Palkaton harjoittelu romutti yh-äidin talouden – Katja ei meinannut uskoa puhelua sosiaalitoimistosta
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001954026.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001951186.html
KOMMENTIT (757)
Kommentit (93)
Vassareille tiedoksi, että kun minä opiskelin valtsikassa 90-luvulla, kaikkein törkein palkattoman harjoittelun teettäjä oli ulkoministeriö. Ulkoministeri oli idolinne Tarja Halonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä yliopistotutkinto vaatii pakollisen neljän kuukauden palkattoman harjoittelun?
En tiedä tästä tapauksesta, mutta kun minä suoritin ylempää arkistotutkintoa osana opintojani niin siihen kuului 6 kk palkaton harjoittelu.
Mikä helvetti on ylempi arkistotutkinto? 😂 Jessus että tässä maassa tuhlataan rahaa turhuuksiin.
Voi luoja tätä tyhmyyden ja sivistymättömyyden määrää. Naurattaisi jos ei melkein itkettäisi. t. ohis
No nyt alkaa selvitä miksi te mammat av:lla olette työttömiä ja rahattomia.
Kerrotko syyn muillekin? Jaa toki viisauttasi palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjamin lapsi asuu kuitenkin ilmaiseksi, vaikka joutuukin maksamaan äidin laskuja ja ruokia. Ihmettelen tuon Katjan päivähoitomaksuja noilla tuloilla.
Koska hän oli valinnut sen päiväkodin lapsen hyvinvoinnin vuoksi. Ilmeisesti ei ole oman kunnan alueella tms. Näin ymmärsin.
Vaikuttaako isän tulot myös? Jos on yhteishuoltajuus?
Mistä lähtien iltapäivälehtiä on totuus kiinnostanut? Haluavat lukukertoja paskajutuilleen, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä yliopistotutkinto vaatii pakollisen neljän kuukauden palkattoman harjoittelun?
En tiedä tästä tapauksesta, mutta kun minä suoritin ylempää arkistotutkintoa osana opintojani niin siihen kuului 6 kk palkaton harjoittelu.
Mikä helvetti on ylempi arkistotutkinto? 😂 Jessus että tässä maassa tuhlataan rahaa turhuuksiin.
Voit perehtyä asiaan vaikkapa täällä: http://nakokulmiaarkistosta.blogspot.fi/2013/04/tiesitko-taman-arkistol…
Ylempää arkistotutkintoa ei ole enää mahdollista suorittaa.
Rehellisesti sanoen, en ymmärrä, miten mikään koulutus olisi ns. turhuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä tyhmyyden ja sivistymättömyyden määrää. Naurattaisi jos ei melkein itkettäisi. t. ohis
No nyt alkaa selvitä miksi te mammat av:lla olette työttömiä ja rahattomia.
Mikäs se syy on? Onko se
a) kaikki mammat ovat suorittaneet ylemmän arkistotutkinnon?
b) kaikki mammat ovat ylipäätänsä arkistonhoitajia?
Vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Niin fiksu kuin Ulla Appelsin on, niin ihmettelen mitä hänen lehtensä tavoittelee näitä stooreja julkaisemalla? Noilla sepitteillä on pelkkä viihdearvo, faktatiedoksi eivät kelpaa epämääräisine lukuineen yms tapahtumineen.
Tätä tämä nykyaika on: Tehdään itse virhe ja mennään lehteen ja kerrotaan "sydäntäriipaiseva" tarina, kuinka Suomen valtio on syypää kaikkiin minun ongelmiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkös mitä arkistot ovat? Entä arkistonhoitajat? Sitten voit varmasti tajuta, mikäköhän ylempi arkistotutkinto voisi olla? Vai eikö siellä Porvoon ala-asteella ole opeteltu vielä ajattelemaan ja etsimään uutta tietoa? Vänkiä hymiöitä osaat ainakin kirjoittaa...siis vau!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee nyt ohi ketjun aiheesta, mutta voisitko kertoa, millä perusteella tämä on turha tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mikään vaadi minkään mittaista palkatonta harjoittelua. Opiskelijat nyt vaan ovat päästäneet tilanteen siihen ettei palkallista harjoittelua ole enää tarjolla. En ymmärrä mikä siinäkin on niin vaikeaa, jos kertakaikkiaan kukaan ei suostuisi palkattomiin harjoitteluihin niin yrityksiltä loppuisi se mahdollisuus ja varmaan mahdollisuudet palkalliseen harjoitteluun paranisi.
Helppo on huudella lehdissä ja keskustelupalstoilla tilanteen vääryydestä ja sitten itse kuitenkin mennä vapaaehtoisesti ilman palkkaa töihin. Kuinka moni menisi kesätöihin samoihin hommiin ilman palkkaa, no ei varmaan kukaan? Ainakin AMK:ssahan harjoittelut voi sitä paitsi suorittaa juuri siten, alalla juuri esimerkiksi kesällä oikeasti töissä joista kirjoitetaan tarvittavat raportit ym, ei siihen mitään erityistä harjoittelua tarvitse edes vetää mukaan.
Vai onko näiden palkattomien "harjoitteluiden" sisältö kuitenkin lähinnä toimiston kahvinkeittimen hoitaminen, lähettinä toimiminen ym. Ihan ymmärrettävää ettei palkkaa makseta kun ei mitään oikeaa tehdäkään. Sitäkin kannattaisi miettiä harjoittelupaikkaa valitessaan, että mitä oikeasti tulee tekemään ja liittyykö se ylipäätään mitenkään oman alan töihin.
Työnhaku- ja työelämätaitojen omaaminen on avainasemassa jo opiskeluaikana, osa saa jalan oven väliin heti opintojen alkuvaiheessa, pääsee oikeasti oman alansa töihin ja saa hyvää työkokemusta jo opiskeluaikana.
Sitten taas toinen ääripää saattaa juuri ja juuri päästä kesätöinä kaupungille ruohoa leikkaamaan ja pakolliset harjoittelut "suoritettua" kahvinkeittäjänä ilman palkkaa, sitten valittaa kun ei ole töitä ja palkatta joutuu tekemään. Ei se auta vaikka olisi kuinka hyvä ja keräisi kursseista hyviä arvosanoja jos itseään ei osaa markkinoida.
Suomen opiskelujärjestelmässä opiskelupaikka tulee aina kuin manulle illallinen jos vaan menestyy edellisissä opinnoissaan ja pääsykokeissa, joita pääsee yrittämään automaattisesti. Lisäksi työelämätaitoja opetetaan hyvin vähäisesti millään koulutusasteella.
Millähän vuosikymmenellä jos koskaan tämän kirjoittaja on yliopistossa opiskellut? Akateemisia palkattomia harjoittelijoita käyttää pääasiassa julkinen sektori. Toki alasta riippuen. Ja todellakaan minkään alan tai tason opiskelija ei ole nykyään tai ennenkään ollut siinä asemassa, että voisi sanella harjoittelunsa palkalliseksi. Onnellinen saa olla, jos harjoittelusta napsahtaa niin paljon opintopisteitä että on oikeutettu opintotukeen. Ammoin 1990-luvulla ei ollut sellaista mäihää, vaan kokopäiväisen harjoittelun lisäksi sai vääntää vielä esseitä. 1990-lukua edeltävästä ajasta en itse tiedä, mutta epäilen ettei silloinkaan ole harjoittelijoille maksettu, jos eivät ole olleet jotain johtajan jälkikasvua.
Niin, eihän yksittäinen opiskelija pystykään sitä harjoittelua palkalliseksi muuttamaan koska toisella puolella tiedetään että jonossa on vähintään kymmenen palkattomaan suostuvaa. Pitäisi ajatella vähän muutenkin kuin "minä, minä" asenteella, jos esimerkiksi korkeakouluopiskelijoista KUKAAN ei suostuisi palkattomaan harjoitteluun niin silloin se mahdollisuus poistuisi yrityksiltä.
Ja jos yleisesti tiedetään, että esim. julkinen sektori käyttää palkattomia harjoittelijoita niin silloin sellaiseen paikkaan ei pitäisi edes tarjoutua harjoitteluun. Miksi ihmiset ei arvosta itseään sitä vertaa että suostuvat käytännössä orjaksi "harjoittelun" varjolla?
Tietysti toinen juttu on sellainen harjoittelu, joka on yritykselle täysin hyödytöntä. Juuri nämä kahvinkeittäjät ym., hommat sopivat ehkä peruskoulun TET harjoitteluun mutta korkeakouluopiskelijan harjoittelu joka koostuu jostain keittiön astioiden tiskaamisesta tai varaston siivoamisesta on täysin hyödytöntä kummallekaan osapuolelle eikä siitä tietenkään mitään palkkaakaan voida maksaa. Eikä tällaista "harjoittelua" pitäisi edes hyväksyä opintoihin kuuluvaksi muutenkaan.
Sen sijaan harjoittelu, jossa on oikeasti alansa töissä ja tekee jotain hyödyllistä ja tuottavaa niin ei kenenkään kannattaisi sitä palkatta tehdä. Ei esimerkiksi puolen vuoden harjoittelu opintojensa loppuvaiheessa olevalla alan oikeissa töissä voi olla yritykselle nollatulos tai negatiivinen, ja silloin jonkinlaista palkkaakin pitäisi maksaa.
Miten palkkaa voidaan samoille opiskelijoille maksaa kuitenkin jos he ovat opintojen ulkopuolella alansa töissä esim. kesäisin? Jotenkin tuntuu että näiden palkattomien harjoittelijoiden työnhakutaidot ei ole kunnossa ja ainoana mahdollisuutena nähdään joku julkinen harjoittelupaikkailmoitus joita sitten haetaan innosta puhkuen.
Onhan se täysin selvää että jos joltain julkiselta työnhakusivustolta löydät vaikkapa kymmenen ilmoitusta harjoittelupaikoista ja alat miettiä kuinka moni sen näkee ja kuinka moni todennäköisesti siihen hakee, ettei se voi mikään kultakaivos olla. Ei edes viitsitä ottaa itse yhteyttä paikallisiin yrityksiin ym., ajatellaan " ei siellä mitään töitä ole kuitenkaan", "aina on joku parempi jonka ne ottaa" jne.., turha sitten ihmetellä miten "joutuu" paskaan harjoitteluun!
Pitäisi verkostoitua ja hankkia "suhteita" niin voisi päästäkin "parempiin" paikkoihin kuin julkisen sektorin palkattomiin harjoitteluihin. Ei sitä tulla kotoa hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit perehtyä asiaan vaikkapa täällä: http://nakokulmiaarkistosta.blogspot.fi/2013/04/tiesitko-taman-arkistol…
Ylempää arkistotutkintoa ei ole enää mahdollista suorittaa.
Rehellisesti sanoen, en ymmärrä, miten mikään koulutus olisi ns. turhuutta.
Kyllähän niitä turhia koulutuksia on paljonkin, esim 90% humanistisen tiedekunnan opinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjamin lapsi asuu kuitenkin ilmaiseksi, vaikka joutuukin maksamaan äidin laskuja ja ruokia. Ihmettelen tuon Katjan päivähoitomaksuja noilla tuloilla.
Koska hän oli valinnut sen päiväkodin lapsen hyvinvoinnin vuoksi. Ilmeisesti ei ole oman kunnan alueella tms. Näin ymmärsin.
No näin taas. Mutku mä haluun että mun lapsi saa olla tässä kalliissa hoidossa kun se on vähän kivempi ku toi toinen mikä olis puolet halvempi. Miksei voida käsittää, kun omat varat ei riitä, on pakko karsia, vaikka kuinka tahtois sen kalliimman...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin taas. Mutku mä haluun että mun lapsi saa olla tässä kalliissa hoidossa kun se on vähän kivempi ku toi toinen mikä olis puolet halvempi. Miksei voida käsittää, kun omat varat ei riitä, on pakko karsia, vaikka kuinka tahtois sen kalliimman...
–"Lapsi voi eron vuoksi huonosti, ja psykologi oli kirjoittanut lausunnon, että olisi tärkeää, että hoitopaikka pysyisi samana. Päätin, että vaikka hoitopaikka uuden kunnan puolella olisi edullisempi, nukun vaikka jonkun lattialla, jotta saan sen maksettua."
Eiköhän lapsen hyvinvointi ole tarpeeksi hyvä syy jatkaa samassa hoitopaikassa?
AMK:sssa on ainakin sote-alalla palkattomia kaikki harjoittelut. Itse olin kahden pienen lapsen äiti opiskellessani siellä ja jouduin kahdesti lähtemään harjoitteluun paikkaan, jonne pääsi kohtuullisesti vain omalla autolla, koska kaikki nuoremmat opiskelijat rohmusivat itselleen lähempänä sijaitsevat paikat. Joten se auto oli pakko olla. Niin että ei perheellisen opiskelu usein ole kovin helppoa, varsinkaan jos on yh. Harjoittelupaikkojen jaossa ei ollut todellakaan mitään oikeudenmukaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin fiksu kuin Ulla Appelsin on, niin ihmettelen mitä hänen lehtensä tavoittelee näitä stooreja julkaisemalla? Noilla sepitteillä on pelkkä viihdearvo, faktatiedoksi eivät kelpaa epämääräisine lukuineen yms tapahtumineen.
Tätä tämä nykyaika on: Tehdään itse virhe ja mennään lehteen ja kerrotaan "sydäntäriipaiseva" tarina, kuinka Suomen valtio on syypää kaikkiin minun ongelmiini.
Onhan se vähän niin että valtio on ihmisiä varten ja ihmisten luomus ei omansa.
Valtion pitäisi tarjota hyvät kaupat siitä että ihmiset tekevät yhteistyötä. Valtion ei pitäisi kiristää kansaa feodaalimaisesti.
Jos valtio ei tarjoa hyviä kauppoja niin ihmiset palaavat takaisin sinne missä elivät ennen valtiota ja kuppaavat samalla valtiota.
Ei se sähkölämmitys ja vesi ihan tee vaikutusta ihmisiin. Tarvitaan vähän muutakin kuin lämpöä ja vettä ja vittuilua valtion puolelta.
Ennen yhteistyö kannatti ja sieltä metsistä kannatti lähteä lähiöihin asumaan ja tehtaisiin työskentelemään. Nyt näyttää oikeastaan siltä että valtio vaan haluaa käyttää näiden metsistä tulleiden ihmisten jälkeläisiä naurettavasti hyväkseen halpatöihin ilman palkkaa ja ilman itsetuntoa. Kaiken ne vievät meiltä jopa HALUN ÄÄNESTÄÄ SAATANA!
Vierailija kirjoitti:
AMK:sssa on ainakin sote-alalla palkattomia kaikki harjoittelut. Itse olin kahden pienen lapsen äiti opiskellessani siellä ja jouduin kahdesti lähtemään harjoitteluun paikkaan, jonne pääsi kohtuullisesti vain omalla autolla, koska kaikki nuoremmat opiskelijat rohmusivat itselleen lähempänä sijaitsevat paikat. Joten se auto oli pakko olla. Niin että ei perheellisen opiskelu usein ole kovin helppoa, varsinkaan jos on yh. Harjoittelupaikkojen jaossa ei ollut todellakaan mitään oikeudenmukaisuutta.
Että olisiko minun lapsettoman pitänyt olla menemättä lähellä olevaan harjoittelupaikkaan perheellisen vuoksi? Voi jösses sentään. En todellakaan olisi luopunut paikasta. Olisit ollut ajoissa hakemassa paikkaa tai sit se nuorempi oli vaan parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että olisiko minun lapsettoman pitänyt olla menemättä lähellä olevaan harjoittelupaikkaan perheellisen vuoksi? Voi jösses sentään. En todellakaan olisi luopunut paikasta. Olisit ollut ajoissa hakemassa paikkaa tai sit se nuorempi oli vaan parempi vaihtoehto.
Siinäpä on meillä itsekäs ihminen. Varsinainen jouluihminen.
Vaikutti myös omaan talouteeni huomattavasti reilu 3kk syventävä harjoittelu. En voinut tehdä töitä tuona aikana kun olin kellon ympäri sidottu tähän firmaan, joka ei palkkaa maksanut. Onneksi oli kuitenkin tukien lisäksi säästöjä edes hieman ja harjoittelupaikka tarjosi ruoan joka vuorossa. m26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä on meillä itsekäs ihminen. Varsinainen jouluihminen.
Enkö olekin. 👍 nyt minulla onkin vakituinen työpaikka harjoittelun tuloksena. Aatella. Ja en muuten ole aina joulun välipäivien lomistakaan luopunut enkä hiihtolomastakaan, perheellisten vuoksi. Vuorotellen nääs. Mukavaa joulun odottelua vaan.
Ei kai se sentään Appelsinin lehti ole. Iltasanomat.
ohis