Auttakaa biologian tehtävässä (periytymistä)
Koeviikko alkaa perjantaina ja tämän tehtävän pitää olla silloin valmis, muuten ei pääse kokeeseen. Tehtävässä on monta vaihetta ja olen jo kirjoittanut n. 300 sanaisen vastauksen periytymisestä. Yhtä asiaa en vain ymmärrä.
1. Jos punasilmäinen naaraskärpänen risteytetään valkosilmäisen uroskärpäsen kanssa ja jälkeläisistä tulee punasilmäisiä uros- ja naaraskärpäsiä (ei yhtään valkosilmäisiä), onko kyseessä autosomaalinen vai sukupuoleen kytkeytynyt periytyminen?
2. Sama kysymys kuin edellisessä. Jos valkosilmäinen naaras risteytetään punasilmäisen uroksen kanssa ja jälkeläisistä tulee punasilmäisiä naaraita ja valkosilmäisiä uroksia.
3. Sama kysymys. Jos tynkäsiipinen naaraskärpänen risteytetään normaalisiipisen uroskärpäsen kanssa ja jälkeläisistä tulee normaalisiipisiä uroksia ja normaalisiipisiä naaraita.
4. Sama kysymys. Jos normaalisiipinen naaraskärpänen risteytetään tynkäsiipisen uroskärpäsen kanssa ja jälkeläisistä tulee normaalisiipisiä naaraita ja normaalisiipisiä uroksia.
Kommentit (21)
Aaaaah I feel your pain! Valitettavasti en osaa auttaa....
t. biologia kakkonen on tuskaa
3 ja 4 tynkäsiipisyys ei näytä periytyvän lainkaan joten tuon perusteella ei oo näyttöä että perityisi ollenkaan. Ehkä joku vaan leikkas siltä ne siivet lyhyiksi?
Kiitos 4 ja 5! Tämä auttaa jo paljon! Jos jollakin on vielä perusteluja, miksi asia on näin, niin kertokaa ihmeessä :)
Kolmosen ja nelosen vastauksia kaivataan vielä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka idiootti tuollaisia kysymyksiä laatii?
Tätä minäkin mietin, biologia 2 ei todellakaan pitäisi olla pakollinen kurssi!
Ap
Vierailija kirjoitti:
1. autosomaalinen
2. sukupuoleen kytkeytynyt
3. kts 2.
4. kts 1.
Eli siis kolmonen on sukupuoleen kytkeytynyt ja nelonen on autosomaalinen?
Ap
Ensinnäkin, onko dominoiva vai resessiivinen ominaisuus (vaikkapa terveillä vanhemmilla sairas lapsi). Mainitsemasi autosomaali tai sukupuoleen kytkeytyvä? Resessiivinen, ei sulje pois periytymistä X-kromosomissa (heterotsygoottinen?, resessiivinen alleeli?), onko ominaisuus dominoiva? Jne.jne. Ei ole vaikea, pikemminkin aika pitkälle mekaaninen. Lue ajatuksella kirjastasi, niin ymmärrät varmasti, muista katsoa myös esimerkit!
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, onko dominoiva vai resessiivinen ominaisuus (vaikkapa terveillä vanhemmilla sairas lapsi). Mainitsemasi autosomaali tai sukupuoleen kytkeytyvä? Resessiivinen, ei sulje pois periytymistä X-kromosomissa (heterotsygoottinen?, resessiivinen alleeli?), onko ominaisuus dominoiva? Jne.jne. Ei ole vaikea, pikemminkin aika pitkälle mekaaninen. Lue ajatuksella kirjastasi, niin ymmärrät varmasti, muista katsoa myös esimerkit!
On tää mulle aika vaikee, oon lukenut koko kirjan läpi ajatuksella ja (melkein) mitään en ymmärrä! Punasilmäisyys on dominoivaa ja normaalisiipisyys on dominoivaa. Jos nää on sulle helppoja, niin please kerro vastaukset ja perustelut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tää mulle aika vaikee, oon lukenut koko kirjan läpi ajatuksella ja (melkein) mitään en ymmärrä! Punasilmäisyys on dominoivaa ja normaalisiipisyys on dominoivaa. Jos nää on sulle helppoja, niin please kerro vastaukset ja perustelut.
Ap
Olet lukenut ILMAN ajatuksen häivääkään (missähän nekin sulla liitelee, poikkiksissako?).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet lukenut ILMAN ajatuksen häivääkään (missähän nekin sulla liitelee, poikkiksissako?).
Ei helvetti ;D Voi olla, että joku osuus on mennyt ilman ajatusta, mutta ainakin olen yrittänyt! Btw huomaa, että olet joku keski-ikänen ämmä, kun käytät sanaa poikkis... ei pahal
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei helvetti ;D Voi olla, että joku osuus on mennyt ilman ajatusta, mutta ainakin olen yrittänyt! Btw huomaa, että olet joku keski-ikänen ämmä, kun käytät sanaa poikkis... ei pahal
Ap
Oikeesti: lähde yksinkertaisimmista risteytystehtävistä ja siirry mutkikkaampiin vasta kun olet YMMÄRTÄNYT jujun, ei pahal :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Oikeesti: lähde yksinkertaisimmista risteytystehtävistä ja siirry mutkikkaampiin vasta kun olet YMMÄRTÄNYT jujun, ei pahal :)
Viimeiset kaksi viikkoa olen tehnyt yksinkertaisia risteytystehtäviä ja ne ymmärrän ihan hyvin! Ja valitettavasti tämän tehtävän pitää olla kahden päivän päästä valmis, eikä mulla ole enää aikaa yrittää opetella tätä asiaa!
Ap
Näillä Wikin eväillä ratkaisset ongelman tuosta vaan:
Monogeenisten sairauksien periytymissäännöt
PeriytymistyyppiTunnusmerkit
Autosominen dominantti periytyminen
Toinen sairaan henkilön vanhemmista on tavallisesti myös sairas.
Tauti esiintyy yhtä usein ja samanlaisena miehillä ja naisilla.
Tauti periytyy samalla tavoin miesten ja naisten kautta.
Sairaan henkilön lapsilla on kullakin 50 %:n riski periä sairaus.
Autosominen resessiivinen periytyminen
Sairaan henkilön vanhemmat ovat yleensä oireettomia tautigeenin kantajia.
Tauti esiintyy yhtä usein ja samanlaisena miehillä ja naisilla.
Sairaan henkilön vanhemmat ovat tavallista useammin sukua keskenään tai
Kun perheeseen on syntynyt sairas lapsi, tiedetään tulevien lasten sairastumisriskin olevan 25 %.
X-kromosominen dominantti periytyminen
Toinen sairaan henkilön vanhemmista on tavallisesti myös sairas.
Tauti esiintyy molemmilla sukupuolilla, mutta yleisemmin naisilla.
Tauti on naisilla lievempi ja oireiltaan vaihtelevampi.
Sairaan naisen lasten sairastumisriski on 50 % sukupuolesta riippumatta.
Sairaan miehen kaikki tyttäret sairastuvat, mutta pojat ovat terveitä.
X-kromosominen resessiivinen periytyminen
Tauti esiintyy lähes yksinomaan miehillä.
Sairaan pojan vanhemmat ovat yleensä terveitä, mutta äiti on oireeton tautigeenin kantaja.
Tautitapauksia on usein äidin miespuolisilla sukulaisilla.
Kantajanaisen pojilla on 50 %:n sairastumisriski ja tyttärillä 50 %: todennäköisyys olla tautigeenin kantaja.
Sairaan miehen pojat ovat terveitä ja kaikki tyttäret kantajia.
Tauti saattaa esiintyä myös naisella, mikäli hänen isänsä on sairas ja äitinsä kantaja tai mikäli X-kromosomin inaktivaatio on tapahtunut poikkeavalla tavalla.
Y-kromosominen periytyminen (ei tunnettuja sairauksia)
Ominaisuus esiintyy vain miehillä.
Periytyminen tapahtuu miehen kaikille pojille.
Please auttakaa, olen ihan hukassa :(