Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

!!!!! Yrittäkää ymmärtää, että ambulanssi on vain HÄTÄTAPAUKSIA varten !!!!!

Ensihoitaja
16.11.2016 |

Nykyajan yhä itsekeskeisemmät ihmiset vaativat ambulanssikyytiä tilanteissa, joissa ei tarvita ambulanssikyytiä. Tälläkin palstalla joku valittaa, kun ei saanut ambulanssikyytiä vatsakivun takia. Yhä useampi tekee myös valituksen ja nykyään mennään jopa tuomioistuimeen "katsomaan kortit".

Ambulanssi on kuitenkin vain ja ainoastaan todellista hätätilannetta varten. Sitten on erikseen ambulansseja kiireettömiä siirtoja varten ("sänkytaksi"). Ambulanssien rajallisen saatavuuden takia niiden resursseja ei voida varata edes sen itsekkäimmän ihmisen tarpeettomaan kuljettamiseen.

Ambulanssin saaminen tai saamatta jääminen perustuu aina asiantuntijan arvioon - ei koskaan amatöörin toivomukseen tai mukavuudenhaluun.

Voimme vain kuvitella mitä liikkuu sellaisen ihmisen päässä, joka henkilökohtaisten periaatteidensa takia olisi valmis vaarantamaan oikeasti vaarassa olevien ihmisten avunsaantimahdollisuudet.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on viety ambulanssilla vatsakipujen vuoksi sairaalaan. Muistan vain sen, että vatsaani sattui ja ambulanssihenkilökunta talutti lanssiin ja lääkärissä todettiin, että olen terve kuin pukki. Ambulanssin soittaneelta kuulin jälkeenpäin, että olin mennyt sekavaksi, enkä tiennyt kuka olen ja missä olen.

Vierailija
42/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän nämä asiat muuttuvat sitten kun taksiuudistus tulee? Silloinhan saattaa olla, ettei syrjäseudulla ole ollenkaan takseja saatavilla esimerkiksi yöaikaan, tai hinta saattaa olla ihan älytön, vaikka kympin kilometri. Lisääntyyköhän ambulanssien tarve?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritä siinä ap ymmärtää, että yksin kotona oleva & esim. koviin. äkillisiin vatsakipuihin joutuva ihminen ei osaa arvioida, onko kyseessä jotain vakavaa vai ei ja siinä tilanteessa on täysin normaalia soittaa se ambulanssi!

taksia ei myöskään välttämättä saa heti ja jos vaikka oksentelee, taksi saattaa kieltäytä ottamasta kyytiin....

Vierailija
44/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta ketjusta luin kuinka ei saisi synnärillekään lähteä ambulanssilla.

No minä lähdin ja se oli myös kehoitus synnäriltä. Ei tarvinnut vängätä kenenkään kanssa, Riitti kuin kertoi häkeen tulanteen ja ambulanssi tuli viidessä minuutissa. Matka sairaalaan sujui onneksi hyvin. Jos ei olisi sujunut, niin taksissa ei olisi muuta voinut kuin pysähtyä ja jäädä odottelemaan ambulanssia jolla olisi kestänyt tulla paikalle paljon kauemmin.

Vierailija
45/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soitin kerran ambulanssin, kun mieheni tuli baarista kotiin. En ollut ikinä nähnyt häntä siinä kunnossa (ja olen nähnyt kyllä "kuntoja"!) ja epäilin, että hänet on huumattu jollain. Ambulanssi tuli ja sanoivat että voivat kuskata miehen sairaalaan tarkkailuun, jos HALUAMME! Olisi saanut jäädä kotiinkin, mutta minusta oli parempi viedä tarkkailtavaksi, kun ei ollut tietoa, mitä elimistössä saattaa olla. Senkin vielä varmistivat, että mies haluaa lähteä heidän mukaan. Tästä on kyllä jo jokunen vuosi, joten säännöt ovat varmasti muuttuneet.

Vierailija
46/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä vatsakipukin voi olla niin paha ja kiireinen hoidettava, ettei siinä paljon takseilla

ajella!

Näin on ja voi olla, että taksikuskikaan ei ota kyytiin, jos potilaan tilanne on sellainen, että jo matkalla voi tapahtua mitä tahansa. Entäpä jos on vaikka puhjennut umpisuoli, siitä voi tulla sellaiset komplikaatiot, että henki lähtee.

Vierailija
47/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä soitin kerran ambulanssin, kun mieheni tuli baarista kotiin. En ollut ikinä nähnyt häntä siinä kunnossa (ja olen nähnyt kyllä "kuntoja"!) ja epäilin, että hänet on huumattu jollain. Ambulanssi tuli ja sanoivat että voivat kuskata miehen sairaalaan tarkkailuun, jos HALUAMME! Olisi saanut jäädä kotiinkin, mutta minusta oli parempi viedä tarkkailtavaksi, kun ei ollut tietoa, mitä elimistössä saattaa olla. Senkin vielä varmistivat, että mies haluaa lähteä heidän mukaan. Tästä on kyllä jo jokunen vuosi, joten säännöt ovat varmasti muuttuneet.

Harvoin ambulanssi kyllä kyytiin ottaakaan henkilöä joka selvästi ilmaisee että hän ei halua lähtä vaikka tarve ehkä olisikin.

Vierailija
48/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä olin hyvin aikaisin liikenteessä koiran kanssa ja yhdellä tiellä makasi ihminen taju pois. Soitin hätäkeskukseen ja he pyysivät herättämään henkilön (suostuin, koska mulla oli koira mukana ). Se ihminen huusi suoraa huutoa, että miten häneen sattuu (se huuto oli ihan kamala). 112 henkilö pyysi minua arvioimaan onko ihminen vain kyytiä kotiinsa vaille vai tarvitaanko ambulanssi. Totesin siihen, että ei ole mun hommaa enkä ole lääkäri. Empi hetken, joten kysyin puhelimessa olevan nimen ja totesin, että jos ihminen kuolee niin nähdään käräjillä. Lähetti ambulanssin ja henkilö sai asianmukaista hoitoa. Teki mieli kyl laittaa paljonki palautetta joka paikkaan, että mun koulutus ei liippaa millään lailla terveydenhuoltoa ja mä en voi ottaa vastuuta tällaisissa tilanteissa.

Vierailija
49/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
50/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on lähärin ketju. Ei voi paljoa odottaa.

Vierailija
51/51 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on tällä hetkellä kauhea mahakipu NIIN KYLLÄ SE ambulanssi voi olla tarvittava on muutakin kuin perus mahakipu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi