Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö ajaessa vilkkua,kun käännyt?

Vierailija
12.11.2016 |

Onko sinulla tapana laittaa vilkku? Myös liikenneympyrässä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään, vihollinenhan voi käyttää tilaisuutta hyväkseen, jos paljastan aikeeni.

Tuo on jossain määrin totta. Käytän aina vilkkua ja periaatteessa hyvissä ajoin, mutta poikkeuksiakin on. Esimerkiksi Kehä I:n ruuhkassa vilkutuksen pitää olla nopea kuin kobran silmänisku, jotta vihollinen ei näe aikeitani eikä ehdi tukkia rakoa johon puikkaan.

Vierailija
22/33 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos jossain on ihmisiä. Jos ei ole muita autoilijoita eikä jalankulkijoita, niin en käytä.

Käytän myös ruuhkassa, kun vaihdan kaistaa. Ihan kehälläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/33 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä vilkkua, jos ketään ei ole katsomassa. Silloin käytän, kun on muita, joille on syytä ilmoittaa aikeistani. Ohituksen jälkeen oikealle kaistalle palatessa en yleensä käytä.

Vierailija
24/33 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti käytän! Paitsi ehkä jostain mökkitieltä pihaan kääntyessä, kun muita ihmisiä ei ole lähimaillakaan. Vilkun käyttö tulee niin selkäytimestä, että enemmän sen käyttämättä jättämiseen kiinnittää huomiota kuin käyttämiseen.

Typerä käytös. Vilkkua kannattaa käyttää aina vaikka itse ei ketään näkisikään. Lähellä voi silti olla joku, joka sen vilkun näkee. Heikot autoilijat syyllistyvät tähän jatkuvasti esim. kun eivät huomaa jalankulkijoita.

Voi jumalauta. Minä TIEDÄN että siellä mökkitiellä ei liiku ketään joka sen vilkun voisi nähdä, ja silti sitä tulee useimmiten käytettyä sielläkin. Muualla autoillessani käytän aina vilkkua, koska - kuten sanottu - sen käyttämättä jättäminen vaatisi enemmän miettimistä.

Vierailija
25/33 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käänny ikinä kun olen ratissa.

Vierailija
26/33 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikenneympyrästä poistuttaessa vilkutetaan. Olen nähnyt niitäkin, jotka vilkuttaa vasemmalle ympyrässä ajaessaan.

Suomessa se ei ole tapana, siis ns. oikein, mutta monessa maassa, jossa kiertoliittymät on tosi suuria ja niissä on 2-3 kaistaa, vasemmalle vilkuttaminen on tapa ja vilkutetaan vasempaan kunnes ajetaan pois liittymästä ja silloin vilkutetaan oikealle. 

Jos aikoo vaihtaa kaistaa, käytetään vilkkua, myös liikenneympyrässä. Jos ei aio vaihtaa kaistaa vaan jatkaa samalla, ei käytetä vilkkua. Suomessa olen nähnyt niitäkin tapauksia, joissa kiertoliittymään ajavalla on vilkku vasemmalle. Huomattavan yleistä on myös vilkuttaa oikealle jo kiertoliittymään ajaessa, jolloin seuraavassa liittymässä oleva helposti olettaa, että aikomus on poistua heti ensimmäisestä liittymästä ulos.

Vierailija
27/33 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä vilkkua. Mulla on Audi.

Vierailija
28/33 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikenneympyrästä poistuttaessa vilkutetaan. Olen nähnyt niitäkin, jotka vilkuttaa vasemmalle ympyrässä ajaessaan.

Suomessa se ei ole tapana, siis ns. oikein, mutta monessa maassa, jossa kiertoliittymät on tosi suuria ja niissä on 2-3 kaistaa, vasemmalle vilkuttaminen on tapa ja vilkutetaan vasempaan kunnes ajetaan pois liittymästä ja silloin vilkutetaan oikealle. 

Jos aikoo vaihtaa kaistaa, käytetään vilkkua, myös liikenneympyrässä. Jos ei aio vaihtaa kaistaa vaan jatkaa samalla, ei käytetä vilkkua. Suomessa olen nähnyt niitäkin tapauksia, joissa kiertoliittymään ajavalla on vilkku vasemmalle. Huomattavan yleistä on myös vilkuttaa oikealle jo kiertoliittymään ajaessa, jolloin seuraavassa liittymässä oleva helposti olettaa, että aikomus on poistua heti ensimmäisestä liittymästä ulos.

Kyse ei ole kaistanvaihtamisesta ympyrän aikana, vaan kiertoliittymään tullaankin alunalkaen useaa kaistaa, kahta tai kolmea. Aluksi ihmettelin tuota vasempaan vilkuttamista esim Ranskassa ja Portugalissa, mutta se näyttää olevan isoissa monikaistaisissa ympyröissä, joissa on paljon liikennettä, todella toimivaa. Ja autokoulussa Suomessa opetetaan nykyään, että kun on tarkoitus ajaa heti ensimmäisestä pois, niin kiertoliittymään mennään valmiiksi vilkku oikealla. 

Vierailija
29/33 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naureskeli

Vierailija
30/33 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympyrässä en vilkuta kun siellä ei voi kääntyä kun oikealle.

Muualla kyllä.

Vierailija
31/33 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympyrässä en vilkuta kun siellä ei voi kääntyä kun oikealle.

Muualla kyllä.

Ympyrään liittyvä ei voi silloin tietää aiotko kääntyä ennen häntä vai hänen jälkeen eli saattaa odotella turhaan.

Vierailija
32/33 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ja nimenomaan liikenneympyrässä, olen muutenkin hyvä kuski.

No kun meillä päin jotkut ei käytä vilkkua niissä liikenneympyröissä.

Etkö ole kuullut sellaisista autoista, joiden vilkku alkaa toimia vasta sitten, kun viimeinenkin osamaksuerä on maksettu?

On muuten ikävää odotella siinä liikenneympyrässä tai missä tahansa risteyksessä aivan turhaan siksi, kun ei tiedä mihin joku muu on kääntymässä. Kai se on jotain sairasta vallankäyttöä tuokin, että ei käytä vilkkua ajoissa.

Vierailija
33/33 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa nää kiertoliittymässä "suoraan" ajavat. Ihmettelen että niillä ei synny oivallusta, kun itse pysähtyvät turhaan näiden vilkuttomien takia.

Se on niiden vilkuttomien tarkoituskin. Ei kai kukaan voi saada ajokorttia oppimatta sitä, että kiertoliittymissä = liikenneympyröissä pitää vilkuttaa kun siitä poistuu.