Auta ensikertalaista! Miten varataan omatoimiloma?
Olen aiemmin matkustanut vain lapsuuden perheeni kanssa pakettimatkoilla ja nyt haluan lähteä itsenäisesti reissuun. En ole vielä päättänyt matkakohdetta, mutta kertokaa vaihe vaiheelta, miten te toimisitte, jos varaisitte matkan vaikka Berliiniin? En oikein tiedä mitä kaikkea pitää osata ottaa huomioon. Kiitos kovasti avusta!
Kommentit (12)
1. vaihe: vertailen eri hintoja ja ehtoja sekä lennoille ja majoituksille.
2. vaihe: teen päätöksen edellisen perusteella hintatasosta, majoituksen laadusta ja muista ykistyiskohdista.
3. vaihe: valiten ed. perusteella sopivina päivinä vapaana olevat majoitukset, esim. 2-3 vaihtoehtoa.
4. vaihe: avaan nettiin auki yhtäaikaa ym. hotellien varaussivustot ja lennonvaraukset. Varaan ensin lennot ja sitten hotellin.
5. vaihe: varaan/ostan mahd. bussiliput, kaupunkikortit tms. tai otan selvää mistä saa ja millä hinnalla. Selvitän reitin kentältä hotelliin huolella. Katselen netistä valmiiksi hotellin läheiset ostospaikat, ravintolat yms. Näyttelyjen ja muiden paikkojen aukioloajat on hyvä laittaa kalenteriin valmiiksi matkapäivien kohdalle, silloin näkee heti minne voi sinä päivänä mennnä.
Jos hinnoilla on merkitystä, niin miettisin ennen vaihetta 1 onko mulla jotain etukortteja tai muita jäsenyyksiä, joiden avulla saisi alennusta lennoista tai majoituksesta. Se ohjaa vähän sitten lentoyhtiön/hotellin yms. valintaa.
Vierailija kirjoitti:
Varaat kuljetukset (lennot/laivat/junat) ja sitten jonkun majoituksen itsellesi. Mukaan otat passin ja rahaa ja ehkä vähän vaihtovaatetta. Ei ole sen kummempi.
Kiitos. Mietityttää vain jos vahingossa otan jotenkin huonon lennon tai vaikka matkalaukun, jota ei saisikaan olla (liian iso tai ei sisälly lippuun) tai varaan hotellin, joka on käytännössä vaikka tosi likainen tai täynnä ötököitä tms. Matkavakuutus olisi jo luottokortin ja liiton kautta, mutta arveluttaa riittävätkö tai jopa kumoavatko toisensa! Oon lisäksi ymmärtänyt että pitää tehdä matkustusilmoitus yms. ja jopa lähtöselvityksen tekeminen stressaa.
Mitä kautta te varaatte lennot ja hotellin ja mihin asioihin kiinnitätte silloin huomiota?
T. Ap
lopuksi kannattaa verrata myös matkatoimistojen hinnat
olin varaamassa lontoon reissua kun vertailun vuoksi katsoin myös aurinkomatkojen hinnat ja nehän oli perkele halvemmat kuin olisi ollut omatoimisesti ostaa lento ja hotelli (kunnon sellainen)
Vierailija kirjoitti:
lopuksi kannattaa verrata myös matkatoimistojen hinnat
olin varaamassa lontoon reissua kun vertailun vuoksi katsoin myös aurinkomatkojen hinnat ja nehän oli perkele halvemmat kuin olisi ollut omatoimisesti ostaa lento ja hotelli (kunnon sellainen)
Hei tätä juuri tarkoitan! Mistä tunnistaa kunnon hotellin?
Ebookers, hotels ja mitä näitä nyt onkaan.
Tripadvisorista katsot mitä muut ovat sanoneet hotellista.
1. Menisin ebookersin sivuille
2. Valitsisin matkan ja mieluisan lennon
3. Lyhyelle matkalle, majoituksella ei niin väliä. Pidemmällä katsoisin tripadvisorista.
4. Saattaisin myös vertailla pelkkiä lentojen hintoja ja hotellit katsoisin toisesta paikasta.
Netissä on paljon sivustoja, jotka kokoavat eri lentoyhtiöiden lennot samalle sivulle. Googlettamalla löytyy. Itse olen lentänyt melkein aina Norwegianilla. Lentoyhtiön sivuilta löytyy ohjeet lähtöselvityksen tekoon, matkalaukun kokoon yms. asioihin.
Hotelleja pystyy varaamaan esim. hotels.com tai booking.com kautta. Sivuilta löytyy usein myös paljon arvosteluja ja kuvia hotelleista. Itse olen käyttänyt myös Google Mapsia hotellin alueen tutkimiseen etukäteen (esim. miten pääsee lentokentältä hotellille). Tripadvisor on myös hyvä sivu kohteen tutkimiseen etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaat kuljetukset (lennot/laivat/junat) ja sitten jonkun majoituksen itsellesi. Mukaan otat passin ja rahaa ja ehkä vähän vaihtovaatetta. Ei ole sen kummempi.
Kiitos. Mietityttää vain jos vahingossa otan jotenkin huonon lennon tai vaikka matkalaukun, jota ei saisikaan olla (liian iso tai ei sisälly lippuun) tai varaan hotellin, joka on käytännössä vaikka tosi likainen tai täynnä ötököitä tms. Matkavakuutus olisi jo luottokortin ja liiton kautta, mutta arveluttaa riittävätkö tai jopa kumoavatko toisensa! Oon lisäksi ymmärtänyt että pitää tehdä matkustusilmoitus yms. ja jopa lähtöselvityksen tekeminen stressaa.
Mitä kautta te varaatte lennot ja hotellin ja mihin asioihin kiinnitätte silloin huomiota?
T. Ap
Minä varaan lennot usein ebookersin tai ihan lentoyhtiön kautta (viimemainittu ei välttämättä ole erityisen halpaa) ja hotellin joko booking.comin tai airb&bn kautta tai suoraan hotellin omilta sivuilta.
Lennoissa kannattaa kiinnittää huomiota vaihtoaikoihin ja vaihtojen määriin. Sitten joutuu miettimään, että kumpaa arvostaa enemmän, hintaa vai helppoutta. Ne helpoimmat lennot vähillä ja sujuvilla vaihdoilla on yleensä suosituimpia ja siksi kalleimpia. On vaan päätettävä, mitä haluaa ja oltava sitä mieltä, että saikin juuri sen. Seuraavalla kerralla voi sitten muuttaa mieltään, mutta kesken matkan ei kannata harmitella. Sallittu laukkumäärä lukee varaussivuilla ja lipussa, joten ei se ole ongelma.
Hotellin valitsen itse niin, että ensin katson, mitä hakuan nähdä ja sitten katselen booking.comista hotelli- ja sunto aihtoehtoja iihin nähden sopivista paikoissta. Tässäkin on niin, että hinta ja laatu yleensä, ainakin länsimaissa ja euroopassa, korreloivat keskenään. Kolme ja neljä tähteä ovat yleensä ihan hyviä. Ite preferoin neljää, mutta siitä saa usein maksaa enemmän. Katson myös booking.comin arvioita, mitä arvosanoja ihmiset ovat hotellille antaneet ja mitä siitä sanoneet. Katson, lupaako hotelli ilmaista wifiä, jääkaappia, saunaa, uima-allsta, parvekettä jne sellaista, mitä haluan huoneessa olevan. Tämän yhteydessä tsekkaan myös hotellin omat sivut, mitä siellä lukee ja mitä kerrotaan/näytetään esim aulatiloista, ulkopuolelta jne.
Minä en ole koskaan ollut niin tarkkana, että olisi lentovsraus ja hotellivaraus auki yhtä aikaa selaimessa. Välillä olen varannut lennot kuukausia ennen hotellia. Aina sieltä nyt joku sopiva paikka löytyy ihan mille ajalle hyvänsä, vaikka olisi vähän kiireisempikin kaupunki.
Matkustusilmoitusta ei ole pakko tehdä, mutta jos sattuisi, että paikkakunnalla sattuisi jotain niin sen perusteella ulkoministeriö tietäisi etsiä tietoja siitä, miten sulle on käynyt. Sen tekeminen käy noin 30sekunnissa, googlaa netistä "matkustusilmoitus".
Minä luen hotellien arvosteluita ennen kuin varaan. Käytän booking.comia, siellä on paljon arvosteluja ja tukena vielä Tripadvisoria. Harvoin menee pieleen. Ikinä en lähde hotelliin jolla ei ole nettisivuja tai netistä ei löydy kunnon kuvia. Sekin virhe on joskus tullut tehtyä...
Lennot varaan yleensä Supersaverin kautta.