee se, jos on hiekkaa, ruuantähteitä ja karvoja lattialla. Sillon aina otan harjan ja rikkalapion, vaikka kuinka olisi kielletty siivoamasta.

Ap:n anoppi on puhunut sukulaisille sotkuisuudesta ehkä luottamuksella, mutta nyt nämä puheet tuli miniän korviin. Hyvä niin.

Vierailija
118/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä appivanhemmat auttavat mielellään lasten hoidossa pari kertaa vuodessa. Anoppi saattaa silloin siivotakin, mutta ei nosta siitä meteliä. Asumme niin kaukana, että lapset tapaavat hyvin harvoin isovanhempiaan. Siivoan yleensä valmiiksi koko huoneiston ennen heidän tuloaan.

Vierailija
119/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te annatte apeelle jotain neuvoja miten hänen teidän mielestä kuuluisi elää? Ongelma on anopin. Anopin pitäisi olla siivoamatta ja kestää tai tehdä niin kuin tähän mennessä tai olisiko mitenkään mahdollista että hän käyttäytyisi kuin aikuinen ja keskustelisi apeen kanssa asiasta. Jos haluaa laittaa ehdoksi ilmaiselle lapsenvahtipalvelulleen se että kämppä on valmiiksi siivottu kun saapuu niin siitä vaan ja sanoo niin. Sitten ap voi päättää siivoaako vai onko ilman lapsenvahtia. Inhoan tuollaisia seläntakanavalittelijoita jotka eivät oikeasti halua ratkaisua vaan haluavat valittaa.

No ei tuo ongelma ole anopin, ap:n lapsista ja kodista on kyse.  Anoppi saanee aikansa kulumaan myös ilman tätä ap:n "työleiriä".

Yleensä ko asia on vaikea neuvotella, sillä useinhan  ajatellaan, että isovanhemmat hoitavat lapsia pyyteettömästi ja ilolla. Ja näin  onkin, jos tämä tarve pysyy kohtuudessa. Mutta jos perhe on riittävän röyhkeä, tätä ilmaista, turvallista, helppoa palvelua ehkä lisätään ja lisätään. Minusta nuo ulkomaanmatkat ovat jo liikaa, jos anoppi muutenkin hoitaa jo monta kertaa kuukaudessa.  Minusta ap:n pitää ottaa nämä anopin puheet vakavasti ja miettiä, onko tätä anoppipalvelua ehkä käytetty liikaa.

Millaisia vastapalveluita olet ap suonut anopille? Lahjakortti kylpylään, siivouslahjakortti anopille?

Vierailija
120/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin erittäin ahdistunut jos anoppi siivoaisi meillä. Käy käyny luona siivoamassa mutta meille ei ole asiaa siivoamaan. Onneksi tajuaa sen itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan