Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosiaan lääkärit tietämättömiä kilpirauhasen vajaatoiminta-asioista?

Vierailija
15.11.2016 |

Kyselin tossa jonkun muun aloittamassa keskustelussa omista arvoista ja niiden kommenttien perusteella aloin googlaamaan aiheesta. Voiko tosiaan olla niin, että lääkärit ovat aivan pihalla aiheesta? Itse kävin yksityisellä endokrinologilla, joka oli sitä mieltä, että vajaatoimintaa ei ole, jos vasta-aineet eivät ole koholla. Itselläni siis tsh on 5,3 (viite -4) ja t4v 9,2 (viite 9-). Oireita jotka sopisivat vajaatoimintaan on lukemattomia.. T3v ja vasta-aineet siis normaalit.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-TSH pitäisi olla välillä 0,4-4.

S-T4-V pitäisi olla välillä 9-19.

Eli numeron 36 arvot todellakin ovat, kuten lääkäri sanoi, ihan ok. t4v on vähän turhan lähellä alarajaa, mutta kuitenkin ihan ok, koska raja-arvolle on syynsä. Jos vasta-aineet eivät ole muutteneet, ei kyse ole etenevästä autoimmuunikilpirauhastulehduksesta, joka vähitellen ajaisi arvoja huonompaan ja huonompaan - silloin raja-arvoja lähellä olevilla tuloksilla olisi enemmän väliä.

Pelkkiä arvoja ei pidä tuijottaa, eikä kuvitella että jos ne viitearvon sisällä niin kaikki on ok. Pitää myös kuunnella potilasta. Tässä on arvot viitealueen rajoilla ja potilaalla aika selkeitä oireita. Toki voidaan ja pitääkin tutkia muita syitä väsymykselle, mutta jos selvää syytä ei löydy niin vois olla paikallaan kokeilla kilpirauhaslääkitystä. Noilla arvoilla voi hyvinkin olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Siitä huolimatta että arvot on viitealueella. Ei ihmisen kroppa aina toimi kuten viitearvioiden tekijät laskee. Ja siksihän se terveyskeskusten kilpirauhashoito onkin niin peffasta, tuijotetaan vaan viitearvoja eikä kuunnella potilasta. Ei se kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuva väsymys poistu sillä, että lääkäri sanoo kaiken olevan ok. Edelleen sitä hormonia on liian vähän ja potilaan olo huono. Ja hoitamattomana se vaan pahenee.

Vierailija
42/59 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10-20 vuoden kuluttua nämä kilpirauhashormoneita yliannostelevat kansoittavat taas vastaanotot, kun todetaan osteoporoosi, lihaskatoa, sydämen rytmihäiriöitä ja sydämen vajaatoimintaa. Siihen se aineenvaihdunnan ylikierroksille ajaminen johtaa. Näitä on jo nähty, valitettavasti.

Lihominenkin kiihtyy, kun kuihdutetaan lihakset.

Ihan samoin 10-20 vuoden kuluttua on potilaita joiden kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole hoidettu asianmukaisesti ja siitä on aiheutunut terveysongelmia. Esim. sydämen rytmihäiriöitä ja vajaatoimintaa. Paljon menetetään myös työtehoa kun iso joukko ihmisiä käy koko ajan puolitehoilla. Ja vain siksi, ettei tätä asiaa oteta vakavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudestaan kyselen, tietäisikö kukaan hyvää lääkäriä Helsingistä?

Vierailija
44/59 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi arvoissa on viitearvot, jos niiden ylitys yhdistettynä moniin oireisiin ei tarkoita lääkärin mielestä mitään?

Ihminen kuulunee heidän käsityksensä mukaan gaussin käytän mukaan siihen joukkoon jolle normaali tila on viitteiden ulkopuolella. Minulla on trombosyytit jatkuvasti yli 300. Mitään ei tutkita koska selitys on tuo ylläoleva.

Eihän tuossa ole tutkittavaa, trombojen viitearvot aikuisilla on 150-360.

Vierailija
45/59 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät ole ap:n eivätkä #35:n arvot hyvät! Varsinkin ap:n arvot ovat vanhoillakin viitearvoilla vajaatoimintaa. Nykyään onneksi monessa paikoissa on jo siirrytty lähemmäksi kansainvälisiä viitearvoja, eli TSH:n viitearvot ovat 0,4-2,5, tosin joidenkin tutkimusten mukaan terveillä TSH on 1-2 ja moni potilas ei ole vielä terve edes arvolla 2. Taas T4V pitäisi olla siellä viitearvojen yläkulmassa, 20:n tienoilla, joten arvo 9,2 tai 9,6 on todella huono ja varmasti vajaatoimintaa.

Hyvää kilpirauhaslääkäriä etsivä: valitettavasti sellaisia ei oikeasti juurikaan ole, ei endokrinologian eikä sisätautienkaan puolella, aivan sama onko kyseessä perus-tk-lääkäri tai ylilääkäri. Muutamia hyviä löytyy, mutta ovat todella harvassa - ja todella ylibuukattuja. Kilpirauhasinfosta kannattaa etsiä lääkärisuosituksia ja Antioksidanttiklinikan lääkärit pääosin osaavat näitä juttuja, tosin heille on lähes mahdotonta päästä potilaaksi. Sinnikkyys ja oma aktiivisuus on todella tärkeää tämän sairauden hoidossa. Ja kuten yllä joku kirjoitti, myös kivennäis- ja hivenaineiden saanti on tärkeää sekä oikeanlaisten verikokeiden otto, jotta voidaan seurata missä todella mennään, olon lisäksi. Ei kannata lannistua noista alapeukuttajista, heillä ei ole aavistustakaan millaista elämä vajaatoiminnan kanssa on silloin kun se ei mene oppikirjan mukaan. Voimia kaikille

Vierailija
46/59 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Voimia taitaa tarvita, jos todellakin hoito on tällä tasolla :(. Täytyy lähteä lueskelemaan kilpirauhasinfon sivuja. T. Alkuperäinen

Vierailija
47/59 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/59 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
49/59 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
50/59 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
51/59 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiiiiii

Vierailija
52/59 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vaajaatoimintaan jo pitkään sairastaneena voin ihan suoraan sanoa, että useimmat lääkärit eivät osaa hoitaa vajaatoimintaan. Olen jo pitkään hoitanut itse itseäni - koska fakta on, että jos osaa tulkita arvoja, niin ei siinä toista ihmistä tarvita vielä lisäksi niitä tulkisemassa. Tähän kohtaan täytyy kuitenkin todeta, että ennen kuin alkaa tulkitsemaan arvoja, niin kannattaa tutustua asiohin.

Mutta useimmat lääketieteen edustajat katsovat umpimähkää arvoja, heittävät päästään jotain hämäriä toteamuksia eivätkä jaksa oikeataan paneutua ihmiseen lainkaan. Eli oma näkemykseni suomesta on, että tämä on ollut jo pitkään itsehoidon luvattu maa, jossa lääkärit haluavat vain heittää snapshot mielipiteitä.

Vierailija
53/59 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kilpirauhasen arvojen rajat ovat korkeammalla kuin esimerkiksi Ruotsissa. Ruotsissa minä saisin lääkityksen mutta Suomessa en saa.

Vierailija
54/59 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vajaatoiminta ja suurentunut kilpirauhanen. Toiminta hiipunut struuman ilmaantumisen jälkeen pikkuhiljaa, vaikka vasta-aineet oli viitearvoissa. En tiedä mikä sitä syö, mutta vuosia hyppyytti oireita vajaa- ja liikatoiminnan välillä. Arvoissa ei näkynyt mitään, mutta olo oli jäätävä. Siinä vaiheessa vasta, kun väsy oli niin paha etten jaksanu sängystä nousta, niin tsh oli 4,3.

Ei ne arvot kaikkea kerro. Oireet on yksilöllisiä. Ite olin ihan super huonona, oikeestaan olin melkein vuoden melkein työkyvytön ennenkun pääsin sisätautien erikoislääkärille ja sain apua. Sain rautainfuusion (ferritiini alhainen) ja aloitettiin tyroksiini. Nyt annos mulla 50 mikrogr ja tsh oli 1,3. Edelleen oiretta on, mutta sentään oon jo toimintakykyinen. Ennen meni kauppareissusta voimat koko päiväksi. Toi rauta teki kummia, tuli liikatoiminnan oireita sen jälkeen muutamaksi viikoksi, mutta nyt olo on tasaantunu.

Verikokeisiin taas muutaman viikon päästä, sitten säädetään lääkeannosta. Sisätautien erikoislääkäri sanoi mulle, että tsh pitää saada alle ykkösen, mielellään reilusti, että voidaan sulkea pois kilpirauhanen pois noiden rajujen oireiden aiheuttajana. Mulla siis epäiltiin jotakin autoimmuunisairautta, kun olin niin huonona ja mitään ilmeistä syytä ei meinannu löytyä. Eli jos lääkkeellä tsh tippuu alle ykkösen ja oireet loppuu, niin silloin syypää on kilpirauhanen. Jos arvo tippuu, mut oireet jatkuu, aloitetaan jatkoselvitykset.

Vierailija
55/59 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia asioita hankala saada hoidetuksi jos ei potilas itse halua tehdä mitään, esim elintavat.

Vierailija
56/59 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani on paljon kilpirauhasen vajaatoimintaa ja monilla sukulaisilla on ollut vaikeuksia saada hoitoa siihen. Joillekin sukulaisilleni on käynyt niin, että vajaatoimintaa on aluksi hoidettu terveyskeskuksessa hyvin, mutta kun henkilö on muuttanut toiselle paikkakunnalle, niin hoito onkin loppunut siihen, kun uusi lääkäri ei ole uskonut potilaan olevan sairas.

Vierailija
57/59 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monia asioita hankala saada hoidetuksi jos ei potilas itse halua tehdä mitään, esim elintavat.

Painu nyt kuuseen. Vajaatoimintaa ei voi hoitaa elintavoilla. Ihmisten typeryys se kyllä jaksaa hämmästyttää joka kerta.

Vierailija
58/59 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän pari tapausta jotka mässää herkkua jatkuvasti eikä liiku koskaan, aina jotaki paikkaa kolottaa ja paino nousee, siitä toki syytetään kilpparia vaan.

Vierailija
59/59 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin vaajaatoimintaan jo pitkään sairastaneena voin ihan suoraan sanoa, että useimmat lääkärit eivät osaa hoitaa vajaatoimintaan. Olen jo pitkään hoitanut itse itseäni - koska fakta on, että jos osaa tulkita arvoja, niin ei siinä toista ihmistä tarvita vielä lisäksi niitä tulkisemassa. Tähän kohtaan täytyy kuitenkin todeta, että ennen kuin alkaa tulkitsemaan arvoja, niin kannattaa tutustua asiohin.

Mutta useimmat lääketieteen edustajat katsovat umpimähkää arvoja, heittävät päästään jotain hämäriä toteamuksia eivätkä jaksa oikeataan paneutua ihmiseen lainkaan. Eli oma näkemykseni suomesta on, että tämä on ollut jo pitkään itsehoidon luvattu maa, jossa lääkärit haluavat vain heittää snapshot mielipiteitä.

Ei käy mielessä, että ehkä ne lääkärit voivat tietää asiasta hitusen enemmän kuin mutumaallikot? Vajaatoimintaa vuosia itse sairastaneena tiedän jo, ettei tyroksiinin nappaaminen välttämättä tuo kuin hetkellisen muutaman viikon helpotuksen, koska keho saattaa lisätyroksiinin ansiosta lähteä vähentämään omaa tuotantoaan. Ja jos vajaatoimintaa sairastaa niin Marinin tyyliset kreisibailausviikonloput kannattaa unohtaa tykkänään. Lääkityksen teho ja hyvinvointi on pitkälle kiinni säännöllisistä ja terveellisistä elintavoista. Niitä ei Thyroxin purkki anna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi