Ahdistus- ja masennuslääkkeet??
Onko jollain teistä kokemusta esim. ahdistuslääkkeiden käytöstä raskauden aikana, onko vaikuttanut sikiöön??
Itselläni oli diapamit käytössä viime kesänä, en kauan joutunut käyttämään. Nyt 22. raskausviikko menossa ja neljäs päivä ahdistuneisuutta, aika rajunakin, enkä oikein edes tiedä mistä johtuu...
Kuulisin mielelläni kokemuksianne. En haluaisi lääkkeitä käyttää mutta en tiedä voiko terveydelläkään leikkiä...
Kommentit (8)
mulla on omakohtaisia kokemuksia, edellisessä raskaudessa alkoi, elämässä sattui kaikenlaista, aloitin heti synnytyksen jälkeen syömään zoloft-nimistä lääkettä ahdistukseen, masennukseen ja paniikkihäiriöön. Imetin koko ajan lastani, en huomannut mitään poikkeavaa lapsessa, vaan on erittäin onnellinen nyt 1v 8kk tytär, nyt odotan kolmatta lastani, rv 39+4, olen koko raskausajan käyttänyt tätä lääkettä(tai sen halvempaa versiota: Sertralin hexal) annosta on vähennetty, mutta ei purettu kokonaan, koska oireet vauvoilla olleet niin vähäisiä. Ota siis rohkeasti yhteys lääkäriin, ja hoida oireesi, niin voit nauttia raskaudesta ja lapsesta! Äidin hyvä vointi on lapsen paras etu! Zemppiä, ja hyvää kevättalvea!
Olen itse 21+ viikolla ja käytän myös masennukseni-paniikkihäiriöni Zoloftia. Zolofti on masennuslääke ja ei vaarallinen sikiölle, enemmän vaara tuottavat rauhoittavat Diapamit, oxepamit, xanorit, jne, jos joudut käyttämään noita usein. Keskustele lääkärisi kanssa ja jos mahdollista, mene psykiatrille.
Ne kohtaukset on outoja ja kammottavia Sinulle ja ei ole hyviä ollenkaan sikiölle. Tsemppia!
Olen nyt 6kk tytön äiti ja itsekin syönyt koko raskauden ajan Seroxatia paniikkihäiriöön,nykyään niitä todellakin tutkitaan tarkoin sopiiko lääkkeet raskausaikana syötäväksi.Ennenkaikkea kerro heti rohkeesti neuvolassa niin sitä kautta pääset ilmaiseksi kaupungin mielenterv.toimistoon jossa aivan ihania terapeutteja.Ei kannata jäädä yksin asian kanssa siinä tekee vain itselleen hallaa...meitä on nykyään kymmeniä äitejä,jotka tällaista apua tarvitsee ei suinkaan häpeän asia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kiitokset teille vastauksista!
Itseäni vain pelottaa ne mahdolliset haittavaikutukset sikiötä ajatellen. Olen lukenut jotain että voisivat aiheuttaa synnytyksen jälkeen hengitysvaikeuksia, itkuisuutta ym eli ns vieroitusoireita. Mutta menen keskiviikkona neuvolaan ja yritän sieltä kysellä lisää kuinka kannattaisi edetä...
Onko Zoloft kuitenkin lähinnä masennuslääke vai onko siitä apua myös ahdistuneisuuteen joka itselläni se vaikein ongelma??
Zolofti on sekä masennuslääke että ahdistusta vastaan. Alkaa vaikuttaa 2 -4 viikon kuluttua. Paniikkihäiriö on tavallaan yksi masennustyypeistä.
Sopiikohan se sitten minulle kun silloin kesällä psykiatrin mielestä minun oireisiin paras oli diapam. Enkä tarvinnut käyttää kuin kaksi viikkoa ja hyvin on mennyt viimeiset 9kk.
Varsinkin nämä " rauhoittavat" jotka siis tosissaan auttaa heti ovat vähemmän suosittuja raskauden aikana. Paniikkihäiriö on kuitenkin vielä erilaisempi kuin minun ahdistuneisuus...
Toivottavasti jotain kohdallenikin löytyy.
Itse aloin käyttää Seronilia edellisen raskauden jälkeen, tosin vasta lopetettuani imetyksen, vaikka jo raskausaikana olisi ollut tarvetta lääkkeelle. Ehdin syödä lääkettä vajaan vuoden, annos oli aika iso mutta tehokin todella hyvä, olin kuin eri ihminen; energinen ja jaksava. Nyt olen viikolla 24 ja oon ollut ilman lääkettä 2 kk. Elämä menee ihan päin mäntyä ja eron partaalla ollaan jos tilanne ei muutu. Päätinkin aloittaa Seronilin uudelleen pienemmällä annoksella. Ongelmana on se että mulla ei ole enää hoitokontaktia enkä saa omaa hoitajaa kiinni vaikka sinne voisin palata. Neuvolan suhtautuminen kertomaani tilanteeseen oli ykskantaan " jaa" joten ei apuja sieltäkään odotettavissa. Synnytyssairaalaan en ole tämän vuoksi saanut mitään käyntiä vaikka suosituksen mukaan lääkitys pitäisi purkaa vikalla kolmanneksella juuri noiden vastasyntyneen vieroitusoireiden vuoksi. Oon ihan yksin asian kanssa, teoriatietoa näistä jutuista on liikaakin mutta kukaan ei ota kantaa käytäntöön. Tiedättekö jonkun yksityisen gynekologin tai psykiatrin pääkaupunkiseudulta, joka osaisi auttaa nimenomaan raskaudenaikaisessa masennuslääkityksessä? Onko teillä annosta laskettu synnytyksen lähestyessä? Miten imetys puolestaan on sujunut?
kannattaa ottaa ehdottomasti yhteys lääkäriin, omin nokkineni en tekisi mitään.
lisäksi kannattaa etsiä tän palstan arkistosta, koska asiasta on muistaakseni puhuttu ennenkin. pääperiaatteena on kai, että ahdistus/masennuslääkkeiden vaikutuksia lapseen ei tiedetä, koska kokeita ei voi tehdä, siksi niitä ei suositella. yleensä kai niin, että jos katsotaan, että äiti hyötyy lääkkeistä, niin niitä voisi syödä. ei ahdistunut äitikään ole lapselle hyvä.
mutta: puhu siis lääkärillesi ja tsemppiä
a.