En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, anoppi tyrkkäsi meille aivan kammottavan pöytäryhmän
Menin höpisemään, että uusi pöytäryhmä pitäisi hankkia. Anoppi sitten kekkasi, että meillähän on joku mummovainaan vanha pöytäryhmä tuolla varastossa.
Varastossa oli sitten sellainen ihan karmea, huonolla tavalla retro puupöytä. Väriltään sekoitus tummanruskeaa ja viininpunaista. Tuoleissa vakosamettiset, kulahtaneet vaaleanpunaiset verhoilut jotka harmahtivat vanhuuttaan.
Sanoin että ei tää ehkä ole meille sopiva. Mies sitten innostui, että tottakai otetaan, ilmaiseksi kun saadaan ja on kyllä HIENO!
Puoliväkisin roudattiin sitten meille. Mietin että tuunaamallahan tästä saa ihanan, valkea kalustemaali pintaan ja joku ihana vaalea kuosi istuimiin, eipä mulla ole äitiyslomalla muuta tekemistä.
Kyselin sitten mieheltä, että lähdetään maalikaupoille niin pääsen kätevänä likkana tuunaamaan. Mies venkoili, että ei sitä tartte, kyllähän se menee vaikka onkin ruma kuin synti ja piikki silmässä vaalean keittiömme keskellä, mutta kun se maali on niin kallista.
Meni sitten läpisemään äidilleen, että tälläistä aktiviteettiä tämä höperö nikkari meni suunnittelemaan. Anoppi tyrmäsi, että eihän sitä voi alkaa tuunaamaan, kun ei se vaaleana sovi sitten meidän mökille, jonne me se otetaan kun ette sitä enää tarvitse.
Sanoin että ottakaa vaan sinne mökille, ei me tätä tarvita.
Ei heillä niin kuulemma väliä, pitäkää vaan rauhassa. Mutta tuunata ei saa! Kun ei sitten sovi sinne mökille.
Varastoonkaan en viitsi viedä, ettei tule vuosisadan sotaa. Voi hyvä luoja. :D
Kommentit (108)
Kun on mamman pojan miehekseen valinnut, niin siitä on seurauksensa.
Miksi alunperinkään otit sen teille? Turha valittaa jälkikäteen jos ei saa suutaan ajoissa auki.
Itse olisi sanonut, että ei sovi tyyliimme, emme halua sitä. Jos mies olisi sanonut, että tottakai otetaan, niin olisin sanonut että ruokaryhmän pitää miellyttää molempia, en halua sitä edelleenkään, ei tule meille.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ämmät on todellisia pirttihirmuja. Mies on vain maksaja ja siitoskone. .
Eikö tässä ole juuri päinvastoin? Mies jyräsi kumppanin mielipiteen. Tasa-arvo on sitä, että kaluste miellyttää molempia.
Onko se niitä 80-luvun "uusvanhoja" dallastyylisiä kalustoja?
Kai sellaisen saisi tuunattua "keveämmäksi", jos OSAA maalata (järkevät pohjatyöt, sopivat maalit, oikeat työvälineet ja tekniikka), ja verhoilla ne istuimet...
Mutta yleensä ne on kyllä niin rumia ja kolhoja, ettei niitä maalilla paljoakaan kaunista.
Eikä mökillekään pitäisi raahata roinaa.
Ps. Foto ois kiva!
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi tarvitaan kaluston hionta ja maalipesu. Jos entinen maali ei ole tiedossa, tarvitaan pohjamaalaus. Ja sen jälkeen päästään maalaamaan.
Eli tarvitaan eri vahvuuksia olevia hiontapaperia, hiomakone, maalipesuainetta, siveltimiä eri vahvuuksia, pohjamaali ja varsinainen kalustemaali. Hinta 120-200€.
Hionta, tartuntapohjamaali ja kalustemaali. Ei sitä maalipesua hionnan jälkeen mihinkään tarvi. Pari sutia ja hiomapaperia. Hiontakoneen saa tod. näk. joltain kaverilta lainattua, jos itsellä ei ole, mutta kyllä sitä nyt yhden kaluston käsinkin hioo vaikka siinä hommaa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menis kans niin, että sanoisin miehelle, että pöytä lähtee ja hän sitten miettii, että lähteekö pöydän mukana, mutta anopin muinaismuistoa en katselisi keittiössäni!
Mä sanoisin ihan samalla tavalla, paitsi lisäkaneettina, että tai sitten se maalataan ja istuinosat verhoillaan uudestaan. Ei retro ole paha, monesti kestävämpi puukaluste kuin nykykauppojen kalustelevynotkutuolit, mutta nuo värit on hirveät. Se on sunkin koti, laitas nyt anopille ja miehelle rajat jo ap, tai saat tulevaan eroon saakka niiden pillin mukaan tanssia. Ero siitä tulee, kun annat jyrätä itseäsi.
esim. Helmi-kalustemaali on hajutonta, vastaavat ei paljon maksa, ja olen maalannut useita huonekaluja vuosien varrella. Nytkin lähtee työn alle 50-luvun emännänkaappi, jonka olen edellisen kerran maalannut nuorena likkana 1989. Maalisuti ja mohairtela käteen vain. (Ei varmaan haittaa vaikka anoppi mököttäisi pari vuotta, saat hoitaa lasta rauhassa...).Käy maalikaupassa jo tänään, ja viikonloppuna eikun hommiin vaan.
Maalatkoon anoppi kalusteen uusiksi sitten joskus 10 vuoden päästä.....tai sano että voit maalata sen sitten sopiviin väreihin. Eihän tuo ole kuin yhden viikonlopun homma. Ei sun tarvitse niitä totella, anna tulla sota vaan! Kun se on kerran maalattu, se on maalattu ja sota laantuu aikanaan.
Jos anoppi on antanut ruokaryhmän lainaksi, siksi aikaa kun nuoripari saa omansa, niin ei hitto sitä voi maalata.
On todella ikävää, kun suurin osa vanhoista ja hyvistä huonekaluista tee-itse miehet/naiset tuhoavat ja jälki on sen näköinen, kun omaamista ei ole ja ainoa mitä ymmärretään, on uutta maalia pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytään ja tuoleihin menee ehkä maksimissaan litra maalia. Sekin on yläkanttiin. Tuolla 9 litralla maalaisi legiooman tuoleja.
Sen lisäksi tarvitaan kaluston hionta ja maalipesu. Jos entinen maali ei ole tiedossa, tarvitaan pohjamaalaus. Ja sen jälkeen päästään maalaamaan.
Eli tarvitaan eri vahvuuksia olevia hiontapaperia, hiomakone, maalipesuainetta, siveltimiä eri vahvuuksia, pohjamaali ja varsinainen kalustemaali. Hinta 120-200€.
Juuri tämän takia miehet eivät saa koskaan mitään aikaiseksi. Siinä kun mies suunnittelee hiomakoneen ostoa, on nainen maalannut jo koko hemmetin pöytäryhmän. Ja hyvin pysyy maalit.
Mä nyt satun kyllä olemaan nainen ja olen tuumannut ja entisöinyt vuosikymmeniä kalusteita ja taloa, kun asustan pari sataa vuotta vanhaa taloa ja osa kalusteista on alkuperäisiä.
Vanhat maalit ovat arvaamattomia ja myös uudet, pitäisi tietää entisen maalin ominaisuudet esim. vesiliukoiset eivät sovi öljypohjaisille ja päinvastoin, muuten maali hilseilee tai lähtee kalvona pois. Ja sitten sitä hommaa riittääkin.
Vierailija kirjoitti:
esim. Helmi-kalustemaali on hajutonta, vastaavat ei paljon maksa, ja olen maalannut useita huonekaluja vuosien varrella. Nytkin lähtee työn alle 50-luvun emännänkaappi, jonka olen edellisen kerran maalannut nuorena likkana 1989. Maalisuti ja mohairtela käteen vain. (Ei varmaan haittaa vaikka anoppi mököttäisi pari vuotta, saat hoitaa lasta rauhassa...).Käy maalikaupassa jo tänään, ja viikonloppuna eikun hommiin vaan.
HELMI-kalustemaali ja MOHAIRtela - ja "suti"!
No, näin tuunattuja kalustoja katsellessa voisi sekä itkeä että nauraa... Ja verrata pinnan sileyttä vaikkapa seinään (joka epäilemättä on ite maalattu Lidlin seinämaalilla ja Säästöpörssistä ostetulla työkalusetillä).
😂😂😂
Kyllä on kamalaa, miten tuo aloittaja suhtautuu mieheensä ja anoppiinsa ja siihen, että on saanut ilmaiseksi keittiöön pöytäryhmän. Kehtaa vielä valittaa, että on väärän värinen, vaikka mies ilmeisesti on pöytään tyytyväinen. Olen kyllä sitä mieltä, että tämä pirttihirmu menkööt itse ostamaan ihan omilla rahoillaan mieleisensä kalusteet sinne keittiöön, jos nämä eivät ole sävy sävyyn.
No maalaa se,sano mitä sano.Maalatkoon sitten uudelleen siellö mökillä.Ette voi elää sen rotiskon kanssa muuten.
Ap, olet epäreilu anopille. Tajuatko lainkaan sitä?
Sen sijaan, että sanoisit suoraan, että tuollaisena pöytäryhmä ei sovi teille lainkaan, etkä sitä halua teille, sinä keräät nyt vihaa sisimpääsi anoppia kohtaan, joka nyt kumminkin ehkä halusi vain olla avuksi.
Jos kyse olisi kenesrä muusta tahansa, vaikkapa omasta äidistäsi, olisit jo sanonut kantasi ja pysynyt siinä.
Miksi et saa suutasi auki anoppisi kanssa? Ei tuo ole reilua, että luimistelet ja olet liian kohtelias, KUN KUMMINKIN SISÄISESTI KIEHUT.
Tuo on varma tapa pilata suhteet anoppiin. Paljon, paljon varmempi tapa kuin että olisit suora ja normaali ja suhtautuisit anoppiin samalla lailla kuin ystäviisi ja omiin sukulaisiisi.
Nyt toimit niin, että puhut ensisijaisesti miehesi kanssa. Että onko hän nyt oikeasti sitä mieltä, että pöytäryhmä sopii teille? Ja kysy, olisiko hänestä itsestään kivaa, jos sinun vanhempasi työntäisivät teille jonkun hirvityksen ja panisit miehesi siihen rooliin, että hän on se pahis, jonka mielestä hirvitys on hirvitys?
Jos tuossa nimittäin jollekin kannattaa olla vihainen, niin lähinnä miehellesi, joka tuossa tuli päättäneeksi käytännössä itse, sinua kuulematta teidän keittiön pöytäryhmästä ja jättää sinut tuetta.
Hänen hommansa on nyt nätisti sanoa äidilleen, että "me ollaan nyt katseltu sitä pöytäryhmää meillä, ja ollaan sitä mieltä, että ei se nyt sittenkään sovi meidän sisustukseen. Kiitos, kun olit antelias ja ajattelit lainata sitä meille, mutta palautan sen nyt kumminkin takaisin."
Oo
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kamalaa, miten tuo aloittaja suhtautuu mieheensä ja anoppiinsa ja siihen, että on saanut ilmaiseksi keittiöön pöytäryhmän. Kehtaa vielä valittaa, että on väärän värinen, vaikka mies ilmeisesti on pöytään tyytyväinen. Olen kyllä sitä mieltä, että tämä pirttihirmu menkööt itse ostamaan ihan omilla rahoillaan mieleisensä kalusteet sinne keittiöön, jos nämä eivät ole sävy sävyyn.
Ja miksi hän yläpäätään valitti asiasta anopilleen, miksi ei omalle äidilleen. Olis lapsuuden kodistaan ottanut ruokaryhmän tai pyytänyt rahaa vanhemmiltaan, jos koti on perustettu, kun siihen ei ole edes varaa. Ja ap. kertoo olevansa raskaana ja on vielä lainapöydän varassa. Jääkö anopin ostettavaksi vielä vauvan tarvikkeet ja ap. sanelee vaatimuksia, mutta ei ole itse valmis maksamaan mitään.
Jos lohduttaa niin sisko on nyt kymmenisen vuotta katsellut olohuoneessaan susirumaa kahvinväristä keinonahkakalustoa, (joka on vielä huono istua) kun sellainen oli hänen anoppinsa jäämistöstä jäänyt, kun ei pihi mammanpoika, siis hänen miehensä, voi sitä hävittää "kun oli niin kallis ostettaessa". Kaikista kamalinta on että sisarellani on vielä tosi hyvä maku, mutta ei jaksa lähteä riitelemään.
Vierailija kirjoitti:
No maalaa se,sano mitä sano.Maalatkoon sitten uudelleen siellö mökillä.Ette voi elää sen rotiskon kanssa muuten.
Tärvellä nyt toisen omaisuutta.
Ja toisaalta, täällä huudetaan maalaamaan kalusto, mutta jos pöytä on 70-luvulta tai nuorempi, niin todennäköisesti se on lastukevyä ja viilutettu, jota ei voi edes maalata tai voi, mutta sen on sen näköinen.
Ap. ei ole missään vaiheessa kertonut materiaalista, vaan puhunut tummasta pöydästä, joka viittaa petsiin tai lakkaan.
Olen itse aina tyrkyttämässä meiltä huonekaluja ja muuta kamaa lapsilleni.
Vaadin , että sanovat rehellisesti ottavatko vastaan.
Onneksi tämä on toiminut, koska jotkin tavarat ovat kelvanneet ja jotkut eivät.
Esim. keittiön pöytä, retroastiat ja liinavaatteet ovat kelvanneet, mikro,vanha kampauspöytä ja keittiövälineet ei.
Toisaalta - meidän taloa käytetään varastona, mikä pännii minua. Vanhat urheilukamat, vaatteet ja lelut on meidän nurkissa.
Nykyään vanhat kalusteet kunnon antiikkia ja designia lukuunottamatta ihmisille ongelmajätettä, joka vain vie tilaa vintissä. Kukaan ei niistä penniäkään maksaisi, paitsi omistaja kuljetuksesta kaatopaikalle. Vanhat sohvat on pahimpia. Hyh. Ei ole mikään palvelus änkeä roskiaan muiden koteihin säilytykseen. Aloittaja oli kyllä typerä kun ei selkeästi kieltäytynyt.
Laita anopille joka kuukausi lasku huonekalusäilytyksestä :D
Ap, ja tollasen vätyksen kanssa olet mennyt lisääntymään?
Ja olet läheisissä väleissä sukulaisten kanssa jotka eivät sua kuuntele ja kunnioita teidän rajojanne?
Sinä olet kynnysmatto. Vaikkapa sille ruokaryhmälle mitä et halua :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärvellä nyt toisen omaisuutta.
Ja toisaalta, täällä huudetaan maalaamaan kalusto, mutta jos pöytä on 70-luvulta tai nuorempi, niin todennäköisesti se on lastukevyä ja viilutettu, jota ei voi edes maalata tai voi, mutta sen on sen näköinen.
Ap. ei ole missään vaiheessa kertonut materiaalista, vaan puhunut tummasta pöydästä, joka viittaa petsiin tai lakkaan.
Voi helvetti! Jos on toisen omaisuutta niin mitä ihmettä se tekee jonkun muun keittiössä ei-haluttuna? Ihan hyvin voi maalta, täytyy hioa ensin. On erittäin huonoa käytöstä roudata toisten kotiin tavaraa em. tavalla. Ja typeryyttä ottaa tavara vastaan vaikka ei sitä haluaisi. Pohjanmaallako tämä tapahtuu?
Aloittaja on hyvä ja maksaa omista rahoistaan vaikka marmorikantisen ebenpuisen pöytäryhmän, tai pyytää sellaisen vanhemmiltaan. Onnistuuko?
Nämä anoppi/miesvihaprovot on niin nähty.