Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tässä päiväkodin käyttämän taikataikinan ohje sitä tarvitseville =)

10.03.2006 |

5dl kuumaa vettä (itse käytän kiehautettua, sopivasti jäähtynyttä)

2 rkl öljyä

5dl vehnäjauhoja

2 dl suolaa

2 rkl alunaa (apteekista)

karamelliväriä (jauhetta)

On aika reilu ohje, voi hyvin kotikäyttöön puolittaa!

Sekoita kuivat aineet keskenään, karamelliväri ensin osaan jauhoja.

Lisää öljy ja kuumaa vettä sopivasti. Alusta pehmeäksi.

Säilytä hyvin peitettynä. Itse pidän muovipussissa tiukassa mytyssä ja sen lisäksi vielä isossa karkkirasiassa. Taikina kuivuu pinnalta suht nopeaa, joten yön yli ei pöydällä pehmeänä pysy ;)

Taikinasta tehdyt teokset voi kuivattaa huoneenlämmössä muutamia päiviä tai uunissa. Tosin olen jo unohtanut , mihin asteeseen uuniin ja kuinka kauaksi aikaa :) Ehkä joku muistaa?

Teokset voi myös halutessaan maalata vaikka peiteväreillä- tulos ei tosin ole aina kovin nätti... Mut ei kai tarvikaan?

Joku tätä ohjetta kyseli jokin aika sitten, toivottavasti löytyy tarvitsijoita.

Hauskoja muovailuhetkiä!

Ps. taikataikina on paljon pehmeämpää kuin muovailuvaha ja sopii siksi etenkin pienempien käsiin. Tämän kai jo tiesittekin :)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joitakin taikataikinan ohjeita nähnyt,mutta ei muistaakseni ennen ole alunaa mainittu...voi olla että olen väärässä,mutta... Mitäköhän virkaa sillä on?

Vierailija
2/2 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

gogletin alunan ja päädyin siihen tulokseen, että sitä käytetään taikataikinassa kiinnitysaineena. Oikeasti tuo käyttötarkoitus ei ollut mulle selvillä :O

Mutta: olen kerran yrittänyt tehdä taikataikinaa ilman alunaa. Taikinasta tuli liikaa pullataikinamainen, sen rakenne ei ollut sama kuin ilman alunaa. Toki voi jokainen kokeilla, minkälaista tulee ja mistä itse tykkää.

Aikamoista " myrkkyähän" se näyttäisi olevan...

Joten: kukin tyylillään ;)

Ohje on vapaasti sovellettavissa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla