Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko lääkärikäynnistä hyötyä (lapsen kasvu)?

Vierailija
16.11.2016 |

Meillä on ikäisiään pienempi poika. Aina kasvanut -2-käyrän alapuolella. Koska kasvu on tasaista ei huolta ole. Siis virallisesti. Olisiko jostain erikoislääkäristä apua? Kannattaisiko viedä yksityiselle? Poika on nyt 12 v, n 135 cm. Keliakia on testattu ja perusverikokeet ok.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menisin, jos todellakin kasvaa siis nimenomaan -2 -käyrän alapuolella. Jos -2 -käyrällä niin sitten en. Periaatteessa 96 % lapsista kasvaa -2 ja +2 käyrillä tai niiden välissä. Käsittääkseni niiden yläpuolella ja alapuolella kasvaminen on indikaatio lisätutkimuksille. 

On -2 alapuolella, mutta koska me vanhemmatkin olemme hieman keskiarvoa lyhyempiä, niin ei pidetä huolestuttavana. Eli 165 cm aikuispituus on "normaali".

ap

Ei oo totta!!  Siis te molemmat vanhemmat olette lyhyitä ja sinä olet viemässä lasta lääkäriin kun hän on pieni!! Hei haloo nyt!

On eri asia olla 174 cm kuin 165 cm.

Vierailija
22/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, onko se 165 cm miehellä "normaalia" tässä alati venyvässä maailmassa. Varsinkin jos isä on 10 cm pidempi. Eikä vanhemmat ees itse oo näillä mitoilla lyhyitä! Että en nyt menisi tästä hei-haloottelemaan. Terveisin 164 cm keskikokoinen nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menisin, jos todellakin kasvaa siis nimenomaan -2 -käyrän alapuolella. Jos -2 -käyrällä niin sitten en. Periaatteessa 96 % lapsista kasvaa -2 ja +2 käyrillä tai niiden välissä. Käsittääkseni niiden yläpuolella ja alapuolella kasvaminen on indikaatio lisätutkimuksille. 

On -2 alapuolella, mutta koska me vanhemmatkin olemme hieman keskiarvoa lyhyempiä, niin ei pidetä huolestuttavana. Eli 165 cm aikuispituus on "normaali".

ap

Ei oo totta!!  Siis te molemmat vanhemmat olette lyhyitä ja sinä olet viemässä lasta lääkäriin kun hän on pieni!! Hei haloo nyt!

Ei se silti ole mikään hoitoa vaativa sairaus :D:D

Vierailija
24/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin vanhemmat on lyhyitä, isä 164cm ja äiti 150cm. Mä olen 152cm eikä koskaan ole tullut mieleen, että tarvitsisin lääkäriä pituuteni takia.

Vierailija
25/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehelle on tärkeää saavuttaa yli 170cm pituus... Veisin tutkimuksiin. Poikani sai kasvuhormoonihoitoa ja se lopetettiin kun oli saavuttanut 173 cm pituuden. Hoito pitää aloittaa ennenkuin luiden kasvupisteet sulkeutuu eli nyt on oikea hetki käydä erikoislääkärillä. Hoito toteutetaan pistoshoitona ja ainakaan meillä se ei ollut vaikeaa.

Vierailija
26/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miehelle on tärkeää saavuttaa yli 170cm pituus... Veisin tutkimuksiin. Poikani sai kasvuhormoonihoitoa ja se lopetettiin kun oli saavuttanut 173 cm pituuden. Hoito pitää aloittaa ennenkuin luiden kasvupisteet sulkeutuu eli nyt on oikea hetki käydä erikoislääkärillä. Hoito toteutetaan pistoshoitona ja ainakaan meillä se ei ollut vaikeaa.

Minkä pituinen olisi ollut ilman hoitoa? Maksoitteko itse?

Vierailija
27/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei erittynyt kasvuhormoonia normaalisti eikä poika olisi kasvanut "omin voimin" kovin pitkäksi. Siksi annettiin pistoksia. Kela korvasi hoidon.

Vierailija
28/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei erittynyt kasvuhormoonia normaalisti eikä poika olisi kasvanut "omin voimin" kovin pitkäksi. Siksi annettiin pistoksia. Kela korvasi hoidon.

Minkä ikäisenä havaittiin? Oliko pieni jo vauvana vai taittuiko kasvu?

Vierailija
29/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei se silti ole mikään hoitoa vaativa sairaus :D:D

Ja sähän sen tiedät ilman mitään kokeita jne.

Vierailija
30/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyys haittaa esimerkiksi ammatinvalintaa (osassa on lyhyysrajat) ja vaikuttaa todistettavasti urakehitykseen (lyhyitä ei oteta vakavasti) ja valitettavasti myös kumppanin saamiseen.

Vierailija
31/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vaikea kyllä käsittää että 165 cm pituus olisi miehelle normaali. Kutsunnoissa keskipituus miehillä oli viimeksi jonkun millin alle 183.

Ja pitää muistaa, että jotkut kasvat vielä armeijassakin eli keskipituus on pidempi. Kutsunnoissa käyvät kaikki miehet ja sivarit sekä ehdoton valtaosa C-miehistä.

Suomessa on maailman kattavin pituusdata miesten osalta ja 165 senttiä on kyllä lyhyt.

Onko ap ja miehensä suomalaisia oikeasti.

Vierailija
32/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai pieni syntymäpaino tarkoita että lapsesta tulisi lyhyt? Mun pienipainoisena syntynyt lapsi on vähän +-käyrällä pituudessa, on tosin alle kouluikäinen.

Vierailija
33/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Pitää olla kyllä julma, mutta minulle ei ole eri asia onko 165 vai 174 cm, mutta 174 ja 185 ovat täysin eri asioita. Toinen käy toinen ei.

En tunne ketään 165 senttistä miestä, voisi olla ehkä kiinnostavampi, kun on todella pätkä, kuin jos olisi kymmenen senttiä enemmän .

Vierailija
34/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin tutkimuksiin jos lyhyys lasta itseäänkin häiritsee. Niin pinnallista kuin onkin, miehelle on pituudesta hyötyä aikuisena. Alle 175cm mies on mun mielestä lyhyt.

Vierailija
35/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä myös reilu poikkeama odotuspituudesta (vanhempien pituudesta laskettuna) on aihe lastenlääkärin konsultaatioon neuvolasta. Eli käyrät odotuspituuksineen pediatrin nähtäväksi, jos ei näin ole vielä tehty?

Vierailija
36/36 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä myös reilu poikkeama odotuspituudesta (vanhempien pituudesta laskettuna) on aihe lastenlääkärin konsultaatioon neuvolasta. Eli käyrät odotuspituuksineen pediatrin nähtäväksi, jos ei näin ole vielä tehty?

Meillä oli juuri tuon tapainen juttu poika jäi jotain 20 senttiä odotuspituudesta.

Taisi olla juurikin jotain 12 vuotias se poika, kun erosimme ja vaimo sitten sanoi että se ei kyllä ole minun poika.