Miksi synnytyssairaalassa ei saa vauvaa yöllä edes vähäksi ajaksi hoitoon?
Sain keväällä ensimmäisen lapseni sektiolla (lääketieteelliset syyt). Kaikki meni muuten erinomaisen hyvin, mutta en ollut etukäteen tajunnut miten mitättömällä unella ekat päivät täytyy selvitä. Ensimmäisenä yönä, kun olin vielä letkuissa kiinni, hoitajien oli tietenkin otettava vauva kansliaan, tosin vauva tuotiin neljäksi tunniksi imemään (maito ei tietenkään ollut noussut, joten seuraavana aamuna rintani olivat aivan verillä). Seuraavina öinä ei saanut minkäänlaista apua - kaikki vauvat neljän hengen huoneessa heräilivät toistensa huutoon jatkuvasti eikä korvikemaitoakaan saanut kelloa soittamalla vaan itse täytyi vauvan kanssa hakea. Onneksi mieheni aloitti isyysloman aivan heti ja oli päivisin sairaalassa, jolloin sain nukuttua parisen tuntia.
Pahin oli huonetoverini, joka oli synnyttänyt edellisen yön ja seuraavana yönä kulki horroksessa, kun ei ollut nukkunut 24 tuntiin ollenkaan ja silti hoiti vauvaansa koko yön.
En kannata siirtymistä vanhaan systeemiin, jossa vauvat ovat koko ajan pois, mutta olisiko vaikeaa järjestää äideille nukkumispätkä esim. klo 24-04 välillä, jolloin saisi vain nukkua ja vauva olisi sen ajan hoitajien hoidossa. En ymmärrä voiko kyseessä olla resurssipula, kun kuitenkin 60-70-luvuilla vauvat olivat jopa koko ajan vauvaloissa? Ja kun maito ei ole vielä noussut ekoina päivinä niin imetyksen takiakaan tuollainen neljän tunnin unipätkä ei olisi huono. Voisi olla virkeämpiä äitejä kotiin päästessään.
Kommentit (102)
TAYSissa ja LASissa ja molemmissa olisi saanut vauvalle " hoitoa" tarvittaessa, en kyllä malttanut antaa omiani hetkeksikään..
Kannattaisi varmaan sanoa ihan suoraan hoitajalle, että olen oikeen väsynyt tarvitsen apua.
Yksi valvottu yö vastaa tutkimusten mukaan noin promillen humalaa. Jos jotkut eivät ole nukkuneet minuuttiakaan 3-4 yöhön, alkaa toimintakyky, refleksit ja ajatukset olla jo varmasti melkoisen kaatokännin luokkaa. Jos vaikkapa isä tulisi laitokselle vastaavassa kunnossa, eivät hoitajat varmasti antaisi isän koskeakaan lapseen ja nostaa tätä ja pitäisivät sellaista vaarallisena. Mutta pidetään ihan normaalia, että äitien pitää tuossa kunnossa kantaa ja nostaa lastaan, vaikka saattavat pyörtyillä vähän väliä. Itse jo puolentoista vuorokauden (täydellä) valvomisella kolhin itseäni herkästi.
Puolen tunninkin uni auttaa, mutta täysi unettomuus on vaarallista. Itse asiassa se tappaa yllättävän nopeasti.
Hoitajia on yöaikaan kaksi ja he saattavat olla tunninkin poissa kansliasta antamassa imetysapua tai avustamassa huonokuntoisia äitejä tms. eli lapset parkuvat öisin kansliassa ja kukaan ei ehdi heitä auttaa. Eiköhän se oma äiti ole paras hoitaja väsyneenäkin.
synnyttikö ensimmäisensä, vai onko jo useamman lapsen saanut? Itse synnytin OYS:ssa ja ekan kohdalla todellakin valvoin kaikki 7vrk, jotka sairaalassa jouduttiin olemaan. Oli se ihanaa päästä kotiin, kun sai piitkästä aikaa nukkua edes muutaman tunnin pätkissä miehen avustuksella!!! Sairaalassa nukuin koko viikon aikana alle 5 tuntia.
Kolmannen lapsen saatuani (vähän aikaa sitten) tultiin kyllä joka ilta kysymään, että ajattelitko hoitaa vauvan itse yöllä, vai otetaanko tuonne kansliaan vaikkapa muutamaksi tunniksi..? Tosin tämä tietysti kysytään siihen tyyliin ja äänensävyllä, että kovin helppoa ei ole äidin sanoa, että Joo! Ajattelin antaa vauvan teille... :)) Toisen ja kolmannen lapsen kohdalla sitä kuitenkin osasi olla jo hiukan itsekkäämpi ja tiesi, ettei se äitiys siihen kaadu, vaikka vauvan muutamaksi tunniksi hoitoon antaakin.
Ekan kohdalla muutenkin valvottiin ja seurattiin tosi tarkkaan, että imetys ja vauvanhoito sujuu jne.
ja kunnossa hoitamaan vauvaansa. Sanon tämän siksi, että ihmiset eivät nyt alkaisi muutaman kokemuksen perusteella ajattelemaan, että sektion jälkeen pitää aina yrittää saada vauvat muualle hoitoon.
Aina on tapauksia, joissa synnytys vie syystä tai toisesta synnyttäjän niin huonoon kuntoon, että hoitaminen ei onnistu, mutta normaalisti äiti kyllä jaksaa hoitaa vauvansa itse. Se on parasta lääkettä toipuvalle äidille ja vauvalle myös. Luonto pitää yleensä väsymyksestäkin huolen niin että äiti jaksaa ne eka yöt valvoa. Älkää viekö huviksenne lapsia kansliaan, vaikka saisittekin.
Olin hel.. kiukkuinen, monia öitä valvonut, 3 tunnin ponnistusvaiheen kokenut ja hemppa oli alle 90. Kaaduin vessaressulla, minulle ei heti annettu lisäverta. Kyllä kuulkaan hoitajat ja kätilöt katsoivat ihmeissään, olin heidän mielestään varmaan paska äiti. Yksi hoitaja toi tytön luokseni keskellä yötä, antoi syliini ja sanoi " Syötä. Sillä on nälkä" . Joo... tyttöhän nukkui. Eikä syönyt.
Sen jälkeen kun on synnyttänyt, äidin voinnilla ei ole enää mitään väliä. Sen jälkeen on vain vauva.
Sitten ollaan viemässä 3kk vauvaa unikouluun kun se ei " vieläkään" nuku kokonaisia öitä.
Lasten kanssa joutuu valvomaan ja siirtämään omat tarpeensa sivuun vuosiksi. Paras totutella siihen jo synnärillä.
syömään vai hoidanko itse? Toivat sitten yöllä syömään toiveeni mukaisesti.
Laitoja sängyssäni ei muuten ollut, enkä niitä pyytäessäni saanut. Ei kuulemma ollut.
Jos pelottaa niin kannattaa vaikka kapaloida vauva niin silloin se ei ainakaan liiku yhtään mihinkään.
harvoin äiti on kotona vastaavassa kunnossa kuin suuren vatsaleikkauksen jälkeen (sektio) tai noin litran verta menettäneenä (kuten itse olin synnytyksen jälkeen). Ilmeisesti ne joiden mielestä apua tarvitsevat äidit ovat laiskoja ovat kaikki kokeneet ns. normaalisynnytyksen?
Eihän tässä kohta enää uskalla synnyttää koskaan..
Miksi aiheesta ei jurputeta muuten kuin vauva-lehden palstalla? Kukaan ei ole viitsinyt vaikka yleisönosastolle kirjoitella?
Kuulostaa aivan kauhealta tuo kohtelu. Onneksi jokunen oli positiivisiakin juttuja kirjoittanut (niitä lisää, kiitos). Kyllä vanhemman täytyy nukkua, ilman unta ei ainakaan minulla toimi mikään eikä päässä liikun ainutkaan soluke.
Hoitajat on hoitamista varten. Äitiyteen ei tee suurta kolhua, jos vaavi hetken nukkuu muualla kuin omassa kainalossa. Resurssipula on persiistä ja päättäjät kanssa. Mitäpä sitä vielä sanoisi.
ja sama rytmihän jaktuu kotonakin, herättävä on yölläkin imettämään. Ikäviä kokemuksia muutamilla, omat kokemukseni kätilöistä päinvastaisia. Erittäin auttamishaluisia ja ystävällisiä kätilöitä olen tavannut.
Viikko sitten saimme vauvan ja hyvillä mielin ottivat pienen, toivat yöllä välillä kertaalleen syömään ja sanoivat, että soita vaan kelloa kun olet syöttänyt, niin haetaan vauva takaisin jos haluat. Toisena yönä olivat kertaalleen antaneet lisämaitoa 20ml ja muuten oli nukkunut yön, niin toivat vasta aamulla 6 aikaan rinnalle. Tosi ystävällistä ja hyvää kohtelua sain. Myös huonekaverini vauva oli molemmat yöt kansliassa. Ja tämä oli neljäs synnytys ja joka kerta olen saanut vauvan öiksi vauvalaan. Minä ainakin olen ollut niin väsynyt synnytysten jälkeen, että on tosi tärkeää ollut saada nukkua, että jaksan sitten kotona paremmin, kun on touhua ja elämää vauvan hoidon lisäksi myös isompien lasten kanssa sen verran.
hoitajat kävivät moneen otteeseen kysymässä vointia, auttoivat kaikessa ja kehoittivat lepäämään kunnolla jotta toipuisin hyvin. Verrattuna synnytyksen jälkeiseen tilaan olin kymmenen kertaa paremmissa voimissa. Synnytyksen jälkeen hemoglobiini oli 80 ja pystyssä en meinannut pysyä mutta vauvaa piti silti hoitaa. Maito tosin nousi vasta neljäntenä päivänä johtuen ilmeisesti heikosta kunnosta...
Olisivat antaneet TYKSissä vauvan olla vierihoidossa jopa veritankkauksen ajan mutta silloin kyllä vaadin että viedään vauvalaan..
Valvon vaikka viikon putkeen, ja hoidan itse vauvani. En kestä sitä, että hoitajat antavat vauvojen itkeä. Mä haluan ainakin pitää vauvaani sylissä, jos hän itkee.
Olen hoitanut vauvani aina itse. Ukko on jäänyt heti isyyslomalle ja mä olen elpassut sitten kotona. Äiti se on paras hoitaja vauvalle!
Kyllä niitä postiivisiakin kokemuksia löytyy. Synnytin itse Tampereella ja ainoa negatiivinen seikka TAYS:in hoitajien käyttäytymisessä oli mielestäni lisämaidon tuputtaminen. Muuten sain hyvää kohtelua ja apua aina kun sitä tarvitsin vaikka synnytin kiireisimpään aikaan vuodesta. Toki hoitajilla oli kiire, mutta tekivät kyllä parhaansa.
Synnytin yöllä ja pidin koko ajan vauvan vierihoidossa. Ensimmäisenä yönä en hennonut laittaa vauvaa edes omaan sänkyynsä. Hoitaja kyllä itse tarjoutui viemään vauvan ensimmäisenä yönä kansliaan, mutta en suostunut. Ymmärrän kyllä että vauva annetaan hoitoon jos äidin kunto on tosiaan niin huono ettei pystyssä pysy. Mutta itselläni ei muutaman vuorokauden valvominen vielä tuossa vaiheessa tuntunut missään, olisi tuntunut tosi pahalta antaa vauva pois.
Mutta pointti oli siis se, että ainakin Tampereella oman kokemukseni mukaan hoitajat tekevät hyvää työtä. Kiirettä saisi tietysti olla vähemmän.
Ainoa, jonka tiedän saaneen riittävästi lepoa synnytyssairaalassa on ystäväni, jonka lapsi oli koko ajaj (viikon) lastenosastolla.
Onneksi useimmiten sairaalassa olaan vain 3-4 päivää ja minä ainakin keskityin kotiin palattuani aluksi pelkkään lepäämiseen ja imetykseen. Tämä oli mahdollista isyysloman alettua.
Myös sairaaloissa on eroja, kun käytte tuttustumassa, niin kysykää ihmeessä onko osastolla yökkö-lastenhoitaja (Jorvissa on).
Vierailija: