Mikä viini sopii hernekeitolle?
Jälkkäriksi letut vai pannari? Mansikkahillo on itse tehty. Kysyn ihan tosissani! Kerran tehtiin muikut ja muusi ja kysyttiin alkon myyjältä, hänhän palveli oikein innoissaan ja sanoi, että hyvinhän muikkujen kanssa viini sopii.
Kommentit (17)
Hernekeiton kanssa perinteisesti jostain omituisesta syystä juodaan arrakkipunssia. Tapa tulee Suomeen Ruotsista. Itsestäni se on aivan kammottavan makeaa, mutta näin se nyt perintesesti menee.
Itse voisin kuvitella juovani lähinnä jotakin aika täyteläistä punaviiniä. Rokka on umamista, siksi punkku saisi olla aika luonteikasta, ei mitään hentoa.
Ensin keitto ja raikasta vettä. Sitten pannaria. Jälkkäriksi muutama pullo pehmeää punkkua.
Vierailija kirjoitti:
Hernekeiton kanssa perinteisesti jostain omituisesta syystä juodaan arrakkipunssia. Tapa tulee Suomeen Ruotsista. Itsestäni se on aivan kammottavan makeaa, mutta näin se nyt perintesesti menee.
Itse voisin kuvitella juovani lähinnä jotakin aika täyteläistä punaviiniä. Rokka on umamista, siksi punkku saisi olla aika luonteikasta, ei mitään hentoa.
Kiitos! ap. Kysellään "kaupasta" myös huomenna.
Meillä juodaan punssia hernerokan kanssa, lähinnä laskiaisena tosin.
Samalla logiikalla Sauternes, Tokaiji tai trockenbeerenausleset, eli makeat valkoviinit.
vaan meillä juodaan hernerokan kanssa sampanjaa.Antaa mukavan pirteän lisämaun.
Jos nyt asialinjala mennään, niin joku valkovenäläinen snapsi suola kurkun kanssa
Vierailija kirjoitti:
vaan meillä juodaan hernerokan kanssa sampanjaa.Antaa mukavan pirteän lisämaun.
Ja meillä juodaan sampanjaa ja jätetään mokomat "rokat" syömättä...
Tää samppanja on aivan oikea juoma. Hurjimmat sekoittavat samppanjan suoraan hernessoppaan. Ranskaksi ruokalaji on creme ninon.
Marabello varmasti ja hernekeitto nautitaan pelastusarmeijan soppatykistä
Eikös perinteinen hernekeiton kanssa juotava ole punssi eikä suinkaan mikään viini?
Alkossa on kyllä muuten älyttömän hyvä palvelu nykyään (muistan vielä tiskimyymälöiden ajan, oli "vähän" toista silloin). Tänään kävin, itse tiesin kyllä mitä olen hakemassa, mutta ehtihän siinä silti myyjä tulla kysymään, tarvitsenko apua. Ja eiköhän kohta ollut sama myyjä asiantuntevasti kyselemässä seuraavalta asiakkaalta, millaisia juustoja hänellä tarjottimellaan on, ja valitsemassa juuri niihin sopivaa viiniä. Ehkä sieltä jotain hernekeiton seuraksikin löytyisi? -Niin joo, hernarinhan voi tehdä tuoreistakin herneistä, jolloin varmaan sopii taas toisenlainen viini.
Huttunen