Kannattaako aikuisiällä aloittaa laulutunneilla käymisen?
Meneekö rahat ihan hukkaan vai voinko oppia laulamaan, niin että sitä voi joku paatuneen lauluopettajan lisäksi kuunnella?
Yläasteella kun oli laulukoe, opettaja sanoi että "sinun äänessäsi on ihan hyvä materiaali", mutta ei sen kummempaa kommentoinut.
Olen mies.
Kommentit (24)
Aina kannattaa aloittaa uusi harrastus. Jos vaikka sinusta tulisi uusi X Factor tähti. Voidaan sitten kehua sinua tällä palssstalla.
Tietysti kannattta ja voit.
On erilaisia kuoroja jotka kaipaavat kaikentasoisia laulajia. Osaan pääsee vain ne huiput ja osa on harrastekuoroja, jossa riittää että osaa avata suunsa ja sieltä jokin ääni lähtee.
Tuskin susta mitään pavarottia enää tulee, mutta kyllä susta kelpo laulaja on mahdollista koulia.
Ja vähintäänkin saat kivan harrastuksen esim. kuoron muodossa tai löydät kivan bändin jossa laulella ja heittää pienimuotoista keikkaakin, jos siltä tuntuu.
Aloitin itse aikuisiällä erään soittimen soittotunnit ja suosittelen kyllä jokaiselle, jos vähänkin kiinnostaa, ihan sama onko ikää 40, 60 tai 80v.
Olen itse täysin sävelkorvaton ja rytmitaju on puhdas nolla, mutta se on silti mukavaa kun oppii soittamaan edes jonkun yksinkertaisen kappaleen.
Kuinka kallista tuollainen on? Se on kuitenkin yksityisen firman tekemää yksilöllistä (vain yhdelle asiakkaalle kerrallaan) tekemää työtä, ja sellainen työhän Suomessa maksaa. Ja hyvä niin työntekijöiden kannalta, mutta meikäläisen pitää kai vähän ensiks säästää tuollaiseen?
-Ap
Katso hinnat kansalaisopistosi sivuilta. Itse olen käynyt aikuisena yksityislaulutunneilla ja eivät ne nyt mahdottomia ainakaan maksaneet.
Voi sitä mennä musiikkiopistoonkin aikuiset niin opetus ainakin jollain tasolla.
Tottakai yksityistunnit maksavat, mutta ovat oikeastaan järkyttävän halpoja.
Pitkään opiskellut musiikin ammattilainen maksaa monasti murto-osan johonkin kuntosalin mitääntietämättömään ohjaajaan tai amiksen käyneeseen putkimieheen verrattuna, puhumattakaan ryöstöhintoja pitäviin hierojiin, joiden koulu taitaa kestää kokonaista vuoden.
Missäpäin asut ja minkä ikäinen olet? Mä aloitin noin 30-vuotiaana ihan musiikkiopistossa klassisen laulun opiskelun enkä ollut ainoa aikuisena aloittanut. Isoissa kaupungeissa nuo paikat varmasti menevät nuoremmille, mutta tällaisessa pienessä maaseutukaupungissa onnistui. Teoriatunnilla piti tietysti käydä myös lasten/nuorten seassa... Monta vuotta harrastin ja tein pari laulututkintoa (musiikkiopistossa opiskelu on aina tavoitteellista). Luen nyt sitten (20 vuotta myöhemmin) kohtuullisesti nuotteja ja laulan tasokkaassa kuorossa. Yksinlaulua tulee harrastettua nyt vähemmän, mutta joskus sitäkin. Hinnaltaan tämä on edullisempi kuin vastaava määrä yksityistunteja. Tunteja on siis yksi viikossa ja kotiharjoittelua edellytetään.
Niin ja ota toki huomioon vaihtoehtona tuo kansalais- tai työväenopisto! Ehkä edullisin tapa päästä kokeilemaan ja opettaja osaa varmaan kertoa paikkakuntasi harrastusmahdollisuuksista lisää.
- vastaaja nro 9
Kävin kattomassa kansalaisopiston sivulla ja olihan siellä ihan sopivanhintaista opetusta. :)
Mutta voi pentele, ens kesään asti on jo nyt ihan täyttä!
Syksyllähän opistoissa aloitetaan.
Laulamistahan ei edes voi aloittaa kovin aikaisin (alaikärajana pidetään 16-18), joten aikuinenkin voi kehittyä oikein hyväksi. Mä olen aloittanut laulun n. 20-vuotiaana musiikkiopistossa ilman mitään soitto- tai musiikkitaustaa ja jatkoin melko nopeasti ammattiopintoihin konservatorioon ja valmistuin sieltä muusikoksi. Nyt suoritan laulun korkeakouluopintoja. :)
Ketä varten luulet kansalaisopistojen yksinlaulukurssien olevan olemassa? Ei siellä ole mitään ikärajoja. Aika usein ne vaan täyttyvät alta aikayksikön ja tämän syksyn kurssit ovat jo alkaneet. Mutta voithan sinä kysyä, olisiko jäljelle vapaita paikkoja ja voitko ilmoittautua kevään kurssille.
Älä anna sen haitata, että kansalaisopiston kurssit ovat jo täynnä. Ota yhteyttä ja ehdota, että järjestäisivät lisätunteja. Ja ilmoittaudu sinnikkäästi aina varasijalle, vaikka täyttä olisikin.
Kunnollisessa opistossa nimittäin järjestetään lisää tunteja ja kursseja tarpeen lisää mukaan.
Kyllä aika moni Bob Dylaniakin jaksaa kuunnella, vakkei hän laulutaidollaan häikäisekään.
up