Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkaton harjoittelu romutti yh-äidin talouden – Katja ei meinannut uskoa puhelua sosiaalitoimistosta

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä yliopistotutkinto vaatii pakollisen neljän kuukauden palkattoman harjoittelun?

Vierailija
22/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea nähdä että suuri osa suomalaisista elää sellaisessa kuplassa, etteivät tunnista että tuollaisia tilanteita oikeasti on.

Olen itse ollut tilanteessa, jossa ei ollut mitään tuloja. Siltikään en saanut sosiaalitoimistostakaan toimeentulotukea.

Olen akateemisesti koulutettu ihminen, en juo alkoholia, ei ole koskaan ollut päihde- tai mt-ongelmia. Ei yh.

Mutta noinhan se on, että ennen kuin kokee itse, ei voi tajuta että tuollaista voi tapahtua.

Olihan tuolla Katjalla tuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea nähdä että suuri osa suomalaisista elää sellaisessa kuplassa, etteivät tunnista että tuollaisia tilanteita oikeasti on.

Olen itse ollut tilanteessa, jossa ei ollut mitään tuloja. Siltikään en saanut sosiaalitoimistostakaan toimeentulotukea.

Olen akateemisesti koulutettu ihminen, en juo alkoholia, ei ole koskaan ollut päihde- tai mt-ongelmia. Ei yh.

Mutta noinhan se on, että ennen kuin kokee itse, ei voi tajuta että tuollaista voi tapahtua.

Siinä on vielä se, että kun on tottunut itse pitämään huolen itsestään ja lapsistaan, ei osaa tukiviidakossa suunnistaa oikein. Ei tiedä mihin on oikeutettu, eikä osaa junailla asioitaan näyttämään viranomaisten silmissä sellaiselta, että apua heruisi. Useat pienituloiset sinnittelee viimeiseen asti, ettei tarvitsisi mitään tukia hakea. Tulot on kuitenkin niin pienet, ettei niistä säästöön jää mitään. Sitten kun tulee jokin yllättävä meno, sairastuminen tai just ero (uuden asunnon etsiminen takuuvuokrineen), se katkaisee sen kamelinselän. Kun tuollaisessa tilanteessa ihminen sitten nöyrtyy hakemaan apua, eikä sitä saa, niin ei ole ihme että katkeruus yhteiskuntaa kohtaan ja esim. maahanmuuttajia / päihteiden väärinkäyttäjiä / tuilla kokonaan eläviä kohtaan kasvaa. Kun tukiverkoissa on tuollaisia reikiä, ne syö ihmisten halua maksaa veroja ja rahoittaa koko järjestelmää. Mutta se lienee se ääneen sanomaton tarkoituskin.

Vierailija
24/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä yliopistotutkinto vaatii pakollisen neljän kuukauden palkattoman harjoittelun?

Mulle tuli mieleen eläinlääkäri, kun on pakko matkustaa ja on noin pitkä harjoittelu.

Vierailija
25/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. lakimies, opettaja, jossain tilanteessa arkkitehti. Ja varmaan moni muukin.  

Vierailija
26/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on kummallinen käsitys, että kun rahat on loppu, sossusta saa automaattisesti lisää. Toimeentulotuki on viimesijaisin tukimuoto ja tämä selviäisi, jos vaivautuisi googlettamaan toimeentulotukilain ja lukemaan siitä edes ensimmäisen pykälän. Netti on täynnä tietoa sosiaaliturvasta, varsin yksityiskohtaisesti kerrotaan, mihin mitäkin tukea voi saada ja millä ehdoin. Ei ole mikään ihme, että ihmiset joutuvat pulaan, kun ensin tehdään ja sitten vasta ajatellaan. 

Vierailija
27/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outo asenne joillain ihmisillä, että sossuun vaan kävellään saamaan rahaa siihen ja tuohon.

Parisen viikkoa sitten kyseisessä lehdessä oli juttu nuoresta Tiinasta, joka tieten tahtoen hankkiutui raskaaksi vailla koulutusta, työpaikkaa tai miestäkään. Tai siis hän erosi poikaystävästään kun huomasi raskautensa. No Tiina marssi sossuun koska tarvitsi kaiken asunnosta lähtien, ja yllätys olikin melkoinen kun hän ei saanutkaan kaikkea haluamaansa. Kotoako tuo pummiasenne opitaan vai mistä?

Vierailija
28/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Jaana?

Kesämökki ja säästöjä. Yhyy, en saa toimeentulotukea.

Vierailija
29/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mikään vaadi minkään mittaista palkatonta harjoittelua. Opiskelijat nyt vaan ovat päästäneet tilanteen siihen ettei palkallista harjoittelua ole enää tarjolla. En ymmärrä mikä siinäkin on niin vaikeaa, jos kertakaikkiaan kukaan ei suostuisi palkattomiin harjoitteluihin niin yrityksiltä loppuisi se mahdollisuus ja varmaan mahdollisuudet palkalliseen harjoitteluun paranisi.

Helppo on huudella lehdissä ja keskustelupalstoilla tilanteen vääryydestä ja sitten itse kuitenkin mennä vapaaehtoisesti ilman palkkaa töihin. Kuinka moni menisi kesätöihin samoihin hommiin ilman palkkaa, no ei varmaan kukaan? Ainakin AMK:ssahan harjoittelut voi sitä paitsi suorittaa juuri siten, alalla juuri esimerkiksi kesällä oikeasti töissä joista kirjoitetaan tarvittavat raportit ym, ei siihen mitään erityistä harjoittelua tarvitse edes vetää mukaan. 

Vai onko näiden palkattomien "harjoitteluiden" sisältö kuitenkin lähinnä toimiston kahvinkeittimen hoitaminen, lähettinä toimiminen ym.  Ihan ymmärrettävää ettei palkkaa makseta kun ei mitään oikeaa tehdäkään. Sitäkin kannattaisi miettiä harjoittelupaikkaa valitessaan, että mitä oikeasti tulee tekemään ja liittyykö se ylipäätään mitenkään oman alan töihin.

Työnhaku- ja työelämätaitojen omaaminen on avainasemassa jo opiskeluaikana, osa saa jalan oven väliin heti opintojen alkuvaiheessa, pääsee oikeasti oman alansa töihin ja saa hyvää työkokemusta jo opiskeluaikana.

Sitten taas toinen ääripää saattaa juuri ja juuri päästä kesätöinä kaupungille ruohoa leikkaamaan ja pakolliset harjoittelut "suoritettua" kahvinkeittäjänä ilman palkkaa, sitten valittaa kun ei ole töitä ja palkatta joutuu tekemään. Ei se auta vaikka olisi kuinka hyvä ja keräisi kursseista hyviä arvosanoja jos itseään ei osaa markkinoida.

Suomen opiskelujärjestelmässä opiskelupaikka tulee aina kuin manulle illallinen jos vaan menestyy edellisissä opinnoissaan ja pääsykokeissa, joita pääsee yrittämään automaattisesti. Lisäksi työelämätaitoja opetetaan hyvin vähäisesti millään koulutusasteella.

Vierailija
30/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tästä tapauksesta, mutta kun minä suoritin ylempää arkistotutkintoa osana opintojani niin siihen kuului 6 kk palkaton harjoittelu.

Vierailija
31/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites Jaana?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Vierailija
32/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Katjan talous oli varsin romuna jo ennen harjottelua.

Vierailija
33/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tästä tapauksesta, mutta kun minä suoritin ylempää arkistotutkintoa osana opintojani niin siihen kuului 6 kk palkaton harjoittelu.

Mikä helvetti on ylempi arkistotutkinto? 😂 Jessus että tässä maassa tuhlataan rahaa turhuuksiin.

Vierailija
34/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites Jaana?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Niin mut ku mä haluan pitää mun säästöt ja jatkaa kesämökkeilyä ja autoilua ja saada rahat elämiseen muiden lompakosta. Mulle kuuluu, mulla on oikeus!

Vierailija
35/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetti on ylempi arkistotutkinto? 😂 Jessus että tässä maassa tuhlataan rahaa turhuuksiin.

No otapa selvää, jos osaat googlettaa, neropatti.

Vierailija
36/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mikään vaadi minkään mittaista palkatonta harjoittelua. Opiskelijat nyt vaan ovat päästäneet tilanteen siihen ettei palkallista harjoittelua ole enää tarjolla. En ymmärrä mikä siinäkin on niin vaikeaa, jos kertakaikkiaan kukaan ei suostuisi palkattomiin harjoitteluihin niin yrityksiltä loppuisi se mahdollisuus ja varmaan mahdollisuudet palkalliseen harjoitteluun paranisi.

Helppo on huudella lehdissä ja keskustelupalstoilla tilanteen vääryydestä ja sitten itse kuitenkin mennä vapaaehtoisesti ilman palkkaa töihin. Kuinka moni menisi kesätöihin samoihin hommiin ilman palkkaa, no ei varmaan kukaan? Ainakin AMK:ssahan harjoittelut voi sitä paitsi suorittaa juuri siten, alalla juuri esimerkiksi kesällä oikeasti töissä joista kirjoitetaan tarvittavat raportit ym, ei siihen mitään erityistä harjoittelua tarvitse edes vetää mukaan. 

Vai onko näiden palkattomien "harjoitteluiden" sisältö kuitenkin lähinnä toimiston kahvinkeittimen hoitaminen, lähettinä toimiminen ym.  Ihan ymmärrettävää ettei palkkaa makseta kun ei mitään oikeaa tehdäkään. Sitäkin kannattaisi miettiä harjoittelupaikkaa valitessaan, että mitä oikeasti tulee tekemään ja liittyykö se ylipäätään mitenkään oman alan töihin.

Työnhaku- ja työelämätaitojen omaaminen on avainasemassa jo opiskeluaikana, osa saa jalan oven väliin heti opintojen alkuvaiheessa, pääsee oikeasti oman alansa töihin ja saa hyvää työkokemusta jo opiskeluaikana.

Sitten taas toinen ääripää saattaa juuri ja juuri päästä kesätöinä kaupungille ruohoa leikkaamaan ja pakolliset harjoittelut "suoritettua" kahvinkeittäjänä ilman palkkaa, sitten valittaa kun ei ole töitä ja palkatta joutuu tekemään. Ei se auta vaikka olisi kuinka hyvä ja keräisi kursseista hyviä arvosanoja jos itseään ei osaa markkinoida.

Suomen opiskelujärjestelmässä opiskelupaikka tulee aina kuin manulle illallinen jos vaan menestyy edellisissä opinnoissaan ja pääsykokeissa, joita pääsee yrittämään automaattisesti. Lisäksi työelämätaitoja opetetaan hyvin vähäisesti millään koulutusasteella.

Millähän vuosikymmenellä jos koskaan tämän kirjoittaja on yliopistossa opiskellut? Akateemisia palkattomia harjoittelijoita käyttää pääasiassa julkinen sektori. Toki alasta riippuen. Ja todellakaan minkään alan tai tason opiskelija ei ole nykyään tai ennenkään ollut siinä asemassa, että voisi sanella harjoittelunsa palkalliseksi. Onnellinen saa olla, jos harjoittelusta napsahtaa niin paljon opintopisteitä että on oikeutettu opintotukeen. Ammoin 1990-luvulla ei ollut sellaista mäihää, vaan kokopäiväisen harjoittelun lisäksi sai vääntää vielä esseitä. 1990-lukua edeltävästä ajasta en itse tiedä, mutta epäilen ettei silloinkaan ole harjoittelijoille maksettu, jos eivät ole olleet jotain johtajan jälkikasvua.

Vierailija
37/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö...mitä turhaa on arkistonhoitajan ammatissa?

Vierailija
38/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä tyhmyyden ja sivistymättömyyden määrää. Naurattaisi jos ei melkein itkettäisi. t. ohis

Vierailija
39/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kummallinen kirjoitus. Joku syy sinun tulottomuuteesi on ollut, mikä? Ja miten oletettu akateemisuutesi liittyy yhtään mihinkään?

Vierailija
40/93 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä tyhmyyden ja sivistymättömyyden määrää. Naurattaisi jos ei melkein itkettäisi. t. ohis

No nyt alkaa selvitä miksi te mammat av:lla olette työttömiä ja rahattomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi