Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muut uskovaiset, oletteko kalvinisteja?

Vierailija
20.11.2016 |

Olen uskovainen kristitty, ja minua mietityttää ns. kalvinismi, jossa uskotaan, että ihmisellä itsellään ei ole osaa eikä arpaa pelastumisessaan, vaan Jumala tavallaan pakottaa osan ihmisistä pelastukseen synnyttämällä tässä uskon Jeesukseen. Kalvinismiin siis sisältyy Jumalan ennaltamäärääminen ja se, että ihmisellä ei ole vapaata valintaa.

Raamattu sisältää kohtia, jotka tarjoavat perustaa kalvinismille. Kalvinismi on vahva oppi ollut jo satoja vuosia kristinuskon keskuudessa.

Kun ajattelen omaa uskoontuloani, siinä kieltämättä oli olennaisena tekijänä 1. oman tahdon heikkeneminen itsestä riippumattomista syistä (maailman pahuus alkoi musertaa omaa tahtoa) ja 2. Jumalan tarjoaman ratkaisun eli evankeliumin vetovoima, joka myös oli itsestäni riippumaton. Tapahtuma oli siis olennaisilta osiltaan minusta ja valinnoistani riippumaton.

Kalvinistinen oppi "valittujen joukosta" kalskahtaa omituiselta, mutta voisiko se sittenkin pitää paikkansa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa kalvinisti tarvitse olla, sillä myös luterilaisuus opettaa, ettei ihminen itse mitään uskonratkaisua tms. tee.

Vierailija
2/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että Jumala kutsuu kaikkia luokseen, mutta osa vain jättää kutsun huomiotta. Uskon, että Hän tahtoisi kaikkien pelastuvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa kalvinisti tarvitse olla, sillä myös luterilaisuus opettaa, ettei ihminen itse mitään uskonratkaisua tms. tee.

Kalvinismi ei ole kirkko, kuten luterilaisuus, vaan oppi. Luterialisuudessa ollaan kalvinistisia. Eli jos allekirjoitat kalvismin opin ja olet luterilainen, voit ihan hyvin sanoa: "olen kalvinisti".

Ja kyllä kalvinisminkin mukaan ihminen tekee uskonratkaisun, mutta hän vain ei (välttämättä) ole tietoinen, että Jumala on oikeasti aiheuttanut sen.

ap.

Vierailija
4/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala siis valitsee joitain ihmisiä taivaaseen ja joitain helvettiin?? Epäoikeudenmukaista?

Vierailija
5/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on rakkaus. Rakkaus ei tahdo kenellekään pahaa.

Vierailija
6/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä vähän kuin deterministisyys.

Lopputulokseni on mikä on, huolimatta siitä mitä elämässäni teen. Jos en tee mitään, lopputulos olisi joka tapauksessa ollut se mihin siten päädyn, en voi siis syyttää itseäni. Jos taas yritän jotain elämälläni, sama juttu.

En voi nyt tietää mikä se lopputulos tulee olemaan. Jos yritän saavuttaa jotain, se on määrättyä, jos en yritä, sekin on määrättyä. Tiedän vasta lopuksi miten oli tarkoitettu, en vielä, joten voin samalla vaikka päättää itse yrittää, vaikka oikeasti lopputulos ei koskaan ollut minun käsissäni.

Vierailija
7/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Porsaanreikä" on se, että Jumala päättää itse, mitä se hyvä on. Hänen rakkautensa siis ei ole sama kuin ihmisen rakkaus. Jos minä rakastan, en aiheuta kohtuutonta kärsimystä, mutta jo toinen ihminenkin, jonka hyvyyskäsitys poikkeaa omastani, voi sellaista aiheuttaa. Jumalan käsityksen poikkeavuus omastani onkin jo ihan eri mittaluokissa.

Pelottaa!

Vierailija
8/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala siis valitsee joitain ihmisiä taivaaseen ja joitain helvettiin?? Epäoikeudenmukaista?

Kalvinismin mukaan epäoikeudenmukaisuutta ei tapahdu kenellekään eikä Jumala edes voisi olla epäoikeudenmukainen, sillä Hän on vanhurskas ja pyhä, "kyvytön epäoikeudenmukaisuuteen".

Toki helvettiin joutuvat ihmiset ansaitsevat helvetin syntiensä tähden; me kaikki ansaitsemme helvetin.

Jumala ei tuomitse ketään epäoikeudenmukaisesti, vaan kalvinismin mukaan Hän antaa toisille luoduille oikeudenmukaisen tuomion (helvetti) ja toisille luoduille armon (taivas).

Epäoikeudenmukainen tuomio olisi se, jos synnitön luotu joutuisi helvettiin tai jos taivaaseen pääsisi luotu, jonka syntejä ei ole sovitettu ja jota ei ole armahdettu.

Kalvinismissa on joitain muita ongelmia, joihin en nyt laajemmin pureudu.

_____________________________________________________________________________________________________

** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **

Vierailija
9/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Porsaanreikä" on se, että Jumala päättää itse, mitä se hyvä on. Hänen rakkautensa siis ei ole sama kuin ihmisen rakkaus. Jos minä rakastan, en aiheuta kohtuutonta kärsimystä, mutta jo toinen ihminenkin, jonka hyvyyskäsitys poikkeaa omastani, voi sellaista aiheuttaa. Jumalan käsityksen poikkeavuus omastani onkin jo ihan eri mittaluokissa.

Pelottaa!

Juuri tuota en usko. Ihmisen rakkaus on paljon pienempää. Täydellinen rakkaus anteeksi antaa kaiken (vrt tuhlaajapoika).

Tiedäthän, että rakkaudessa ei ole pelkoa.

Vierailija
10/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalvinismin mukaan epäoikeudenmukaisuutta ei tapahdu kenellekään eikä Jumala edes voisi olla epäoikeudenmukainen, sillä Hän on vanhurskas ja pyhä, "kyvytön epäoikeudenmukaisuuteen".

Toki helvettiin joutuvat ihmiset ansaitsevat helvetin syntiensä tähden; me kaikki ansaitsemme helvetin.

Jumala ei tuomitse ketään epäoikeudenmukaisesti, vaan kalvinismin mukaan Hän antaa toisille luoduille oikeudenmukaisen tuomion (helvetti) ja toisille luoduille armon (taivas).

Epäoikeudenmukainen tuomio olisi se, jos synnitön luotu joutuisi helvettiin tai jos taivaaseen pääsisi luotu, jonka syntejä ei ole sovitettu ja jota ei ole armahdettu.

Kalvinismissa on joitain muita ongelmia, joihin en nyt laajemmin pureudu.

_____________________________________________________________________________________________________

** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **

Korjaus: sana 'laajemmin' pois. En pureutunut kalvinismin ongelmiin lainkaan :) Kommenttini pääsisältö kalvinismista on ongelmatonta; siltä osin se on ihan looginen oppi. Kalvinismin ongelmat ovat vallan muissa asioissa, mutta niistä saisi kokonaan toisen keskustelun.

__________________________________________________________________________________________________

Vierailija
11/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Predestinaatio-oppi ei tarkoita ihan tuota. Sen mukaan nimittäin usko Jeesukseen ei riitä pelastukseen vaan jos et ole Taivaaseen valittujen joukossa niin uskosi turhaa. Eli sen opin mukaan siis myös uskovaisten joukossa on henkilöitä jotka eivät ole valittuja.

Itse uskon katoliseen soteriologiaan eli siihen että Jumalan armo saadaan ilmaiseksi ilman omia ansioita mutta hyvät teot ovat silti tarpeellisia pelastuksen kannalta "Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut" (Jaakobin kirje 2:26). Ihminen toimii yhteistyössä Jumalan armon kanssa ja se saa hänet kasvamaan lähemmäs Jumalaa.

Uskon myös että jos tekee vakavia syntejä eikä katumuksen ja parannuksen teon kautta palaa takaisin Jumalan luokse niin joutuu Helvettiin. Tuntuu paljon loogisemmalta että Jumala on antanut kaikille vapaan tahdon ja kunnioittaa sitä kuin että Hän olisi etukäteen valinnut pelastuvat.

Vierailija
12/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa!

Juuri tuota en usko. Ihmisen rakkaus on paljon pienempää. Täydellinen rakkaus anteeksi antaa kaiken (vrt tuhlaajapoika).

Niin. Ihmisen rakkaus on pienempää, siksi emme voikaan ymmärtää Jumalan rakkautta. Se painii ihan eri sarjoissa. Se on omaa luokkaansa. Toisen ihmisen rakkaus on turvallista, koska yleensä tiedämme mitä se tarkoittaa, mutta Jumala säätää rakkautensa ihan itse ja se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa.

Vierailija
13/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta etukäteen valitsemisesta tulee mulle mieleen, että aika on vain harhaa ja kohtalo on ennalta määrätty jotenkin. Että ikuisuus on jo Jumalan tiedossa tavallaan...äh, liian vaikeita asioita mun selittää, kun en ole mikään matemaatikko.

Vierailija
14/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolvinisti. Juotoskolvin äärellä piikitän itseäni.

Vierailija
15/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Predestinaatio-oppi ei tarkoita ihan tuota. Sen mukaan nimittäin usko Jeesukseen ei riitä pelastukseen vaan jos et ole Taivaaseen valittujen joukossa niin uskosi turhaa. Eli sen opin mukaan siis myös uskovaisten joukossa on henkilöitä jotka eivät ole valittuja.

Itse uskon katoliseen soteriologiaan eli siihen että Jumalan armo saadaan ilmaiseksi ilman omia ansioita mutta hyvät teot ovat silti tarpeellisia pelastuksen kannalta "Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut" (Jaakobin kirje 2:26). Ihminen toimii yhteistyössä Jumalan armon kanssa ja se saa hänet kasvamaan lähemmäs Jumalaa.
Uskon myös että jos tekee vakavia syntejä eikä katumuksen ja parannuksen teon kautta palaa takaisin Jumalan luokse niin joutuu Helvettiin. Tuntuu paljon loogisemmalta että Jumala on antanut kaikille vapaan tahdon ja kunnioittaa sitä kuin että Hän olisi etukäteen valinnut pelastuvat.

Jäsentelysi predestinaatiosta on paikkansapitävä sinänsä, mutta näkemykseni mukaan puutteellisesti ilmaistu.

Pelastuvat ovat elävässä uskossa, eli elävät pyhää elämää sydämen uskosta lähtien. Näin voidaan todeta, että elävässä uskossa olevat pelastuvat aina kalvinismin mukaan. Tyypillisesti kalvinistien mukaan ne, joilla ei ole elävää uskoa (vaan jotka ovat esim. tapakristittyjä ja asennoituvat Jumalan sanaa vastaan), eivät edes ole uskovaisia (tutustu James Whiten argumentteihin; hän on kalvinistiteologi)! Tämän vuoksi predestinaatiota koskeva lauseesi "Eli sen opin mukaan siis myös uskovaisten joukossa on henkilöitä, jotka eivät ole valittuja." osoittautuu epämielekkääksi kuvaukseksi kalvinismista.

On varmasti olemassa myös "liberaaliteologista" kalvinismia, mutta sitä ei pysty ottamaan vakavasti.

Viimeisestä tummentamaani lausetta kommentissasi hieman ihmettelen. Eikö sinusta kaikista synneistä pidä kääntyä katumukseen ja parannukseen?

___________________________________________________________________________________________________

Vierailija
16/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa!

Niin. Ihmisen rakkaus on pienempää, siksi emme voikaan ymmärtää Jumalan rakkautta. Se painii ihan eri sarjoissa. Se on omaa luokkaansa. Toisen ihmisen rakkaus on turvallista, koska yleensä tiedämme mitä se tarkoittaa, mutta Jumala säätää rakkautensa ihan itse ja se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa.

Ihmisten rakkaus on pienempää kuin Jumalan rakkaus ja usein myös perversoitunutta, eli "laadultaan" väärää. Kommenttisi alkuosa liittyen ihmisten rakkauden pienemmyyteen pitää siis paikkansa.

Toisaalta sitä en allekirjoita, että ihmisten rakkaus olisi turvallista. Ihmisten rakkauteen ei nimittäin voi luottaa, se on ailahtelevaista, mikä tekee siitä nimenomaan turvatonta. Joskus sitä on liian vähän, joskus se on kieroutunutta jne.

Jumalan rakkaus on aina pyhää ja hyvää. Jumala on totinen rakkaus.

___________________________________________________________________________________________________

Vierailija
17/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa!

Ei nyt valkoista voi mustaksi muuttaa. Jos kuka tahansa, oli se sitten ihminen tai Jumala, tekee toista mitä rakkaus on - ei se enää ole rakkautta. Sitten se on jotain muuta.

Rakkautta on tietty vaikea määritellä, mutta allekirjoitan yhden: rakkaus kunnioittaa toista, tahtoo toiselle pelkkää hyvää, ja antaa täyden vapauden.

Pelkoa ei rakkaudessa ole. Jos Jumala on rakkaus, ei hänessä ole mitään pelottavaa. Voimme täysillä luottaa, että se tapahtuu, mikä on parasta.

Käänteisesti: jos on pelkoa,ei se tule Jumalasta.

Vierailija
18/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa!

Ei nyt valkoista voi mustaksi muuttaa. Jos kuka tahansa, oli se sitten ihminen tai Jumala, tekee toista mitä rakkaus on - ei se enää ole rakkautta. Sitten se on jotain muuta.

Rakkautta on tietty vaikea määritellä, mutta allekirjoitan yhden: rakkaus kunnioittaa toista, tahtoo toiselle pelkkää hyvää, ja antaa täyden vapauden.

Pelkoa ei rakkaudessa ole. Jos Jumala on rakkaus, ei hänessä ole mitään pelottavaa. Voimme täysillä luottaa, että se tapahtuu, mikä on parasta.

Käänteisesti: jos on pelkoa,ei se tule Jumalasta.

"Pelkoa ei rakkaudessa ole, 18 vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon. Pelossahan on jo rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa." (1. Joh. 4:17-18). Johannes puhuu tuossa siitä, kun uskovainen astuu tuomiopäivänä Jumalan eteen Jeesuksen kaltaiseksi tehtynä (lue 1. Joh. 4).

Toisin sanoen, se ei mene niin päin, että ihminen katsoo maailmaa ja omaa langennutta itseään ja määrittelee siitä käsin, mitä rakkaus on ja määrittelee pelon sen vastakohdaksi, vaan se menee Raamatun mukaan niin päin, että ihminen, joka tulee uskoon Jeesukseen, nöyrtyy Jumalan pyhyyden edessä ja tunnustaa, että rakkaus on sitä, mitä Jumala on, vaikka omat maailmalliset määritelmät olisivat joissain kohdin jopa sen vastaisia!

Se, joka on uskossa päässyt Jumalan yhteyteen, luottaa Jeesuksen tuomaan syntien sovitukseen ja vanhurskautukseen ja ymmärtää, että Jumalan pyhyys ei uhkaa häntä enää. Jeesuksen eteen tuomiopäivänä astuvan uskovaisen ei tarvitse pelätä Jumalan oikeudenmukaista tuomiota.

Vierailija
19/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

dafuq...

Vierailija
20/27 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kalvinisti. Ajattelen kyllä, että koska Jumala tietää kaiken ja tuntee luomansa paremmin kuin me itse itseämme, niin Hän kyllä tietää etukäteen kuka valitsee Jeesuksen ja kuka ei. Kuitenkin olen sitä mieltä, että jokaiselle ihmiselle on annettu vapaa tahto ja sitä voi myös käyttää. Toiset tosin ovat otollisempia uskolle kuin toiset ja syitä siihen on monia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi