Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua Helsingissä?

Vierailija
19.11.2016 |

Asun itse täällä "perusperämetsässä".

Tampere on lähin suurempi kaupunki, mutta näitä pienempiä kuntia on tässä ympäristössä. Helsingissä olen päässyt käymään lähinnä ne harvat kerran kun on lähdetty etelään.

Hullua, että oman maan pääkaupunki on täysin vieras monella tapaa.

Mikä siellä on parasta? Voisitko koskaan muuttaa pois? Siis Suomen sisällä?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvat kerrat*

Vierailija
2/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, normaalilta. :D Harrastan ravintoloita ja kokkausta, joten harrastusmahdollisuudet ovat hyvät. Asun keskustassa, ja joskus ruuhka ja ihmisvilinä hermostuttavat, mutta silloin painun Keskuspuiston metsäpoluille. Voisin kuvitella asuvani Turussa tai Tampereella kyllä, mutta pikkupaikkakunnalla tuskin viihtyisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi asua missään muualla.

Vierailija
4/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on rannat, saaret, puistot, hienot lenkkipolut kaikkialla. Vanhat rakennukset. Hietaniemen hautausmaa on maailman kaunein.

Vierailija
5/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on oikein mukava asua, kiitos kysymystä. 

Vierailija
6/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä tuntuu.

Oon syntynyt täällä ja asunut täällä aina, lukuunottamatta paria Saksan vuotta.

Ainoa asia mikä harmittaa täällä ja tuntuu epäreilulta, on asumisen kalleus.

Viime kesänä luin Kalajoella jotain paikallislehteä ja huomasin ilmoituksen missä myytiin omakotitaloa.

5 huonetta ja jotain?

Helsingissä sillä hinnalla sais kolmion ja sekin olis halpa.

Helsinki on kuitenkin mun kaupunki, rakastan.

Vierailija
7/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt ja asunut täällä aina. Tykkään meren läheisyydestä ja skandinaavisesta viileydestä sekä rauhallisuudesta. Vaikka olisin miljardööri niin asuisin stadissa.

Vierailija
8/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Tampereella, Jyväskylässä, Vantaalla, Lontoossa ja nyt Helsingissä. Kuopio on tuttu sukulaisten ja Turku kavereiden kautta. 

Helsingissä on tarpeeksi ihmisiä riittävään kulttuuri-, urheilu- ja harrastustarjontaan. Pidän silti Tampereesta tosi paljon.

Vierailija
9/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruma kaupunki, ylimieliset asukkaat, ovat olevinaan niin kaupunkilaisia vaikka suurin osa asuu ihan maaseutumaisesti (Mäntyharjun keskustakin on vilkkaampi ja elävämpi kuin ne helsinkiläisasuinalueet, joissa suurin osa asuu). Myötähäpeää aiheuttaa helsinkiläisten kiiruhtaminen kun juostaan kuin oltaisiin jossain miljoonakaupungissa. Autoilijoilla epämiellyttävä ja rauhaton ajotyyli, ei osata ajaa.

Vierailija
10/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla todellisissa suurkaupungeissa mutta kerran vähän aikaa myös melko korvessa.

Palasin sitten jossain vaiheessa Helsinkiin, jota olin nuorena ajatellut hirveäksi perähikiäksi ja kamalaksi paikaksi.

Noooh, kun näkee vähän maailmaa niin huomaakin että Helsinki on todella kiva kaupunki. Juuri sopivan suuri että tapahtumia yms. on paljon, voi harrastaa melkein mitä vaan, mutta tarpeeksi pieni, että on kotoisa olo. Luonto on lähellä ja asuinalueellani rauhallista - asun keskustan ulkopuolella lähiössä. Palvelut pelaavat. Ihmisetkin ovat suurin piirtein okei.

Mihinkään miljoonakaupunkiin en enää haluaisi muuttaa missään nimessä. Työni takia erämaassa tai maalla ei oikein onnistu. Helsingissä on vähän kaikkea sopivasti mun elämäntyylille: siirryn 20 minuutin bussimatkalla keskustan vilkkaista työ- ja sosiaalisen elämän ympäristöistäni asuinalueeni rauhaan ja luontoon.

Vierailija
11/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina asunut täällä, enkä osaisi muuttaa pois. En ainakaan muualle Suomeen.

Helsinki tuntuu sopivan pieneltä kaupungilta. Etäisyydet ovat kohtuullisia, ja merenranta ja puistot ovat lähellä kaikkialla kaupungissa. Isossa kaupungissa olisi enemmän palveluja ja erilaisia paikkoja johon mennä, mutta lapsiperheessä elämän helppous painaa enemmän.

Vierailija
12/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, asuminenhan täällä on kallista, siiä ei oikein mihinkään pääse. Mutta muissa asioissa voi säästää. Meiltä käsin pääsee kävellen keskustaan ja ilmaista kulttuuritajontaa on paljon ja lisäksi nykyään otetaan tosi hyvin lapset huomioon. Ja julkinen terveydenhuolto tarjoaa paljon helsinkiläiselle, tajuan sen aina välillä, kun juttelen muupaikkakuntlaisten kanssa. Rakastan myös merta ja viihdyn täällä. Hankala kuvitella, että lähtisin täältä mihinkään, pitäisi olla todella hyvä syy.

Vielä yksi asia, jonka huomaa, kun on vähän aikaa asunut täällä: myös Helsinki on pieni!

Vierailija
13/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on monenlaista aluetta. Itse olen asunut erilaisilla, vaikkakin aina hyvillä alueilla, lähellä merenrantaa. Olen asunut mm. kerrostalossa Ullanlinnassa, Katajanokalla sekä Kruununhaassa, ja nyt omakotitalossa eräällä rauhallisella alueella. Suomessa en ole asunut pääkaupunkiseudun ulkopuolella, joten en osaa kuvitella elämää kovin pienellä paikkakunnalla.

Palveluita on tämän maan skaalassa hyvin, tosin useimmat erikoisuudet rajoittuvat ydinkeskustan alueelle. Ei Helsingin laitamilla sen ihmeempiä palveluita ole, kuin voisin kuvitella muidenkaan isompien kaupunkien laidoilla olevan. Sinne sijoittuvat isot kauppakeskukset sekä samat Prismat ja Citymarketit, joita näkee muuallakin. Ydinkeskustan ongelma onkin, että ostokset pitää tehdä pienemmissä kaupoissa, joiden valikoimat eivät aina ole hirveän hyvät. Jos taas jaksaa juosta hakemassa lihat, kalat ja juustot erikseen Kauppahallista, niin toki saa laatua, mutta saa siitä maksaakin. Stockan Herkkukin on hyvä vaihtoehto isommista, mutta ainakin keskustan kauppa on armottoman ruuhkainen viikonloppuisin. Kaikki ostokset tuli vielä keskustassa asuessa tehtyä kävellen/sporalla, ja se kuormajuhtana toimiminen voi olla välillä raskasta.

Harva keskustassa asuva viitsii omistaa autoa huvikseen, ellei tarvitse sitä työmatkoihin tai muuten säännöllisesti. Tilaa on kaduilla huonosti ja erittäin harvat sisäsäilytyspaikat jumalattoman hintaisia. Talvisin aurat pukkaavat korkeat vallit autojen sivuille ja niitä saa sitten lapioida siinä aikansa irti, ennen kuin pääsee liikkeelle. Loput lumet kasataan sillä hetkellä oleville tyhjille autopaikoille, jotka lumen lisääntyessä vähenevät päivä päivältä.

Kaikenlaisia baareja, ravintoloita ja kahviloita on runsaasti. Tosin heti, kun käy jossain sen pari kertaa, että oppii muistamaan nimen, paikka lopettaa ja siihen tulee nopean remontin jälkeen uusi ihan uudella konseptilla. Ravintoloiden elinkaari on ihan naurettavan lyhyt ja ala todella kilpailtu. Hyvin harvat paikat jäävät klassikoiksi.

Siinä nyt jotain hajanaisia ajatuksia. Voisin periaatteessa asua muuallakin, mutta sekä minä että mieheni olemme asuneet täällä koko ikämme. Lapsemmekin on syntynyt täällä. En näe mitään syytä muuttaa poiskaan.

Vierailija
14/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on sopivan pieni ja kodikas.

Vierailija
15/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään asua täällä tosi paljon. Tämä on koti. Täällä on kaikkea mitä tarvitsen ja haluan. Järvenrannalle lähden kesäisin Tampereelle, synnyinkaupunkiini:). Täällä Helsingissä olen asunut nyt 27 vuotta.

Vierailija
16/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin täällä aina asunut joten viihdyn kyllä hyvin.

Muualta ei kokemusta asumisen suhteen joten en tiedä viihtyisikö missä parhaiten.

En kyllä sano että täällä välttämättä aina tulen asumaan.

Elämä on täynnä mahdollisuuksia :)

Koskaan ei tiedä tulevasta joten avarin mielin muitakin paikkoja kohtaan.

Vierailija
17/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas paljon kivoja vastauksia.

Eli näiden perusteella helsinkiläiset ovatkin ihan jees. ;)

Olen paljon miettinyt juuri tuota meri-asiaa. Eräs turkulainen tuttuni on joskus ihmetellyt, miksi ihmiset haluavat ostaa mökin järvenrannalta. Että eihän se ole lainkaan sama asia kuin mökki merenrannalla! Itse tätä monesti ihmettelen, koska mökki ylipäätään jonkin lätäkön lähellä olisi mahtava. Mutta ehkä siinä meressä on se oma juttunsa, kun se on vähän kuin kulkuväylä maailmaan. Täällä sisä-Suomessa ollaan niin piilossa, vähän kuin umpikujassa.

Olen itse asunut koko ikäni Pirkanmaalla ja varmaan tulen aina asumaankin, täällä on perhe ja koko suku, pääkaupunkiseudulta tunnen pari vanhaa kaveria (jotka ovat siis täältä sinne muuttaneet ja myös jääneet).

Täällä on perheellisellä oltava ainakin yksi auto, jotta pääsee yhtään mihinkään ja Cittari on luksusta. :) Lääkäriin pääsee aika helposti, lapsille löytyy jonkin verran harrastusvaihtoehtoja, mutta kyllä ne ovat tanssia, jalkapalloa ym. hyvin perinteistä. Tampereella pääsee elokuviin ja ehkä joskus johonkin näyttelyyn tai konserttiin, meidän lapsemme eivät ole kovin "kultturelleja", koska me vanhemmatkaan emme ole.

Tämä lähinnä niille, jotka eivät paljon käy kehä kolmosen ulkopuolella tai ovat tosiaan asuneet koko ikänsä pääkaupunkiseudulla. :)

Vierailija
18/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräkylä, jossa Manhattanin hinnat

Vierailija
19/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mun koti ja siksi niin rakas. Merenrannat, tutut kulmat, kuitenkin jotain uutta kivaa nousee aina jonnekin. Huonoakin nykyään on, mutta ei siitä tarvii välittää.

Vierailija
20/69 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin on monenlaista aluetta. Itse olen asunut erilaisilla, vaikkakin aina hyvillä alueilla, lähellä merenrantaa. Olen asunut mm. kerrostalossa Ullanlinnassa, Katajanokalla sekä Kruununhaassa, ja nyt omakotitalossa eräällä rauhallisella alueella. Suomessa en ole asunut pääkaupunkiseudun ulkopuolella, joten en osaa kuvitella elämää kovin pienellä paikkakunnalla.

Palveluita on tämän maan skaalassa hyvin, tosin useimmat erikoisuudet rajoittuvat ydinkeskustan alueelle. Ei Helsingin laitamilla sen ihmeempiä palveluita ole, kuin voisin kuvitella muidenkaan isompien kaupunkien laidoilla olevan. Sinne sijoittuvat isot kauppakeskukset sekä samat Prismat ja Citymarketit, joita näkee muuallakin. Ydinkeskustan ongelma onkin, että ostokset pitää tehdä pienemmissä kaupoissa, joiden valikoimat eivät aina ole hirveän hyvät. Jos taas jaksaa juosta hakemassa lihat, kalat ja juustot erikseen Kauppahallista, niin toki saa laatua, mutta saa siitä maksaakin. Stockan Herkkukin on hyvä vaihtoehto isommista, mutta ainakin keskustan kauppa on armottoman ruuhkainen viikonloppuisin. Kaikki ostokset tuli vielä keskustassa asuessa tehtyä kävellen/sporalla, ja se kuormajuhtana toimiminen voi olla välillä raskasta.

Harva keskustassa asuva viitsii omistaa autoa huvikseen, ellei tarvitse sitä työmatkoihin tai muuten säännöllisesti. Tilaa on kaduilla huonosti ja erittäin harvat sisäsäilytyspaikat jumalattoman hintaisia. Talvisin aurat pukkaavat korkeat vallit autojen sivuille ja niitä saa sitten lapioida siinä aikansa irti, ennen kuin pääsee liikkeelle. Loput lumet kasataan sillä hetkellä oleville tyhjille autopaikoille, jotka lumen lisääntyessä vähenevät päivä päivältä.

Kaikenlaisia baareja, ravintoloita ja kahviloita on runsaasti. Tosin heti, kun käy jossain sen pari kertaa, että oppii muistamaan nimen, paikka lopettaa ja siihen tulee nopean remontin jälkeen uusi ihan uudella konseptilla. Ravintoloiden elinkaari on ihan naurettavan lyhyt ja ala todella kilpailtu. Hyvin harvat paikat jäävät klassikoiksi.

Siinä nyt jotain hajanaisia ajatuksia. Voisin periaatteessa asua muuallakin, mutta sekä minä että mieheni olemme asuneet täällä koko ikämme. Lapsemmekin on syntynyt täällä. En näe mitään syytä muuttaa poiskaan.

Muuten allekirjoitan, paitsi onhan Foorumissa ja Kampissa K-market, Alepa ja Lidl, kyllä edullisempiakin kauppoja löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän