Liikenneympyrä. Kertokaa kortittomalle kävelijälle, miten ihmeessä tällaisen suojatien voi ylittää turvallisesti?
Lähistölläni on useita neljän suunnan risteyksiä, jotka on toteutettu liikenneympyröinä. Joka suunnassa on myös suojatiet heti ympyrästä poistumisen jälkeen.
Onko näissä joku logiikkakin? Autoja vain tulee ja menee. Mistä te tiedätte, mikä tai kuka on menossa tai tulossa mistäkin? Harva näyttää vilkkua. Mitä siellä autokoulussa opetetaan? Mitä minun kannattaisi tietää?
Tänään sattui taas eräs klassinen tilanne. Olin ylittämässä tietä ja katsoin, tuleeko autoja. Kanssani törmäyskurssilla vartoi joku paku. Kuski ei näyttänyt vilkkua, joten oletin, että hän on menossa suoraan ympyrään. Suojatielle astuttuani sain huomata tulkinneeni väärin. Auto aikoikin vain sivuta ympyrää, kääntyen oikealle minua kohti. Auto "joutui" ottamaan lähtöspurtin, koska hän ei ollut antanut muille merkkiä aikeistaan. Miltä tämä minun silmiini näytti? Täysin arvaamaton idiootti lähestyy minua suojatiellä kohtuutonta vauhtia. Heilautin kansainvälistä käsimerkkiä. Jospa tyyppi heräisi tähän hetkeen...
Ehkä autoilijoilla on jokin oma sanaton sopimus, mutta liikenteessä liikkuu meitä muitakin, joille näyttämänne vilkku olisi tärkeä merkki. Ennakoinnista ei tosin voida puhua jos vilkkua näytetään vasta kun etuakseli on jo kääntyneenä...
Kommentit (3)
Pätee sama sääntö kuin suojatiehen suoralla tiellä = jalankulkija ensin.
Eli pakettiauto poistui ympyrästä näyttämättä vilkkua, tulkitsinko oikein? Eipä tuohon pysty mitenkään varautumaan, harmillisen usein vilkku jää käyttämättä kaistoja vaihdettaessakin, toiset vaan eivät piittaa..
Ympyrästä poistuvan on vilkutettava sekä väistettävä kevyttä liikennettä. Joo, tiedetään, ettei kaikki näitä kumpaakaan tee.