Alle 3-vuotiaina päivähoitoon viedyt kouluttautuvat pidemmälle
Positiivinen yhteys on myös silloin kun vanhempien koulutustausta on huomioitu.
http://blogit.utu.fi/tita/varhaisella-paivahoidolla-myonteinen-vaikutus…
Kommentit (54)
Ja sekö on ihmisen elämän pääasia, miten pitkälle kouluttautuu? Minusta tärkeintä on se, että on onnellinen ja jos koti on hyvä, kotihoito on takuuvarmasti parempi vaihtoehto kuin vieraiden ihmisten tarjoama hoito. Tuollaisesta tutkimuksestakaan ei voi vetää yhtään mitään johtopäätöksiä, kun ei tiedetä millaisista perheistä tutkitut lapset ovat. Varmasti päivähoito on hyväksi, jos vanhemmat ovat täysiä tumpeloita, ehkä mielenterveys- tai päihdeongelmaisia tai mitä kaikkia ongelmia nyt sitten onkaan. Aivan nollatutkimus tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kotona kasvatetut ovat usein aika pihalla ryhmäkäyttäytymisestä ja keskittymiskykykin on usein heikompi ts. koulunkäynti ei oikein maistu. Tuolla voi olla varsin pitkäaikaisia seurauksia.
ope
Vai että Porvoon opettajakin paikalla. Kesken tunnin pyörit av:lla. Paitsi että tietenkin sinulla on nyt hyppytunti tmv vapaa.
Kummasti tutkimus myötäilee hallituksemme haluja ;)
Nyt ei kyllä mene minulla läpi. Toisaalta tehokkainta olisi varmaan ottaa kaikki lapset kokonaan pois vanhemmiltaan ja kasvattaa heidät yhteiskunnan laitoksissa kunniallisiksi kansalaisiksi joilla on kaikilla samanlaiset hyvää. Pienillä muutoksille voisivat olla sen muutaman tunnin pidempään helpostikkin + yön päälle ja viikonloppuisin vaan omien vanhempien luokse, jos eivät tartuta lapsiin mitään epäpuhtaita ajatuksia.
Miten se platonin valtio nyt menikään?
Miten ihmeessä opettaja edes koulussa tietää, minkäikäisenä lapsi on mennyt päivähoitoon? Ei meidän lasten opettajat ainakaan tiedä. Meillä on kolme lasta, jotka kaikki menneet päivä hoitoon eri-ikäisinä. Suunnilleen yhtähyvin pärjäävät.
Esikoinen meni minun työtilanteen takia päivähoitoon reilu 10kk ikäisenä. On aina pärjännyt hyvin koulussa ja harrastuksissa. On kuitenkin "herkkä" lapsi ja helposti "ottaa itseensä" kavereiden sanomisista. Kavereita on kuitenki paljon.
Keskimmäinen oli kotona 5-vuotiaaksi asti, josta viimeisenä vuonna kävi yhden aamupäivän viikossa kerhossa. Päiväkotiin ja eskariin siirtyminen meni hyvin ja yhtä hyvin on pärjännyt koulussa kuin isompi sisarus. On luonteeltaan tasaisempi kuin esikoinen, joten hänelle ei tule niin herkästi pahaa mieltä kavereiden sanomisista.
Nuorin oli kotona 2-vuotiaaksi. Meni yhdessä keskimmäisen kanssa päivähoitoon sisarusryhmään. Koulussa pärjännyt samanlailla kuin isommat sisarukset. Luonteeltaan on lapsista arin ja ujoin, mutta silti kavereita on löytynyt. Ei kuitenkaan hyppää yhtä innolla uusiin asioihin.
Minun kotonakaan päivähoitokuviot eivät vaikuttaneet koulumenestykseen. Yhtä menestyneitä olemme myös työelämässä.
Jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumisia.
Entä sitten perhepäivähoitajien omat lapset? Täysin tuhoontuomittuja?
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kyllä mene minulla läpi. Toisaalta tehokkainta olisi varmaan ottaa kaikki lapset kokonaan pois vanhemmiltaan ja kasvattaa heidät yhteiskunnan laitoksissa kunniallisiksi kansalaisiksi joilla on kaikilla samanlaiset hyvää. Pienillä muutoksille voisivat olla sen muutaman tunnin pidempään helpostikkin + yön päälle ja viikonloppuisin vaan omien vanhempien luokse, jos eivät tartuta lapsiin mitään epäpuhtaita ajatuksia.
Miten se platonin valtio nyt menikään?
Että sellainen kärjistys. Kyseenalaistakaa vaan tutkimustulos, mutta jollain muulla metodilla kuin mutulla.
Sehän on tiedossa että huonosti koulutetut, työttömät ja pieni palkkaiset äidit käyttävät pisimmät hoitovapaat - ja koulutushan periytyy melko vahvasti. Haluaisin nähdä tutkimuksen jossa verrataan saman tasoisten perheiden lapsien hoidon aloitusaikaa ja sen merkitystä.
Joopa joo. Taas näitä nollatutkimuksia, joihin on käytetty valtion tutkimusapurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on tiedossa että huonosti koulutetut, työttömät ja pieni palkkaiset äidit käyttävät pisimmät hoitovapaat - ja koulutushan periytyy melko vahvasti. Haluaisin nähdä tutkimuksen jossa verrataan saman tasoisten perheiden lapsien hoidon aloitusaikaa ja sen merkitystä.
Mitenkäs se iskän maisterintutkinto ja tohtorikoulutus? Eikö se periydykään?
Miten voi noin 23v ikäisestä sanoa, miten pitkälle kouluttautuu? Vastahan tuossa ollaan aloittamassa sitä koulutusuraa, ollaan ensimmäisen ammatin syrjässä kiinni.
Miksi koskaan ei tehdä selvitystä siitä, miten etäisyys lapsuudenkodista oppilaitokseen vaikuttaa koulutushalukkuuteen? Voisi ilmetä vaikka sellainen juttu, että mitä kauempana on yliopisto, sitä harkitummin sinne hakeudutaan suoraa yo-tutkinnon jälkeen. Oli päivähoidossa tai ei.
Tuossahan ei ole tutkittu sitä, onko lapsi ollut päivähoidossa koko ajan sinne mentyään, vaan ainoastaan sitä, missä iässä lapsi aloitti päivähoidossa. Vielä 90-luvun alussa, jolloin tutkimushenkilöt olivat päiväkoti-iässä, oli aika lailla tavallista käväistä töissä ennen toisen lapsen syntymää muistaakseni siksi, että siten sai paremman äitiyspäivärahan. Siksi moni esikoinen meni hoitoon noin 2v iässä. Ja palasi kotihoitoon heti, kun äiti jäi äitiyslomalle, virikelapsia ei kovin runsaasti vielä ollut.
Voisivat tehdä tutkimuksen myös päivähoidosta ja puheen kehityksen viivästymisestä. Silloin ilmenisi, että päivähoidossa ko. ongelma on tavallisempi kuin kotihoidetuilla lapsilla. Syynä ei tosin ole hoitomuoto vaan se, että monessa kunnassa puheterapiaa tarjottiin vain päiväkodissa.
Vaikka koulutustaso on vakioitu, ei vanhempien luonnetta.
Uskon, että ulospäinsuuntautuvat, aktiiviset ihmiset katsovat päivähoidon paremmaksi vaihtoehdoksi kuin kotona olemisen.
Eli näistä perheistä kouluttaudutaan enemmän.
Kun tutkimus ei vastaa omia ennakkokäsityksiä, se on virheellinen nollatutkimus. Näin kertovat mitä ilmeisemmin kotiin juuttuneet tieteen huippuosaajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kotona kasvatetut ovat usein aika pihalla ryhmäkäyttäytymisestä ja keskittymiskykykin on usein heikompi ts. koulunkäynti ei oikein maistu. Tuolla voi olla varsin pitkäaikaisia seurauksia.
ope
Vai että Porvoon opettajakin paikalla. Kesken tunnin pyörit av:lla. Paitsi että tietenkin sinulla on nyt hyppytunti tmv vapaa.
Ei sitten tule mieleen että vauvapalstalla saattaa olla mm. melko paljon äitiyslomalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä opettaja edes koulussa tietää, minkäikäisenä lapsi on mennyt päivähoitoon? Ei meidän lasten opettajat ainakaan tiedä. Meillä on kolme lasta, jotka kaikki menneet päivä hoitoon eri-ikäisinä. Suunnilleen yhtähyvin pärjäävät.
Esikoinen meni minun työtilanteen takia päivähoitoon reilu 10kk ikäisenä. On aina pärjännyt hyvin koulussa ja harrastuksissa. On kuitenkin "herkkä" lapsi ja helposti "ottaa itseensä" kavereiden sanomisista. Kavereita on kuitenki paljon.
Keskimmäinen oli kotona 5-vuotiaaksi asti, josta viimeisenä vuonna kävi yhden aamupäivän viikossa kerhossa. Päiväkotiin ja eskariin siirtyminen meni hyvin ja yhtä hyvin on pärjännyt koulussa kuin isompi sisarus. On luonteeltaan tasaisempi kuin esikoinen, joten hänelle ei tule niin herkästi pahaa mieltä kavereiden sanomisista.
Nuorin oli kotona 2-vuotiaaksi. Meni yhdessä keskimmäisen kanssa päivähoitoon sisarusryhmään. Koulussa pärjännyt samanlailla kuin isommat sisarukset. Luonteeltaan on lapsista arin ja ujoin, mutta silti kavereita on löytynyt. Ei kuitenkaan hyppää yhtä innolla uusiin asioihin.
Minun kotonakaan päivähoitokuviot eivät vaikuttaneet koulumenestykseen. Yhtä menestyneitä olemme myös työelämässä.
Meidän kunnassa on ainakin eri eskari heille jotka on kotihoidettuja ja ope tietää mistä eskareista lapset tulee koska ennen koulun alkua on palaveri eskariopettajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kun tutkimus ei vastaa omia ennakkokäsityksiä, se on virheellinen nollatutkimus. Näin kertovat mitä ilmeisemmin kotiin juuttuneet tieteen huippuosaajat.
Tutkijana joudun toteamaan, että ainakin uutisointi on ollut sellaista, että kyseessä todella on nollatutkimus. Uutisointi taas tehdään mediatiedotteen perusteella.
Valitettavasti kotona kasvatetut ovat usein aika pihalla ryhmäkäyttäytymisestä ja keskittymiskykykin on usein heikompi ts. koulunkäynti ei oikein maistu. Tuolla voi olla varsin pitkäaikaisia seurauksia.
ope