Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkaton harjoittelu romutti yh-äidin talouden – Katja ei meinannut uskoa puhelua sosiaalitoimistosta

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuossa Katjan tilanteessa jotain ristiriitaisuuksia, kuten:

"– Elin kahden lapseni kanssa noin 500 eurolla per kuukausi. Olin valmistumassa hyvään ammattiin, mutta raha ei riittänyt ruokaan"

"Katjan vanhempi yläasteikäinen lapsi asuu pääosin isällään koulusyistä."

Vierailija
62/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK:sssa on ainakin sote-alalla palkattomia kaikki harjoittelut. Itse olin kahden pienen lapsen äiti opiskellessani siellä ja jouduin kahdesti lähtemään harjoitteluun paikkaan, jonne pääsi kohtuullisesti vain omalla autolla, koska kaikki nuoremmat opiskelijat rohmusivat itselleen lähempänä sijaitsevat paikat. Joten se auto oli pakko olla. Niin että ei perheellisen opiskelu usein ole kovin helppoa, varsinkaan jos on yh. Harjoittelupaikkojen jaossa ei ollut todellakaan mitään oikeudenmukaisuutta.

Että olisiko minun lapsettoman pitänyt olla menemättä lähellä olevaan harjoittelupaikkaan perheellisen vuoksi? Voi jösses sentään. En todellakaan olisi luopunut paikasta. Olisit ollut ajoissa hakemassa paikkaa tai sit se nuorempi oli vaan parempi vaihtoehto.

Siinäpä on meillä itsekäs ihminen. Varsinainen jouluihminen.

6

Ihanko oikeasti joku on sitä mieltä, että hyvän harjoittelupaikan itse löytänyt on itsekäs, jos ei sitä perheelliselle luovuttaisi. Huh, huh..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä yliopistotutkinto vaatii pakollisen neljän kuukauden palkattoman harjoittelun?

No ei mikään vaadi minkään mittaista palkatonta harjoittelua. Opiskelijat nyt vaan ovat päästäneet tilanteen siihen ettei palkallista harjoittelua ole enää tarjolla. En ymmärrä mikä siinäkin on niin vaikeaa, jos kertakaikkiaan kukaan ei suostuisi palkattomiin harjoitteluihin niin yrityksiltä loppuisi se mahdollisuus ja varmaan mahdollisuudet palkalliseen harjoitteluun paranisi.

Helppo on huudella lehdissä ja keskustelupalstoilla tilanteen vääryydestä ja sitten itse kuitenkin mennä vapaaehtoisesti ilman palkkaa töihin. Kuinka moni menisi kesätöihin samoihin hommiin ilman palkkaa, no ei varmaan kukaan? Ainakin AMK:ssahan harjoittelut voi sitä paitsi suorittaa juuri siten, alalla juuri esimerkiksi kesällä oikeasti töissä joista kirjoitetaan tarvittavat raportit ym, ei siihen mitään erityistä harjoittelua tarvitse edes vetää mukaan. 

Vai onko näiden palkattomien "harjoitteluiden" sisältö kuitenkin lähinnä toimiston kahvinkeittimen hoitaminen, lähettinä toimiminen ym.  Ihan ymmärrettävää ettei palkkaa makseta kun ei mitään oikeaa tehdäkään. Sitäkin kannattaisi miettiä harjoittelupaikkaa valitessaan, että mitä oikeasti tulee tekemään ja liittyykö se ylipäätään mitenkään oman alan töihin.

Työnhaku- ja työelämätaitojen omaaminen on avainasemassa jo opiskeluaikana, osa saa jalan oven väliin heti opintojen alkuvaiheessa, pääsee oikeasti oman alansa töihin ja saa hyvää työkokemusta jo opiskeluaikana.

Sitten taas toinen ääripää saattaa juuri ja juuri päästä kesätöinä kaupungille ruohoa leikkaamaan ja pakolliset harjoittelut "suoritettua" kahvinkeittäjänä ilman palkkaa, sitten valittaa kun ei ole töitä ja palkatta joutuu tekemään. Ei se auta vaikka olisi kuinka hyvä ja keräisi kursseista hyviä arvosanoja jos itseään ei osaa markkinoida.

Suomen opiskelujärjestelmässä opiskelupaikka tulee aina kuin manulle illallinen jos vaan menestyy edellisissä opinnoissaan ja pääsykokeissa, joita pääsee yrittämään automaattisesti. Lisäksi työelämätaitoja opetetaan hyvin vähäisesti millään koulutusasteella.

Millähän vuosikymmenellä jos koskaan tämän kirjoittaja on yliopistossa opiskellut? Akateemisia palkattomia harjoittelijoita käyttää pääasiassa julkinen sektori. Toki alasta riippuen. Ja todellakaan minkään alan tai tason opiskelija ei ole nykyään tai ennenkään ollut siinä asemassa, että voisi sanella harjoittelunsa palkalliseksi. Onnellinen saa olla, jos harjoittelusta napsahtaa niin paljon opintopisteitä että on oikeutettu opintotukeen. Ammoin 1990-luvulla ei ollut sellaista mäihää, vaan kokopäiväisen harjoittelun lisäksi sai vääntää vielä esseitä. 1990-lukua edeltävästä ajasta en itse tiedä, mutta epäilen ettei silloinkaan ole harjoittelijoille maksettu, jos eivät ole olleet jotain johtajan jälkikasvua.

Niin, eihän yksittäinen opiskelija pystykään sitä harjoittelua palkalliseksi muuttamaan koska toisella puolella tiedetään että jonossa on vähintään kymmenen palkattomaan suostuvaa. Pitäisi ajatella vähän muutenkin kuin "minä, minä" asenteella, jos esimerkiksi korkeakouluopiskelijoista KUKAAN ei suostuisi palkattomaan harjoitteluun niin silloin se mahdollisuus poistuisi yrityksiltä.

Ja jos yleisesti tiedetään, että esim. julkinen sektori käyttää palkattomia harjoittelijoita niin silloin sellaiseen paikkaan ei pitäisi edes tarjoutua harjoitteluun. Miksi ihmiset ei arvosta itseään sitä vertaa että suostuvat käytännössä orjaksi "harjoittelun" varjolla?

Tietysti toinen juttu on sellainen harjoittelu, joka on yritykselle täysin hyödytöntä. Juuri nämä kahvinkeittäjät ym., hommat sopivat ehkä peruskoulun TET harjoitteluun mutta korkeakouluopiskelijan harjoittelu joka koostuu jostain keittiön astioiden tiskaamisesta tai varaston siivoamisesta on täysin hyödytöntä kummallekaan osapuolelle eikä siitä tietenkään mitään palkkaakaan voida maksaa. Eikä tällaista "harjoittelua" pitäisi edes hyväksyä opintoihin kuuluvaksi muutenkaan.

Sen sijaan harjoittelu, jossa on oikeasti alansa töissä ja tekee jotain hyödyllistä ja tuottavaa niin ei kenenkään kannattaisi sitä palkatta tehdä. Ei esimerkiksi puolen vuoden harjoittelu opintojensa loppuvaiheessa olevalla alan oikeissa töissä voi olla yritykselle nollatulos tai negatiivinen, ja silloin jonkinlaista palkkaakin pitäisi maksaa.

Miten palkkaa voidaan samoille opiskelijoille maksaa kuitenkin jos he ovat opintojen ulkopuolella alansa töissä esim. kesäisin? Jotenkin tuntuu että näiden palkattomien harjoittelijoiden työnhakutaidot ei ole kunnossa ja ainoana mahdollisuutena nähdään joku julkinen harjoittelupaikkailmoitus joita sitten haetaan innosta puhkuen.

Onhan se täysin selvää että jos joltain julkiselta työnhakusivustolta löydät vaikkapa kymmenen ilmoitusta harjoittelupaikoista ja alat miettiä kuinka moni sen näkee ja kuinka moni todennäköisesti siihen hakee, ettei se voi mikään kultakaivos olla. Ei edes viitsitä ottaa itse yhteyttä paikallisiin yrityksiin ym., ajatellaan " ei siellä mitään töitä ole kuitenkaan", "aina on joku parempi jonka ne ottaa" jne.., turha sitten ihmetellä miten "joutuu" paskaan harjoitteluun!

Pitäisi verkostoitua ja hankkia "suhteita" niin voisi päästäkin "parempiin" paikkoihin kuin julkisen sektorin palkattomiin harjoitteluihin. Ei sitä tulla kotoa hakemaan.

Ne työt on monella valmistumisen jälkeen siellä julkisella sektorilla. Siksi ne harjoittelutkin on siellä. Väitän kyllä että sulla ei ole mitään hajua nykypäivän harjoittelupaikan metsästämisestä tai työelämän realiteeteista. Kuka nykyään ei verkostoidu tai odottaa että kotoa tullaan hakemaan? Ei kuule kukaan. Ja ymmärrän kyllä senkin puolen että työnantajalla menee ainakin alkuun harjoittelijan opastamiseen aikaa ja vaivaa, joten kyllä sen työnantajan täytyy jotain hyötyäkin harjoittelijasta saada. Lisäksi vain tekemällä oppii. Mutta toinen puoli asiasta on ne härskit hyväksikäyttäjät, jotka surutta teettävät ilmaista työtä ilman ohjausta tai opastusta. Ja jollain sen harjoittelijankin täytyy elää. Taloudellisesti harjoittelu on monelle iso satsaus, kun ei voi yhtäaikaa olla muualla palkkatöissä.

Vierailija
64/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä yliopistotutkinto vaatii pakollisen neljän kuukauden palkattoman harjoittelun?

En tiedä tästä tapauksesta, mutta kun minä suoritin ylempää arkistotutkintoa osana opintojani niin siihen kuului 6 kk palkaton harjoittelu.

Mikä helvetti on ylempi arkistotutkinto? 😂 Jessus että tässä maassa tuhlataan rahaa turhuuksiin.

Voit perehtyä asiaan vaikkapa täällä: http://nakokulmiaarkistosta.blogspot.fi/2013/04/tiesitko-taman-arkistol…

Ylempää arkistotutkintoa ei ole enää mahdollista suorittaa. 

Rehellisesti sanoen, en ymmärrä, miten mikään koulutus olisi ns. turhuutta. 

Kyllähän niitä turhia koulutuksia on paljonkin, esim 90% humanistisen tiedekunnan opinnoista.

Sivistymätön moukka.

Vierailija
65/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites Jaana?

Kesämökki ja säästöjä. Yhyy, en saa toimeentulotukea.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Niin mut ku mä haluan pitää mun säästöt ja jatkaa kesämökkeilyä ja autoilua ja saada rahat elämiseen muiden lompakosta. Mulle kuuluu, mulla on oikeus![/quote

Peritty mökki. Ilmeisesti, vaikka artikkelissa ei sanottu, vanhemmilla hallintaoikeus, joten ei ole oikeutta myydä vaikka haluaisi. Ja jos luit artikkelin, tarvitsee autoa päästäkseen töihin.

Vierailija
66/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites Jaana?

Kesämökki ja säästöjä. Yhyy, en saa toimeentulotukea.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Niin mut ku mä haluan pitää mun säästöt ja jatkaa kesämökkeilyä ja autoilua ja saada rahat elämiseen muiden lompakosta. Mulle kuuluu, mulla on oikeus![/quote

Peritty mökki. Ilmeisesti, vaikka artikkelissa ei sanottu, vanhemmilla hallintaoikeus, joten ei ole oikeutta myydä vaikka haluaisi. Ja jos luit artikkelin, tarvitsee autoa päästäkseen töihin.

Miten perityssä mökissä voi olla vanhemmilla hallintaoikeus jos ne on jo kuolleet?

Vierailija
67/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. lakimies, opettaja, jossain tilanteessa arkkitehti. Ja varmaan moni muukin.  

Farmasiassa myös harjoittelut pakollisia, tosin niistä taitaa siellä saada palkkaa? Vai onko yliopistokohtaista.

Vierailija
68/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK:sssa on ainakin sote-alalla palkattomia kaikki harjoittelut. Itse olin kahden pienen lapsen äiti opiskellessani siellä ja jouduin kahdesti lähtemään harjoitteluun paikkaan, jonne pääsi kohtuullisesti vain omalla autolla, koska kaikki nuoremmat opiskelijat rohmusivat itselleen lähempänä sijaitsevat paikat. Joten se auto oli pakko olla. Niin että ei perheellisen opiskelu usein ole kovin helppoa, varsinkaan jos on yh. Harjoittelupaikkojen jaossa ei ollut todellakaan mitään oikeudenmukaisuutta.

No ehkä niillä nuoremmilla ei ollut autoa käytettävissä? Ja monella alalla harkkapaikkoja, varsinkin mieleisiä on vaikea löytää joten ei varmasti silloin kukaan rupea miettimään että olisiko joku perheellinen jolle antaisin tämän paikan vaan paikka todellakin otetaan vastaan. Tuossa asiassa pitääkin ajatella itseään, kun se voi olla vaikka mahdollinen työpaikka.

Vierailija
69/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tästä tapauksesta, mutta kun minä suoritin ylempää arkistotutkintoa osana opintojani niin siihen kuului 6 kk palkaton harjoittelu.

Mikä helvetti on ylempi arkistotutkinto? 😂 Jessus että tässä maassa tuhlataan rahaa turhuuksiin.

Voit perehtyä asiaan vaikkapa täällä: http://nakokulmiaarkistosta.blogspot.fi/2013/04/tiesitko-taman-arkistol…

Kyllähän niitä turhia koulutuksia on paljonkin, esim 90% humanistisen tiedekunnan opinnoista.

Sivistymätön moukka.

Mitä hyötyä on taidehistoriasta? Alue- ja kulttuuritutkimuksesta? Klassillisesta filologiasta? Estetiikasta? Humanistiselta puolelta olisi todellakin varaa leikata, eikä kouluttaa ihmisiä työttömiksi.

Vierailija
70/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistymätön moukka.

Mitä hyötyä on taidehistoriasta? Alue- ja kulttuuritutkimuksesta? Klassillisesta filologiasta? Estetiikasta? Humanistiselta puolelta olisi todellakin varaa leikata, eikä kouluttaa ihmisiä työttömiksi.

Määrittele hyöty. Mitä tarkoitat termillä?

Vierailija
71/93 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen on köyhän elämä - sitä hankaloitetaan kaikin tavoin.

Itse olen 1/2 sairauseläkkeellä ja puoleksi työtön. Olin juuri kuntoutuksessa ja ajattelin että haen kuntoutustukea ko viikolle. Jospa se olisi muutaman euron lisää noihin mitä jo saan.

Kelan vastaus: kuntoutustuen määrä 0,09€ päivässä yhteensä 0,45€ jota ei makseta ko viikolta ulos kun on niin pieni summa. Työttömyyskassa sensijaan katsoi että koska olen saanut MYÖNTEISEN päätöksen (summasta riippumatta) he vähensivät yli 200€ eli viikon päivärahat!

Vierailija
72/93 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistymätön moukka.

Humanististen tieteiden opiskelusta on ainakin sellainen etu, että niitä opiskellut kykenee määrittelemään käyttämänsä termit. Tekis hyvää muillekin. :DD t. ohis

Vierailija
73/93 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sillä ole perse? Myykööt sitä.

Vierailija
74/93 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen on köyhän elämä - sitä hankaloitetaan kaikin tavoin.

Itse olen 1/2 sairauseläkkeellä ja puoleksi työtön. Olin juuri kuntoutuksessa ja ajattelin että haen kuntoutustukea ko viikolle. Jospa se olisi muutaman euron lisää noihin mitä jo saan.

Kelan vastaus: kuntoutustuen määrä 0,09€ päivässä yhteensä 0,45€ jota ei makseta ko viikolta ulos kun on niin pieni summa. Työttömyyskassa sensijaan katsoi että koska olen saanut MYÖNTEISEN päätöksen (summasta riippumatta) he vähensivät yli 200€ eli viikon päivärahat!

Tämä on hyvä esimerkki juuri siitä, että ihmiset eivät osaa hakea apua oikein tai esittää viranomaisille asiaansa siten, että apua heruu. Ja joku vastasi että netistä löytyy pilvin pimein tietoa sosiaaliturvasta, mitä hakea ja mistä. Sanonpa vaan, että melkoinen lakimies saa olla, että osaa ottaa kaikki vaikuttavat asiat huomioon.

Vierailija
75/93 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistymätön moukka.

Humanististen tieteiden opiskelusta on ainakin sellainen etu, että niitä opiskellut kykenee määrittelemään käyttämänsä termit. Tekis hyvää muillekin. :DD t. ohis

Ei-humanistit sen sijaan ymmärtävät yksinkertaisten sanojen merkityksen ja osaavat käyttää niitä kirjoittamatta esseetä.

Tekisi hyvää sullekin. Voisit jopa saada töitä vaikka kaupan kassana.

Vierailija
76/93 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, esim. aineenopettajat (kielten, historian)?

Vierailija
77/93 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka olisi uskonut että naisten massoittain kouluttaminen yliopistoissa onkin kiertotie opettamaan heille etteivät pärjää muuten kuin jakamalla miehille persettä että saavat armopalansa.

Hyvä tytöt, girl power!

Vierailija
78/93 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörejä on työttömänä n. 7000, humanisteja 3000. Onko insinöörit sitten vielä turhempia kuin humanistit?

Vierailija
79/93 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sillä ole perse? Myykööt sitä.

Luepa juttu uudestaan oikein tarkasti. Siinä nimenomaan sanotaan, että henkilö on perseetön.

Vierailija
80/93 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasanomien köyhyysjutut ovat kyllä täyttä paskaa. Kirjoitustyylistä päätellen niitä rustaa joku 15 v. tet-harjoittelija kahvinkeiton sivussa.

Uli uli ja vali vali.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi