Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pöytätavat: ihmisten moukkamaisuus kyläillessä tms.

Vierailija
19.11.2016 |

Moikka,

Tuli tässä mieheni kanssa puhetta että onko muiden tuttavissa ja sukulaisissa sellaisia ihmisiä jotka eivät osaa ottaa kyläiltäessä ruokaa/tarjottavia niin että ottaisi muut ihmiset huomioon?

Me olemme huomanneet että meidän muutama ystävä ottaa kakusta puolet tai juustosta puolet tajuamatta että hetkinen, minun jälkeeni tätä tulee ottamaan vielä 6 henkilöä.

Pohdimme että juontaako tämä ajattelemattomuus pula-ajan perinnöstä vai ns. nuoresta kyläilyperinteestä verrattuna esim. Ranskan tai Ruotsin hoviin.

Kiinnostaisi, että onko tätä ongelmaa nähtävissä ranskalaisten viinin ja juuston illanistujaisissa tai ruotsalaisten rapujuhlissa.

Ja ennen kuin joku sanoo että laittakaa tarjottavia enemmän sanon että kyseessä ei ole mitkään syökää tykistä lohikeittoa tyyppiset tilanteet. Vaan esim. brunssi jossa on paljon erilaisia tarjottavia.
Minun mielestäni yksi henkilö ei voi juoda kokonaista smoothie-kannua tai kokonaista juustoa.

Oletteko törmänneet vastaavaan käytökseen?

Kommentit (360)

Vierailija
21/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me syödään kunnolla aina ennen kyläilyjä tai juhlia. Tiedetään hyvin, että tarjottavaa on niukasti, joten pyritään siihen, että ei oteta mitään muuta kuin joku keksi tms. Kehutaan kyllä, miten kauniisti pöytä on katettu ja sanotaan, ettei haluta ryhtyä mitään rohmuamaan, että riittää muillekin. Pari kertaa on saatu muutkin ymmärtämään, että tarjottavat ei ole tarkoitettu syötäviksi, vaan jaettaviksi tasan ja jos kukaan ei ota ensimmäisenä, ei muutkaan voi ottaa. Tulee hyvä mieli, kun 2 tunnin vierailun jälkeen tarjottaviin ei ole koskettu ja emäntä voi ihailla pöytäänsä vielä illallakin.

Sama juttu. Lapsille on omat karkit mukana, kun " ovat niin allergisia" ja itse juodaan se kahvi mustana, ettei häiritä ketään.

Lähdetäänkin yleensä jo 30 min. kyläilyn jälkeen. Mut me ollaan niitä hyvätapaisia.

Miten muut voi olla niin ääliöitä, että menevät syömään jotain kylässä.

Vierailija
22/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En normaalissa kahvittelu kyläilyssä ole koskaan huomannut että joku ottaisi kahvipöydästä kakkua esim. puolet muista piittaamatta.

Jos tarjolla on ollut ruoka en ole ollut tilanteessa jossa joukoon ei mahtuisi ne muutama jotka syövät niin paljon että ei tarvitse syödä enää myöhemmin samana päivänä ajatuksella "parempi hetken hävetä kun viikon katua (sitä että jäi nälkäiseksi)".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me syödään kunnolla aina ennen kyläilyjä tai juhlia. Tiedetään hyvin, että tarjottavaa on niukasti, joten pyritään siihen, että ei oteta mitään muuta kuin joku keksi tms. Kehutaan kyllä, miten kauniisti pöytä on katettu ja sanotaan, ettei haluta ryhtyä mitään rohmuamaan, että riittää muillekin. Pari kertaa on saatu muutkin ymmärtämään, että tarjottavat ei ole tarkoitettu syötäviksi, vaan jaettaviksi tasan ja jos kukaan ei ota ensimmäisenä, ei muutkaan voi ottaa. Tulee hyvä mieli, kun 2 tunnin vierailun jälkeen tarjottaviin ei ole koskettu ja emäntä voi ihailla pöytäänsä vielä illallakin.

Sama juttu. Lapsille on omat karkit mukana, kun " ovat niin allergisia" ja itse juodaan se kahvi mustana, ettei häiritä ketään.

Lähdetäänkin yleensä jo 30 min. kyläilyn jälkeen. Mut me ollaan niitä hyvätapaisia.

Minuakin ärsyttää ne, jotka haluaa kyläillessä teetä. Siitä on uskomaton vaiva kutsujalle, kun joutuu keittämään vettä yhtä nipoa varten. Kahvi mustana ilman muuta, koska toinen äärettömän ärsyttävä asia on, ne jotka ryhtyvät kyselemään, että "onhan tää soijamaitoa" kaataessaan maitoa kahviinsa.

Vierailija
24/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että Suomessa joskus oli hyvät käytöstavat niin pöydässä kuin muutenkin ja vanhemmilla ihmisillä on yhä. Lapsetkin osasivat ennen käyttäytyä. Yhtä sorttia sai ottaa yhden eikä yhtään enempää. Nykyisin kylässä ei enää juurikaan käydä, kyläilykulttuuri hiipuu, missä lapset siis voisivat oppia hyvät tavat?

Ennen perheet olivat isompia, eihän olisi tullut mitään jos ensimmäinen ja toinen ottaja olisivat syöneet hirveän paljon! Mikään määrä ei olisi ollut tarpeeksi.

Nykyisin kiinnittää huomion myös se, että kiitos unohtuu. Harva enää kiittää.

Vierailija
25/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ne hyvät tavat opetetaan.

Vierailija
26/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ennemminkin sellainen ongelma, etten ota juuri mitään, koska olen nirso. Eli otan vain jotain kohteliaisuussyistä. Sitten yritetään maanitella ottamaan lisää. Olisitte kerrankin tyytyväisiä, kun vieras ei syö kakkujanne.

Vierailija
27/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ärsyttää ne, jotka haluaa kyläillessä teetä. Siitä on uskomaton vaiva kutsujalle, kun joutuu keittämään vettä yhtä nipoa varten. Kahvi mustana ilman muuta, koska toinen äärettömän ärsyttävä asia on, ne jotka ryhtyvät kyselemään, että "onhan tää soijamaitoa" kaataessaan maitoa kahviinsa.

En juo lainkaan kahvia, en ole koskaan juonut. Mutta kraanavesi riittää hyvin, jos et halua muuta tarjota.

Vierailija
28/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona ne hyvät tavat opetetaan.

Ja kotona syödään ennen kuin lähdetään kylään, juurikin siitä syystä ettei katoa puoli kakkua kerralla.

Vierailija
29/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, ihan sillä tavalla että olemme metsäläisiä verrattuna vauraaseen länsinaapuriimme. Alkaen ihan pukeutumisesta.

Rumat ne vaatteilla koreilee on Suomessa aikoinaan hoettu ja liian pitkään.

Toisin ollut ruotsalaisilla.

Kun Suomessa on ollut vasta huoltamoiden baarit on Ruotsissa isät käyneet lasten kanssa kivoissa kahviloissa ja ravintoloissa.

Hovilla tarkoitan että maa on vauras ja siellä on arvostettu kauniita käytöstapoja.

Suomessa on varmaan samaan aikaan arvostettu raskaan työn raatajia jotka rankan työpäivän jälkeen vetävät ruokaa kaksin käsin naamaan välittämättä jääkö kaverille kans.

Ennen nuo työpäivän jälkeen kaksin käsin ruokaa naamaansa ahtavat eivät olleet lihavia palleroita. Mielikuvissani nuo huonosti käyttäytyvät, ruokaa lautasilleen kasaavat vieraat ovat vähintäänkin tukevia.

Vierailija
30/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kakun voi leikata valmiiksi paloiksi jos tuo noin paljon napaa kaivaa. Valitettavasti välillä on vieraiden joukossa yksilö  jolle kohtuus ja muiden huomioon ottaminen on tuntematon juttu. Jos ei ole sukulainen, tippuu aika nopsaan kutsuttavien listalta.

Näin mäkin teen. Siskon mies aina rohmuaa, ekana tulee pöytään.

Joku vuosi sitten keksin noi palat, hirveä murina. Sanoin suoraan otit niin paljon ennen. Nyt on 10 henkeä, 10 palaa, laske päässäs monta tulee jokaiselle.

Siitä huolimatta voi ottaa 2 palaa, mutta silloin onneksi hänen lapsi sanoi paloja on vain 1 per henkilö.

Kun siskon esikoinen täytti vuoden, siellä oli tälläinen pakastekakku, isäntä otti siitäkin puolet. Meni tuttuun tapaan ekana ottamaan.

Seuraavana vuonna otin oman kakun mukaan ja me söimme siitä, kuten synttärisankari, isälle sanottiin syö sinä vaan sitä sun kakkuasi.

Mies on niin idiootti että voi nätisti näpäytellä. Ei lasten kuullen tietenkään.

Tuossa tilanteessa jos joku jää ilman kakkupalaansa sen takia, että joku on ottanut kaksi palaa, niin pitää ääneen valitella ja selitellä että "sinä nyt jäit ilman, koska tuo Pekka ahneuksissaan otti kaksi palaa."

Vierailija
31/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi anorektisen laiha ystävä taas laittaa tarjolle niin vähän et sen jo tietää et aha tosta siis otetaan ruokalusikallinen. Ei oo toista kulhoo.

Vierailija
32/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tarjottavia täytyy olla niin reilusti että vieraiden ei tarvitse niitä laskemaan ruveta.

Eli tarkoitat, että joku tai jotkut saa huoleti ottaa esimerkiksi puolet kakusta ja muista tarjottavista itselleen. Onhan toki ikävää, jos ei juhlissa saa syödä itseään tärviölle.

Vierailija
33/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nämä "ahmatit" järjestävät juhlia kotonaan, onko siellä varauduttu siihen, että vieraat voivat syödä puoli kakkua/naama?

Vierailija
34/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikosta että jotkut ovat täälläkin sitä mieltä että on ihan ok että yksi vieras nappaa 1/4 kymmenen hengen kakusta. "Olisit tehnyt niin että riittää".

Seuraavan kerran tiedän siis tehdä kaksi kakkua jotta "Pena" saa riittävästi eikä lopu kesken.

Vierailija
35/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni aikana olen törmännyt kahteen tuommoiseen hamsteriin.

Oltiin parikymppisiä ja piipahdin kaverin kanssa äidilläni. Äiti olikin muuten vaan tehnyt mansikkakakun ja tarjos meille kahvilla. Kaverihan lohmas kakusta neljänneksen itselleen. Äiti jäi silmät levällään kattomaan, muttei kehdannut sanoa mitään. Joten mä nappasin kaverin kakunpalasta puolet ja sanoin, että tätä oli tarkoitus riittää muillekin. Kaverihan suuttu tuosta, kun olin hänet nolannut. Siittä vaan... Kyllä se jossain vaiheessa tajus, mutta hetki meni.

Myöhemmällä iällä tuli naapurissa asui perheenisä, joka aina rohmus kaikkea ja oli opettanut lapsensakin siihen. Kaikki lasten synttäritkin oli "ilmaisenruuanbileet". Ihmetteli aina, kun mä ruokin omani ennen juhlia. Ruoka oli tuntia ennen mitään juhlia. Syömäänhän ne ovat menossa, turhaa niille ruokaa antaa. Sen takia justiinsa, ettei mätä herkkuja kaksin käsin.

Tuo mies saattoi illanistujaisissakin istua noutopöydän vieressä, siinähän ne pikkupitsat ja muut naposteltavat olivat ihan lähellä. Siltä on viety kädestäkin tarjoiluvateja pois, kun aikuinen mies ei tajua..

Vaimonsa ei sitten näe tilanteita, tai pitää niitä lutusina.

Vierailija
36/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä menen juhliin niin kyllä syön. Otan jokaista sorttia lautaselle ja jos jollain on jotain valittamista niin päätyy lautaselleni hänkin.

Vierailija
37/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun yksi sukulainen ei saa juoda kahvia lainkaan. Mä en voi juoda kofeiinipitoista iltaisin - ja olen muuten mm. maidolle allerginen. En tosin oleta, että mulle on soijamaitoa. IMO on kohteliasta keittää sekä kahvia että teetä.

Vierailija
38/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N ole kyllä tuttavapiirissä vastaava huomannut. Toki tuskn uudelleen kutsuisin. Isossa perheessä kasvaneena on opittu huolehtimaan siitä, että muutkin saa. Keskieurooppalainen tapa, jossa emäntä tai isäntä leikkaa kakun, ja ojentaa lautasella, sopisi ongelmavieraillr.

Vierailija
39/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja meidän tuttavapiiriin kuuluu yksi maitorajoitteinen. Aina pitäisi muka olla laktoositonta!!! Pysys kotonaan tai tappais itsensä. Jotkut gluteenittomat vasta naurettavia onkin!

Meille ainakin saa kaikki tuoda itse eväänsä juhliinkin. Turha kuvitella että minä rupeisin jotain niiden mässytystä kustantamaan.

Vierailija
40/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nämä "ahmatit" järjestävät juhlia kotonaan, onko siellä varauduttu siihen, että vieraat voivat syödä puoli kakkua/naama?

Ei, todellakaan. Tällä tuntemallani ahmatilla on todella niukat tarjottavat. Mielellään vielä järjestää päivällisiä, rakastaa ruuanlaittoa ja kehuskelee viinitietämyksellään.

Hänellä on hyvät tilat, että kutsuu viisi ruokakuntaa syömään. Aikuisia kaikkiaan 12 ja lapsia 11. Lasten pöytä on keittiössä ja aikuiset syö ruokatilassa. Hyvin mahtuu, puitteet on kunnossa.

Viimeksi kesällä oltiin tuolla porukalla grillaamassa. Oli tehnyt yhden pellillisen lohkoperunoita, kullekin riitti  kaksi palaa, sitten oli possuvarras per nuppi, jotain kastiketta, paahdettuja vihreitä papuja. Yhden viinipullon oli avannut pöytään. Vettä piti pyytää erikseen. Lapsille oli tehnyt yhden pitsapellillisen, lapsistahan siis neljä oli teinejä.

Kaikkihan toi tuliaisia. Oli makkaroita erilaisia, salaatteja, kasvissyöjät toi omia juttujaan, limuja, viiniä ja oluita oli erilaisia variaatioita jnejne. eräs toi peuraa ja villisikaakin grilliin. Oli pari jälkkäriäkin.

Koska tiedettiin tuon piheys (?) noissa tarjoiluissa, niin ajateltiin vaivihkaa livauttaa sinne nyyttärit. Eihän me niistä mitään sitten nähty. Varmaan söivät kivasti seuraavan pari viikkoa. ;)

Joo, oli vika kerta, kun sinne mennään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä