Paljonko otit opintolainaa?
Mulla on jo 10 000 e opintolainaa nostettuna ja mietin, että pitäisikö nostaa vielä...
Mites teillä?
Kommentit (42)
0 e. Pääsin soluasuntoon asumaan ja sain kesätöitä, muutamaksi vuodeksi myös viikonlopputöitä. Oli kyllä aika tiukkaa rahasta. Kuljin samoissa lenkkareissa kesät talvet ja kun pohjaan tuli halkeama, piti laittaa sadesäällä muovipussi sukan päälle :D Ei ole ikävä niitä aikoja, vaikka nyt onkin isohko asuntolaina stressaamassa.
No huhhuh mitä lainoja, oottepa laiskoja. Ite en oo lainaa ottanu yhtään, kävin töissä.
Mulla lainaa 0€ koska oon rikas häähähää.
Tällä hetkellä jotain 15 000 taitaa olla jos en väärin muista ja keväällä graduvaihe ulkomailla. Tuntuu loppujen lopuksi aika pieneltä summalta ja olisin valmis ottamaan paljon enemmänkin lainaa, koska varsinkin täällä Sveitsissä tuo summa mitä on käytettävissä opintolaina+opintotuet on aika vähän.
Toisaalta olen käynyt välillä töissä ja silloin pärjäsin hyvin täällä ja Suomessa mutta nyt harjottelun ja tulevan gradun takia pidän työskentelystä taukoa.
Mulla on yks tutkinto suoritettu ja toinen nyt menossa. Tällä hetkellä velkasumma 9000€. Nostan vuodenvaihteen jälkeen nostettavissa olevat 2000€ vielä ainaskin. Siitä eteenpäin jos pärjäisi kesätyörahoilla ja satunnaisista keikkatöistä saatavilla rahoilla.
Nyt on nostettuna 4000e, kolmas vuosi yliopisto-opintoja menossa.
Sen opintolainan saa anteeksi korkoineen, jos elämässä ei käy hyvin. Itse sain 17000 euroa plus korot kokonaan anteeksi ja luottotiedot pysyivät.
Vierailija kirjoitti:
Sen opintolainan saa anteeksi korkoineen, jos elämässä ei käy hyvin. Itse sain 17000 euroa plus korot kokonaan anteeksi ja luottotiedot pysyivät.
Miten? :O Mulla on 20 000 euron laina ja oon ollut kohta kaks vuotta työttömänä, eli kohta alkaa takaisinmaksu.. pitääkö mun maksella työmarkkinatuesta ne lainat vai auttaako sossu?
3900€ :) Otin ajokorttia ja autoa varten.
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh mitä lainoja, oottepa laiskoja. Ite en oo lainaa ottanu yhtään, kävin töissä.
Sanoisin, että olin kaikkea muuta kuin laiska opiskelija, alani vaan sattui olemaan sellainen, ettei siinä paljon töitä ehtinyt tehdä saati vapaa-aikaa viettää. Ne 14 000 euron opintolainat kuittasin pois vuoden kuluessa valmistumisestani.
Reilu 14000€. Enkä ole kuolemassa ahdistukseen, pikemminkin päinvastoin, vaikka en ole edes työelämässä. Hyvin saa lainan maksettua pois silti.
Minulla oli 66000 markkaa, nykyrahassa Suomen pankin laskurilla 23000 e.
Kaiken mahdollisen nostin kuuden vuoden yliopisto-opinnoissa ja kyllä kannatti, viinaan meni suurin osa.
Maksettu takasin.
Vain yksi sana: liikaa. Repussa on täysi lasti, 20000€. Vituttaa suunnattomasti. Työllisyysnäkymät ei niin hyvät. Mutta toivossahyvä , jos tästä jotenkin selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten? :O Mulla on 20 000 euron laina ja oon ollut kohta kaks vuotta työttömänä, eli kohta alkaa takaisinmaksu.. pitääkö mun maksella työmarkkinatuesta ne lainat vai auttaako sossu?
Ei sossu niitä maksa. Pitää jättää 3 kuukautta maksamatta pankille ja sitten pankki irti sanoo lainan. Kela maksaa lainan pankille korkoineen ja sitten kelalta tulee kirje missä kysytään miten toimitaan ja millainen maksuohjelma tehdään.
Minä tein vapaamuotoisen selvityksen ja liitteenä lääkärinlausunto niin vapautus tuli. Vapautuksen saa jos lainanmaksua voidaan pitää taloudellisesti kohtuuttomana sekä työkyvyttömyys on kestänyt vähintään 5 vuotta tai on pysyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sossu niitä maksa. Pitää jättää 3 kuukautta maksamatta pankille ja sitten pankki irti sanoo lainan. Kela maksaa lainan pankille korkoineen ja sitten kelalta tulee kirje missä kysytään miten toimitaan ja millainen maksuohjelma tehdään.
Minä tein vapaamuotoisen selvityksen ja liitteenä lääkärinlausunto niin vapautus tuli. Vapautuksen saa jos lainanmaksua voidaan pitää taloudellisesti kohtuuttomana sekä työkyvyttömyys on kestänyt vähintään 5 vuotta tai on pysyvä.
No, mulla ei oo mitään vapauttavaa sairautta. Mutta miten ihmeessä mä maksan, kun maksusuunnitelman mukaan maksettavaa ois sellaiset 350 euroa kuukaudessa? Saan työmarkkinatuen ja asumistuen, mutta vuokran, puhelin- ja sähkölaskujen jälkeen mulle jää käteen sellaset 250 euroa.... eli jään joka kuukausi 100 euroa miinukselle enkä saa edes ruokaa?!? Pakkohan sossun on avustaa mua, koska jokaiselle ihmiselle pitäisi jäädä käyttörahaa se joku 480 euroa!!!
11 000, nyt töissä ja maksan pois 1000 kuussa, vuodessa kuitattu. en ymmäärää miksi jotkut pelkää lainan ottamista niin hieveästi. arvostin, että oli rahaa käytössä, sain matkustella, olla vuoden vaihdossa, käydä ulkona ja elää rennosti. ei kaduta yhtään.
Mulla on nyt 7000e ja nyt alkaa säästötilillä olla niin vähän rahaa, että mietin nostavani vielä lisää. Olen ollut kesät töissä ja yhtenä talvena töissä, nyt on neljäs opintovuosi menossa. Teen samaan aikaan kahta maisterintutkintoa (ja gradua). Ne eivät takaa työn saantia parin vuoden sisällä, kun pitäisi valmistua. Mutta haluan saada tutkinnot ulos lähes ihanneajassa, joten ei tässä kyllä pysty työskentelemään samalla. Stressiä ja opiskelutyötä on nyt jo niin paljon. Hirvittää tuo lainan määrä jos se nousee holtittomasti... vaikka ei kai 10k oikeasti niin paljon ole, opintolaina on kuitenkin niin halpaa ja joustavaa lainaa. Kunhan pääsisi työelämään. Haluaisin tehdä jatko-opintojakin, joten en tiedä kannattaisiko "säästää" lainaa sinne. Toisaalta samaa lainaa kuin maisterintutkintoon on varattu ei kuitenkaan voi nostaa. Ja toisaalta kyllä oma elintasoni ja hyvinvointini on huomattavasti korkeampi, kuin mitä se olisi jos en nostaisi lainaa. Joten ehkä tämä rahastressi sitten on kaiken arvoista....
Olispa vanhemmat jotka syytää holtittomasti rahaa... :|