Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoillislestadiolainen 20v tyttö vastaa

Vierailija
15.11.2016 |

Sain idean kun luin tuota keskustelua, missä vl-äiti oli vastailemassa. Olisikohan teillä kysymyksiä nuorelle vl-tytölle/-naiselle?

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli voit tehdä syntiä 30-vuotiaaksi ja sitten alkaa elää kuin uskovainen? Mitä se usko sitten on? Miten voit pitää itseäsi uskovaisena jos teet jatkuvasti asioita jotka yhteisössäsi erottavat epäuskoisen uskovaista?

Lestat aina sanovat, että kun on uskossa, ei edes halua käyttää ehkäisyä tai alkoholia. Miten on, mikä sinusta tekee uskovaisen?

Nuorena ajatukset muuttuu nopeasti ja kokeilunhalua on varmasti enemmän, kuin aikuisena. Luulen, että kasvettuani tunnen itseni paremmin ja tiedän, mitä haluan.

Yksinkertaisesti, pidän itseäni uakovaisena, koska minulla on halu uskoa yhteisön kanssa samalla tavalla. Se ydin uskossa, niistä toimintatavoista huolimatta, on sama.

Niin mäkin enne ajattelin. Nyt kuitenkin haluan elää nuoruuttani omalla tavallani, vaikka tiedänkin sen olevan väärä tapa. Mutta kuten jo ylempänä sanoin, minusta minusta uskovaisen tekee juurikin halu uskoa. Se on mielestäni tärkeintä. Ei se, juonko yhden oluen vai en.

62/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko se vanhoillislestadiolaisuus joillekin enemmän kulttuurillinen juttu (yhteisöllisyys ym.) kuin uskonnollinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankitko ammatin? Seurusteletko? Oletko neitsyt? Lempiohjelmasi televisiosta?

Aion hankkia ammatin. En vielä ole päässyt haluaamani kouluun, joten olen vielä töissä. En seurustele tällä hetkellä, enkä ole neitsyt. Seuraan tosi vähän ohjelmia, tykkään enemmän leffoista. Pako oli aikoinaan kuitenkin suosikkisarjani.

Veikö joku aikuinen neitsyytesi ollessasi lapsi?

Ei harmi vain vienyt. Silloinen poikaystävä sen sijaan.

Vierailija
64/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko miksi lestadiolaiset uskovat sokeasti sionismiin eli maallisen Israelin äärijuutalaiseen politiikkaan ? Se on päinvastaista opetusta juuri kuin mitä Jeesus opettaa. Jeesus oli antisionisti juutalainen itse!

Hän sanoi: ei ole enää juutalaista ja ei juutalaista vaan sydämen ympärileikkaus!

Lestadiolaisuus taitaa fanittaa Vanhan testamentin Jumalaa sitten enempi kuin Jeesusksen opetuksia?

Vierailija
65/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksytkö naispappeuden?

Vierailija
66/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö? Oisko aika henkisesti aikuistua koska noin niin kuin iän puolesta olet jo aikuinen?

Vierailija
67/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menetitkö neitsyytesi parisuhteessa? Kuinka yleistä esimerkiksi ystäväpiirissäsi on, että jo seurusteluvaiheessa harrastetaan seksiä?

Menetin neitsyyteni parisuhteessa. Minun kaveripiirissäni seksi kuuluu monien parien parisuhteeseen. Tosin suurinosa ystävistäni ovat sinkkuja.

Miten sinä ja ystäväsi toimisitte, jos tulisitte avioliiton ulkopuolella raskaaksi?

Kaikkien ystävieni mielipidettä en tietystikään tiedä, mutta ajatuksia on ollut monenlaisia. Itse päätyisin luultavasti aborttiin, mutta on tietysti helpompi näin sanoa etukäteen, kun sitä tilannetta ei oikeasti ole.

Vierailija
68/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi kutsut itseäsi vanhoillisledtadiolaiseksi kun et selvästikään elä niinkuin heidän käsitysten mukaan kuuluu? esiaviollinen seksi, alkoholi yms. Eikö omatunto kolkuta? sehän se teidän mittari on mitä syntiin tulee. Minkä koet vääräksi tai synniksi? Tuntuu, että tässä lahkossa on paljon mukanamatkustelijoita jotka eivät juurikaan ole hengellisiä itse

Koen, että minulla on kuitenkin sama usko kuin heillä. Mielestäni uskossa tärkeää on se usko, se että koet olevasi uskovainen.

Omatuntoni ei ole kolkuttnut pitkiin aikoihin. Tiedän, että esimerkiksi esiaviollinen seksi on väärin, mutta harrastan sitä kuitenkin. Tottakai välillä mietin pitkäänkin, miksi elän niin kuin elän. Haluan kuitenkin uskon syntini anteeksi ja olla uskomassa, synneistäni huolimatta.

Naurettavaa paskaa.

Oo uskovainen ja elä sen mukaan tai myönnä edes itelles ettet ole nähnytkään mitään vanhoillislestadiolaista.

Puheesi ja elämäntyylisi on suorastaan loukkaavaa lestadiolaisia kohtaan. Teet samaa kuin muut "ei meikäläiset", mutta uskottelet itelle ja muille olevasi messissä. Kunhan vaan kokeilet ja aikuisena viisaana saat muistella hurjia nuoruusaikoja.

Ite kunnioitan oikeita uskovaisia, jotka tunnustaa uskoa ja elää sen mukaista elämää. Mutta tuollaisen tekopyhän puheet saavat minut lähinnä ärsyyntymään.

Ei varmaan tullut kenellekään yllätyksenä tekstini perusteella, eli terveisin 22v Ex VL

Vierailija
69/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2972 kirjoitti:

Eli onko se vanhoillislestadiolaisuus joillekin enemmän kulttuurillinen juttu (yhteisöllisyys ym.) kuin uskonnollinen?

No varmasti on. Mulle itselle ainakin tämä on paljon myös juurikin kulttuurillinen juttu.

Vierailija
70/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätänsä et ajattele omilla aivoillasi. On niin helppoa kun kaikkeen mitä tapahtuu löytyy se yksi ja ainao selitys. JUMALA ! 

Eivät usko niin paljoon paskaan kuin sinä ihan huomaamattasi.Harva ajattelee omalla tavallaan, vaikka luulee niin.

Vierailija
71/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko miksi lestadiolaiset uskovat sokeasti sionismiin eli maallisen Israelin äärijuutalaiseen politiikkaan ? Se on päinvastaista opetusta juuri kuin mitä Jeesus opettaa. Jeesus oli antisionisti juutalainen itse!

Hän sanoi: ei ole enää juutalaista ja ei juutalaista vaan sydämen ympärileikkaus!

Lestadiolaisuus taitaa fanittaa Vanhan testamentin Jumalaa sitten enempi kuin Jeesusksen opetuksia?

Pakko myöntää, etten nyt tähän kysymykseen kyllä osaa vastata.

Vierailija
72/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teidän lestadiolaisten pienet surkeat elämät ketään kiinnostaisi, jos ette jatkuvasti nostaisi itseänne jalustalle ja kuvittelisi olevanne jotain suurta ja ihmeellistä. Eläkää valitsemallanne tiellä. Live and let live.

Vierailija
73/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi kutsut itseäsi vanhoillisledtadiolaiseksi kun et selvästikään elä niinkuin heidän käsitysten mukaan kuuluu? esiaviollinen seksi, alkoholi yms. Eikö omatunto kolkuta? sehän se teidän mittari on mitä syntiin tulee. Minkä koet vääräksi tai synniksi? Tuntuu, että tässä lahkossa on paljon mukanamatkustelijoita jotka eivät juurikaan ole hengellisiä itse

Koen, että minulla on kuitenkin sama usko kuin heillä. Mielestäni uskossa tärkeää on se usko, se että koet olevasi uskovainen.

Omatuntoni ei ole kolkuttnut pitkiin aikoihin. Tiedän, että esimerkiksi esiaviollinen seksi on väärin, mutta harrastan sitä kuitenkin. Tottakai välillä mietin pitkäänkin, miksi elän niin kuin elän. Haluan kuitenkin uskon syntini anteeksi ja olla uskomassa, synneistäni huolimatta.

Syntien anteeksiantoautomaatti.

Vierailija
74/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksytkö naispappeuden?

Eipä mua oikeastaan kiinnosta. Tavallaan hyväksyn siis.

Vierailija
75/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se usko sinulle oikein merkitsee? Miten se halu uskoa ilmenee? Miksi haluat uskoa, mitä usko sinulle antaa? Oletko kokenut koskaan mitään uskonnollista syvää tunnetta ja jos niin mitä?

Minun teoriani on se, ettei tällä tytöllä ole ollut vielä yhtäkään omakohtaista kokemusta uskosta ja siksi tuo elämäntyyli onnistuu vallan helposti. Usko on hänelle tyhjiä korulauseita. Luther ja Laestadius kuitenkin ovat opettaneet uskoon liittyvän myös peljästyksen omista synneistä, synnintunnon, katumuksen, anteeksisaamisen jne.  

Vierailija
76/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö? Oisko aika henkisesti aikuistua koska noin niin kuin iän puolesta olet jo aikuinen?

No mä en kyllä ajattele parikymppisten olevan vielä ihan täysin aikuisia, vaikka virallisesti he sitä ovatkin. Aikuistuminen voisi kuitenkin olla hyvä vaihtoehto.

Vierailija
77/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö esiaviollinen seksi ole syntiä? Vai voiko sitä harrastaa kunhan ei kerro muille?

On se syntiä. Jokainen voi omalla kohdallaan valita, haluaako sitä harrastaa vai ei. Yleinen periaate tietysti on, ettei se ole hyväksyttävää yhteisössämme.

Loppujen lopuksi kysymys ei ole siitä, hyväsyykö yhteisösi syntisi, vaan se, hyväksyykö Jumala ne. Jeesus sanoi aviorikoksesta kiinni jäänelle naiselle: "Mene, äläkä enää syntiä tee."

Sanoiko hän, että mene ja tee taas syntiä, kyllä saat anteeksi.

Vierailija
78/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun omatuntosi ei ole kolkuttanut aikoihin, kuvitteletko sen olevan enää edes hengissä? Ja kiinnostaako asia edes sinua enää?

Kun elät toinen tai oikeastaan molemmat jalat maailmassa, miksi otsikoit aloituksesi noin epämääräisesti? Olisit voinut kuvailla vähän tarkemmin, että voi kysyä vanhoillislestadiolaisuuden jättävältä tai kyseenalaistavalta nuorelta naiselta. Jos uskon tunnustamisen lisäksi harjoittaisit sitä, olisivat vastaukset olleet täysin erilaisia ja antaisivat kuvan uskossa elävän nuoren aikuisen elämästä risteineen ja iloineen. 

Vierailija
79/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa paskaa.

Oo uskovainen ja elä sen mukaan tai myönnä edes itelles ettet ole nähnytkään mitään vanhoillislestadiolaista.

Puheesi ja elämäntyylisi on suorastaan loukkaavaa lestadiolaisia kohtaan. Teet samaa kuin muut "ei meikäläiset", mutta uskottelet itelle ja muille olevasi messissä. Kunhan vaan kokeilet ja aikuisena viisaana saat muistella hurjia nuoruusaikoja.

Ite kunnioitan oikeita uskovaisia, jotka tunnustaa uskoa ja elää sen mukaista elämää. Mutta tuollaisen tekopyhän puheet saavat minut lähinnä ärsyyntymään.

Ei varmaan tullut kenellekään yllätyksenä tekstini perusteella, eli terveisin 22v Ex VL

Hyvä, että kunnioitat. Toivon tosiaan, ettei mun tarvi joku päivä vain uskotella (niin kuin sinä asian ilmaisit), vaan voin rehdillä sydämelläni sanoa olevani uskovainen.

Ehkä nämä mun ajatukset enteileekin sitä, että havahdun, olenko oikeasti uskovainen vai en.

Vierailija
80/103 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäsi olet uskovainen. Eikö se ole ristiriidassa sen kanssa, että teikäläisten joukossa alkoholinkäyttö ja ehkäisy ovat asioita, joita uskovainen ei yksinkertaisesti tee? Kyse on perustavista arvoista ja uskosta. Tai abortti, jonka tekisit jos tulisit raskaaksi. Itse juot ja ehkäiset, mikä on täysin kaikkea sitä vastaan, mitä vl-usko on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän