Vihdoinkin! Koulukiusaaja vaihtaa koulua eikä kiusattu, jos hyvin menee
Tulee koulukiusaajien perheillekkin joku motiivi ehkäistä pilttinsä harjoittanmaa koulukiusaamista.
Toivon todella että lakialoite etenee ja hyväksytään.
OAJ vastustaa hanketta koska on helpompi kohdentaa toimet kiusattuun.
Kommentit (68)
Ei menesty koska opettajien ammatikunta ei ola hankkeen takana.
Kiusatun perheen sosiaalinen status on epäilemättä huonompi, ja kiusaajat ovat täten yhteiskunnan ylätasolla ja koulu ja OAJ ei halua hankaluuksia tällä tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kuitenkin tosiaan otetaan selvää, että kiusaus on todellista. Itseäni syytettiin yläasteella koulukiusaamisesta, vaikken siis tätä "uhriani" edes tuntenut. Keksi vaan kiusallaan kertoa että olisin kiusaaja (myöhemmin kuulin että oli itse valinnut ihan satunnaisia oppilaita joita sitten oli kiusannut) , jouduin kauheisiin puhutteluihin ja sain jälki-istuntoa. Muuten olen kyllä täysin tuon uudistuksen puolella!
En usko tarinaasi. En usko että koulussa on noin kyvyttömiä opettajia kuin esität.
Tjaa, mutta entäs kun koulukiusaajallakin on kavereita? Monet kiusaajat ovat yllättäen melko sosiaalisesti lahjakkaita ja saavat ikään kuin ympäristönsä hiljaisen hyväksynnän toimilleen. Syntyykö kiusaajan siirtämisestä toiseen kouluun vain kostokierre? Entä jos moni kiusaa yhtä, siirtyykö koko luokka toiseen kouluun? Ehkä olisi viisainta siirtää sekä kiusattu että kiusaaja eri kouluihin, jos vain mahdollista. Pääsisivät molemmat aloittamaan puhtaalta pöydältä.
Mitä vanhempiin ja koulukiusaamiseen tulee, monille vanhemmille tulee täysin yllätyksenä että oma lapsi on koulukiusaaja. Eivät ne koulukiusaajat välttämättä mitään psykomurhaajia ole, saattavat siis käyttäytyä kotona ihan hyvin ja normaalisti. Sitten on tietysti sellaisia, joihin ei mikään järkipuhe tehoa ja ovat oikeasti täysiä sekoja.
Kuka puuttuu kiusaamiseen, jos hankala oppilas siirretään aina pois silmistä? Syntyy vain psyykkisesti sairaita nuoria ja lopulta aikuisia, joiden käytöksen syihin ei ole kukaan koskaan puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, mutta entäs kun koulukiusaajallakin on kavereita? Monet kiusaajat ovat yllättäen melko sosiaalisesti lahjakkaita ja saavat ikään kuin ympäristönsä hiljaisen hyväksynnän toimilleen. Syntyykö kiusaajan siirtämisestä toiseen kouluun vain kostokierre? Entä jos moni kiusaa yhtä, siirtyykö koko luokka toiseen kouluun? Ehkä olisi viisainta siirtää sekä kiusattu että kiusaaja eri kouluihin, jos vain mahdollista. Pääsisivät molemmat aloittamaan puhtaalta pöydältä.
Mitä vanhempiin ja koulukiusaamiseen tulee, monille vanhemmille tulee täysin yllätyksenä että oma lapsi on koulukiusaaja. Eivät ne koulukiusaajat välttämättä mitään psykomurhaajia ole, saattavat siis käyttäytyä kotona ihan hyvin ja normaalisti. Sitten on tietysti sellaisia, joihin ei mikään järkipuhe tehoa ja ovat oikeasti täysiä sekoja.
Psyykkisesti terve ihminen ei käyttäydy epäempaattisesti. Tottakai niille vanhemmille tulee yllätyksenä, koska ovat itsekkin sokeita itselleen. Luultavasti jo kotoa kumpuaa ivallinen ilmapiiri. Lapsihan oppii vuorovaikutuksen omilta vanhemmiltaan. Jos se on normia kotona, niin se on normia koulussa ja töissäkin.
Hieno aloite!
Toivottavasti menee läpi.
Hyvä Tiina Elovaara!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kuitenkin tosiaan otetaan selvää, että kiusaus on todellista. Itseäni syytettiin yläasteella koulukiusaamisesta, vaikken siis tätä "uhriani" edes tuntenut. Keksi vaan kiusallaan kertoa että olisin kiusaaja (myöhemmin kuulin että oli itse valinnut ihan satunnaisia oppilaita joita sitten oli kiusannut) , jouduin kauheisiin puhutteluihin ja sain jälki-istuntoa. Muuten olen kyllä täysin tuon uudistuksen puolella!
En usko tarinaasi. En usko että koulussa on noin kyvyttömiä opettajia kuin esität.
Mä uskon. Musta tehtiin kahdessa eri koulussa kiusaaja vaikka kiusattuhan mä olin, oli helppo pistää mut syylliseksi niin ei tarvinnut asiaa sen kummemmin käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siinä vaiheessa, kun tilanne on niin paha, että jonkun pitäisi vaihtaa koulua, kiusaajankin vanhemmat ole jo tietoisia ja kontaktoitu moneen kertaan. Siinä vaiheessa hekään eivät voi vetäytyä välinpitämätömyyteensä. Kiusattu ja hänen perheensä taas ovat kärsineet koko ajan.
Ja ettäkö kiusaajan kaverit haluaisivat vapaaehtoisesti mennä samaa tietä kuin kiusaaja, vaikka tietävät, mitä kiusaamisen jatkamisesta seuraa? Olen kuullut sellaisestakin, että kiusaajaporukka on hajotettu rinnakkaisluokille ja päästetty palaamaan omaan sitten kun käytös on korjaantunut. Tällaisestakin onnistuneesta puuttumisesta olen kuullut. Kiusaamisesta pitäisi aina seurata jotain. Keinoja kyllä on, mutta niitä ei ilmeisesti käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka puuttuu kiusaamiseen, jos hankala oppilas siirretään aina pois silmistä? Syntyy vain psyykkisesti sairaita nuoria ja lopulta aikuisia, joiden käytöksen syihin ei ole kukaan koskaan puuttunut.
Koulukiusaaja saa ehkä maistaa omaa lääkettään kun "uutena" oppilaana joutuu kiusatuksi uudessa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Hieno aloite!
Toivottavasti menee läpi.
Hyvä Tiina Elovaara!
Vielä kansalaisaloite mihin laittaa nimi.
Allekirjoitan.
Tytön äitinä otan esimerkin tyttöjen tavan kiusta. Luokan kuningatar kerää ympärille hovin, joiden kanssa katsoo tyttöjen tapaan lempeästi hymyille yhtä nenän varttaan pitkin. Kun tämä kuningatar siirretään muualle ja tämä tytön tilalle ei tule uutta, kun tämä siirto toimii pelotteena, niinkö?
Itse en tähän usko, että lasten ajattelykyky riittää ajattelemaan näin kauaskantoisia seurauksia. Tai lapsellisuudessan he ajattelevat, että pääsevät sen kaverin kanssa samaan kouluun.
Ratkeaako ongelmat sillä, että menennään pöydän alle piilloon?
On hirveän vaikea kuvitella että kuinka tuo voitaisiin käytännössä toteuttaa? Kun harvoin se noin mustavalkoisesti menee että yksi on paha kiusaaja ja yksi on kiusattu. Joku esim. suljetaan porukasta ulos ja tämä joku sitten nimittelee ja puhuu paskaa muista. Kuka tässä on kiusaaja ja kuka kiusattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaaja saa ehkä maistaa omaa lääkettään kun "uutena" oppilaana joutuu kiusatuksi uudessa koulussa.
Voi apua! Aivan kuten kiusattu, myös kiusaaja on lapsi. Keskeneräinen, tuen ja avun tarpeessa. Kosto ei kasvata. Psyykkisesti sairas tarvitsee hoitoa ja kaltoinkohdeltu puuttumista. Koulunvaihto ei aja kenenkään etua. Se on kostotoimi, joka kohdistuu lapseen, kun aikuiset on kyvyttömiä kiusaamisen suhteen.
Tällainen lakimuutos vähentäisi kiusaamiseen puuttumista ja sen tunnustamista.
Raivon ja vihan vallassa asia näyttäytyy hyvänä, mutta asiaa ajattelemalla näkee sen olevan huono ja hyödytön laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, ettei joudu. Luultavimmin jatkaa kiusaajana. Näin ne asiat yleensä jatkuu, jos ei niitä käsitellä.
Kiusaajan poistaminen ei poista niin peikkoja kiusatun sängynalla, jotka liittyy ympäristöön ja niihin muihin lapsiin, jotka oli osa sitä kiusaamista.
Tässä oletetaan että kiusaajia on yksi. Entä ne tilanteet, jossa joku on käytännössä puolen koulun sylkykuppi? Siirretään 30 kiusallisinta oppilasta joista koulu haluaa eroon? Mikä koulu haluaa ottaa vastaan paljon jo entuudestaan tiedettyjä kiusaajia ja häiriköitä? Onko kaikissa pienissä paikoissa edes mahdollisuutta moiseen, paljon on pieniä kaupunkeja joissa on vain yksi keskusyläaste?
En varsinaisesti vastusta ideaa siitä että kiusaaja vaihtaa koulua. Joissakin tapauksissa se varmaan voi olla hyvä ratkaisu. Kunhan mietin että onko se toteutus aina qnyt niin yksinkertaista. Jotenkin tuntuu että siihen kiusaamiseen pitäisi paremmin pystyä puuttumaan paikan päällä ilman että ketään on pakko siirtää.
Toisaalta Ei se kiusatullekaan aina ole mikään rangaistus koulun vaihtaminen, kyllä mulla ainakin on pari tuttua, jotka ovat sanoneet että koulun vaihdon jälkeen löytyikin helposti uusia kavereita ja elämä sai uuden alun ja uusi koulu olikin helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämäkös se hiveleekin sitä mamman pillua oikein kunnolla kun pääsee hekumoimaan tuollaisesta että jopa pieni lapsi pääsee maistamaan omaa lääkettään! Kyllä! Oih, että! Ihan oikein sille paskiaiselle!
Meidän kunnassa on yksi alakoulu niin mihin se kiusaaja siirretään? Tuskin mikään kunta ottaa vastaan lasta, joka ei tuota kunnalle veroäyrejä.