Vanhoillislestadiolainen 20v tyttö vastaa
Sain idean kun luin tuota keskustelua, missä vl-äiti oli vastailemassa. Olisikohan teillä kysymyksiä nuorelle vl-tytölle/-naiselle?
Kommentit (103)
Katsot televisiota, käytät ehkäisyä ja harrastat esiaviollista seksiä. Elät siis kuin kuka tahansa. Miksi siis kuitenkin uskot, että juuri sinulle kuuluu taivaspaikka eikä jollekkin myös uskovaiselle tytölle joka ei kuitenkaan ole lesta vaan vaikka ihan tavallinen evlut? Tämä normi evlut tyttönen käy seurakunnan tapahtumissa, mutta värjää hiuksiaan. Millä perustein hiusten värjääminen vie häneltä taivaspaikan mutta sinun syntisi ei?
Mieheni on entinen vl ja en voi kun ihmetellä sitä menoa. Kaikki hänen sisaruksensa ovat muka lestoja, vaikka elävät kuten me muutkin. Ennen naimisiin menoaan harrastivat esiaviollista seksiä ja nyt avioliitossa käyttävät ehkäisyä. Meikkaavat, lakkaavat kynsiään, katselevat televisiota ja kuuntelevat musiikkia. Millä perustein he siis ovat lestoja? Miksi he pääsevät taivaaseen, mutta minä jolla on korvakorut en? Miksi minun korvakoruni maksoivat minun taivaspaikkani, mutta jatkuva synnintekeminen näiltä "lestoilta" ei? Ai koska minä en jatkuvasti pyytele anteeksi syntejäni? Eikö ole hieman tekopyhää sanoa olevansa lesta vaikka ei elä lainkaan niiden sääntöjen mukaan jotka lestoille on annettu? Miksi pitää esittää jotain mitä ei ole? Koska haluaa kuulua porukkaan?
Kuinka paljon sinulla on omaisuutta?
Vanhoillislesta joka harrastaa esiaviollista seksiä, käyttää päihteitä, ehkäisyä, käyttää elektroniikkaa ja mitähän vielä...? ethän sää sitten mikään vanhoillinen ole
miksi kutsut itseäsi vanhoillisledtadiolaiseksi kun et selvästikään elä niinkuin heidän käsitysten mukaan kuuluu? esiaviollinen seksi, alkoholi yms. Eikö omatunto kolkuta? sehän se teidän mittari on mitä syntiin tulee. Minkä koet vääräksi tai synniksi? Tuntuu, että tässä lahkossa on paljon mukanamatkustelijoita jotka eivät juurikaan ole hengellisiä itse
Eikö esiaviollinen seksi ole syntiä? Vai voiko sitä harrastaa kunhan ei kerro muille?
Vierailija kirjoitti:
Katsot televisiota, käytät ehkäisyä ja harrastat esiaviollista seksiä. Elät siis kuin kuka tahansa. Miksi siis kuitenkin uskot, että juuri sinulle kuuluu taivaspaikka eikä jollekkin myös uskovaiselle tytölle joka ei kuitenkaan ole lesta vaan vaikka ihan tavallinen evlut? Tämä normi evlut tyttönen käy seurakunnan tapahtumissa, mutta värjää hiuksiaan. Millä perustein hiusten värjääminen vie häneltä taivaspaikan mutta sinun syntisi ei?
Mieheni on entinen vl ja en voi kun ihmetellä sitä menoa. Kaikki hänen sisaruksensa ovat muka lestoja, vaikka elävät kuten me muutkin. Ennen naimisiin menoaan harrastivat esiaviollista seksiä ja nyt avioliitossa käyttävät ehkäisyä. Meikkaavat, lakkaavat kynsiään, katselevat televisiota ja kuuntelevat musiikkia. Millä perustein he siis ovat lestoja? Miksi he pääsevät taivaaseen, mutta minä jolla on korvakorut en? Miksi minun korvakoruni maksoivat minun taivaspaikkani, mutta jatkuva synnintekeminen näiltä "lestoilta" ei? Ai koska minä en jatkuvasti pyytele anteeksi syntejäni? Eikö ole hieman tekopyhää sanoa olevansa lesta vaikka ei elä lainkaan niiden sääntöjen mukaan jotka lestoille on annettu? Miksi pitää esittää jotain mitä ei ole? Koska haluaa kuulua porukkaan?
Mä en henkilökohtaisesti ala määrittelemään, pääsetkö sinä korvakorujesi takia taivaaseen vai et. Koen omalla kohdallani hyväksi ja turvalliseksi vaihtoehdoksi pysyä tässä uskossa, koska luotan ja uskon, että pääsen taivaaseen olemalla tässä uskossa. Näin on mun kohdalla hyvä.
Ymmärrän täysin, että muiden silmissä voin näyttää tekopyhältä, kun pidän itseäni lestana. En kuitenkaan esitä mitään. Vanhempani tasan tarkkaan tietävät minun katselevan ohjelmia, meikkaavan jne. Tottakai he toivovat, etten sitä tekisi, mutta usko on kuitenkin omakohtainen asia eikä he voi siihen vaikuttaa.
En kiellä, jos joku kysyy, ettenkö esimerkiksi meikkaisi. En myöskään koskaan ole tuonut esim töissä asiaa esille, että olen lesta.
Ajattelen näistä monista asioista mitä teen, jotka ovat lestoille epäsopivia, että ne ovat ohimenevä vaihe elämässä. Haluan kokeilla ja niin kauan kuin se on minusta ok, voin niin tehdä. Omalla kohdallani kuitenkin ajattelen, että jos vielä 30-vuotiaana toimin samalla tavalla, en varmasti enää lesta sitten olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sinulla on omaisuutta?
Eipä juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoillislesta joka harrastaa esiaviollista seksiä, käyttää päihteitä, ehkäisyä, käyttää elektroniikkaa ja mitähän vielä...? ethän sää sitten mikään vanhoillinen ole
En mä vanhoillinen olekaan. Vanhoillislestadiolainen sen sijaan. Ainakin omasta mielestäni ja kukapa toisen uskoa on määrittelemään?
Mitä ajattelet siitä, että uskonyhteisöstäsi on julmalla tavalla erotettu ihmisiä esim. television omistamisen ja ehkäisyn käytön takia?
Vierailija kirjoitti:
miksi kutsut itseäsi vanhoillisledtadiolaiseksi kun et selvästikään elä niinkuin heidän käsitysten mukaan kuuluu? esiaviollinen seksi, alkoholi yms. Eikö omatunto kolkuta? sehän se teidän mittari on mitä syntiin tulee. Minkä koet vääräksi tai synniksi? Tuntuu, että tässä lahkossa on paljon mukanamatkustelijoita jotka eivät juurikaan ole hengellisiä itse
Koen, että minulla on kuitenkin sama usko kuin heillä. Mielestäni uskossa tärkeää on se usko, se että koet olevasi uskovainen.
Omatuntoni ei ole kolkuttnut pitkiin aikoihin. Tiedän, että esimerkiksi esiaviollinen seksi on väärin, mutta harrastan sitä kuitenkin. Tottakai välillä mietin pitkäänkin, miksi elän niin kuin elän. Haluan kuitenkin uskon syntini anteeksi ja olla uskomassa, synneistäni huolimatta.
Eli voit tehdä syntiä 30-vuotiaaksi ja sitten alkaa elää kuin uskovainen? Mitä se usko sitten on? Miten voit pitää itseäsi uskovaisena jos teet jatkuvasti asioita jotka yhteisössäsi erottavat epäuskoisen uskovaista?
Lestat aina sanovat, että kun on uskossa, ei edes halua käyttää ehkäisyä tai alkoholia. Miten on, mikä sinusta tekee uskovaisen?
Vierailija kirjoitti:
Eikö esiaviollinen seksi ole syntiä? Vai voiko sitä harrastaa kunhan ei kerro muille?
On se syntiä. Jokainen voi omalla kohdallaan valita, haluaako sitä harrastaa vai ei. Yleinen periaate tietysti on, ettei se ole hyväksyttävää yhteisössämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankitko ammatin? Seurusteletko? Oletko neitsyt? Lempiohjelmasi televisiosta?
Aion hankkia ammatin. En vielä ole päässyt haluaamani kouluun, joten olen vielä töissä. En seurustele tällä hetkellä, enkä ole neitsyt. Seuraan tosi vähän ohjelmia, tykkään enemmän leffoista. Pako oli aikoinaan kuitenkin suosikkisarjani.
Veikö joku aikuinen neitsyytesi ollessasi lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelet siitä, että uskonyhteisöstäsi on julmalla tavalla erotettu ihmisiä esim. television omistamisen ja ehkäisyn käytön takia?
Se on täysin sairasta mun mielestä, enkä voi sitä käsittää tai uskoa, että olisi edes mahdollista. Minun lähipiirissäni ei tällaista ole koskaan ollut, vaan on annettu jokaisen elää rauhassa omaa elämäänsä ja tehdä omat valinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetitkö neitsyytesi parisuhteessa? Kuinka yleistä esimerkiksi ystäväpiirissäsi on, että jo seurusteluvaiheessa harrastetaan seksiä?
Menetin neitsyyteni parisuhteessa. Minun kaveripiirissäni seksi kuuluu monien parien parisuhteeseen. Tosin suurinosa ystävistäni ovat sinkkuja.
Miten sinä ja ystäväsi toimisitte, jos tulisitte avioliiton ulkopuolella raskaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointtisi erityisen hyvin. En itsekään ymmärrä näitä tyyppejä. Tämä vastaileva tyttö on niin nuori, ettei ole vielä ehtinyt miettimään asioita omakohtaisesti ja itsenäisesti.
t. keski-ikäistyvä vl, joka ei harrasta irtoseksiä, alkoholia, leffoja jne. eikä pidä itseään muita parempana, mutta omaa sellaisen sisäisen rauhan, jonka toivoisi jokaisen haluavan etsiä ja löytää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko uskovainen?
Kyllä.
Oletko tosiaan? Valitset tietyt säännöt: et värjää hiuksia. Voit kuitenkin vapaasti harrastaa esiaviollista seksiä, tupakoida ja käyttää alkoholia. Mikä järki tässä?
Ja sitten ihmetellään, että vanhoillislestadiolaisia pidetään tekopyhinä ja ulkokultaisina.
Eli saa tehdä syntiä jos käy seuroissa?
Kyllä.