Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologiasta tietävät, mikä tämä mieheni riitelytapa on - onko sillä nimeä?

Vierailija
11.11.2016 |

Riita alkaa vaikka niin, että miestä kiukuttaa kun olen epäjärjestelmällinen. Sanoo, että olen hompsuinen ja kotona on vaikea olla, kun tavaroita ei löydy.

Minä sanon, että jos hän auttaisi kotitöissä, niin yhdessä saataisiin enemmän aikaiseksi. Hän jatkaa kuinka en osaa organisoida ja olen huono talousasioissakin.

Pahoitan mieleni, alan jo itkeskellä. Korotan ehkä ääntänikin. Mies ei kuuntele ehdotuksia miten tehtäisiin asiat yhdessä paremmin, mikä olisi avuksi.

Pimahdan. Sanon, että hän on k'sipää.

Mies suuttuu. Olen nimitellyt häntä. Olen kamala ihminen. Miten voin kasvattaa lapsia, kun käytän sellaista kieltä. Olen rikkonut häntä vastaan. Alkaa mökötys, joka voi kestää useita päiviä. Mies ei suostu puhumaan, kävelee selkä ja niska jäykkänä kuolleen ilme kasvoillaan. Ei vastaa tekstareihin tai puheluihin. Toisinaan lähtee suunnittelee viikonloppumatkan ja lähtee asiasta enempää neuvottelematta.

Muutaman päivän kuluttua saadaan sopu aikaiseksi. Hän ei yleensä ymmärrä, että alkuperäinen sanomansa on minua loukannut ja satuttanut. Olen vain liian herkkähipiäinen ja en kestä kritiikkiä enkä osaa ottaa sitä vastaan.

Sopua jatkuu kunnes taas olen tehnyt jotain kamalaa. Kuten käyttänyt liikaa rahaa ruokaan tai en huomioi häntä riittävästi vaan laitan lapset edelle tms.

Onko tällaisella riitelyllä ja käyttäytymisellä psykologiassa nimeä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Uhmaikä.

Vierailija
2/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin käytän tuosta riitelytavasta nimeä "syy erota".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Solitud eterna.

Vierailija
4/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Uhmaikä.

Mies on jo kyllä vähän varttuneempi, yli 50 v. 

Vierailija
5/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa vaikuttaa olevan piirteitä passiivisaggressiivisuudesta. Miehessä kirjoituksen perusteella ehkä hieman enemmän.

Vierailija
6/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikäs sanotaan sinun tyyliäsi? Et osaa ottaa vastaan kritiikkiä, vaan alat syytellä toista. Kohta vedät marttyyrinkyyneleet ja alat nimittelemään toista. Ei kuule kuulosta kovin rakentavalta tuo sinunkaan tyylisi.

Vierailija
7/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksikäs sanotaan sinun tyyliäsi? Et osaa ottaa vastaan kritiikkiä, vaan alat syytellä toista. Kohta vedät marttyyrinkyyneleet ja alat nimittelemään toista. Ei kuule kuulosta kovin rakentavalta tuo sinunkaan tyylisi.

Hei, kiitos kommentistasi. Yritin kirjoittaa rautalankaversion. Ja olen samaa mieltä, että minussakin on syytä. Olen yrittänyt tosissani niin monessa asiassa, mutta voimat loppuvat kun aina tuntuu kuin olisi jossain peilitalossa. Ihan kuin olisin jossain hullussa pelissä, jossa kaikki mitä sanon tai teen on kuitenkin väärin. Ja varmasti olen marttyyri, en osaa sitä enkä tätä, enkä tapella.

Viimeksi riidellessä mies alkoi kuvata minua kännykällään. Seurasi ympäri kotia kun yritin päästä rauhaan. Tuli perässä ja kuvasi. Kun pyysin lopettamaan kuvauksen ja vihdoin viimein tartuin kännykkään sanoi soittavansa poliisille, koska olen niin väkivaltainen. 

Haluaisin vain jotenkin ymmärtää mistä on kysymys.

Meidän koti on kohtuullisen hyvässä järjestyksessä. Miehen vaatteet ja tavarat huolehdin erikseen niin, että hän löytää ne oikeilta paikoiltaan vaikka silmät ummessa. 

Vierailija
8/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekisit tiedolla, että/jos miehen tyylillä on jokin nimi? Mitä merkitystä sillä on? Tuon ikäinen ihminen ei muutu. Sinä tiedät itse voitko sinä muuttua. Jos et, niin vaihtoehtoina on joko nykytilanteen kestäminen valittamatta, tai eroaminen. Muu diagnosointi on täydellisen turhaa. Selvästi ette sovi toisillenne, ei sitä jokin diagnoosi muuta.

Vierailija
9/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Miehesi on mököttäjä, kostaja ja syyntakeeton riitelijä. Sinä taas vastaanottamaton, kiukkuava ja nopeasti maaliinpyrkivä. Kunhan arvailin.

Vierailija
10/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, kiitos kommentistasi. Yritin kirjoittaa rautalankaversion. Ja olen samaa mieltä, että minussakin on syytä. Olen yrittänyt tosissani niin monessa asiassa, mutta voimat loppuvat kun aina tuntuu kuin olisi jossain peilitalossa. Ihan kuin olisin jossain hullussa pelissä, jossa kaikki mitä sanon tai teen on kuitenkin väärin. Ja varmasti olen marttyyri, en osaa sitä enkä tätä, enkä tapella.

Viimeksi riidellessä mies alkoi kuvata minua kännykällään. Seurasi ympäri kotia kun yritin päästä rauhaan. Tuli perässä ja kuvasi. Kun pyysin lopettamaan kuvauksen ja vihdoin viimein tartuin kännykkään sanoi soittavansa poliisille, koska olen niin väkivaltainen. 

Haluaisin vain jotenkin ymmärtää mistä on kysymys.

Meidän koti on kohtuullisen hyvässä järjestyksessä. Miehen vaatteet ja tavarat huolehdin erikseen niin, että hän löytää ne oikeilta paikoiltaan vaikka silmät ummessa. 

En tiedä psykologiasta. Mutta ei teidän suhde kyllä terveeltä tunnu.

Miksi sun pitäis passata aikuista miestäsi. En katsoisi päivääkään tuollaista käytöstä. Miehesi on henkinen pahoinpitelijä.

Vierailija
11/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekisit tiedolla, että/jos miehen tyylillä on jokin nimi? Mitä merkitystä sillä on? Tuon ikäinen ihminen ei muutu. Sinä tiedät itse voitko sinä muuttua. Jos et, niin vaihtoehtoina on joko nykytilanteen kestäminen valittamatta, tai eroaminen. Muu diagnosointi on täydellisen turhaa. Selvästi ette sovi toisillenne, ei sitä jokin diagnoosi muuta.

Minä taas koen niin, että jos ymmärtäisin mistä tämä johtuu niin jaksaisin paremmin. 

Tuo on sinun mielipiteesi ja ihan rohkea ja hieno veto. Mutta et tietenkään voi tuntea ja tietää minua tai elämääni tai yhteensopivuutta sen enempää.

Haluaisin vain tietää, onko tälle tyylille olemassa jokin nimi. Siis, että jos mies sanoo v"ttu ja minä sanon siihen h"itto, niin minä olen paljon pahempi ja sitten voikin mököttää monta päivää.

Vierailija
12/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon nimi on Näin lähden viettämään viikonloppua rakastajattaren/ poikien kanssa. 

Vierailija
13/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon nimi on Näin lähden viettämään viikonloppua rakastajattaren/ poikien kanssa. 

Tämäkin on mielessä käynyt. Joskus tulee sellainen olo, että olinpas tyhmä ja kävelin taas miinaan. Mies saa hyvän syyn olla monta päivää omissa oloissaan, osallistumatta mihinkään, ehkä lähteä jonnekin. 

Minä haluaisin tietysti, että menoistakin sovittaisiin etukäteen. Ja itseasiassa kyllä niistä neuvotellaan jos minä olen menossa jonnekin. Niistä pitää neuvotella silloin hyvissä ajoin.

Vierailija
14/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa epävakaa persoonallisuushäiriö.

Vierailija
15/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jonkin psykologisen termin heittäminen miehestä auttaisi sinua?

Mieti ennemminkin mikä termi kuvaisi sun omaa käytöstä, kun passaat aikuista miestä ja haluat "jaksaa" kumppania, joka on itsekäs ja joka kohtelee sinua huonosti?

Ehdotan: läheisriippuvainen, alistuva, heikkoitsetuntoinen.

Vierailija
16/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut tekstiä mutta peukutin, koska otsikko oli hilarious.

Vierailija
17/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jonkin psykologisen termin heittäminen miehestä auttaisi sinua?

Mieti ennemminkin mikä termi kuvaisi sun omaa käytöstä, kun passaat aikuista miestä ja haluat "jaksaa" kumppania, joka on itsekäs ja joka kohtelee sinua huonosti?

Ehdotan: läheisriippuvainen, alistuva, heikkoitsetuntoinen.

Elämäntilanteeni on sellainen, että en voi kaikkea tässä kertoa. Yritän kyllä pysyä kartalla omista heikkouksistani. Viime aikoina on mm. itsetuhoisuus ollut tapetilla. 

Jos sinua ei haittaisi, niin puhuttaisiinko vain tuosta mitä kysyin? Jos haluan analyysin itsestäni niin tulen sitä sitten kyselemään, jookos.

Voit olla myös varma, että jos minulla olisi varaa tai mahdollisuuksia kysellä ammattilaiselta niin tekisin sen. 

Vierailija
18/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut tekstiä mutta peukutin, koska otsikko oli hilarious.

Niin, mikäänhän ei ole niin hauskaa kuin toisten ihmisten ongelmat. Minuakin naurattaa aina silloin tällöin, huvittavaa. Elämä on ihmeellistä. Tosin nauran enimmäkseen itselleni, toisille minulla ei ole varaa tirskua. 

Oletko koskaan ollut tilanteessa, jossa et saa oikein mistään kiinni, kaikki ajatuksen pätkät ovat irrallisia, mikään ei ole ihan kuin miltä näyttää?

Ulkopuolelta kotsottuna sinut nähdään kauniina, menestyvänä, ajat parhailla autoilla, asut useamman sadan neliön talossa parhaassa naapurustossa. Ja silti sinulta puuttuu kaikki. Kun kukaan ei ole kuulemassa tai näkemässä prinssistä tulee sadun häijy noita. Sinulla ei ole ulospääsyä, ei ketään joka auttaisi tai kuuntelisi. Perhettä ja läheisiä sinulla ei ole, ovat kuolleet. Muutama tuttava, ystävät ovat aikapäiviä sitten kadonneet. 

Todella hauskaa. Ja sitten kun et enää muuta keksi kirjoitat jollekin yleiselle palstalle. Yrität saada jotain tolkkua elämääsi. 

Vierailija
19/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Hieman ohitse aiheen, tämä olisi melko helppo tuunata kuntoon. Kommentoin aiemminkin arvailleni.. Et oikeasti tee termillä yhtään mitään, sen selitysvoima aukeaa vain jos ymmärtää käsitteen kunnolla. En oikeasti näe tuossa mitään erityisen patologista tai peruuttamatonta, väheksymättä tuskaasi. Ota ja hanki se apu, jolla tilanne muuttuu. Ei kuulosta ylitsepääsemättömältä.

T. Joku vaan

Vierailija
20/35 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi. Miten joku voi katsella tuollaista touhua? Et varmaankaan koske mieheesi missään mielessä? Mä en ainakaan pystyisi. Yök.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi