Erilaiset perheet : Erityisherkät
Kommentit (284)
Voi lapsiparkoja. Karhunpalveluksen tekee tuokin äiti.
Terveystarkastuksista päätellen tytöt ovat viidennellä ja kasilla. Noilla luokilla on laaja-alainen terveystarkastus.
Ihan mukavan oloinen perhe, tosin aika kaukana omasta ajatusmaailmastani. Mietin että noin "maanläheiseksi" ihmisiksi heillä on kuitenkin kalliit talot, asuntoautot sun muut pelit ja vekottimet. Ei jotenkin sovi tyyliin.
Ja toi paattikin! Siis kenen rahoilla tuo perhe elelee?!
Yksikään tuntemani autokorjaamon tyyppi ei tienaa tuota määrää.
Mulla on kanssa tytär, jota joku voisi hyvinkin kutsua erityisherkäksi. Itse en usko mihinkään erityisherkkyyshömppiin enkä luonnollisestikaan halua leimata lastani tuolla tavalla. Edelleenkin lukioiässä hänellä on joskus vähän vaikeaa nauraa omille virheilleen ja välillä menee hirmu helposti lukkoon pienestäkin tekemästään virheestä, siitäkin huolimatta että hän on nykyisin tosi paljon rennompi ja vähemmän varautunut kuin pienenä.
Näin jälkikäteen voin sanoa, että suurin virhe jonka olisin tyttäreni kanssa voinut tehdä, olisi ollut nimenomaan koulusta pois ottaminen. Tyttären koulutie ei ole ollut mitenkään pumpulisen pehmeä tai ihanan lapsentahtinen, vaan aika kova ja vaativa - siis sosiaalisella tasolla. Mutta kyllä nämä vuodet ovat kasvattaneet häntä ihan älyttömästi ja kuten sanottu, vaikka hän edelleenkin on herkkä ja vähän varautunut tyyppi, on hän kuitenkin niin paljon rennompi kuin ihan ensimmäisillä luokilla. Elämässä pärjätäkseen täytyy oppia nauramaan itselleen ja saada tiettyä kovuutta ja noita ei valitettavasti kotikoulusta kartu.
Tää koko jakso on aivan uskomaton. Suoraan kuin Ex-onnellisista se yksi perhe, jossa äiti on hurahtanut ties mihin enkelienergiajuttuihin.
Mutta niin, huomaatteko miten vanhempi lapsi näyttää ihan kyllästyneeltä ruokapöydässä jne monessa kohtauksessa :D Luulen että kun ikää tulee enemmän ja lapsi alkaa vertailla omaa/muiden perheiden elämää ja kyseenalaistaa kotona opittuja asioita, voi enkelitouhut ja muu höpsötys alkaa tuntua vähän hassulta.
Tehköön kukin tavallaan, mutta sen sanon että minusta lapsille on käytännössä aina paha kun vanhemmat HURAHTAA johonkin, se on ihan sama mikä se asia on mutta jos vanhemmat ovat johonkin hurahtaneita, niin koko perheen touhusta puuttuu terve realismi. Aikuisen ihmisen EI kuuluisi enää hurahdella vaan osata ajatella ja olla järkevästi, vaikka enkelitouhut tms kiinnostaisikin.
Tappoks toi niiden koira ton pupun?!
"Nyt on pupulla hyvä olla. Ei oo kipuja enää."
Niin, ei sillö ollut kipuja ennen kuin teidän irrallaan oleva koira puri sitä!!!
Voiko joku antaa nopean tiivistelmän jaksosta? Näin vain lopun.
Lottovoitto tai perintö. Hörhöily on hauskempaa kartanossa kuin jurtassa.
Erityisherkkien rauhoitusaikana irrallaan juossut koira puri pupun lopetuskuntoon? Ja vielä klassinen "ei ollut meidän hauva" päälle.
http://m.mtv.fi/lifestyle/ohjelmat/erilaiset-perheet/uutiset/artikkeli/…
Kuvausten jälkeen perheen elämä on muuttunut paljon, ja myös rankkoja hetkiä on mahtunut viimeiseen puoleentoista vuoteen.
– Saimme ulkopuolelta vahvaa painostusta siihen, että Adan pitäisi siirtyä tavalliseen kouluun. Lopulta Ada pääsikin steinerkouluun, mutta asiat eivät edenneet niin kuin olimme sopineet. Tutustumiskäynnillä selvisi, ettei Ada pääsisikään omalle luokalleen, vaan hänet olisi siirretty luokkaa alemmaksi, perheen äiti Nina kertoo.
Adan mielestä koulu oli liian äänekäs ja iso, joten perhe päätti pitäytyä kotikoulu-opetuksessa.
– Jatkamme sitä, oltiin siitä mitä mieltä tahansa. Nykyään meillä on valvova opettaja mukana ja maksamme siitä, Nina sanoo.
Hän toivoo, että Ada saisi nyt rauhassa käydä kotikoulua, koska se sopii hänelle. Muussa tapauksessa perhe on jopa harkinnut muuttavansa ulkomaille.
– Pitää käydä todella pohjalla ennen kuin unelmat alkavat toteutua. Tuntuu, että kaikesta joutuu luopumaan ennen kuin saat suuren unelmasi. Välillä olen miettinyt, jaksanko enää uskoa siihen, Nina pohtii.
Suuren harmituksen aiheen perheen elämään tuo myös se, ettei sopivaa kotia tunnu löytyvän.
– Etsimme jatkuvasti uutta rauhallista kotipaikkaa, missä alkaisimme pitää omaa yritystoimintaa. Joten jos joku tietää sellaisen, niin saa vinkata. Uskomme, että kaikella on aikansa. Unelmat toteutuvat sitten juuri oikeaan aikaan, Nina pohtii.
Perheen elämässä on haasteista huolimatta ollut myös ilon aiheita, sillä arkeen on mahtunut muun muassa juhlaa ja uusia harrastuksia.
– Ada halusi kertoa omista kuulumisistaan sen, että hän on juuri aloittanut partion, ja on innoissaan siitä. Nea taas oli todella iloinen rippijuhlistaan, jotka järjestettiin kesällä. Jasminkin alkaa pikkuhiljaa löytää omaa polkuaan, Nina kertoo lasten kuulumisista.
---
On vissiin tuo nuorempi tyttö jäänyt pahastikin jälkeen opetuksessa kotikoulussa.
No voi morjens mitä erityisherkkiksiä. Paljon parempi olisi ollut nostaa sen tytön itseluottamusta ja opettaa kestämään pieniä kolhuja kuin ylireagoida ja ottaa tyttö kotikouluun. Elämä ei nyt vaan ole pelkkää pumpulia ja luovuutta ja omien halujen mukaan ajelehtimista, vaikka se tälle äidille sitä näyttääkin tällä hetkellä olevan. Mutta yhteiskunta ei vaan toimi niin, jos kaikki heittäytyvät samaan hörhöilyyn.
Ja ihan eniten suututti se, että ollaan muuttamassa ja "kissat jää sitten tänne". Mitä hemmettiä?!? Ollaan niin luonnon ystäviä ja herkkiä ja huomaavaisia, ja sitten lemmikit jätetään heitteille tuosta vaan? Sairasta.
Ens alkuun olin tulossa kommentoimaan aikas kärkkäästi, jopa rumasti. Nuo ihmiset eivät elä kuten minä elän ja heidän elämä tuntui vastuuttomalta ja kummalliselta.
Edelleenkin hyvin outo ajatusmaailma minulle, mutta lapset ovat onnellisia, vanhemmat ovat onnellisia, lapset saavat varmasti enemmän kokemuksia kuin tavallisten perheiden lapset, rakkautta tuntuu olevan ja perusturvallisuutta.
Plus jännittävä elämä, tuossa perheessä kukaan ei tiistaiaamuna herää varttia vaille seitsämän puuroille/muroille ja lähde kouluun/töihin moneksi tunniksi. Minä ja mun lapset herää ja se ahistaa meitä kaikkia.
Rohkea perhe. Hatunnosto heille.
Ollaan niin hemmetin ekologisia ja sitten saastutetaan vesistöä tuolla törky veneellä?
Tuntuupa herkältä.
Ei tuossa perheessä eläimistä kyllä välitetä paskan vertaa. Oksettavaa.
Erityisherkkyydestä kyllä välitetään vähän turhankin paljon, niin paljon, että se haittaa jo lasten kehitystä. Ja enkeleistä kanssa. Ja marinoiduista voikukista. Ja mitenkäs se ketunleipä nyt taas kirjoitettiinkaan?
Siis ohjelman lapsi oli erityisherkkä vai erityisen herkkä? Ne ovat oikeasti kaksi aivan eri asiaa. Edellinen on fysiologinen ilmiö, jälkimmäinen psyykkinen ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkien rauhoitusaikana irrallaan juossut koira puri pupun lopetuskuntoon? Ja vielä klassinen "ei ollut meidän hauva" päälle.
Näin on! Milloin ihmiset oppii, että koiraa ei pidetä irti!!!
Missäs se vanhin lapsi asuu?