Vanhoillislestadiolainen 20v tyttö vastaa
Sain idean kun luin tuota keskustelua, missä vl-äiti oli vastailemassa. Olisikohan teillä kysymyksiä nuorelle vl-tytölle/-naiselle?
Kommentit (103)
Miksi niin monet lestat vetää hirveät kilarit jos tulee puheeksi se Kielletty hedelmä- elokuva? Ymmärrän että leffassa kärjistetään aika paljon, mutta onhan siinä paljon ihan oikeita juttujakin. Välillä tulee sellainen fiilis että jotkut lestat haluaa oikein kiven kovaa väittää että koka leffa on valhetta ja paskaa vaikka eihän se niin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö esiaviollinen seksi ole syntiä? Vai voiko sitä harrastaa kunhan ei kerro muille?
On se syntiä. Jokainen voi omalla kohdallaan valita, haluaako sitä harrastaa vai ei. Yleinen periaate tietysti on, ettei se ole hyväksyttävää yhteisössämme.
Loppujen lopuksi kysymys ei ole siitä, hyväsyykö yhteisösi syntisi, vaan se, hyväksyykö Jumala ne. Jeesus sanoi aviorikoksesta kiinni jäänelle naiselle: "Mene, äläkä enää syntiä tee."
Sanoiko hän, että mene ja tee taas syntiä, kyllä saat anteeksi.
Ei sanonut. Kuitenkinhan kaikki tekevät syntiä uudestaan ja uudestaan.
Minulla naapureina lestat ukkoinsinööri emäntä kotiäiti
Aina mahapystyssä lapsia 10.kpl ei siinä mitään kuin
Ei saisi mitään yhteiskunnanliksaa Äiti ottaa kotiin
Tavallissenkusiduunarin palkan yhteiskunnantulonssirtoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi kutsut itseäsi vanhoillisledtadiolaiseksi kun et selvästikään elä niinkuin heidän käsitysten mukaan kuuluu? esiaviollinen seksi, alkoholi yms. Eikö omatunto kolkuta? sehän se teidän mittari on mitä syntiin tulee. Minkä koet vääräksi tai synniksi? Tuntuu, että tässä lahkossa on paljon mukanamatkustelijoita jotka eivät juurikaan ole hengellisiä itse
Koen, että minulla on kuitenkin sama usko kuin heillä. Mielestäni uskossa tärkeää on se usko, se että koet olevasi uskovainen.
Omatuntoni ei ole kolkuttnut pitkiin aikoihin. Tiedän, että esimerkiksi esiaviollinen seksi on väärin, mutta harrastan sitä kuitenkin. Tottakai välillä mietin pitkäänkin, miksi elän niin kuin elän. Haluan kuitenkin uskon syntini anteeksi ja olla uskomassa, synneistäni huolimatta.
Naurettavaa paskaa.
Oo uskovainen ja elä sen mukaan tai myönnä edes itelles ettet ole nähnytkään mitään vanhoillislestadiolaista.
Puheesi ja elämäntyylisi on suorastaan loukkaavaa lestadiolaisia kohtaan. Teet samaa kuin muut "ei meikäläiset", mutta uskottelet itelle ja muille olevasi messissä. Kunhan vaan kokeilet ja aikuisena viisaana saat muistella hurjia nuoruusaikoja.
Ite kunnioitan oikeita uskovaisia, jotka tunnustaa uskoa ja elää sen mukaista elämää. Mutta tuollaisen tekopyhän puheet saavat minut lähinnä ärsyyntymään.
Ei varmaan tullut kenellekään yllätyksenä tekstini perusteella, eli terveisin 22v Ex VL
Hyvä, että kunnioitat. Toivon tosiaan, ettei mun tarvi joku päivä vain uskotella (niin kuin sinä asian ilmaisit), vaan voin rehdillä sydämelläni sanoa olevani uskovainen.
Ehkä nämä mun ajatukset enteileekin sitä, että havahdun, olenko oikeasti uskovainen vai en.
Tuolla kuvailemallasi elintavalla on vain kaksi tietä. Joko havahdut joku päivä siihen, että olet ulkona tai havahdut siihen, että olet juuri astumassa ulos ja todella pelästyt ja teet ihan aidosti parannuksen ja lakkaat leikkimästä synnillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun omatuntosi ei ole kolkuttanut aikoihin, kuvitteletko sen olevan enää edes hengissä? Ja kiinnostaako asia edes sinua enää?
Kun elät toinen tai oikeastaan molemmat jalat maailmassa, miksi otsikoit aloituksesi noin epämääräisesti? Olisit voinut kuvailla vähän tarkemmin, että voi kysyä vanhoillislestadiolaisuuden jättävältä tai kyseenalaistavalta nuorelta naiselta. Jos uskon tunnustamisen lisäksi harjoittaisit sitä, olisivat vastaukset olleet täysin erilaisia ja antaisivat kuvan uskossa elävän nuoren aikuisen elämästä risteineen ja iloineen.
Uskon ja toivon, että omatuntoni vielä herää. Ja hyvä pointti tuo otsikointi, olisi ollut osuvampia noi sun vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö esiaviollinen seksi ole syntiä? Vai voiko sitä harrastaa kunhan ei kerro muille?
On se syntiä. Jokainen voi omalla kohdallaan valita, haluaako sitä harrastaa vai ei. Yleinen periaate tietysti on, ettei se ole hyväksyttävää yhteisössämme.
Loppujen lopuksi kysymys ei ole siitä, hyväsyykö yhteisösi syntisi, vaan se, hyväksyykö Jumala ne. Jeesus sanoi aviorikoksesta kiinni jäänelle naiselle: "Mene, äläkä enää syntiä tee."
Tuo nyt on silkkaa uskottelua. Kaikki pyrkivät olemaan tekemättä syntiä uudestaan ja uudestaan ja moni siinä jopa onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti, pidän itseäni uakovaisena, koska minulla on halu uskoa yhteisön kanssa samalla tavalla. Se ydin uskossa, niistä toimintatavoista huolimatta, on sama.
Siis mikä ihmeen ydin? Miten lestadiolaisuus mielestäsi poikkeaa normiluterilaisesta uskosta ilman mielivaltaisia sääntöjä ja sitä ajatusta, että vain te itse pelastutte, ei muut?
Syntien anteeksi uskominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi kutsut itseäsi vanhoillisledtadiolaiseksi kun et selvästikään elä niinkuin heidän käsitysten mukaan kuuluu? esiaviollinen seksi, alkoholi yms. Eikö omatunto kolkuta? sehän se teidän mittari on mitä syntiin tulee. Minkä koet vääräksi tai synniksi? Tuntuu, että tässä lahkossa on paljon mukanamatkustelijoita jotka eivät juurikaan ole hengellisiä itse
Koen, että minulla on kuitenkin sama usko kuin heillä. Mielestäni uskossa tärkeää on se usko, se että koet olevasi uskovainen.
Omatuntoni ei ole kolkuttnut pitkiin aikoihin. Tiedän, että esimerkiksi esiaviollinen seksi on väärin, mutta harrastan sitä kuitenkin. Tottakai välillä mietin pitkäänkin, miksi elän niin kuin elän. Haluan kuitenkin uskon syntini anteeksi ja olla uskomassa, synneistäni huolimatta.
Naurettavaa paskaa.
Oo uskovainen ja elä sen mukaan tai myönnä edes itelles ettet ole nähnytkään mitään vanhoillislestadiolaista.
Puheesi ja elämäntyylisi on suorastaan loukkaavaa lestadiolaisia kohtaan. Teet samaa kuin muut "ei meikäläiset", mutta uskottelet itelle ja muille olevasi messissä. Kunhan vaan kokeilet ja aikuisena viisaana saat muistella hurjia nuoruusaikoja.
Ite kunnioitan oikeita uskovaisia, jotka tunnustaa uskoa ja elää sen mukaista elämää. Mutta tuollaisen tekopyhän puheet saavat minut lähinnä ärsyyntymään.
Ei varmaan tullut kenellekään yllätyksenä tekstini perusteella, eli terveisin 22v Ex VL
Hyvä, että kunnioitat. Toivon tosiaan, ettei mun tarvi joku päivä vain uskotella (niin kuin sinä asian ilmaisit), vaan voin rehdillä sydämelläni sanoa olevani uskovainen.
Ehkä nämä mun ajatukset enteileekin sitä, että havahdun, olenko oikeasti uskovainen vai en.
Tuolla kuvailemallasi elintavalla on vain kaksi tietä. Joko havahdut joku päivä siihen, että olet ulkona tai havahdut siihen, että olet juuri astumassa ulos ja todella pelästyt ja teet ihan aidosti parannuksen ja lakkaat leikkimästä synnillä.
Näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti, pidän itseäni uakovaisena, koska minulla on halu uskoa yhteisön kanssa samalla tavalla. Se ydin uskossa, niistä toimintatavoista huolimatta, on sama.
Siis mikä ihmeen ydin? Miten lestadiolaisuus mielestäsi poikkeaa normiluterilaisesta uskosta ilman mielivaltaisia sääntöjä ja sitä ajatusta, että vain te itse pelastutte, ei muut?
Eikö sun mielestäsi muissa kristinuskon haaroissa anneta ja uskota syntejä anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin monet lestat vetää hirveät kilarit jos tulee puheeksi se Kielletty hedelmä- elokuva? Ymmärrän että leffassa kärjistetään aika paljon, mutta onhan siinä paljon ihan oikeita juttujakin. Välillä tulee sellainen fiilis että jotkut lestat haluaa oikein kiven kovaa väittää että koka leffa on valhetta ja paskaa vaikka eihän se niin ole.
No kyllä mun näkökulmasta se aika kärjistettyä on. Ei mua ainakaan viedä puhujan puheille, kun olen jäänyt kiinni tekemistäni paheistani. Ei seuroissa papit ole ovella odottamassa ja tervehtimässä jokaista seuroihin tulijaa ja mitähän kaikkea siinä olikaan. En muista, kun niin kauan aikaa sitten sen katsoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun mielestäsi muissa kristinuskon haaroissa anneta ja uskota syntejä anteeksi?
Kyllä, mutta ei samalla tavalla. Mä en voi määrittää kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei, mutta uskon, että vain vanhoillislestadiolainen voi minulle synnit anteeksi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetitkö neitsyytesi parisuhteessa? Kuinka yleistä esimerkiksi ystäväpiirissäsi on, että jo seurusteluvaiheessa harrastetaan seksiä?
Menetin neitsyyteni parisuhteessa. Minun kaveripiirissäni seksi kuuluu monien parien parisuhteeseen. Tosin suurinosa ystävistäni ovat sinkkuja.
Miten sinä ja ystäväsi toimisitte, jos tulisitte avioliiton ulkopuolella raskaaksi?
Kaikkien ystävieni mielipidettä en tietystikään tiedä, mutta ajatuksia on ollut monenlaisia. Itse päätyisin luultavasti aborttiin, mutta on tietysti helpompi näin sanoa etukäteen, kun sitä tilannetta ei oikeasti ole.
Et siis usko, että Jumala on elämän ja kuoleman Herra?? Vai millä valtuuksin ottaisit itsellesi oikeuden päättää syntymättömän lapsesi kuolemasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän kyseenalainen asia rypeä synnissä ja uskoa että synnit ovat anteeksi annetut, ja vielä uskoa pelastuvansa synnintekoa välttelevien ev lut uskovien sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta ei samalla tavalla. Mä en voi määrittää kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei, mutta uskon, että vain vanhoillislestadiolainen voi minulle synnit anteeksi antaa.
Että Jumalalla ja Jeesuksella ei ole osuutta tässä?
Tietävätkö vanhempasi sinun harrastaneen seksiä?
Ihan naurettavaa tehdä samaa syntiä toistuvasti ja sitten korjata tämä virhe pyytämällä anteeksi joka kerran jälkeen. Tekopyhää sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa paskaa.
Samaa mieltä edellisen kanssa.
T. toinen ex vl