Voiko tämä mennä oikeasti näin?!? Verotusasiaa
Asun avopuolisoni kanssa vuokra-asunnossa kaupungissa, jossa olen kirjoilla. Sain työpaikan 150km päässä kotoani, joten jouduin ottamaan sieltä toisen vuokra-asunnon. Palkastani maksan 30% veroja, eikä mitään matkakorvauksia tai muitakaan heru, koska olen avoliitossa eikä meillä ole lapsia...
Työkaverini on vähän vastaavassa tilanteessa, mutta on naimisissa. Saa 250e jotain tukea työpaikkakunnan asuntoon + kilometrikorvaukset kotiin. Eli säästää tässä noin 400e kuukaudessa!
Kotona makaamalla saisin liitosta käteen 1600e. Nyt käymällä töissä, kun palkasta vähennetään verot, "ylimääräinen" vuokra-asunto ja dieselit kotikaupungin ja työpaikan välille, käteen jää 1300e! Sanokaa nyt, ettei tämä voi oikeasti mennä näin. Maanantaina soitan kyllä verotoimistoon, mutta netistä pääteltynä tämä on ihan perseestä! Lopputililtä tämä mulle näyttää...
Jotain verokikkailuvinkkejä tai muita neuvoja, kiitos!
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
No ainakin työmatkoista saa verovähennystä
Netin mukaan saa joo, jos on naimisissa. Saisin toki verovähennyksiä työasuntoni ja työpaikan välisestä matkasta, mutta se on 2km...
Voi jestas. Teillä on eri elämäntilanne. Jos kaikki avopariskunnatkin sais samaa tukea niin luuletko että avopuolisoita ei yhtäkkiä joka toisella löytyis ties mistä kaupungeista. Joku järki tarvii tossakin olla.
Sinä olet verotuksessa ns yksinäinen henkilö, jolla ei ole oikeutta kyseisiin verovähennyksiin.
Ei tarvi olla naimisissa Hei haloo nyt !! Ei muutaku matkakorvaushakemukset vetämään. T. KOKEMUSTA ON me mennään eri autoilla töihin ja saadaan molemmat korvauksia. Mutta jos pystyisit kulkea bussilla silloin et tietenkään voi laittaa omalla autolla kulkemisen kuluja
Kaverillasi on eri asia, jos saa matkaKORVAUKSIA ja jotain tukea asumiseen. Ne ovat vielä verottomia.
Sinun kohdallasi on kyse veroVÄHENNYKSISTÄ. Työmatkavähennykset sinä kyllä saat, kun sinulla on vakituinen asunto toisella paikkakunnalla.
Eihän sinun tarvitse edes ilmoittaa verottajalle sitä toista asuntoa, jos se ei ole sinun vakituinen osoitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi olla naimisissa Hei haloo nyt !! Ei muutaku matkakorvaushakemukset vetämään. T. KOKEMUSTA ON me mennään eri autoilla töihin ja saadaan molemmat korvauksia. Mutta jos pystyisit kulkea bussilla silloin et tietenkään voi laittaa omalla autolla kulkemisen kuluja
Hieman luetun ymmärtämistä kehiin. Ap sanoi muuttavansa työskentelypaikkakunnalle ja siellä asunnon ja työpaikan välinen matka on 2km, joten mitään vähennystä ei tule.
Ap voisi laittaa matkat ansiotuloista tehtäviin vähennyksiin jos kulkisi oman asunnon ja työpaikan välisen matkan omalla autolla tai julkisella.
Sen sijaan jos ap hankkii työskentelypaikkakunnalta asunnon ap ei voi saada työasuntovähennystä koska ei ole naimisissa ja/tai heillä ei ole lapsia.
Olen siis ihan kirjoilla tuolla kotikaupungissani, eikä verottaja tiedä kakkosasunnostani mitään. Meneekö muka läpi 300km työmatka päivässä, jos yrittää työmatkavähennyksiin laittaa?
Naimisiin meno vissiin olis edessä, jos sillä kerran säästäisi 4800e vuodessa.
Ap
Hommaa viikonlopputyö asuinpaikkakunnalta, niin saat ainakin työasuntovähennyksen.
Älä muuta sinne vieraalle paikkakunnalle, pidä osoite kotipaikkakunnalla ja laita työmatkakulut sen 150 km mukaan. Verottajaa ei kiinnosta, nukutko kotona vai jossain muualla. Sinulla saa olla sielä 2 km päässä kämppä, jossa olet yökunnassa.
Perheetön henkilö voi saada työasuntovähennyksen vain, jos hänellä on samanaikaisesti (vähintään) kaksi varsinaista työpaikkaa ja kaksi eri asuntoa näiden työpaikkojen sijainnin vuoksi. Toinen asunnoista on tällöin hänen vakituinen asuntonsa ja toinen hänen työasuntonsa.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis ihan kirjoilla tuolla kotikaupungissani, eikä verottaja tiedä kakkosasunnostani mitään. Meneekö muka läpi 300km työmatka päivässä, jos yrittää työmatkavähennyksiin laittaa?
Naimisiin meno vissiin olis edessä, jos sillä kerran säästäisi 4800e vuodessa.
Ap
Kyllä menee läpi ainakin silloin, kun työ on määräaikainen. Muusta minulla ei kokemusta olekaan. Sellaistakin työmatkaa tosiaan eräät päivittäin ajavat.
Menkää naimisiin?