Kannattaako influenssarokote ottaa?
Vai onko turha? Ja voiko tuosta itse rokotteesta olla jotain pysyvää haittaa? En osaa päättää otanko vai enkö..
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kannattaa ottaa ja itse otin, kuten olen monena aiempanakin vuonna tehnyt. Mulla ei ole aikaa eikä halua sairastaa, joten miksen yrittäisi välttää sitä tällä hyvin yksinkertaisella keinolla?
Saitko rokotteesta mitään sivuvaikutuksia?
Kahtena edellisenä vuonna en muista saaneeni mitään, tänä vuonna olin rokotuspäivän iltana vähän tavallista väsyneempi. Harmillisin sivuvaikutus on se, ettei rokotuksen jälkeen saa saunoa (tai urheilla) vuorokauteen.
Hassu kysymys ehkä, mutta saako rokotuspäivänä kantaa painavaa kauppakassia tms. sillä rokotetutta kädellä? :D
Itse olen sairastanut kerran, oli hirveä kokemus. Isoisäni kuoli influenssasta jälkitautina saamaansa keuhkokuumeeseen, ennen rokotusaikaa.
Otin ensi kertaa tänä vuonna. Rokotutan lapseni myös. Vuosi sitten sairasti kuukauden ja poissa liikunnasta etc 2kk.
Yhden kerran otin 90-luvun lopussa kun töistä ilmaiseksi tarjottiin ja taisi olla silloin aika uusi juttu. Sen jälkeen en ole ottanut. Yhden vuoden rokotehan aiheutti narkolepsiaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhden kerran otin 90-luvun lopussa kun töistä ilmaiseksi tarjottiin ja taisi olla silloin aika uusi juttu. Sen jälkeen en ole ottanut. Yhden vuoden rokotehan aiheutti narkolepsiaa.
Narkolepsiaa aiheutti kiiressä kasaan kyhätty sikainfluenssarokote. Eri tauti kuin tavallinen influenssa, josta ketjussa puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko raskaana ottaa? Koko alkuraskaus mennyt flunssassa, mitä ei normaalisti sitäkään ole vuosiin ollut. Eli selvästi vastustuskyky alentunut. Normaalisti en ottaisi rokotetta, koska perusterveelle aikuiselle ei ole mielestäni tarvetta.
Kannattaa selvittää tarkoin mitä vaikutuksia rokotteella voi olla sikiöön.
Sattuuko kellään olemaan asiasta jotain tietoa? Neuvolassa kehoitetaan ottamaan ja puhuvat influenssan vaikutuksista, mutta rokotteissa ei heidän mielestään mitään vikaa. Neuvola on puolueellinen eikä asiasta tahdo saada mistään tietoa.
Kuinka neuvola on puolueellinen?
sori ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kannattaa ottaa ja itse otin, kuten olen monena aiempanakin vuonna tehnyt. Mulla ei ole aikaa eikä halua sairastaa, joten miksen yrittäisi välttää sitä tällä hyvin yksinkertaisella keinolla?
Kahtena edellisenä vuonna en muista saaneeni mitään, tänä vuonna olin rokotuspäivän iltana vähän tavallista väsyneempi. Harmillisin sivuvaikutus on se, ettei rokotuksen jälkeen saa saunoa (tai urheilla) vuorokauteen.
Hassu kysymys ehkä, mutta saako rokotuspäivänä kantaa painavaa kauppakassia tms. sillä rokotetutta kädellä? :D
Kanna mieluummin sillä ei-rokotetulla kädellä. Vielä parempi olis käydä kaupassa ennen rokotusta ja viedä ostokset kotiin ennen pistokselle menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa :D Mutta jos se on kipeä, niin ehkä tekee mieli kantaa toisella. Kokemukseni mukaan kuitenkin esim. jäykkäkouristusrokotuksesta ja Havrixista tulee olkavarsi kipeämmäksi kuin influenssapiikistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanna mieluummin sillä ei-rokotetulla kädellä. Vielä parempi olis käydä kaupassa ennen rokotusta ja viedä ostokset kotiin ennen pistokselle menoa.
Yleisesti ottaen rokotuksen jälkeen voi tehdä ihan tavallisia asioita, kantaa kauppakasseja, mennä töihin ja ulkoiluttaa koiraa. Hikiliikuntaa ja saunaa suositellaan välttämään.
Otan tänä vuonna. Ikinä ennen en ole ottanut. Nyt olen kuitenkin vuoden ajan ollut jatkuvasti kipeänä, eli selvästi on vastustuskyky alentunut. Perusterve 50v äitini sairasti influenssan viime vuonna, meni n. 3kk että tauti paranai täysin. Alkuun oli vajaa 2 viikkoa kuumeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko raskaana ottaa? Koko alkuraskaus mennyt flunssassa, mitä ei normaalisti sitäkään ole vuosiin ollut. Eli selvästi vastustuskyky alentunut. Normaalisti en ottaisi rokotetta, koska perusterveelle aikuiselle ei ole mielestäni tarvetta.
Kannattaa selvittää tarkoin mitä vaikutuksia rokotteella voi olla sikiöön.
Sattuuko kellään olemaan asiasta jotain tietoa? Neuvolassa kehoitetaan ottamaan ja puhuvat influenssan vaikutuksista, mutta rokotteissa ei heidän mielestään mitään vikaa. Neuvola on puolueellinen eikä asiasta tahdo saada mistään tietoa.
Kuinka neuvola on puolueellinen?
sori ohis
Lääkärit, neuvolat, terveydenhoitajat ja mitä näitä nyt on. Eikö kaikki puhu lääkefirmojen, thl:n jne puolesta. Ei sieltä saa mitään oikeaa kriittistä ja alan asian tuntevaa mielipidettä vaan kaikki ovat samojen "faktojen" ja periaatteiden takana. Eikö asia ole näin? Miksi ihmiset kyseenalaistaisivat rokotteet, jos mielestäsi oikean ja rehellisen tiedon saa terveydenhoidon ammattilaisilta? Uskoisin, että kaikki liputtevat rokotteen puolesta.
Ei ole turha, vaan suojaa tehokkaasti influennsalta, joka tosin harvoin on vaarallinen terveelle aikuiselle. Pysyvän haitan riski on hyvin pieni, mutta ei olematon, kuten ei missään lääkkeessä.
Ota jos et missään tapauksessa halua olla viikkoa vuodepotilaana talvella.
Kannattaa ottaa jos lähipiirissä on syöpähoitoja saava tai sydänsairas tai jotain muuta vakavaa sairautta sairastava henkilö. Näillä henkilöillä voi meneillään olevat hoidot estää rokottamisen. Ja koska rokotekaan ei suojaa 100%, niin sairaan lähipiiri pitää rokotuttaa.
Lääkärinä näen joka vuosi tarpeeksi paljon neljäkympisiä perusterveitä ihmisiä influenssassa TEHO osastolla, jotka ovat viikoje tolkulla intuboituna. Ja keuhkoista jää vaan siivelä sen jälkeen ja invalidisoi iso osa niistä. Sama kun useita vanhuksia kuolee vuodeosastolla naapurimummon sukulaisten puolesta tuomaan influenssaan.
Luin, että jos rokotuksesta huolimatta saa influenssan, niin se olisi sitten lievempi kuin ilman rokotusta. Pitääkö tämä paikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Luin, että jos rokotuksesta huolimatta saa influenssan, niin se olisi sitten lievempi kuin ilman rokotusta. Pitääkö tämä paikkansa?
Juu pitää. Yleensä se menee niin.
Itse olen sairastanut influenssan, enkä tahdo sitä uudestaan.
Keuhkokuume ei ole mitään siihen verrattuna, yli 40C kuume, sekava olo.
Siksi meiltä "kuollut" moni maailmalla jylläävä tauti, koska tehokas rokotusohjelma.
Itselläni on kaikki mahd.perusrokotusten lisäksi.
Vesirokko, hepatiitti A ja B , INFLUENSSAROKOTE.
Aion hankkia vielä rokotteen keuhkokuumetta vastaan, koska olen sairastanut sen 3 x.
Riskit rokotteesta on pienemmät kuin haitat itse taudista.