Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi synnytyssairaalassa ei saa vauvaa yöllä edes vähäksi ajaksi hoitoon?

Vierailija
14.08.2007 |

Sain keväällä ensimmäisen lapseni sektiolla (lääketieteelliset syyt). Kaikki meni muuten erinomaisen hyvin, mutta en ollut etukäteen tajunnut miten mitättömällä unella ekat päivät täytyy selvitä. Ensimmäisenä yönä, kun olin vielä letkuissa kiinni, hoitajien oli tietenkin otettava vauva kansliaan, tosin vauva tuotiin neljäksi tunniksi imemään (maito ei tietenkään ollut noussut, joten seuraavana aamuna rintani olivat aivan verillä). Seuraavina öinä ei saanut minkäänlaista apua - kaikki vauvat neljän hengen huoneessa heräilivät toistensa huutoon jatkuvasti eikä korvikemaitoakaan saanut kelloa soittamalla vaan itse täytyi vauvan kanssa hakea. Onneksi mieheni aloitti isyysloman aivan heti ja oli päivisin sairaalassa, jolloin sain nukuttua parisen tuntia.

Pahin oli huonetoverini, joka oli synnyttänyt edellisen yön ja seuraavana yönä kulki horroksessa, kun ei ollut nukkunut 24 tuntiin ollenkaan ja silti hoiti vauvaansa koko yön.

En kannata siirtymistä vanhaan systeemiin, jossa vauvat ovat koko ajan pois, mutta olisiko vaikeaa järjestää äideille nukkumispätkä esim. klo 24-04 välillä, jolloin saisi vain nukkua ja vauva olisi sen ajan hoitajien hoidossa. En ymmärrä voiko kyseessä olla resurssipula, kun kuitenkin 60-70-luvuilla vauvat olivat jopa koko ajan vauvaloissa? Ja kun maito ei ole vielä noussut ekoina päivinä niin imetyksen takiakaan tuollainen neljän tunnin unipätkä ei olisi huono. Voisi olla virkeämpiä äitejä kotiin päästessään.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän syntyi myös sektiolla ja ekasta yöstä hän oli osan kansliassa. Olin todella väsynyt ja kipeä vielä toisena yönä ja silloin vauva pääsi pariksi tunniksi kansliaan. Sen jälkeen hoitaja kertoi, että uusien sääntöjen mukaan he eivät ota enää vauvoja kansliaan ettei taudit leviä..

Minusta suhtautuminen vauvan yöhoitoon oli tosi nihkeää. Ymmärrän toki, jos osasto on täynnä ja 15 vauvaa kansliassa niin hiukan kiirettä pitää, mutta kuitenkin..

Vierailija
62/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viedä vauvan muutamaksi tunniksi hoitsuille kun tunsin todella tarvitsevani unta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulaskankaan keskussairaala (Oulaisissa), jossa vauvat PYYDETÄÄN vauvalaan ja ruoka tuodaan sänkyyn!!!!

Toista se on sitten jo Oulussa, jossa vauva on hoidettava itse vaikka henki menisi.

Vierailija
64/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulaiseni synnytti ensimmäisen lapsensa 12 vuotta sitten ja silloin Kättärillä oli vielä vauvala. Minun oma lapseni syntyi 10 vuotta sitten ja silloinkin sai vielä joskus antaa hoitoon. Seuraava lapseni syntyi 7 vuotta sitten ja silloin tilanne oli täysin muuttunut. Minä jo kokeneena olin lapsen kanssa luonnostani, mutta samaan huoneeseen tuli uusi äiti illalla. Hän ei osannut lainkaan olla vauvan kanssa ja joutui soittamaan koko ajan hoitajille, mitä hänen nyt täytyy tehdä. Hän tuli osastolle 11.00 aikaan illalla, joten ei voinut odottaa, että häntä alettaisiin heti opettaa siinä, miten vauvan kanssa ollaan. Säälin tätä äitiä, kun joutui yötä vasten ensimmäisen vauvan kanssa sillä tavalla yksin sompailemaan, eikä hoitajilla ollut aikaa/halua neuvoa siinä keskellä yötä uutta äitiä.

Mielestäni jonkinlainen vauvala tai apuhoito äideille pitäisi järjestää. On joitain aivan kohtuuttomia tilanteita, jolloin äiti joutuu olemaan vauvan kanssa, eikä tiedä, mitä pitää tehdä.

Itse synnytin neljännen lapsen nelisen vuotta sitten. Silloin kotona oli jo ihan kivasti huisketta, joten lepäilin mielelläni vähän aikaa sairaalassa. Vaikka siinä tilanteessa olisin halunnut lapsen hoitajien hoitoon vain mukavuuden halusta, niin silti olisi ollut ihan kivaa, että olisi ollut jonkinlainen vauvala osastolla. Kotona kuitenkin odotti lapsirumba ja sairaalassa olin vain kaksi päivää.

Vierailija
65/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös luovuttu lastenhoitohuoneesta. Oli 90- luvulla vielä käytössä ja koin sen hyväksi ensimmäisenä yönä. Toivat vauvan syömään ja muuten sai itse levätä ja kerätä voimia.

Nyt vauvaa ei tahdo saada kansliaan millään, että katsoisivat esim . suihkun ajan. Kysyvät , että kukas sen sitten kotona hoitaa? Ja nykyään tulee siitä ylimääräisestä hoidosta lasku kotiin, vielä sen sairaalalaskun lisäksi.

Vierailija
66/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti eri osastoilla on eri käytäntö. Jos esim. on perhehoito-osastolla, oletetaan että vanhemmat pystyvät hoitamaan vauvan. Jos ei ole mitään lääketieteellistä erityissyytä, eli on ihan normaalisynnyttäjä (vaikka sitten kuinka väsynyt), varmaan oletetaan äidin jaksavan vauvanhoidon. Osastolla, jolla olin, oli useita erittäin huonokuntoisia äitejä. Hoitajilla oli joka yö useita vauvoja. Itse en pystynyt kävelemään moneen päivään enkä saanut nousta vuoteesta parina ekana päivänä. Totta kai henkilökunta hoiti vauvan.

Vierailija
67/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se feikkaaminen onnist jos on menettänyt oikeasti paljon verta ;)

Osaavat katsoa tuoreen äidin hemoglobiinin...

t 5 päivää laitoksella tankkauksen vuoksi ollut

Vierailija
68/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olin tosi väsynyt. en käsitä miksi halutaan antaa heti vauva pois kun sen ihanan nyytin on kerran saannut!?!!

Vierailija
69/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta. Ei se ole niiden homma hoitaa toisten vastasyntyneitä.

Vierailija
70/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys on (muun muassa) sitä, että joskus täytyy laittaa omat tarpeet sivuun lapsen (vastasyntyneen!!) eduksi.

Käsittämättömän avuttomia ihmisiä täällä.. Kyllä ne univelat ehtii nukkua pois joskus myöhemminkin. Ja toisaalta, jos rikkonaiset yöt on iso murhe, niin silloin on kyllä elämässä päässyt (liian) helpolla.

Nyt vähän munaa naiset!!

Vierailija
71/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sektion jälkeen liikkeelle lähtö on todella tärkeätä paranemista ajatellen, ja halutaanhan nähdä, että normisynnyttäjät pärjäävät, eivätkä vaan makaa sängyssä

Vierailija
72/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näemmä tosi tylyä toimintaa. Meillä on ollut molemmilta lapsilta perhehuone ja molempien kohdalla on kerrottu, että mikäli tarvetta on, niin voi tuoda kansliaan nukkumaan (siis vaikka isäkin on ollut mukana). Ei olla tätä mahdollisuutta kuitenkaan käytetty, vaikka esikoisen kohdalla olisi voinut olla syytäkin ts. koko päivä salissa synnytys käynnistettynä, lapsi syntyi n. klo 23 ja sen jälkeen vielä klo 5 asti salissa, koska minä olin niin heikossa kunnossa.

Pientä rajaa kyllä saisi olla tuossa vauvamyönteisyydessäkin, vaikka itsekin vierihoitoa kannatan.

Vierailija
73/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kiukutella että se johtuu sairaalasta. Itte kuulun tähän porukkaan joka imettää, imettää, imettää -kunnes joskus se nousee. Sitten luovutinkin osan pois!

En ymmärrä mitä täälä vingutaan! Teette sen selväksi että NUKUTTAA. Ja silloin NUKUTAAN.

Jos jossain asiasta kehdataan vittuilla niin VALITUSTA hoitajasta! Eikä täälä netissä vaan ihan siellä paikanpaallä. Vaikka osastonhoitajalle. Jos se on paskapää niin sen johtajalle. Kyllä jotain alkaa kiinnostaa kun valitetaan riittävän korkeelle.

JOS EI niin siitä tehdään julkista.

Kukaan ei saa hoitaa lasta liian väsyneenä, ei edes sairaalassa synnytyksen jälkeen! Seuraavan kerran kun olette synnyttäny ja jos tuntuu ettei hoitamisesta tule mitään niin sää et kyllä ala väsyttään itteesi lisää! Ja ei siitä tartte niuhata niille hoitajille. Mutta ne tekee työkseen toisten ihmisten palvelua -enkä nyt tarkota että tarttee alkaa liiotteleen palvelua ninkun joku aina heti ajattelee.. Vaan ihan hoitajan hommaan kuuluu tuoda vesilasi jos ei jaksa itse, hoitajan kuuluu pyyhkiä pylly jos ei jaksa. Se on hoitajan työ. Juoksuttajia aina riittää ja vissiin on joo rankka ja väsyttävä työ mutta henkilöstö vajaus ja oman itsensä väsyttäminen tehden viiden ihmisen hommaa SE NYT EI KUULU POTILAALLE! On henkilöstön osaamattomuutta jos ei työympäristö ole riittävän hyvä, mutta MIKÄÄN ei ole perustelu PASKALLE PALVELULLE.

Valittakaa ihmiset niistä hoitajista! Jos tulee valitusta niin hoitajat joutuu antaan siitä oman kantansa. JOS se on sitä ettei kerkee/jaksa niin siihen lääkkeeksi lisää henkilökuntaa. Taas jaksetaan palvella.

Aamen, nyt meen lenkille!

Vierailija
74/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole avuton, jos toivoin, että olisin voinut edes toisena sektion jälkeisenä yönä eli ylösnousun jälkeisenä yönä nukkua 3-4 tuntia putkeen. Haava oli kuitenkin vasta aloittanut paranemisen ja ylösnousussa olisi pitänyt olla tosi varovainen. Ekan vauvan kanssa yöllä, kun piti nousta ehkä noin 20 kertaa se ei vaan ollut kovin helppoa. Sitä paitsi minulla ainakin oli ja on kotona paljon helpompaa: aktiivinen mieheni osallistuu myös vauvanhoitoon, joten ihan turha sanoa, että " joutuuhan sitä kotonakin" . En ymmärrä tuollaisia äitejä, joiden mielestä VAIN ÄIDIN täytyy venyä loputtomasti ja valvoa vaikka kaikki yöt ilman unta, onhan vauvalla isäkin? Itse olisimme ottaneet ehdottomasti perhehuoneen, jos se olisi ollut mahdollista, mutta sitä ei sektioäidit valitettavasti saa.

Ap

Vierailija
75/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen synnyttänyt molemmissa ja synnytykseni olivat vaikeita. Molempien jälkeen olin tosi huonossa kunnossa. Kättärillä ei kyseenalaistettu kykyääni hoitaa lasta, vaikka en siis pysynyt jaloillani ja käteni tärisivät niin etten pysynyt nostamaan vauvaa vuoteestaan. (verensiirron sain vasta pari päivää synnytyksen jälkeen)Naistenklinikalla taas on totuttu hoitamaan sairaita ihmisiä, joten siellä sain toipua ihan rauhassa.

Vierailija
76/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules, mitä helvettiä sää sielä arvioittet toisia jos oot " ittekin ollu väsyny" ??? Jos et ole vielä huomannu, niin raskaudet on erilaiset, synnytykset on erilaiset, vauvat on erilaisia.. Kaikki ratkasee.

Itte olin pallo seis kun sain esikoisen. Mittasin suppareita perjantaista alkaen. Ja sunnuntaina synnytykseen. Tiistaina lapsi vasta syntyi ja sammuin miltei kun mua kärrättiin synnyttäneitten osastolle. Lapsi oli koko yön HOITAJILLA. Ja minun annettiin nukkua! Tässä ei ole MITÄÄN outoa tai väärää.

Mutta tosin, sinun mielipiteesi jos on että " kun on lapsi kerran hankittu niin se hoidetaan vaikka toinen jalka haudassa" on NIIIIIIIN perkeleen väärä että ihan vituttaa.

Nyt meen sinne lenkille, hyvää puhtia saitte muhun, kiitti!

38

Vierailija
77/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekaverini pyysi, että saisi ensimmäisen yön nukkua rauhassa, koska oli todella väsynyt. Hoitajat eivät suostuneet ottamaan hänen vauvaansa (eikä kenenkään muunkaan, sektioäideistä en tiedä) hoitoon.

Vierailija
78/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein ap:n kaltaisia virheitä ekan kanssa isossa sairaalassa synnyttäneenä. Hoitajat kiireisiä, käskivät ottaa vauvaa rinnalle pitkiks ajoiksi vaikka maitoa ei parina ekana päivänä juuri tullut. Rinnat kipeinä, äiti väsymykseksestä sokeana ja muutenkin sekaisin sitten lähdettiin kotiin. Vauvan sai toki viedä yöksi lastenhoitohuoneeseen, mutta itse menin itkevän pienokaisen luo aina ennemmin kuin kukaan hoitajista. Tosi surullista!

Seuraavat ovatkin sitten syntyneet pikkusairaassa jossa palvelu aivan ensiluokkaista!

Vierailija
79/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ehkä tässäkin on sairaalakohtaisia käytäntöjä? Minä olen itse asiassa kuvitellut, että sektion jälkeen perhehuoneen saa tavallista synnytystä helpommin, koska äiti tarvitsee yleensä enemmän apua kuin normaalisynnyttäjä.

Itse olin kiireellisen sektion jälkeen perhehuoneessa. Ja hyvä että olin, olin sen verran kipeä, että yksin vauvan hoidosta ei olisi ensimmäisen viikon ajan tullut yhtään mitään.

Vierailija
80/102 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajille vaikka miten väsynyt olisin! Olkoon vaan ammattilaisia, mutta haluan pitää lapseni lähellä. Me nukuttiin vauvan kanssa heti samassa sängyssä ja onhan se luonnollista, että vauvat itkee. Ei se synnäri mikään lepokoti ole.