Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

!!!!! Yrittäkää ymmärtää, että ambulanssi on vain HÄTÄTAPAUKSIA varten !!!!!

Ensihoitaja
16.11.2016 |

Nykyajan yhä itsekeskeisemmät ihmiset vaativat ambulanssikyytiä tilanteissa, joissa ei tarvita ambulanssikyytiä. Tälläkin palstalla joku valittaa, kun ei saanut ambulanssikyytiä vatsakivun takia. Yhä useampi tekee myös valituksen ja nykyään mennään jopa tuomioistuimeen "katsomaan kortit".

Ambulanssi on kuitenkin vain ja ainoastaan todellista hätätilannetta varten. Sitten on erikseen ambulansseja kiireettömiä siirtoja varten ("sänkytaksi"). Ambulanssien rajallisen saatavuuden takia niiden resursseja ei voida varata edes sen itsekkäimmän ihmisen tarpeettomaan kuljettamiseen.

Ambulanssin saaminen tai saamatta jääminen perustuu aina asiantuntijan arvioon - ei koskaan amatöörin toivomukseen tai mukavuudenhaluun.

Voimme vain kuvitella mitä liikkuu sellaisen ihmisen päässä, joka henkilökohtaisten periaatteidensa takia olisi valmis vaarantamaan oikeasti vaarassa olevien ihmisten avunsaantimahdollisuudet.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsakipuisella voi hätä ja jos hätäkeskus on arvioinut tilanteen sellaiseksi että ambulanssi on lähetetty minusta ambulanssi kuskeilla on velvollisuus perusteella miksi eivät ota kyytiin ja tarvittaessa autettava ohjattava menemään päivystykseen esim. paaritaksilla.

Vierailija
2/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse katsonut Poliisit-sarjaa telkkarista ja minua on ihmetyttänyt se, kun kaksi humalaista tappelee ja toiselta vuotaa verta nenästä, niin siihen poliisit soittaa ambulanssin tarkistamaan vammat. Miksi? Tapahtuuko noin oikeasti vai onko se käsikirjoitettua?

Sairastan hankalaa astmaa. Muutama vuosi sitten minulla oli pahenemisvaihe menossa eikä sitä meinannut saada kuriin millään. Yksi ilta hengenahdistus oli paha, pelkäsin jo kuolevani, kun lääkkeet eivät tahtoneet auttaa. Mietin jo ambulanssin soittoa, kun tajusin, että en pysty liikkumaan, mutta huoletti, jos se on kuitenkin turha soitto. Onneksi olo helpotti yön mittaan ja pääsin aamulla jo aiemmin sovitulle lääkärikäynnille. Kerroin tuosta lääkärille ja hän sanoi, että jos tuntuu siltä, että tarvitsee ambulanssia, silloin pitää soittaa hätäkeskukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä sinäkin ap ymmärtää että tavallinen ihminen ilman minkäänlaista lääketieteellistä koulutusta ei osaa välttämättä arvioida mikä on todellinen hätätilanne. Äkillinen vatsakipu, jollaisia ei ole koskaan aiemmin ollut, voi säikäyttää perinpohjin. Myöskään taksi ei välttämättä ota kyytiin hyvin huonovointista ihmistä.

Itse olen soittanut ambulanssin rytmihäiriöiden takia. Koska en tiedä, mille sydänkohtaus tuntuu, luulin saaneeni sellaisen. Soitin ambulanssin turhaan. Mutta eikö ole parempi soittaa se turhaan, kuin jäädä arpomaan ja odottamaan tilanteen kehittymistä nähdäkseen onko se tarpeeksi vakava ambulanssin soittoa varten?

Vierailija
4/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse katsonut Poliisit-sarjaa telkkarista ja minua on ihmetyttänyt se, kun kaksi humalaista tappelee ja toiselta vuotaa verta nenästä, niin siihen poliisit soittaa ambulanssin tarkistamaan vammat. Miksi? Tapahtuuko noin oikeasti vai onko se käsikirjoitettua?

Sairastan hankalaa astmaa. Muutama vuosi sitten minulla oli pahenemisvaihe menossa eikä sitä meinannut saada kuriin millään. Yksi ilta hengenahdistus oli paha, pelkäsin jo kuolevani, kun lääkkeet eivät tahtoneet auttaa. Mietin jo ambulanssin soittoa, kun tajusin, että en pysty liikkumaan, mutta huoletti, jos se on kuitenkin turha soitto. Onneksi olo helpotti yön mittaan ja pääsin aamulla jo aiemmin sovitulle lääkärikäynnille. Kerroin tuosta lääkärille ja hän sanoi, että jos tuntuu siltä, että tarvitsee ambulanssia, silloin pitää soittaa hätäkeskukseen.

Miten poliisin pitäisi sitten toimia? Siirtää verta vuotava henkilö poliisiautolla putkaan tai viedä terveyskeskukseen tai passittaa henkilö verta vuotavana taksiin.

Jo tautiriskin takia minusta on järkevämpää että paikalla käy ambulanssi antamassa tarvittavan ensiavun ja siirto jos tarpeen tapahtuu vasta sitten kun suurin vuoto on tyrehdytetty ja haavat sidottu/suojattu asianmukaisesti.

Vierailija
5/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko ymmärtää hieman toistakin osapuolta?

Sairaaloita lopetetaan pienemmissä kaupungeissa ja jopa päivystykseen naapurikaupunkiin on tunnin ajomatka!

AINOA tapa saada apua, on ambulanssi, sun terveys on sen auton varassa, voitko ymmärtää että tämä on todella iso juttu?

Jos sua nyt jo vituttaa, niin vaihda työtä, koska uusi Sote tulee keskittämään palvelut vieläkin enemmän isoihin keskussairaaloihin --> ihmiset on ambulanssien varassa vielä paljon! enemmän ----> tulee vieläkin enemmän valituksia, aiheellisia ja aiheettomia.

Vierailija
6/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän? Oliko kyse siitä, että pyritään välttämään mahdollista virkarikos syytettä heitteille jätöstä, jos vamman saanut myöhemmin kuole esim. putkaa tai hakeutuu muuten tapahtuman johdosta myöhemmin terveydenhoidon piiriin. 

Eikä mitalia tällä kertaa postiin, kuinka pahimpana marttyyrina sitten jeesuksen en soittanut 112.

Vierailija
7/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se hätätapaus on? Mistä tavallinen ihminen tietää, onko kyseessä hätätapaus vai ei? Olepa kiltti ja väännä t'm' asia rautalangasta. Sitten ihmiset ymmärtävät paremmin.

Muuten, minua ei ambulanssi meinannut viedä sairaalaan, vaikka oli kyse hätätapauksesta. Joten sattuu niitä virheitäkin, hei.

Vierailija
8/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä vatsakipukin voi olla niin paha ja kiireinen hoidettava, ettei siinä paljon takseilla ajella!

Vierailija
9/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin meillä Kainuussa on saanut pyytää ambulanssin jopa suht pientä haavaa hoitamaan tai muun, ei nyt aivan kuolemankieliin vievän vaivan  vuoksi. Täällä on tk-päivystys iltaisin ja öisin yli sadan kilometrin päässä. Puhelimella saa kiinni päivystävän sairaanhoitajan, joka on tällaisen luvan saattanut antaa. On hirmu helpottavaa, että täällä lumisten metsien keskellä ambulanssi voi tulla pienemmänkin vaivan takia tarkistamaan tilanteen ja antamaan ensiavun. Kerrankin lapsella oli iltayöstä kova mahakipu. Ambulanssi kävi kotona ja ensihoitajat tarkastivat tilanteen. Ei tarvittu välitöntä lääkärin hoitoa, joten vältyimme yönylireissulta Kajaaniin.

Ja useimmiten on kuitenkin taksilla on menty Kajaaniin, jos tarve on.

Vierailija
10/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi alapeukku jokaiseen viestiin, kunpa tietäisi kuka se on? :D :D

Vierailija
11/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloita lopetetaan pienemmissä kaupungeissa ja jopa päivystykseen naapurikaupunkiin on tunnin ajomatka!

AINOA tapa saada apua, on ambulanssi, sun terveys on sen auton varassa, voitko ymmärtää että tämä on todella iso juttu?

Jos sua nyt jo vituttaa, niin vaihda työtä, koska uusi Sote tulee keskittämään palvelut vieläkin enemmän isoihin keskussairaaloihin --> ihmiset on ambulanssien varassa vielä paljon! enemmän ----> tulee vieläkin enemmän valituksia, aiheellisia ja aiheettomia.

Taksin sijaan soitetaan ambulanssi? 

Vierailija
12/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö niiden poliisien alkaa leikkimään lääketieteen asiantuntijoita? Kyllä se on kaikkien etu että tuossa soitetaan lääkintähenkilöstö paikalle arvioimaan tarvitaanko hoitoa vai ei. Poliiseillä on omat työtehtävät ja niihin ei kuulu arvioida vammojen vakavuutta lääketieteellisesti, sitä varten on aivan toinen ammattiryhmä.

Vierailija
13/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihoitaja kirjoitti:

Nykyajan yhä itsekeskeisemmät ihmiset vaativat ambulanssikyytiä tilanteissa, joissa ei tarvita ambulanssikyytiä. Tälläkin palstalla joku valittaa, kun ei saanut ambulanssikyytiä vatsakivun takia. Yhä useampi tekee myös valituksen ja nykyään mennään jopa tuomioistuimeen "katsomaan kortit".

Ambulanssi on kuitenkin vain ja ainoastaan todellista hätätilannetta varten. Sitten on erikseen ambulansseja kiireettömiä siirtoja varten ("sänkytaksi"). Ambulanssien rajallisen saatavuuden takia niiden resursseja ei voida varata edes sen itsekkäimmän ihmisen tarpeettomaan kuljettamiseen.

Ambulanssin saaminen tai saamatta jääminen perustuu aina asiantuntijan arvioon - ei koskaan amatöörin toivomukseen tai mukavuudenhaluun.

Voimme vain kuvitella mitä liikkuu sellaisen ihmisen päässä, joka henkilökohtaisten periaatteidensa takia olisi valmis vaarantamaan oikeasti vaarassa olevien ihmisten avunsaantimahdollisuudet.

Öhöm, olen sen toisen keskustelun ap ja minä EN valittanut kyseisestä tapauksesta. Kyseessä oli toinen kirjoittaja. Niitä keskusteluja voi lukekin ja sisäistää myös lukemansa.

Vierailija
14/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä sinäkin ap ymmärtää että tavallinen ihminen ilman minkäänlaista lääketieteellistä koulutusta ei osaa välttämättä arvioida mikä on todellinen hätätilanne. Äkillinen vatsakipu, jollaisia ei ole koskaan aiemmin ollut, voi säikäyttää perinpohjin. Myöskään taksi ei välttämättä ota kyytiin hyvin huonovointista ihmistä.

Itse olen soittanut ambulanssin rytmihäiriöiden takia. Koska en tiedä, mille sydänkohtaus tuntuu, luulin saaneeni sellaisen. Soitin ambulanssin turhaan. Mutta eikö ole parempi soittaa se turhaan, kuin jäädä arpomaan ja odottamaan tilanteen kehittymistä nähdäkseen onko se tarpeeksi vakava ambulanssin soittoa varten?

Sydänkohtaus on puristavaa kipua

Vierailija
15/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksin sijaan soitetaan ambulanssi? 

Meinaatko että pienissä kaupungeissa saa taksin tuosta vaan soittamalla nopeasti? :D 

Ei saa.

Vierailija
16/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ambulanssi tietenkään sitä varten ole, että vatsakipuisia kuskataan, mutta olen kyllä aloittajan kanssa hieman eri mieltä. Asun 100 km päässä päivystävästä sairaalasta (meillä on tk:ssa iltavastaanotto, lauantaina lyhyt päivä ja sunnuntaina ja pyhinä tk on kiinni) ja täällä ambulanssi tilataan tietyissä tapauksissa hoitamaan, vaikka kyseessä ei ole mikään hätätapaus. Tämä on ihan sairaanhoitopiirin ohje. Esim. lapsen kurkunpääntulehdus, jossa hengenahdistus ei mene ohi, on tällainen tapaus. Ei siis lähdetä 100 km päähän ajelemaan keskellä yötä, vaan soitetaan ambulanssi, joka hoitaa adrenaliinilla.

Vierailija
17/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihoitaja kirjoitti:

Voitko vastata tähän: eikö sitten äkillinen, kova ja yllättävä vatsakipu voi olla koskaan merkki hätätilanteesta? Jos ei, niin mistä tavallinen ihminen sen voi tietää.

Vierailija
18/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssihenkilökunta soittaa Kela-taksin, jossa saa suoraan Kela-korvauksen.

Vierailija
19/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ambulanssihenkilökunta soittaa Kela-taksin, jossa saa suoraan Kela-korvauksen.

Ei soita aina.

Vierailija
20/51 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensihoitaja kirjoitti:

Voitko vastata tähän: eikö sitten äkillinen, kova ja yllättävä vatsakipu voi olla koskaan merkki hätätilanteesta? Jos ei, niin mistä tavallinen ihminen sen voi tietää.

Kuume on moneen vaivaan ihan oivallinen mittari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi