Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömille sanotaan mene töihin, kun töitä ei ole? Sairas maailma.

Vierailija
12.11.2016 |

Miten tämä on mennyt näin sairaaksi, että nyt on tää hieno muoti-ilmiö, että työttömien pitää ottaa vastuu itestään ja mennä töihin, mutta sit ei kerrota mihin? Oikeesti, miksi sellaiseen nyt tuhlataan aikaa ja varoja, kun oikeasti ei ole töitä ja kaikki tietää sen? Eikö pitäisi keskittyä työpaikkoje luomiseen? Ja mikä se "kyllä jokanen löytää töitä jos vaan haluu"-juttu on? Jos työttömiä oli kesäkuun lopussa 366 100 henkilöä ja avoimia työpaikkoja 75 000, niin eikö kukaan muu kuin minä näe tässä jotain sairasta työttömien syyllistämistä? Okei, ihan hyvä että työttömiä aktivoidaan tulemalla joka kolmas kuukausi käymään työkkärissä, mutta sekin ainoastaan sen takia että työkkäriin tulee edes muutama lisätyöpaikka. Työttömien kannalta taas ihan kauheeta mennä sinne päivittelemään kerta toisensa jälkeen, että ni-in, en ole kelvannut mihinkään, vaikka on kuinka hakenut. Ei siinä paljoa lohduta että samaa paikkaa haki 400 muutakin. Kyllä itsetunto siinä murenee. Edes siivoojaksi ei pääse ilman siivousalan ammattitutkintoa. Ehkä ainoa mihin pääsee kuka vaan on puhelinmyyjä. Ihan ok homma myyntihenkisille, mutta jos on vähääkään itsetunnon kanssa ongelmia, niin en suosittele, tai riskinä voi olla työkunnon lopullinen menetys. Ja henk. koht oon sitä mieltä että koko puhelinmyyjän ammatin vois lakkauttaa.
Kun lähettää työhakemuksia melkein päivittäin 20-30 kuussa ja saa yhtä monta "kiitos mielenkiinnostanne, mutta valintamme osui toiseen hakijaan"-viestiä, niin kyllä se joka ikinen kerta tuntuu pahalle. Sitten koulutetaan lisää vain huomatakseen, ettei työtä saa edelleenkään.
Entäs sitten ne ihmiset, jotka ei hae töitä kun ei jaksais kuitenkaan herätä aamulla ja jonka kämpän maksaa kela. Siis ne jotka ei kykene ottamaan vastuuta elämästään kun rahaa saa muutenkin. Onko reillua, että he ovat samalla viivalla töihin haluavien ja töitä aktiivisesti hakevien kanssa. Työnhakemisesta ei palkita mitenkään. Päinvastoin, juoksutetaan kertomassa kuinka surkea ihminen on milloin missäkin.
Ja ei, en itse ole työtön, mutta olin kyllä muutaman vuoden. Töitä en saanut, joten olen nyt uudelleen koulutettavana, ja toivon todella että tämän AMK-tutkinnon jälkeen pääsisin töihin, vaikka monesti siitä, sen enempää kuin muistakaan tutkinto-paperista ei ole apua. Saapahan ainakin olla hetken ylpeä itsestään kun on päässyt 1000 hakijan joukosta alle 60 valitun joukkoon.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se työttömänä oleminen voi näyttää myös siltä, että ei ole viitseliäisyyttä mennä töihin. Siksi kaikki ovat samalla viivalla, eivätkä erotu motivoitumisellaan mitenkään. Kaikki hoitavat vain oman työnhakunsa. Samalla viivalla olet myös oltuasi vaikka 10 vuotta töissä välissä, silti ensimmäisenä työttömyyspäivänä olet ihan samalla viivalla muiden työttömien kanssa.

Vierailija
2/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairaanhoitaja. Kun olin koulussa, puhuttiin miten töitä kyllä riittää ja tähän uskoin. Jäin suoraan viimeisestä harjoittelusta harjoittelusta töihin paikkaan jossa olin yli kaksi vuotta sijaisena. Paikka ajettiin alas ja lähes sata henkilöä jäi työttömäksi.

Minä ja useat työkaverin olemme hakeneet kymmeniin paikkoihin sekä soitelleet läpi lähialueiden sairaaloita, terveyskeskuksia ja palvelutaloja. Vakiovastaus on, ettei juuri nyt ole sairaanhoitajalle tarvetta. Pitkäaikaiset sijaisuudet on täytetty ja varahenkilöitä on joka paikassa ne omat ja tutut. Lähihoitajille tuntuisi olevan enemmän kysyntää.

Paikkoja hakiessa hakijoita on paljon. Kovin kauas on hankala muuttaa koska puolisolla on vakityö, on talolainaa ja perhettä.

Kun sanoo ääneen olevansa työtön sairaanhoitaja, törmää asenteeseen että se on kiinni omasta halusta, olet vain laiska, ainahan sairaanhoitajille löytyy töitä.

Palvelukodit myöntävät että tarvetta olisi, mutta jos kunnalta myönnetään vain tyyliin 3 vakanssia/paikka, ei niitä voi enempäänsä palkata. Yksityiset palvelukodit pyörivät lähärivoimalla koska tulee halvemmaksi.

Vituttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ei ne, jotka työttömiä haukkuvat, olen itsekään mitään ruudinkeksijöitä, heillä on vain käynyt hyvä tuuri. Näkeehän sen jo niistä haukkumaviesteistä, ettei kykyä monitahoiseen ajatteluun ole. Hyvä esimerkki, kun Sukulan suojatit sarja alkoi, niin joku valopää kirjoitti tänne, että tästä se taas nähdään, työttömät ei halua töihin, kun neljä keskeytti. Eli toinen puoli ei keskeyttänyt ja kuitenkin tämä sakki on syrjätyneistä nuorista koottu. Aika tomppeli, jos vertaa 20 vuotta työelämässä ollutta, ehkä konkurssin kautta potkut saanutta syrjätyneeseen kouluttautumattomaan parikymppiseen. Toivottavasti sellaiset tyypit eivät tee mitään vaativaa työtä, vaativaan työhön kun ei mustavalkoinen ajatusmaailma sovi.

Itsekään en enää ole työtön, mutta olen ollut. Kyllä omalla kohdallani oli kyse vain huonosta tuurista, liiasta kiltteydestä ja liiasta osaamisesta. Kyllä, luit oikein, liiasta osaamisesta. Sitä kun ei perustoimistojampat oikein arvostaneet ja harjoiottelupaikassa en heti tajunnut, että koskaan ei saa harjoittelija osata vakkareita enempää, oli asia mikä tahansa. Yritin liikaa. Tosiasiassa vakipaikkoja annetaan joko sopivan keskinkertaisuuksille tai itsestään kovaa meteliä pitäville. Ei parhaille. Myös vierestä tämän seurannut, kun paikkoja on tullut hakuun. Parasta ei palkata, vaan keskinkertainen tai kovaäänisin. 

Vierailija
4/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se koske vai työttömiä:

Masentuneelle: piristy nyt vaan, lähde ulos ja tapaa ihmisiä.

Alkoholistille/tupakoitsijalle/narkkarille: Lopeta se juominen/polttaminen/narkkaaminen ja ala elämään kunnolla!

Autottomalle: Hanki auto.

Kortittomalle: Aja ajokortti.

"En ole käynyt koskaan ulkomailla": Mene ulkomaille.

Lukihäiriö: Opettele lukemaan!

Yksinkertaisilla ihmisillä ei taida kapasiteetti riittää sen monimutkaisempaan ajatteluun, jonka seuraksena sitten syyllistävät toisia ihmisiä asioista joille he eivät välttämättä voi mitään, ainakaan ihan niin yksinkertaisesti että "sen kun teet vaan", muuten se asia olis varmasti jo hoidettu, jos se niin helppoa olis.

Vierailija
5/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu epäreilulta että saman työttömyysrahan saa ne jotka ei edes halua työllistyä kuin ne jotka haluaa ja ihan tosissaan yrittävät. Just joku Sukulan suojateissa sanoi jotain ettei ole tottunut tekee töitä eikä jaksa herää aamulla. Miks se saa samat tuet ku mun poikaystävä joka masentuu kohta ku ei saa töitä. Moni tarvii töitä ihan mielenterveyden takia. Ihmisellä pitäis olla perustarve kokea itsensä hyödylliseksi. Ihmettelen vaan mitä noille jotka ei halua töihin on tapahtunut?

Vierailija
6/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaanhoitaja. Kun olin koulussa, puhuttiin miten töitä kyllä riittää ja tähän uskoin. Jäin suoraan viimeisestä harjoittelusta harjoittelusta töihin paikkaan jossa olin yli kaksi vuotta sijaisena. Paikka ajettiin alas ja lähes sata henkilöä jäi työttömäksi.

Minä ja useat työkaverin olemme hakeneet kymmeniin paikkoihin sekä soitelleet läpi lähialueiden sairaaloita, terveyskeskuksia ja palvelutaloja. Vakiovastaus on, ettei juuri nyt ole sairaanhoitajalle tarvetta. Pitkäaikaiset sijaisuudet on täytetty ja varahenkilöitä on joka paikassa ne omat ja tutut. Lähihoitajille tuntuisi olevan enemmän kysyntää.

Paikkoja hakiessa hakijoita on paljon. Kovin kauas on hankala muuttaa koska puolisolla on vakityö, on talolainaa ja perhettä.

Kun sanoo ääneen olevansa työtön sairaanhoitaja, törmää asenteeseen että se on kiinni omasta halusta, olet vain laiska, ainahan sairaanhoitajille löytyy töitä.

Palvelukodit myöntävät että tarvetta olisi, mutta jos kunnalta myönnetään vain tyyliin 3 vakanssia/paikka, ei niitä voi enempäänsä palkata. Yksityiset palvelukodit pyörivät lähärivoimalla koska tulee halvemmaksi.

Vituttaa.

Oot ihan oikeessa. Pirkanmaalla ei oo töitä sairaanhoitajalle. Onneks uus vuos, uus budjetti. Huoh.

Vierailija
7/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa lähihoitajan tutkinto niin kyllä töitä löytyy!

Mutta toi on ihan totta mitä ap kirjoitti. Joskus ennen työtä pelkäämätön kyllä sai töitä, nyt on toisenlaiset ajat!!!

Vierailija
8/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt eletään epäinhimillisessä ylimielisten valtakunnassa ja ajassa. Ja oikeasti onneton on se korppi, joka  raakkuu puun oksalta valmiina nyppimään sortujalta silmät päästä. Ja voi sitä päivää, kun jää itse ilman töitä, puoliso jättää tyhjän päälle, syöpä iskee ja elämä romahtaa.

Lihavia kehotetaan laihduttamaan, masentuneita lenkille ja naps vain iloisesti paranemaan, ja työttömiä menemään töihin. Tämä yhteiskunta kulkee kohti loppuaan, ei tätä hyökkäävä vihollinen tuhoa tai valtaa, me teemme sen ihan itse toisillemme.

Toivottavasti töitä löytyy <3

Vierailija
9/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ap:n kertomat asenteet ovat totta. Ennen ihmiset olivat sen verran fiksuja, että ymmärsivät mitä "lama" ja muut työelämän lainalaisuudet merkitsee. Nykyään jotkut lukee lehdistä päivittäin talouden ongelmista ja yt-neuvotteluista, mutta eivät tajua mitä se todellisuudessa tarkoittaa.

Jos itse on ollut alalla, jossa on riittänyt tähän asti töitä, tai on saanut duunit suhteilla, ei ehkä ole tarvinnut oikeasti koskaan hakea töitä vapailta markkinoilta. Silloin he eivät edes tajua minkälaista työnhaku on. Voi olla 1960-luvun asenteet, että "kun sinne firmaan vaan kävelee sisään, saa töitä".

Todellisuus on kuitenkin sitä, ettei mihinkään yritykseen voi enää kävellä sisään, vaan viimeistään ovella vartijat heittävät ulos ellei ole sovittua tapaamista. Joka kesätyöhön tai muuhun pikku pätkäänkin on satoja hakijoita, eikä ilman papereiden lähettämistä ja työhaastettelua palkata ketään.

Ja jos alan työpaikkoja on auki 6 kuukaudessa 1 kappale ja siihen hakee 400 ihmistä, niin vaikka olisivat kaikki hyviä, niin 399 jää ilman työpaikkaa silti.

Moni ei tajua myöskään, että työantajilla on kovat vaatimukset, siivojaan paikkaan voi olla vaatimuksena auto, jotkut paikat ovatkin yrittäjän paikkoja tai voi olla nollasopimusta tai todella heikko palkka.

Vierailija
10/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Tasaisin väliajoin mennään työkkäriin istumaan ja ihmettelemään ihan virkailijoiden kanssa, kun töitä ei ole. Siinä sitten ihmetellään ja sama uusiks 3 kk päästä. Virkailijat saa siitä sentään palkan. Työtön ei.

Vierailija
11/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska heille voi sanoa, kun he ovat vallattomia eli vaarattomia. Aivan sama syy miksi esim. opiskelijoita voi tölviä.

Vierailija
12/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos alan työpaikkoja on auki 6 kuukaudessa 1 kappale ja siihen hakee 400 ihmistä, niin vaikka olisivat kaikki hyviä, niin 399 jää ilman työpaikkaa silti.

Usein myös työnantaja palkkaa työpaikanvaihtajan, joten tässä kuviossa on edelleen 400 ihmistä työttömänä.  Todistin juuri tällaisen tilanteen omalla työpaikallani. Henkilö X lähti toisaalle ja hän tilalleen palkattiin uusi. Jo ennen kuin työpaikkailmoitusta oli edes julkaista, yksikön sisällä pohdittiin, että milloinkohan se uusi tyyppi pääsee aloittamaan kun sillä on kuitenkin irtisanomisaika.

Vierailija
13/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa lähihoitajan tutkinto niin kyllä töitä löytyy!

Mutta toi on ihan totta mitä ap kirjoitti. Joskus ennen työtä pelkäämätön kyllä sai töitä, nyt on toisenlaiset ajat!!!

Olen lähihoitaja ja työtön. Valmistuin aikuispuolelta 2 vuotta sitten. Muutama lyhyt sijaisuus ja se siitä. Johtuukohan iästäni, olen 54v.Minnekään en kelpaa.

Vierailija
14/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä työttömien aktivointi on ihan turmaa. Ja kuinka monta viisasta on lyönyt päätänsä yhteen, nostaneet suurta palkkaa ja keksineet että työttömiä pitää aktivoida. Kun kyllähän metsässä riittää kaikille töitä :D

Aktivoituneita työttömiä on Suomi pullollaan, jos nyt edes osa niistä pääsisi töihin. Sen lisäksi käytetään älyttömästi rahaa turhanpäiväisiin kursseihin jne. Jos niitäkin muutettaisiin ideahautomoiksi tms. missä voitaisin katsoa mitä osaamista kenelläkin on ja mitä hyvää voisivat saada aikaan työttömyysaikana, niin koko yhteiskunta voisi hyötyä sellaisista työttömien projekteista. Ihan eri asia mennä pussittamaan muttereita kuin että saisi itse suunnitella, valvoa ja arvioida porukalla jotain oikeaa projektia, joka ihan hyvin voisi muuttua vaikka työpaikaksi myöhemmin. Mutta tämä ajatus onkin vaan tavallisen ihmisen päästä, ei viisaiden päättäjien ajatus, joten kuopataan se samantien.

Vierailija
15/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein myös työnantaja palkkaa työpaikanvaihtajan, joten tässä kuviossa on edelleen 400 ihmistä työttömänä.  Todistin juuri tällaisen tilanteen omalla työpaikallani. Henkilö X lähti toisaalle ja hän tilalleen palkattiin uusi. Jo ennen kuin työpaikkailmoitusta oli edes julkaista, yksikön sisällä pohdittiin, että milloinkohan se uusi tyyppi pääsee aloittamaan kun sillä on kuitenkin irtisanomisaika.

Olin kerran kunnalla töissä ja sinne tarvittiin siivooja. Tarjolla oli oikein pätevä työtön mutta hän oli ollut vasta vähän aikaa työtön eikä saanut mitään työllistymistukia. Lopulta kunta palkkasi täysin kokemattoman pitkäaikaistyöttömän jollain työllisyystuella siksi, ettei tarvitse maksaa täyttä palkkaa.

Vierailija
16/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kaksi vuotta työttöminä olleilla palkkatuki on 100%, jos työnantajana on järjestö. Itse suhteellisen suuressa järjestössä työskenetelevänä ihmettelen miksei kukaan koskaan ole laittanut avointa työhakemusta tulemaan, vaikka työpaikan saanti täydellä palkkatuella olisi lähes varmaa..

Vierailija
17/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli kaksi vuotta työttöminä olleilla palkkatuki on 100%, jos työnantajana on järjestö. Itse suhteellisen suuressa järjestössä työskenetelevänä ihmettelen miksei kukaan koskaan ole laittanut avointa työhakemusta tulemaan, vaikka työpaikan saanti täydellä palkkatuella olisi lähes varmaa..

Onko totta? Miksi kukaan työkkärin akka ei ole sanonut mitään? Niin no, eihän ne muutenkaan ole koskaan auttaneet. Mitä virkaa koko puljulla edes on?

Vierailija
18/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ole IKINÄ kuullut mitään 100% palkkatuesta!!

Vierailija
19/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko totta? Miksi kukaan työkkärin akka ei ole sanonut mitään? Niin no, eihän ne muutenkaan ole koskaan auttaneet. Mitä virkaa koko puljulla edes on?

Jos alueellasi on palkkatukirahoja jäljellä (esim. Uudellamaalla on), varmista työkkärintädiltä palkkatukioikeutesi. Sen jälkeen etsit mahdollisimman paljon omaan alaasi liittyvä järjestö, tsekkaat nettisivut läpi ja teet hakemuksen, jossa kuvaat omaa osaamistasi ja mitä voisit ko.paikassa tehdä.

Vuoden ajan järjestö saa palkkaasi tuen, jona aikana teet sen verran paljon rahaa sisään (hankehakemuksia), joiden avulla saat jatkaa. Ja jos ei onnistu, niin joka tapauksessa työssäolevana on pajon helpompi työllisty, palkkatukityö on ihan normi työ, joten missään hakemuksissa ei tarvitse mainita paikan olleen palkkatuettu.

Vierailija
20/54 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monet työttömät passivoituu, luulisi että jos ei ole työt olisi aikaa opiskella, tehdä vapaaehtoishommia, valmistella bisnestä, tai vaikka tehdä jotain pimeitä hanttihommia, jotta saa kerrytettyä pääomaa. 

Ei voi vain odottaa, että jostain ilmestyy työpaikkoja. Joku nekin yritykset on perustanu ja kehittänyt eteenpäin jotta työpaikkoja syntyy. Unohtamatta investointeja, siinä suomen suurin ongelma onkin, meillä on liian vähän rikkaita ihmisiä, varsinkin sellaisia jotka laittaisivat rahan uudelleen kiertämään. Meillä on myös liikaa kommunistista ajattelua ja herravihaa. Turhaa vastakkainasettelua. Ja kyllä iso syy on ammattiyhdistysliike, ei olla oikein vielä päästy teollisesta yhteiskunnsta tietoyhteiskunnaksi.

Sitten pitäisi tunnustaa, että kaikki ihmiset vaan ei ole hyviä työntekijöitä tietoyhteiskuntaan, ei äly ja kapasiteetti riitä, silloin niille pitäisi keksiä yksinkertaisempia töitä, mutta jotain tuottavaa kuitenkin. Vaikka sitten "ojaa kaivamaan". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi