Miksi synnytyssairaalassa ei saa vauvaa yöllä edes vähäksi ajaksi hoitoon?
Sain keväällä ensimmäisen lapseni sektiolla (lääketieteelliset syyt). Kaikki meni muuten erinomaisen hyvin, mutta en ollut etukäteen tajunnut miten mitättömällä unella ekat päivät täytyy selvitä. Ensimmäisenä yönä, kun olin vielä letkuissa kiinni, hoitajien oli tietenkin otettava vauva kansliaan, tosin vauva tuotiin neljäksi tunniksi imemään (maito ei tietenkään ollut noussut, joten seuraavana aamuna rintani olivat aivan verillä). Seuraavina öinä ei saanut minkäänlaista apua - kaikki vauvat neljän hengen huoneessa heräilivät toistensa huutoon jatkuvasti eikä korvikemaitoakaan saanut kelloa soittamalla vaan itse täytyi vauvan kanssa hakea. Onneksi mieheni aloitti isyysloman aivan heti ja oli päivisin sairaalassa, jolloin sain nukuttua parisen tuntia.
Pahin oli huonetoverini, joka oli synnyttänyt edellisen yön ja seuraavana yönä kulki horroksessa, kun ei ollut nukkunut 24 tuntiin ollenkaan ja silti hoiti vauvaansa koko yön.
En kannata siirtymistä vanhaan systeemiin, jossa vauvat ovat koko ajan pois, mutta olisiko vaikeaa järjestää äideille nukkumispätkä esim. klo 24-04 välillä, jolloin saisi vain nukkua ja vauva olisi sen ajan hoitajien hoidossa. En ymmärrä voiko kyseessä olla resurssipula, kun kuitenkin 60-70-luvuilla vauvat olivat jopa koko ajan vauvaloissa? Ja kun maito ei ole vielä noussut ekoina päivinä niin imetyksen takiakaan tuollainen neljän tunnin unipätkä ei olisi huono. Voisi olla virkeämpiä äitejä kotiin päästessään.
Kommentit (102)
Aloittajan ja muiden vastaajien vauvat ovatkin jo pian parikymppisiä :)
Ketju on vuodelta 2007.
Ei se auta ja minäpä kerron miksi! Valitus eli muistutus menee osaston ylilääkärille joka ei ole kätilötyön, eli hoitajien esimies. Kätilötyön esimies on samaa tiimiä kätilöiden kanssa, eikä varmasti ole tässä potilaan tai perheen puolella päinvastoin! Tai vastauksena on jonkun hallinnollisen ylilääkärin jargoniaa olemme pahoillamme. Pahimmillaan jotain muuta....
Aina, tarkoitan aina valita suoraan aviin ja poliisiin, tai vaikka oikeuskanslerille, älä koskaan myrkkykäärmeen pesään. Olen eräältä viralliselta taholta kuullut että kätilöt ovat ylimielisintä porukkaa mitä on, ja äitien kohtelu on juurikin eedelleen sitä :"Juurihan synnytitkin, hoida itse vauvasi" .Osassa osastoja kätilöt ovat asiallisia, osalla ei. Univaje on normaali asia, mutta kätilöiden on paljon kivempaa istua kahvilla haukkumassa potilaita, kun auttaa jotain vereltä haisevia äitejä jotka vain makaavat lahnoina- tää on se ongelma siellä kätilöiden päässä. Edelleen väsynyt äiti on kummajainen, ja sitä ei missään nimessä mainita, koska aina aina aina naisen on hoidettava ja jaksettava valvoa vaikka 5 yötä. Jos rt tähän pysty tai ärsyynnyt sinä olet RISKI!