Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini synnytti juuri lapsen ja kuolee pian vatsasyöpään. Miten tuen perhettä?

Vierailija
20.11.2016 |

Paras kaverini synnytti juuri toisen lapsensa. Synnytyksen jälkeen kivut eivät loppuneet ja joutui leikkaukseen. Leikkauksessa todettiin pitkälle edennyt vatsasyöpä, elinaikaa ehkä jälkellä noin kuukausi. Miten tuen kaverini perhettä? Kaverin mies kotona kaksi vuotiaan esikoisen kanssa ja kaveri vielä vauvan kanssa sairaalassa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie ruokaa ja siivoa.

Vierailija
2/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa lapsenhoitoapua, että mies voi olla viimeisillä hetkillä edes pieniä hetkiä vaimonsa kanssa kahdestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa miehelle tukea

Vierailija
4/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus: älä tyrkytä mitään, älä etenkään lastenhoitoapua isommalle. Äiti haluaa olla itse lastensa kanssa niin pitkään kuin voi. Kysy, missä voit auttaa.

Ja vaikka aloitus periaatteessa voisi olla totta, niin ketään ei leikata vain siitä ilosta, että halutaan katsoa, miksi kivut eivät lopu. Kyllä ensin pyritään tekemään kaikki mahdolliset tähystykset etenkin kun vatsasyövän kivut ovat todella erilaiset kuin vaikka kuukautiskivut. Been there.

Vierailija
5/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa käytännön apua, esim. ruokaostoksissa ja siivoamisessa, tarvittaessa myös lastenhoidossa.

Vierailija
6/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus: älä tyrkytä mitään, älä etenkään lastenhoitoapua isommalle. Äiti haluaa olla itse lastensa kanssa niin pitkään kuin voi. Kysy, missä voit auttaa.

Ja vaikka aloitus periaatteessa voisi olla totta, niin ketään ei leikata vain siitä ilosta, että halutaan katsoa, miksi kivut eivät lopu. Kyllä ensin pyritään tekemään kaikki mahdolliset tähystykset etenkin kun vatsasyövän kivut ovat todella erilaiset kuin vaikka kuukautiskivut. Been there.

Mun sukulaisen syöpä löydettiin leikkauksessa. Hänelle tuli kipujen lisäksi suolitukos, jolloin koko kauheus paljastui.

Että Joo, ei leikata leikkaamisen ilosta. Eiköhän siellä ole joku vastaava keissi ollut.

Vierailija
7/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot tietysti, ettei kuolemaa ole olemassa. Sielu vain palaa takaisin kotiinsa.

Vierailija
8/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 oliko niitä kipuja tutkittu aiemmin? Miten? Miksei tutkimuksissa löytynyt (ennen tukosta)

Vierailija
9/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita kaveristasi av:lle. Tuollaista ei varmaan ihan joka päivä tapahdu, niin on kiva kun tapaus on tunnistettavissa.

Vierailija
10/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen kanssa ollaan yleensä sairaalassa se max. kaksi päivää, miten kaverisi on tuossa ajassa jo ehditty tutkia ja operoidakin, jos kerran ovat yhä vauvan kanssa sairaalassa?

Olen pahoillani jos tämä on totta, mutta kuulostaa kyllä hiukan uskomattomalta tarinalta.

Vierailija
11/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulaisen syöpä löydettiin leikkauksessa. Hänelle tuli kipujen lisäksi suolitukos, jolloin koko kauheus paljastui.

Että Joo, ei leikata leikkaamisen ilosta. Eiköhän siellä ole joku vastaava keissi ollut.

Meillä on hyvin tarkat hoitosuositukset, joten pelkät kivut eivät ole leikkausindikaatio. Lisäksi aika outoa, että kipuja ei ole aikaisemmin ollut ja vasta suolitukos ne paljastaisi.

Niin tai näin, tärkeintä palstalaisten mielestä näyttää olevan se, että lapset eristetään äidistään, että vanhemmat saavat hoitaa parisuhdettaan.

Vierailija
12/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hyvin tarkat hoitosuositukset, joten pelkät kivut eivät ole leikkausindikaatio. Lisäksi aika outoa, että kipuja ei ole aikaisemmin ollut ja vasta suolitukos ne paljastaisi.

Niin tai näin, tärkeintä palstalaisten mielestä näyttää olevan se, että lapset eristetään äidistään, että vanhemmat saavat hoitaa parisuhdettaan.

Olet sinä ihme tyyppi. Vatsasyöpä löytyy tyypillisesti vasta siinä vaiheessa kun on "liian myöhäistä". Oireita meidän sukulaisen tapauksessa oli satunnainen ripuli ja vatsakipu joka meni helposti muun vaivan piikkiin niin kotona kuin lääkärissä. Kyseessä on todella salakavala ja petollinen syöpä. Mikäli sinulla on edes silloin tällöin vatsaoireita, sinulla saattaa periaatteessa olla ko. syöpä.

Monesti syöpää ei edes saada todettua ennen kuin leikkauksessa. Mikäli operoidaan muusta syystä, esim nyt se suolitukos, voi löytyä odottamatta samalla.

Vierailija
13/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ystävältäsi, miten voisit olla tukena. Hän sen osaa varmasti parhaiten määritellä. Käy hänen luonaan, älä voivottele, vaan juttele arkisista asioista, jollei hän itse halua puhua kuolemasta. Kuuntele ja osoita siten myötätuntoasi. Se riittää tässä vaiheessa.

Kun ystäväsi on kuollut, kerro leskelle, että sinulta voi pyyttää apua aina, kun siltä tuntuu. Koeta järjestää varsinkin sille vanhemmalle lapselle joskus kivaa tekemistä, vie vaikkapa metsäretkelle tai leikkipuistoon jne. Arkisetkin tekemiset voivat olla lapselle tärkeitä, koska isä ei välttämättä ehdi ja jaksa murheen keskellä kauheasti puuhata ylimääräistä - vaikka pipareiden leipominen näin joulun alla voi olla lapselle iso juttu.

Mutta älä liikaa tuppaudu, kysy aina ensin isältä, mitä hän ajattelee, olisiko hyvä idea jos jne.

Vierailija
14/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tukea? Kerro, että olet käytettävissä ja sinulle saa ja pitää soittaa jos tukee jotain mieleen. Ennen ystäväsi kuolemaa kaikki voi mennä ok, apua tarvitaan monesti vasta sen kuoleman jälkeen. Esim. Hautajaisjärjestelyt, lastenhoito ja juttelu. Muista ettet kaada mitään huolia perheen niskaan vaan purat asiaa ulkopuoliselle.

Vierailija
15/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus? mistä postaat onko kuuma?

Vierailija
16/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sinä ihme tyyppi. Vatsasyöpä löytyy tyypillisesti vasta siinä vaiheessa kun on "liian myöhäistä". Oireita meidän sukulaisen tapauksessa oli satunnainen ripuli ja vatsakipu joka meni helposti muun vaivan piikkiin niin kotona kuin lääkärissä. Kyseessä on todella salakavala ja petollinen syöpä. Mikäli sinulla on edes silloin tällöin vatsaoireita, sinulla saattaa periaatteessa olla ko. syöpä.

Jep. Meillä sukulaismiehellä oli jotain satunnaisia oireita, ei mitään pahoja, ja lääkäriin (=sairaalan päivystykseen) hän meni siinä vaiheessa kun alkoi yhtäkkiä todella kova mahakipu. Siinä kohtaa havaittiin mahasyöpä. Hän meni päivystykseen keskiviikkopäivä, perjantaina (kaksi päivää myöhemmin) hän kuoli. 

Vierailija
17/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän skeptisyytesi, koska olen itsekin syöpäosastolla töissä. Aloituksessa on tosiaan muutama aukko, mutta se voi johtua ihan siitä, ettei ap:lle ole kerrottu ihan kaikkea/hän ei täysin ymmärtänyt, mistä on kyse.

Vierailija
18/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meillä on tarkat hoitosuositukset" eli oletko hoitaja tai lääkäri? Siinä tapauksessa sinun pitäisi tietää se, että vatsasyöpä on arvaamaton. Kivut voivat tulla vasta sitten, kun on jo myöhäistä.

Vierailija
19/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus käy esimerkiksi niin, ettei kuvien perusteella osata sanoa onko syöpää vai hyvänlaatuista. Silloin joudutaan yksinkertaisesti katsomaan sisään eli avaamaan vatsa ja kirurgi silmämääräisesti ja/tai jääleikkeen avulla tekee diagnoosin ja päättää jatkoista.

Vierailija
20/21 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vähitellen ottaa kaverisi paikkaa miehen sydämessä, sekä tietenkin sängyssä. Joten kun kaverisi kuolee, ei mies jää yksin, vaan saa edelleen persettä säännöllisesti :) Huomenna voisit jo muuttaa kaverillesi ja viettää yöt miehen vieressä uuteen perheeseesi tutustuen. Jos et tätä tee olet itsekäs ihminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi