Miten löydän köyhän pienen perheen, jota auttaa?
Haluaisin auttaa jouluna köyhää perhettä, jossa on vain yksi tai max kaksi lasta. Olen käynyt jouluapu-ryhmiä läpi, mutta kaikki perheet on suurperheitä, joihin on vielä jättimäisen köyhyyden/masennuksen/työttömyyden keskelle tehty vauva. Tai yh-perheitä, joissa on samassa tilanteessa vielä vauva.
Haluan auttaa perhettä, jossa köyhyys ei ole omasta tyhmyydestä johtuvaa, vaan esim. yllättävästä menetyksestä, työttömyydestä jne johtuvaa.
Kommentit (163)
Kysy pelastusarmeijasta tai seurakunnan diakonipuolelta. Siellä varmaan tiedetään lapsiperhe jota voisit auttaa. Vaikka nnimettömänä kuten varmaan haluat.
Pitäisi olla oma palsta niille yksinkertaisille lahjoittajille, jotka eivät osaa lukea ja kirjoittaa :) Minäkin osallistuisin ;)
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana ihmettelen missä ihmeessä nämä suurperheet ovat, kun tilastojen mukaan Suomessa naiset synnyttävät vain 1.8 lasta ja päiväkodit ja koulut täyttyvät lapsista, joilla on korkeintaan yksi sisar ja elämäni aikana olen asunut eri asuinalueella, johon en suurperheisiin ole törmännyt.
Ihan mielenkiinnosta ap. kysyisin, mistä ihmeestä olet havaintosi tehnyt.
Ja sitten tuo elämänhallinnan kyseenalaistaminen on sekin jännä pointti.
Suomessa on jo viisi vuotta syntyvyys ollut odella alhaisella tasolla, viime vuonna samoissa kuin 1800-luvun loppupuolen nälkävuosina.
Asiantuntijat ovat sangen huolissaan siitä, että näiden vuosien aikana nimenomaan pienituloiset ovat jättäneet lapset tekemättä, tai tehneet vain yhden, mikä on päinvastaista kuin aiemmin maamme historiassa.
Eniten lapsia tekevät hyvätuloiset, varsinkin hyvätuloiset miehet ( uutta ja vanhaa rakkautta). Heitä on vain huomattavasti vähemmän, joten heidän lapsituotantonsa ei riitä.
Moni ei ilmeisesti ymmärrä mitä tarkoittaa huoltosuhde. Huoltosuhde on jo nyt heikentynyt niin paljon, että asiantuntijat ovat todella huolissaan. Mutta pelastaahan meidät maahanmuutto, se on se toinen vaihtoehto, kun suomalaiset eivät tee lapsia.
On totta, että maastamme löytyy perheitä, joissa eletään jo toisessa tai jopa kolmannessa polvessa pelkästään yhteiskunnan tukien varassa, tarkoituksellisesti.
Heidän määränsä ei ole suuri, joten ap, kuten moni muukin, teki alkeellisen virheen leimaamalla "kaikki".
Vierailija kirjoitti:
"Perheeseen kuuluu äiti ja isä sekä 4 lasta, äiti on raskaana. Äiti on sairaseläkkeellä ja isä on tällä hetkellä työttömänä. Perheen tulot ovat pienet ja rahat eivät aina riitä."
Ihmettelen kyllä, miksi moiseen tilanteeseen hankitaan lisää lapsia. Samoin huomattavan monella apua hakevalla on useitakin lemmikkieläimiä. Hämmentävän monessa perheessä vaatekoko alkaa myös koosta xl - jopa lapsilla. Elämänhallinta kokonaisuudessaan näyttää olevan hukassa.
No mutta, ilman heitä sinä et voisi kokea tuota paremmuutta ja ylemmyyttä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap. vielä miettisen antamista, koska se on ehdollinen ja vaikka ap. löytäisikin mieleisensä kohteen, seuraava askel on syynätä ja syyllistää heidän elämäntapansa ja kuinka lahjoitusta käytetään, jolloin lahja aiheuttaa enemmän pahaa mieltä kuin iloa ja lahjansaaja on ikuisessa kiitollisuuden velassa. Ei hyvä, sillä pyyteettömiä lahjanantajajia vielä löytyy.
En ole ap, mutta en silti näe aloitusta tuolla tavalla kuin sinä. Missä luki, että hän haluaisi syyllistää ja aiheuttaa pahaa mieltä sille perheelle, jota avustaisi? Tai että hän edellyttäisi perheeltä ikuista kiitollisuuden velkaa? Ei missään. Minusta on ihan järkevää, että kohdistaa avustuksensa sellaiseen perheeseen, jossa taloudellinen tilanne on heikentynyt työttömyyden, sairauden, menetyksen tms vuoksi eikä siksi, että on tehty liuta lapsia.
Entäs jos on tehty liuta lapsia ja sitten on tullut sairaus tai työttömyys?
Vittu, meinasin jo lahjoittaa työttömille hiukan rahaa jouluksi mutta pitääkin katsoa ettei se vaan ole mikään yksinelävä tai yksilapsinen perhe. Voi se syrjintä mennä näinkin päin.Jokainen peruskoulun käynyt tietää, että yksi litra maitoa maksaa vähemmän kuin neljä litraa maitoa. Yhteen- ja kertolasku opitaan jo parin ensimmäisen kouluvuoden aikana. Lapsia hankkiessaan jokainen tietää, että yhden lapsen elättäminen tulee maksamaan vähemmän kuin neljän lapsen elättäminen. Mitä enemmän tekee lapsia, sitä enemmän on varautunut siihen, että jotain voi elämässä tapahtua.
Jokainen voi lahjoittaa omia rahojaan ihan kenelle haluaa. Tässä ketjussa ei ole missään sanottu, että kukaan ei saisi avustaa suurperheitä. Sinä voit ihan hyvin kuulua niihin, jotka avustavat mieluummin suurperheitä. Ei ole sinulta eikä avustamiltasi suurperheiltä pois, jos minä ja ap avustamme pieniä perheitä. Eikö ole vain hyvä, että on avustajia sekä suurperheille että pienille perheille?
Tämä on hyvä pointti. Me ainakin olemme miettineet lapsiluvun niin, että vaikka nyt ollaan hyvätuloisia niin entä, jos ei joskus oltaisi. Ollaan varauduttu sijoittamalla mm. minulla pari sijoitusasuntoa, joista tulisi pääomatuloja, vaikka olisin työtön tai sairastuisin. Nykyään kun tukijärjestelmiä heikennetään mm. opintotuki, pitää niinkin pitkälle miettiä, että voidaanko auttaa lasta koulutuksen hankkimisessa ym. Ollaan laskettu, että molempien poissaolo työelämästä aika ajoin mahdollistaisi korkeintaan kahden lapsen elättämisen ja kouluttamisen. Siksi meillä kun on vaan yksi niin yritetään korkeintaan enää yhtä ja lapsilukua 2. Minä uskaltaisin lähteä yrittämään esim. neljää vain jos minulla ja miehellä olisi pääomatuloja niin, että vaikka ei oltaisi työelämässä niin niistä tulisi molemmille yhden hyvän palkan verran, eikä tilanne nyt missään nimessä ole sellainen eli ei voi.
En ymmärrä siitä huomauttamista, että miksi jotkut avustaisi pientä perhettä, että se on jotenkin ajattelematon näkökanta. Kaikki ei voi avustaa kaikkia, joten jokainen sitten valkkaa itse, miten avustaa. Joku lahjoittaa suurperheelle, joku yksinäiselle vanhukselle, joku SPR:ään, joku vie vaatteet nuorelle opiskelijalle ja joku vie ne vaatekeräyslaatikkoon. Joku lahjoittaa syömishäiriöliitolle, joku lastensairaalalle jne. Kun yksi ei voi lahjoittaa ihan joka paikkaan ja jokaiselle niin ihan luonnollisesti ne lahjoituskohteet valikoituu jollain lailla jokaisen lahjoittajan kohdalla. Minä haluisin ilahduttaa yksinäisiä vanhuksia ja ap sitten pientä perhettä. Ihan neutraalia ajattelua.
Järkevää toimintaa, ja hyvää pohdintaa myös tuossa loppuosassa. Tämä tuntuu olevan yleinen ilmiö, että jos joku avustaa jotakin kohdetta, saa hän heti kuulla että miksei avusta jotain toista kohdetta. Ja sitten arvostelijat harvoin itse kuitenkaan avustavat sitä kohdetta jota pitävät tärkeämpänä.
Mutta tuota lapsimäärää jäin yleisesti miettimään. Jos kaikki ajattelisivat noin, harvalla olisi kai lapsia ollenkaan. Jotenkin tämä kaikkeen varautuminen ja ennenkaikkea köyhien syyllistäminen lastenteosta on aika uusi ilmiö. On jotenkin ristiriitaista, että yhteiskunnan epävakaus ja kovat arvot ajavat juuri syntyvyyden laskuun, sitten jollain päättäjien puheilla yritetään valaa kansaan rohkeutta lisääntyä.
No, tämä vain tällaista hajanaista mietintää. Minulle asialla ei ole mitään väliä. Olen lapseton ja aion sellaisena pysyä. Minua ei myöskään haittaa, jos suomalaiset vähenevät. Maailmassa on ihmisiä jo liikaa.
Lapsimäärän miettiminen on aika sama asia kuin asuntolainan määrän miettiminen. Kummassakin on kyse noin parinkymmenen vuoden investoinnista. Sillä erotuksella tosin, että lapsia ei voi myydä, jos rahat loppuu. Ihmiset joutuvat miettimään, ottaako 400 000 € asuntolainan unelmiensa kotia varten vai sittenkin vain 200 000 € asuntolainan, jolloin rahaa jäisi vähän muuhunkin kuin vain lainan makseluun.
Mä ajattelen asian niin, että 1990-luvun lama opetti suomalaisille, että jatkuvaan positiiviseen talouskehitykseen ei voi luottaa. Ei voi myöskään luottaa siihen, että yhteiskunnan tuet eivät missään vaiheessa pienenisi. Jos se tapahtui 1990-luvulla, ei ole mitään syytä olettaa, etteikö se voisi tapahtua uudelleenkin. Niinkuin on jo käynyt ja edelleen tukia pienennetään. Vanha sanonta, että lapsi tuo leivän tullessaan, ei ole pitänyt paikkaansa enää pitkiin aikoihin.
Tottahan tämä. Ja ajat ovat muuttuneet. Ennen tehtiin liuta lapsia ja ajateltiin että kyllä se leipä jostain pöytään tulee. Saatiin suuret ikäluokat, jotka tekivät Suomesta hyvinvointivaltion. Nyt kun he alkavat olla saamapuolella, syntyvyys on keikahtanut eikä maksajat enää riitäkään. Työtkin on karanneet ulkomaille, ja työllisyystilanne tuskin tulee paranemaan enää koskaan.
Kaikesta tästä huolimatta olen itse iloinen, että vanhempani tekivät minut neljänneksi lapsekseen tilanteessa, jossa isällä oli pieni palkka ja äiti oli lasten kanssa kotona. Rahaa ei riittänyt paljon mihinkään, mutta jotenkin pärjättiin. Taidettiin saada parina jouluna myös jonkinlaista avustusta joltain järjestöltä, en tiedä miltä. Nyt kun olen itse ihan hyvin toimeentuleva, autan mielelläni vähävaraisia lapsiperheitä jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana ihmettelen missä ihmeessä nämä suurperheet ovat, kun tilastojen mukaan Suomessa naiset synnyttävät vain 1.8 lasta ja päiväkodit ja koulut täyttyvät lapsista, joilla on korkeintaan yksi sisar ja elämäni aikana olen asunut eri asuinalueella, johon en suurperheisiin ole törmännyt.
Ihan mielenkiinnosta ap. kysyisin, mistä ihmeestä olet havaintosi tehnyt.
Ja sitten tuo elämänhallinnan kyseenalaistaminen on sekin jännä pointti.
Suomessa on jo viisi vuotta syntyvyys ollut odella alhaisella tasolla, viime vuonna samoissa kuin 1800-luvun loppupuolen nälkävuosina.
Asiantuntijat ovat sangen huolissaan siitä, että näiden vuosien aikana nimenomaan pienituloiset ovat jättäneet lapset tekemättä, tai tehneet vain yhden, mikä on päinvastaista kuin aiemmin maamme historiassa.
Eniten lapsia tekevät hyvätuloiset, varsinkin hyvätuloiset miehet ( uutta ja vanhaa rakkautta). Heitä on vain huomattavasti vähemmän, joten heidän lapsituotantonsa ei riitä.
Moni ei ilmeisesti ymmärrä mitä tarkoittaa huoltosuhde. Huoltosuhde on jo nyt heikentynyt niin paljon, että asiantuntijat ovat todella huolissaan. Mutta pelastaahan meidät maahanmuutto, se on se toinen vaihtoehto, kun suomalaiset eivät tee lapsia.
On totta, että maastamme löytyy perheitä, joissa eletään jo toisessa tai jopa kolmannessa polvessa pelkästään yhteiskunnan tukien varassa, tarkoituksellisesti.
Heidän määränsä ei ole suuri, joten ap, kuten moni muukin, teki alkeellisen virheen leimaamalla "kaikki".
Aloittaja ei leimannut kaikkia suurperheellisiä köyhiksi. Hän puhui niistä perheistä, jotka hakevat jouluavustuksia vapaaehtoisilta lahjoittajilta. Hyvätuloiset suurperheelliset eivät hae avustuksia tuntemattomilta.
Lakkaa jeesustelemasta , kukaan ei sinun apuasi tarvitse tai halua piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap. vielä miettisen antamista, koska se on ehdollinen ja vaikka ap. löytäisikin mieleisensä kohteen, seuraava askel on syynätä ja syyllistää heidän elämäntapansa ja kuinka lahjoitusta käytetään, jolloin lahja aiheuttaa enemmän pahaa mieltä kuin iloa ja lahjansaaja on ikuisessa kiitollisuuden velassa. Ei hyvä, sillä pyyteettömiä lahjanantajajia vielä löytyy.
En ole ap, mutta en silti näe aloitusta tuolla tavalla kuin sinä. Missä luki, että hän haluaisi syyllistää ja aiheuttaa pahaa mieltä sille perheelle, jota avustaisi? Tai että hän edellyttäisi perheeltä ikuista kiitollisuuden velkaa? Ei missään. Minusta on ihan järkevää, että kohdistaa avustuksensa sellaiseen perheeseen, jossa taloudellinen tilanne on heikentynyt työttömyyden, sairauden, menetyksen tms vuoksi eikä siksi, että on tehty liuta lapsia.
Entäs jos on tehty liuta lapsia ja sitten on tullut sairaus tai työttömyys?
Vittu, meinasin jo lahjoittaa työttömille hiukan rahaa jouluksi mutta pitääkin katsoa ettei se vaan ole mikään yksinelävä tai yksilapsinen perhe. Voi se syrjintä mennä näinkin päin.Jokainen peruskoulun käynyt tietää, että yksi litra maitoa maksaa vähemmän kuin neljä litraa maitoa. Yhteen- ja kertolasku opitaan jo parin ensimmäisen kouluvuoden aikana. Lapsia hankkiessaan jokainen tietää, että yhden lapsen elättäminen tulee maksamaan vähemmän kuin neljän lapsen elättäminen. Mitä enemmän tekee lapsia, sitä enemmän on varautunut siihen, että jotain voi elämässä tapahtua.
Jokainen voi lahjoittaa omia rahojaan ihan kenelle haluaa. Tässä ketjussa ei ole missään sanottu, että kukaan ei saisi avustaa suurperheitä. Sinä voit ihan hyvin kuulua niihin, jotka avustavat mieluummin suurperheitä. Ei ole sinulta eikä avustamiltasi suurperheiltä pois, jos minä ja ap avustamme pieniä perheitä. Eikö ole vain hyvä, että on avustajia sekä suurperheille että pienille perheille?
Tämä on hyvä pointti. Me ainakin olemme miettineet lapsiluvun niin, että vaikka nyt ollaan hyvätuloisia niin entä, jos ei joskus oltaisi. Ollaan varauduttu sijoittamalla mm. minulla pari sijoitusasuntoa, joista tulisi pääomatuloja, vaikka olisin työtön tai sairastuisin. Nykyään kun tukijärjestelmiä heikennetään mm. opintotuki, pitää niinkin pitkälle miettiä, että voidaanko auttaa lasta koulutuksen hankkimisessa ym. Ollaan laskettu, että molempien poissaolo työelämästä aika ajoin mahdollistaisi korkeintaan kahden lapsen elättämisen ja kouluttamisen. Siksi meillä kun on vaan yksi niin yritetään korkeintaan enää yhtä ja lapsilukua 2. Minä uskaltaisin lähteä yrittämään esim. neljää vain jos minulla ja miehellä olisi pääomatuloja niin, että vaikka ei oltaisi työelämässä niin niistä tulisi molemmille yhden hyvän palkan verran, eikä tilanne nyt missään nimessä ole sellainen eli ei voi.
En ymmärrä siitä huomauttamista, että miksi jotkut avustaisi pientä perhettä, että se on jotenkin ajattelematon näkökanta. Kaikki ei voi avustaa kaikkia, joten jokainen sitten valkkaa itse, miten avustaa. Joku lahjoittaa suurperheelle, joku yksinäiselle vanhukselle, joku SPR:ään, joku vie vaatteet nuorelle opiskelijalle ja joku vie ne vaatekeräyslaatikkoon. Joku lahjoittaa syömishäiriöliitolle, joku lastensairaalalle jne. Kun yksi ei voi lahjoittaa ihan joka paikkaan ja jokaiselle niin ihan luonnollisesti ne lahjoituskohteet valikoituu jollain lailla jokaisen lahjoittajan kohdalla. Minä haluisin ilahduttaa yksinäisiä vanhuksia ja ap sitten pientä perhettä. Ihan neutraalia ajattelua.
Järkevää toimintaa, ja hyvää pohdintaa myös tuossa loppuosassa. Tämä tuntuu olevan yleinen ilmiö, että jos joku avustaa jotakin kohdetta, saa hän heti kuulla että miksei avusta jotain toista kohdetta. Ja sitten arvostelijat harvoin itse kuitenkaan avustavat sitä kohdetta jota pitävät tärkeämpänä.
Mutta tuota lapsimäärää jäin yleisesti miettimään. Jos kaikki ajattelisivat noin, harvalla olisi kai lapsia ollenkaan. Jotenkin tämä kaikkeen varautuminen ja ennenkaikkea köyhien syyllistäminen lastenteosta on aika uusi ilmiö. On jotenkin ristiriitaista, että yhteiskunnan epävakaus ja kovat arvot ajavat juuri syntyvyyden laskuun, sitten jollain päättäjien puheilla yritetään valaa kansaan rohkeutta lisääntyä.
No, tämä vain tällaista hajanaista mietintää. Minulle asialla ei ole mitään väliä. Olen lapseton ja aion sellaisena pysyä. Minua ei myöskään haittaa, jos suomalaiset vähenevät. Maailmassa on ihmisiä jo liikaa.
Totta tämä. Minusta jos syntyvyyttä halutaan lisätä, sitä pitäisi tukea kokreettisilla toimilla, eikä heikentää lapsiperheen etuuksia. Korulauseet puheissa ei auta konkreettisesti, vaan ne vastuuttaa riskin taloudellisista muutoksista kuitenkin vanhemmille. Totta kai jokaisella on ensisijainen vastuu siitä, että perheellä on toimeentulo, mutta jos syntyvyyttä halutaan lisätä, olisi sitä paremmin tuettava. Kuitenkin en sitä perustelua sillä tavalla "ota omakseni", että yhteiskunnallisista syistä pitäisi tehdä lapsia tilanteessa, jossa ei ole varma, onko varaa elättää tai tietenkään siinä tilanteessa, että ei edes haluta lapsia, mut jos puhutaan vaan niistä perheistä, jotka haluaa.
Erityisesti ihmettelen tilanteita, joissa heikko taloudellinen tilanne on jatkunut vuosia ja niiden vuosien aikana on lapsia tullut vielä kolmas ja neljäskin. Ja vaikka useampi koira. Itsekin koiranomistajana tiedän, että mikäli tulee yllättävä sairaus, voivat eläinlääkärikulut nousta korkeiksi. Se ei tietenkään ole lasten itsensä vika, eikä niiden koirien, mutta tällaisia perheitä näkee erilaisissa apuryhmissä kyllä. Toivelistaukset on myös sellaisia usein, että oikein miettii, että enhän minä voisi noita toiveita toteuttaa, kun en edes kummilapsille hanki noin kallista. Silti lämmöllä muistelen kerran auttamaani kolmelapsista perhettä, joiden toiveet olivat muistaakseni värityskirja/puuhakirja, puuvärit ja muovailuvahaa sekä sitten aikuisia ilahduttaisi shampoo ja hoitoaine ihan marketista ostettuna ja niistä lämmin kiitos ja kuvia lapsista leikkimässä niillä. Sydän suli silloin. Sen voin kertoa <3 Ja eräs vanhus ilahtui pienestä ruokalahjakortista ja kynttilästä, joiden avulla sai vähän joulua itselleen. Sen sijaan yhden perheen toiveet: kahdelle Iphone (parhaat ja uusimmat mallit) ja yhdelle pienemmällä lahja, joka maksoi yli 200 niin ne tuntui aivan järjettömiltä. Kun edes kummilasten vanhemmat ei noin kalliita haluaisi meiltä kummeilta niin on se minusta epäkorrektia pyytää niitä vierailta. Jos tilanne on se, että noihin ei ole varaa, voi Iphoneikäisille sen selittää, että korkeintaan joku halvempi puhelin sitten. En kehtaisi itse pyytää järjettömiä, jos olisin vastaavassa tilanteessa ja uskoisin, että järjettömien pyytäminen verottaa auttamishalukkuutta. Sen sijaan pienet toiveet lisää auttamishalua ja mahdollisuutta haluta lahjoittaa muutakin jouluun liittyvää, vaikka ruokalahjakortin. Kohtuus on kiva sana, sen voisi muistaa ihan jokainen. Harvassa kuitenkin ne, jotka lähtee käyttämään yli tonnia vieraan perheen joululahjoihin.
Tuo on minusta hämmentävää, että toivotaan useamman satasen lahjoja. En ole itse törmännyt vastaavaan, vaikka lapsettomana ostan joka joulu lahjoja jonkun muun lapsille. Yleensä olen kyllä pyrkinyt siihen, että ostan jotain laadukasta ja muodikasta, jotain sellaista mistä lapsi saa kokea olevansa paremmin toimeentulevien kanssa samalla tasolla. Mutta en ole ikinä törmännyt siihen, että vaatimattomampiin lahjoihinkaan oltaisiin oltu mitenkään pettyneitä tai että noita kalliita lahjoja oltaisiin mitenkään vaadittu tai oletettu saatavan.
Onkohan tässä sitten joillain käynyt sellainen, että ei hahmoteta, paljonko tavallinen työssäkäyvä yleensä tienaa. Ainakin somessahan kaikki antavat mielellään sellaista kuvaa että on millä mällätä, vaikka ammatit olisivat tuikitavallisia ja lainaa otettu jne. Ehkä joku työttömyysrahalla kituutteleva sitten ajattelee, että kaikille muille joku 200 € on pikkuraha.
Tässähän me, kaksi alaikäistä avoliitossa asuvaa (olen itse 16-v. ja vauva tulossa (rv 23). Mennään sun mielestä todennäköisesti kategoriaan "köyhyys on omasta tyhmyydestä johtuvaa".
Vierailija kirjoitti:
Suurperhe tarvitsee varmasti eniten apua, mutta tarpeet ovat sellaista mittakaavaa, etten uskaltaisi luvata apua. 4-6 lapsen talvivaatteet ovat paitsi kalliita niin ne pitää etsiä kaupoista. Miten se tapahtuu? Lähteekö koko perhe kauppaan auttajan kanssa, koska ja kenen kyydillä? Jos on kokemusta, niin kuulisin mielellään.
...Meillä menee neljäs lapsi isoveljen talvihaalareissa ja vehkeissä... Tytölle on ostettu omat. Et köh köh..
Mutta mitäs jos lahjoittaisit lastenkotiin? Nämä lapset ovat ainakin niitä jotka ilahtuvat pienestä. Vanhuksia yksinäisiä varmasti löytyy ihan soittamalla vanhainkotiin.
Saahan sitä jokainen oman mielensä mukaan lahjoittaa minkälaiselle porukalle tahansa mutta ap:ta (ja muita samoin ajattelevia) pyytäisin muistamaan ettei ne lapset ole itse valinneet millaisille vanhemmille ovat syntyneet. Ihan yhtä lailla se lapsi kärsii, johtui se köyhyys sitten mistä tahansa.
Oikeastaan jos perheessä on köyhyyden lisäksi vielä muitakin ongelmia, kuten mainitsemiasi mielenterveysongelmia niin voi olla että lapsi kärsii entistä enemmän. Omakohtaista kokemusta on ja siksi en todellakaan jaottele että kelle köyhälle lapselle lahjoitan. Ja itse olen todella kiitollinen kaikille niille tahoille jotka mua ovat aikoinani auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä jokainen oman mielensä mukaan lahjoittaa minkälaiselle porukalle tahansa mutta ap:ta (ja muita samoin ajattelevia) pyytäisin muistamaan ettei ne lapset ole itse valinneet millaisille vanhemmille ovat syntyneet. Ihan yhtä lailla se lapsi kärsii, johtui se köyhyys sitten mistä tahansa.
Oikeastaan jos perheessä on köyhyyden lisäksi vielä muitakin ongelmia, kuten mainitsemiasi mielenterveysongelmia niin voi olla että lapsi kärsii entistä enemmän. Omakohtaista kokemusta on ja siksi en todellakaan jaottele että kelle köyhälle lapselle lahjoitan. Ja itse olen todella kiitollinen kaikille niille tahoille jotka mua ovat aikoinani auttaneet.
Tähän haluaisin lisätä vielä että "romahdus" voi tulla vasta sitten kun lapset ovat jo isompia. Perhe on voinut elää ihan normaalia lapsiperheen elämää kunnes sitten sattuukin jotain mikä suistaa perheen raiteiltaan.
Mun lapsuus oli mukavaa ja normaalia siihen saakka kunnes olin 12-v (siskot 10 ja 8). Sen jälkeen perhe-elämäämme värittivät väkivalta, alkoholismi, mielenterveysongelmat ja rahanpuute. Enpä olisi ikinä ajatellut että mitä enemmän ongelmia perheessä on, sitä vähemmän halutaan auttaa perheen lapsia. Sitä enemmänhän lapset tarvitsevat apua mitä enemmän ongelmia perheissä on.
Toki on hyvä että ihmiset ylipäätään haluavat auttaa mutta hieman surettaa entisenä ongelmaperheen lapsena että moniongelmaisten perheiden lasten tukeminen nähdään jotenkin turmeluksen tukemisena. Eihän ne lapset ole mitään turmeltuneita vaikka vanhempansa olisivatkin, eikä heidän avuntarvettaan pitäisi nähdä mitenkään vähäpätöisempänä kuin muidenkaan vähävaraisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin auttaa jouluna köyhää perhettä, jossa on vain yksi tai max kaksi lasta. Olen käynyt jouluapu-ryhmiä läpi, mutta kaikki perheet on suurperheitä, joihin on vielä jättimäisen köyhyyden/masennuksen/työttömyyden keskelle tehty vauva. Tai yh-perheitä, joissa on samassa tilanteessa vielä vauva.
Haluan auttaa perhettä, jossa köyhyys ei ole omasta tyhmyydestä johtuvaa, vaan esim. yllättävästä menetyksestä, työttömyydestä jne johtuvaa.
Kovin on ehdollista auttamisesi.
Ne lapset ovat syyttömiä tilanteeseen, aina. Sinä siis haluat laittaa lapset kärsimään vanhempiensa valinnoista vielä lisää.
Tiedostan kyllä, että lapset ovat syyttömiä. En silti pysty tukemaan tällaista idiotismia. Pahimmassa tapauksessa lisääntyvät vielä lisää, kun avustuksia saavat.
Ei sun olis tarvinu alleviivata trolliasi, se kun loisti niin tuhannen selvästi jo aloituksesta, mitä tällä provollasi yrität kertoa.
Tosin mammoillehan täällä menee kaikki trollit läpi, vaikka ne hierottais naamaan kuinka selkeästi.
Eli siis jos nyt joku ei ihan oikeasti ymmärtänyt, että mistä aloituksessa oli kyse, niin kerrotaan nyt, että tietenkään aloittajaa ei kiinnosta hippasen vertaa auttaa yhtäkään köyhää perhettä, vaan tämä ketju oli yksi hänen tapansa tuoda julki se, kuinka paljon hän halveksii köyhiä monilapsisia perheitä, jotka siis ovat hänen mielestään täysin omasta syystään köyhiä (niin kuin varmasti osa niistä perheistä onkin). Tämä olisi siis hänen tapansa tuoda julki se, että hänen mielestään kaikki köyhät perheet ovat monilapsisia, koska eivät osaa minkäänlaista elämänhallintaa.
Eli halusi vain heittää lokaa halveksimiensa "wt-perheiden" niskaan. Tuo wt-perheet lainausmerkeissä, koska itse en moista nimitystä käytä, mutta aloittaja käyttää ja olisi sen tässäkin yhteydessä mielellään tehnyt, mutta ei halunnut ihan suoraan paljastaa trolliaan.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän haluaisin lisätä vielä että "romahdus" voi tulla vasta sitten kun lapset ovat jo isompia. Perhe on voinut elää ihan normaalia lapsiperheen elämää kunnes sitten sattuukin jotain mikä suistaa perheen raiteiltaan.
Mun lapsuus oli mukavaa ja normaalia siihen saakka kunnes olin 12-v (siskot 10 ja 8). Sen jälkeen perhe-elämäämme värittivät väkivalta, alkoholismi, mielenterveysongelmat ja rahanpuute. Enpä olisi ikinä ajatellut että mitä enemmän ongelmia perheessä on, sitä vähemmän halutaan auttaa perheen lapsia. Sitä enemmänhän lapset tarvitsevat apua mitä enemmän ongelmia perheissä on.
Toki on hyvä että ihmiset ylipäätään haluavat auttaa mutta hieman surettaa entisenä ongelmaperheen lapsena että moniongelmaisten perheiden lasten tukeminen nähdään jotenkin turmeluksen tukemisena. Eihän ne lapset ole mitään turmeltuneita vaikka vanhempansa olisivatkin, eikä heidän avuntarvettaan pitäisi nähdä mitenkään vähäpätöisempänä kuin muidenkaan vähävaraisten.
Moniongelmaisten perheiden ja lastensuojelun asiakasperheiden lapset ovat yleensä mukana valtakunnallisissa Joulupuu- ja Hyvä joulumieli -keräyksissä (lapsille joululahjoja sekä lapsiperheille ruokakaupan lahjakortteja) ja saavat lahjoitetun avustuksen neuvolan, sosiaalihuollon tai seurakunnan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniongelmaisten perheiden ja lastensuojelun asiakasperheiden lapset ovat yleensä mukana valtakunnallisissa Joulupuu- ja Hyvä joulumieli -keräyksissä (lapsille joululahjoja sekä lapsiperheille ruokakaupan lahjakortteja) ja saavat lahjoitetun avustuksen neuvolan, sosiaalihuollon tai seurakunnan kautta.
No me ei esimerkiksi oltu mitään lastensuojelun asiakasperheitä ja uskon että maassamme on paljon perheitä joiden kaikki ongelmat eivät ulospäin näy, varsinkaan sellaiset joista saattaisi joutua lastensuojelun asiakkaaksi. Usein näissä perheissä on lapsia jotka kärsivät hiljaa varsinkin kun se kärsimyksen syy ei ole tarpeeksi "ylevä", tässäkin ketjussa näkee kommentteja useine yläpeukkuineen joissa vaaditaan lapsen vanhemmilta tiettyä tasoa jotta lapsi ansaitsisi tulla autetuksi.
Edelleen kuitenkin toistan että on toisaalta hyvä että ylipäätään halutaan auttaa, reunaehdoista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lapset ovat syyttömiä tilanteeseen, aina. Sinä siis haluat laittaa lapset kärsimään vanhempiensa valinnoista vielä lisää.
Tiedostan kyllä, että lapset ovat syyttömiä. En silti pysty tukemaan tällaista idiotismia. Pahimmassa tapauksessa lisääntyvät vielä lisää, kun avustuksia saavat.
Ei sun olis tarvinu alleviivata trolliasi, se kun loisti niin tuhannen selvästi jo aloituksesta, mitä tällä provollasi yrität kertoa.
Tosin mammoillehan täällä menee kaikki trollit läpi, vaikka ne hierottais naamaan kuinka selkeästi.
Eli siis jos nyt joku ei ihan oikeasti ymmärtänyt, että mistä aloituksessa oli kyse, niin kerrotaan nyt, että tietenkään aloittajaa ei kiinnosta hippasen vertaa auttaa yhtäkään köyhää perhettä, vaan tämä ketju oli yksi hänen tapansa tuoda julki se, kuinka paljon hän halveksii köyhiä monilapsisia perheitä, jotka siis ovat hänen mielestään täysin omasta syystään köyhiä (niin kuin varmasti osa niistä perheistä onkin). Tämä olisi siis hänen tapansa tuoda julki se, että hänen mielestään kaikki köyhät perheet ovat monilapsisia, koska eivät osaa minkäänlaista elämänhallintaa.
Eli halusi vain heittää lokaa halveksimiensa "wt-perheiden" niskaan. Tuo wt-perheet lainausmerkeissä, koska itse en moista nimitystä käytä, mutta aloittaja käyttää ja olisi sen tässäkin yhteydessä mielellään tehnyt, mutta ei halunnut ihan suoraan paljastaa trolliaan.
0/5
Hajoa sinä itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Haisoo tänne asti sun katkuinen ajatusmaailmasi. Laajenna elämänkatsomustasi, myös sille saralle mitä väärinkäytöstä tapahtuu jouluapu-pyynnöissä. Ongelmallista on löytää nykyään kaikkein köyhimmät ja yksinäisemmät (ikään katsomatta), joilla ei jouluna ole edes ketään toivottamassa hyvää joulua.
Perinnöllistä sairautta sairastava, joka tällä hetkellä osapäivätöissä ja alle 3-vuotiaan yksinhuoltaja = tukea iloisena vastaanottava köyhä pieni perhe
Näin voi asian ilmaista;
'Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.'