Miksi työttömille sanotaan mene töihin, kun töitä ei ole? Sairas maailma.
Miten tämä on mennyt näin sairaaksi, että nyt on tää hieno muoti-ilmiö, että työttömien pitää ottaa vastuu itestään ja mennä töihin, mutta sit ei kerrota mihin? Oikeesti, miksi sellaiseen nyt tuhlataan aikaa ja varoja, kun oikeasti ei ole töitä ja kaikki tietää sen? Eikö pitäisi keskittyä työpaikkoje luomiseen? Ja mikä se "kyllä jokanen löytää töitä jos vaan haluu"-juttu on? Jos työttömiä oli kesäkuun lopussa 366 100 henkilöä ja avoimia työpaikkoja 75 000, niin eikö kukaan muu kuin minä näe tässä jotain sairasta työttömien syyllistämistä? Okei, ihan hyvä että työttömiä aktivoidaan tulemalla joka kolmas kuukausi käymään työkkärissä, mutta sekin ainoastaan sen takia että työkkäriin tulee edes muutama lisätyöpaikka. Työttömien kannalta taas ihan kauheeta mennä sinne päivittelemään kerta toisensa jälkeen, että ni-in, en ole kelvannut mihinkään, vaikka on kuinka hakenut. Ei siinä paljoa lohduta että samaa paikkaa haki 400 muutakin. Kyllä itsetunto siinä murenee. Edes siivoojaksi ei pääse ilman siivousalan ammattitutkintoa. Ehkä ainoa mihin pääsee kuka vaan on puhelinmyyjä. Ihan ok homma myyntihenkisille, mutta jos on vähääkään itsetunnon kanssa ongelmia, niin en suosittele, tai riskinä voi olla työkunnon lopullinen menetys. Ja henk. koht oon sitä mieltä että koko puhelinmyyjän ammatin vois lakkauttaa.
Kun lähettää työhakemuksia melkein päivittäin 20-30 kuussa ja saa yhtä monta "kiitos mielenkiinnostanne, mutta valintamme osui toiseen hakijaan"-viestiä, niin kyllä se joka ikinen kerta tuntuu pahalle. Sitten koulutetaan lisää vain huomatakseen, ettei työtä saa edelleenkään.
Entäs sitten ne ihmiset, jotka ei hae töitä kun ei jaksais kuitenkaan herätä aamulla ja jonka kämpän maksaa kela. Siis ne jotka ei kykene ottamaan vastuuta elämästään kun rahaa saa muutenkin. Onko reillua, että he ovat samalla viivalla töihin haluavien ja töitä aktiivisesti hakevien kanssa. Työnhakemisesta ei palkita mitenkään. Päinvastoin, juoksutetaan kertomassa kuinka surkea ihminen on milloin missäkin.
Ja ei, en itse ole työtön, mutta olin kyllä muutaman vuoden. Töitä en saanut, joten olen nyt uudelleen koulutettavana, ja toivon todella että tämän AMK-tutkinnon jälkeen pääsisin töihin, vaikka monesti siitä, sen enempää kuin muistakaan tutkinto-paperista ei ole apua. Saapahan ainakin olla hetken ylpeä itsestään kun on päässyt 1000 hakijan joukosta alle 60 valitun joukkoon.
Kommentit (54)
Ihmettelen kovasti sitä, että kun 80-luvulla työn saanti oli helpompaa, ansiosidonnaisella sai olla rajattomasti ja työttömiä vain vähän, ei suhtautuminen työttömyyteen ja työttömiin ollut niin raakaa kuin nykyään. Sitä paremminkin vinkattiin työpaikoista, eikä oltu heti että kun jäät työttömäksi mee keräämään roskia, ei susta enää muuhun ole. Ehkä kyse onkin siitä, että tuossa haukkumisessa on tiedostamaton pelko siitä, että jää itse työttömäksi ja asenteella ajatellaan, että ei itse voi työttömäksi jäädä. Kuitenkin tiedän useita sellaisia, jotka ovat uskoneet saavansa töitä, jos jäävät työttömäksi, mutta eivät olekaan saaneet. Sekä näitä itseään korvaamattomina pitäviä, vähän surullinenkin tosiasia: Sukulaismies oli mielestään korvaamaton ja koko firma olisi mennyt konkurssiin ilman häntä, hänen mielestään. No hän kuoli äkilliseen sairaskohtaukseen pari vuotta sitten. Viime vuonna kyseinen firma teki historiansa parhaan tuloksen, vaikka tätä korvaamatonta tyyppiä ei enää ollut siellä.
Vierailija kirjoitti:
Yli kaksi vuotta työttöminä olleilla palkkatuki on 100%, jos työnantajana on järjestö. Itse suhteellisen suuressa järjestössä työskenetelevänä ihmettelen miksei kukaan koskaan ole laittanut avointa työhakemusta tulemaan, vaikka työpaikan saanti täydellä palkkatuella olisi lähes varmaa..
Eihän niihin haeta suoraan, vaan järjestö ilmoittaa paikan työkkäriin ja työkkäristä sitten laitetaan muutama sopiva ehdolle ja järjestö valitsee sopivan. Ainakin ennen tämä toimi näin. On oikeasti vaikea tietää, onko jossain pikkujärjestössä töitä tarpeeksi. Turha sinne on istumaan tulla kenenkään. Eikä se paikan saanti ole varmaa, sillä jos palkkatukirahoja ei ole, sitten ei paikkaa saa. Olin työkkärissä töissä kun sen nimi oli vielä yhdistelmätuki ja ainakin silloin homma toimi näin. Eikä työkkärin ole pakko hyväksyä paikkaa. On niitä sellaisiakin järjestöjä, jotka ovat mustalla listalla, koska oikeasti sitä työtä ei ollut.
Toi on mun mielestä vähän sama juttu kun että minulle sanotaan että mikset hanki tyttöystävää ollessani ruma. Eli niinkuin tuossa työttömyydestä niin ikäänkuin se laitettaisiin sinun omaksi syyksi että sinua ei kelpuuteta tiettyyn asiaan tai sitä ei ole tarjolla.
Niinpä. Jos yrittää alkaa virittelemää jotain pientä yritystoimintaa niin heti ekasta päivästä lähtee työttömyysturva...
Vierailija kirjoitti:
Yli kaksi vuotta työttöminä olleilla palkkatuki on 100%, jos työnantajana on järjestö. Itse suhteellisen suuressa järjestössä työskenetelevänä ihmettelen miksei kukaan koskaan ole laittanut avointa työhakemusta tulemaan, vaikka työpaikan saanti täydellä palkkatuella olisi lähes varmaa..
Eikö sen työANTAJAN pitäisi ilmoittaa, jos töitä on tarjolla ja minkälaisia???
Kyllähän joka työssä pitää perehdytyksen ajaksi irrottaa joku palkallinen työntekijä, joten ei se ihan takuuvarmaa ole että paikan saa, varsinkaan pienessä järjestössä, jossa jokainen tekee pitkiä päiviä.
Ihmettelen kyllä tota 100 % palkkatukea. Ettei vaan taas joku ole 80 luvun tiedoilla.
Minusta hallitus syyllistää työttömiä. Muiden eli vaikeampien asioiden hoito on hyllytetty kun keskittyvät näihin työttömien aktivointeihin. Siellä on puppugeneraattori kovilla kun leikkauksille väännetään työttömiä syyllistävä termi.
Koko systeemi on aivan p....ä. Olen myös työtön lähihoitaja( vanhuspuoli),ikää yli 50. Olen yrittänyt saada vapaaehtoistöitä ajankulukseni, mutta kaikista paikoista on sanottu, että ei kannata tulla, koska voin menettää työttömyyskorvauksen. On tämä järjestelmä järkyttävä, jos olet liian vanha töihin, et voi edes tehdä vapaaehtoistyötä, vaan joudut pakosti möllöttämään kotona peukaloita pyöritellen, tyhjän panttina. No, onneksi sain pimeän työn eräältä tutulta vanhalta rouvalta, jonka luona käyn auttamassa häntä päivittäisissä toimissa. Hän saa apua ja minä tienaan hieman, kaikki voittavat. Kiitos suomen hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet työttömät passivoituu, luulisi että jos ei ole työt olisi aikaa opiskella, tehdä vapaaehtoishommia, valmistella bisnestä, tai vaikka tehdä jotain pimeitä hanttihommia, jotta saa kerrytettyä pääomaa.
.
Sori muta nyt puhut läpiä päähäsi. Näkee ettet ole ollut työttömänä.
Sen pienen ruppasen työttömyyskorvauksen saadakseen pitää noudattaa aikamoista byrokratiaa. Sääntöjen mukaan pitää ilmoittaa kaikesta, joten ei sitä noin vain ruveta opiskelemaan saati aloiteta yritystä, yms. Yrittäjä tai opiskelija ei saa työttömyystukea nimittäin.
Jos haluaa opiskella työttömyyskorvauksella, sekin vaatii hyväksynnän te-toimistosta.
Joiltakin työttömiltä on katkaistu tuki, koska kävi avustamassa vapaaehtoisesti jossain hyväntekeväisyysjärjestössä.
Pimeitä hommia ei kannata tehdä, koska jos tulee ilmi, niin sen jälkeen ei saa enää edes sitä pikku taskurahaa jolla säilyy hengissä.
Nyt on matkustussäännöt vähän höltyneet kun on netit ja kännykät, ennen ei saanut poistua kotoaan kuin viikoksi vuodessa ja sekin te-toimiston luvalla.
Elät jossain ihme kuplassa kun et näitä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niihin haeta suoraan, vaan järjestö ilmoittaa paikan työkkäriin ja työkkäristä sitten laitetaan muutama sopiva ehdolle ja järjestö valitsee sopivan. Ainakin ennen tämä toimi näin. On oikeasti vaikea tietää, onko jossain pikkujärjestössä töitä tarpeeksi. Turha sinne on istumaan tulla kenenkään. Eikä se paikan saanti ole varmaa, sillä jos palkkatukirahoja ei ole, sitten ei paikkaa saa. Olin työkkärissä töissä kun sen nimi oli vielä yhdistelmätuki ja ainakin silloin homma toimi näin. Eikä työkkärin ole pakko hyväksyä paikkaa. On niitä sellaisiakin järjestöjä, jotka ovat mustalla listalla, koska oikeasti sitä työtä ei ollut.
No totta kai saa ihan suoraan hakea! Toki palkkatukirahoja tulee olla jäljellä, jotta tukea voidan myöntää. Mutta esimerkiksi Helsingissä isoja järjestöjä on lukemattomia ja palkkatukea on jäljellä, joten aika varmasti työllistyy, jos on itse aktiivinen. Ja varsinkin, jos itse peilaa omaan osaamiseensa ja siihen, mitä pystyisi tekemään.
Mä oon pitkäaikaistyötön. Oikeastaan en halua työtä mutta järjestelmän mukaan mun on haluttava koska muuten ei tule rahaa. Saan nyt Kelan työmarkkinatukea.
Mulla on myös tarvittaessa työhönkutsuttavan soppari mutta töitä oli viimeksi elokuussa ja työ on osa aikaista sekä osapäivistä. Hassuinta kuviossa on etten saa opiskella enkä tehdä pientäkään yritys työtä. Mun pitää vaan rasittaa järjestelmää.
Suurin palkkatuki taitaa nykyään olla 60%. Hain itse työpaikkaa, jonka pomo kysyi mahdollisuuttani palkkatukeen. Olisin saanut sitä 30%. Paikan taisi saada joku, joka saa sen suurimman tuen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen työANTAJAN pitäisi ilmoittaa, jos töitä on tarjolla ja minkälaisia???
Kyllähän joka työssä pitää perehdytyksen ajaksi irrottaa joku palkallinen työntekijä, joten ei se ihan takuuvarmaa ole että paikan saa, varsinkaan pienessä järjestössä, jossa jokainen tekee pitkiä päiviä.
Heh, tämä kommentti taas osoittaa, miksi näitä työttömiä on pilvin pimein..
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä tota 100 % palkkatukea. Ettei vaan taas joku ole 80 luvun tiedoilla.
Minusta hallitus syyllistää työttömiä. Muiden eli vaikeampien asioiden hoito on hyllytetty kun keskittyvät näihin työttömien aktivointeihin. Siellä on puppugeneraattori kovilla kun leikkauksille väännetään työttömiä syyllistävä termi.
Lainaus suoraan te-toimiston sivuilta:
Yhdistykset ja säätiöt
Kun yhdistys tai säätiö, joka ei harjoita elinkeinotoimintaa, palkkaa vähintään kaksi vuotta työttömänä olleen henkilön, tukijakson enimmäiskesto on 24 kuukautta.
Palkkatuki on ensimmäisten 12 kuukauden aikana 100 % aina 65 %:een työaikaan saakka. Enimmäismäärä on 2000 euroa kuukaudessa. Toiset 12 kuukautta tuen taso on 30 % palkkauskustannuksista.
Joo, ei kuulosta aktivoinnista tuo vapaaehtoistyön kieltäminen jne. Mutta oikeesti, miten voi olla näin?? Ja viisaiden ihmisten kehittämä systeemi tämä viimeisinkin. Miten ne voi ohittaa sen, ettei töitä ole kuin murto-osalle hakijoista. Silti systeemi toimii, ihan kuin kaikille voisi löytyä työpaikka!! Eikö niiden pitäis olla älykkäitä niiden päättäjien eikä peruskoulun kutosluokkalaisia (tosin nekin usein fiksumpia)...
Työttömien "aktivoiminen", eli kiusaaminen kuulustelemalla kolmen kuukauden välein on turhaa. Koska yhteen avoinna olevaa paikkaan palkataan kuitenkin vain yksi työntekijä, työllistyvien määrä ei tällä puuhastelulla nouse. Se ei ole mahdollista edes teoriassa. Ainoa tapa parantaa työllisyyttä on lisätä työpaikkoja.
Näiden "haastatteluiden" tarkoituksena voikin olla syiden löytäminen karenssiin, ja sillä tavalla valtion rahojen säästäminen.
Se on se suomalainen kateus, joka vie kalatkin vedestä. Työssä käyvät ovat kateellisia työttömille, joilla on aikaa kaikkeen ja vielä rahaa maksetaan kotiin. Siksi pitää mollata. Ei ole ymmärrystä, että esim. avointa toimistosihteerin paikkaa hakee varmaan 150 henkilöä ja yksi saa paikan. Usein se paikan saanut tulee suoraan toisesta työpaikasta.
Sitä ei toki huomioida kateuden syövereissä, että jollain työmarkkinatuella ei paljo huvitella ja harrastella. Ei ole rahaa mihinkään, vaikka olisi "vapaa menemään" kuntosalille, hierojalle, kosmetologille, ulkomaille, tunturilomille.. mitä ikinä työssä käyvä nyt kuvitteleekin sitten työttömä tekevän. Hyvä että on ruokaa pöydässä ja sekään ei aina ole ravitsevaa, vaan pelkkää vatsan täytettä.
Valmistun sairaanhoitajaksi pian. Tilanne on suoraansanottuna kauhea, ja minua pelottaa. Kaikissa paikoissa, jossa olen ollut työharjoittelussa, on sama tarina: sijaisiin ei ole lainkaan budjettia 2017, (vakkaritöistä nyt ei kannata vuosiin edes haaveilla), ottaisimme sinut mielellämme, mutta henkilökuntaa vähennetään koko ajan, tuo ja tämä osasto suljetaan kokonaan, yöpäivystys loppuu ym ym.
Ärsyttää jo valmiiksi, että kukaan ei tule uskomaan kun sanon olevani työtön sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ymmärrystä, että esim. avointa toimistosihteerin paikkaa hakee varmaan 150 henkilöä ja yksi saa paikan. Usein se paikan saanut tulee suoraan toisesta työpaikasta.
Mä hain Kelan toimistotyöntekijän paikkaa pienemmässä kaupungissa Etelä-Suomessa. Samoin paikkaa haki 380 muutakin kaikista kaupungin lähikunnista ja kauempaakin. Työ oli lähinnä tietojen tallennusta ja moneen kertaan sanottiin, että työssä tarvitaan rutiinin sietokykyä, joten koulutuksella ei luulisi niin olevan väliä. Mä olin niin onnekas, että pääsin 5 haastateltavan joukkoon. Käsittääkseni kaikki oltiin tradenomeja, vaikka ehkä työ olisi ollut enemmän merkonomin hommaa. No, mua ei valittu siihenkään työhön. Muihin haastatteluihin asti en ole koskaan edennyt, vaikka hakemuksia laitoin 80-100. Onneksi suhteet pelastivat ja pääsin töihin. Ei tosin sekään koulutusta vastaavaa, ja palkkauskin huono mut onpahan jotain..
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu epäreilulta että saman työttömyysrahan saa ne jotka ei edes halua työllistyä kuin ne jotka haluaa ja ihan tosissaan yrittävät. Just joku Sukulan suojateissa sanoi jotain ettei ole tottunut tekee töitä eikä jaksa herää aamulla. Miks se saa samat tuet ku mun poikaystävä joka masentuu kohta ku ei saa töitä. Moni tarvii töitä ihan mielenterveyden takia. Ihmisellä pitäis olla perustarve kokea itsensä hyödylliseksi. Ihmettelen vaan mitä noille jotka ei halua töihin on tapahtunut?
Sun poikaystäväs saa ainakin säännöllisesti naista, joten masentuminen on epätodennäköisempää mutta sano tuo sama työttömille sinkkumiehille
Työttömän ei ihan hirveästi kannate tehdä mitään ettei menetä tukia. Joku vuosi sitten lehdessä oli juttua naisesta, joka oli tehnyt vapaaehtoistyötä ja menettänyt tukensa. Sehän tässä onkin sairasta, että aktiivisia työttömiä rangaistaan ja sohvalla makaajille tulee rahaa ovista ja ikkunoista.