kuinka muokkaatte luentomuistiinpanoja omalla koneellanne?
olen huomannut luennoilla monien tekevän näin. itse en osaa. pitääkö olla joku ohjelma tähän?
Kommentit (7)
Siis mitä? Eli joku tekee muistiinpanoja omalla koneella? Tottakai samalla ohjelmalla voi niitä muokata. Vai mitä tässä nyt kysyttiin?
Aika vaikeaa on luonnontieteissä kaavoja ja kaikenlaisia käyriä ja töherryksiä piirrellä nopeasti millään ohjelmalla. Kirjoitan käsin paperille ja otan kännykällä kuvan jos on joku monimutkaisempi piirros.
MS-DOS:in editillä noita kaikki vähänkin totisemmat opiskelijat tuntuvat muokkaavan.
meinaan sitä, että kun luentodiat ovat tuolla moodlessa, ne lataa omalle koneelle ja sitten voi muokata omaa tekstiä niihin luentodioihin. miten tämä onnistuu?
Diojen muokkaaminen onnistuu jos ne on tallennettu samalla ohjelmalla kun ne on tehty ja sulla on koneellasi se sama tai yhteensopiva ohjelma. Jos ne on tallennettu peedeeäffäksi, ei tämä tietenkäön onnistu. Esim powerointissa on erikseen tilaa muistiinpanoille.
Pdfstä kannattaa kopioida sisältö edim wordiin ja sitten lisäillä väliin omia kommentteja.
Monet tosin tekee vaan omia muistiinpanoja ja vertaa niitä myöhemmin luentodioihin ajatuksissaan - panematta niitä samoihin tiedostoihin.
Vierailija kirjoitti:
Diojen muokkaaminen onnistuu jos ne on tallennettu samalla ohjelmalla kun ne on tehty ja sulla on koneellasi se sama tai yhteensopiva ohjelma. Jos ne on tallennettu peedeeäffäksi, ei tämä tietenkäön onnistu. Esim powerointissa on erikseen tilaa muistiinpanoille.
Pdfstä kannattaa kopioida sisältö edim wordiin ja sitten lisäillä väliin omia kommentteja.
Monet tosin tekee vaan omia muistiinpanoja ja vertaa niitä myöhemmin luentodioihin ajatuksissaan - panematta niitä samoihin tiedostoihin.
Tarkennan tähän, että kyllä pdf:ää voi käyttää niin, että siihen tekee kommentteja, korostaa jotain rivejä yms.
Pdf:n tekstin voi nopsasti kopioida kuvana Wordiin kuvakaappaustyökalulla ja sitten tehdä Wordilla omat kommentit.
Pdf:n voi muuntaa tekstiksi monella tavalla, esim. jos ei omista sellaista ohjelmaa, voi netissä olevien palvelujen avulla muunta koko ajakirjan haluamaansa muotoon.
Pdf:n tekstin voi myös kopsata kuvana OneNoteen ja muuntaa tekstiksi siinä. OneNotessa voi myös työstää muistiinpanoja hyvin, voi tehdä piirroksia, lisätä linkkejä, kuvia yms. Toinen erittäin suosittu vastaava sovellus on Evernote.
Jotkut käyttävät luentomuistiinpanoihin myös mindmap-sovelluksia, eli sovellusta.
http://www.mindmeister.com/blog/2016/05/23/take-better-notes-in-class-u…
Tuo viimeksimainittu sopii varsinkin kun ei aio käyttää tekstiä hyväkseen muualla vaan tärkeintä on asoiden yhteyksien ja jatkumojen hahmottaminen. En itse käytä tätä tapaa luennon aikana, enemmänkin silloin kun työstän omia tekstejäni, mutta olen huomannut että jotkut käyttävät luennolla tähän sovellusta nimeltä Prezi (oikeastaan esitelmän tekoon tarkoitettu sovellus.
Riippuu myös minkä älypuhelimen omistaa, koska sitähän voi haluta tehdä luentomuistiinpanot niin, että tabletilla tai läppärillä tehdyt muikkarit voi lukea/muokata puhelimessa.
up