G: Minkä ikäiset heräävät itse aamulla kouluun?
Eli minkä ikäiset vielä käytte herättämässä, ja milloin teillä lapset heräävät itse herätyskelloon/kännykkään tms. ja lähtevät itsenäisesti kouluun?
Meillä lapset 5- ja 6-luokilla, ovat jo useamman vuoden itse heränneet, mutta nyt on tullut vähän myöhästymisiä etenkin vanhemmalla.
Ennen heidän oli pakkokin itse herätä ja pärjätä, kun molemmat vanhemmat olimme jo lähteneet monesti töihin ennen heitä.
Nyt olen kotona vauvan kanssa, mutta tökkii pahasti ajatus että joutuisin heräämään aikaisin vain herättääkseni ison lapsen - joudun kuitenkin yöllä heräilemään vauvan takia useampaankin kertaan.
Yleensä esim. vauva syö 6-6:30 aikaan (mikä taas liian aikainen herätysaika koululaisille), ja olen vielä tosi väsynyt silloin joten nukumme aina vauvan kanssa vielä 7:30-8 saakka (jolloin lasten pitää olla jo lähdössä 8 aamuina).
Isäkin lähtee töihin vähän miten sattuu, kun jaksaa herätä (liukuva työaika)... ja on usein aamulla äreä joten en oikein uskalla häntäkään velvoittaa poikien kouluun lähtöä järjestelmällisesti vahtimaan.
Kommentit (9)
kellon soittoon ,tekee ite puuron ja lähtee kellon mukaan matkaan .
Esikoista piti hieman vahtia ja varmistella että lähtee ajoissa, muut ovat olleet reippaampia toimimaan itsenäisesti.
Usein kuulen että äiti (joka on kotona) herää laittamaan aamupalaa ja herättämään lapset. Meillä äiti saa nukkua, jos vauvan takia on joutunut valvomaan.
Eli n. pari kuukautta olen ollut itsekin kotona, mutta nyt kutsuu työt, niin ekaluokkalaisen pitää pärjätä aamuisin itse. Kelloa ei osaa, mutta herää itse herätyskelloon (on koko syksyn herännyt), pukeutuu, tekee itselleen aamupalan ja sitten on aikaa touhuta tai mitä nyt tekeekin, ja sitten ollaan viritetty toinen herätyskello soimaan silloin kun täytyy alkaa pukemaan ulkovaatteita päälle ja lähteä kouluun.
Hei!
Olen murkkujen opettaja ja joka aamu on joku myöhässä. Nuoret valvovat myöhään ja vanhemmat kait luottavat siihen että lapset heräävät ajoissa.
Kotona on 13v-poika. Jos lähden aiemmin niin herätän hänet ja katson että hän yodella on hereillä.Hyväunisena poika on itsekin pyytänyt samaa.
Muutoin suosittelen laittamaan kolme herätyskelloa soimaan, eri puolille huonetta. Ja vaikka soittamaan puhelimella vielä.
Oppilaat jotka tulevat tunninkin myöhässä ovat ihan pihalla. missä mennään.
Juuri viime viikolla kerroin perheen murkkuikäiselle, että olisi jo aika lopettaa heräämiskiukuttelut äidille ja laittaa kello soimaan. Väitti, ettei siihen herää, joten kerroin, että laita sitten kaksi keloa (kello ja kännykkä) ja riittävän kaukaksi parvisängystä. Hyvin heräsi ja useamman kerran jo ennen kellon soimista eli kyse on tuoikäisellä silkasta laiskuudesta, jos vielä herätyttää muilla ja kiukuttelee päälle. Perheen aamut rauhoittui heti ja nyt poika vastaa itse, että herää riittävän aikaisin (koulumatkaa 5min!).
Rauhallisia aamuja kaikille!
kännykkä ja kelloradio, siltikään ei aina herätä niihin. (Tai ei ole laitettu soimaan, pitäisi kai äidin sekin huolehtia, mutta iltaan mahtuu jo niin monta muuta askaretta vauvan kanssa ym. joten olettaisi että lapsi voi itse laittaa kellon päälle siihen aikaan kuin käsketään, asiasta muistutetaan kyllä useaan kertaan.)
Lisäksi ongelma on se, että vaikka nykyään itse herään jo ennen muuta perhettä ja huhuilen lapsia hereille
a) eivät herää
b) eivät viitsi nousta
c) viivyttelevät tajuttoman kauan aamutoimissa
d) alkavat nukkumaan uudelleen olohuoneen sohvalle
e) leikkivät vauvan kanssa, pelaavat shakkia, katsovat tv:tä tai muuta mikä viivästyttää
f) muuten vain viivyttelevät ja vetkuttavat kouluun lähtöä niin että myöhästyminen on hyvin lähellä (tai sitten jotain unohtuu)
Lisäksi on kauhea tappelu siitä, että saisi heidät käymään aamupesulla (murkkuikäisten hiki HAISEE), että pesu tulisi kunnolla tehtyä, kaikki pestävät paikat (kainalot naamat kädet hampaat jne.) pitää luetella erikseen ja kysyä tuliko tehtyä.
Aamupalan syömisestä taas uusi kiista.
Kaikki äidin muistuttaminen ja kysyminen ÄRSYTTÄÄ ja lopulta kouluun lähdetään ovia paiskoen ja kirosanoja huutaen.
Olisi varmaan helpompaa jos olisin jo töissä ja todella joutuisivat itse vastaamaan lähdöstään.
Kun vaan koulussakin tajuttaisiin ettei se kouluun lähtö ole aina niin yksinkertaista.
Iltatoimet pyritään aloittamaan jo 20:30-21 aikaan, sen aiemmin ei paljon enää voi tuon ikäisillä. Siitä huolimatta heitä usein aamulla väsyttää (liittyy kai murrosikään.)
Ymmärrän että murkut on erilaisia. Jos kotona tulee ongelmia neuvon ottamaan yhteyttä ja luottamuksella lapsen koulun terveydenhoitajaan ja kuraattoriin.
Kertoa mitkä syyt huolettavat ja mikä aiheuttaa aamumyöhästymisiä.
Äiti sitten ei pidä kertoa yhteydenottojaan murkulle.
Koulusta löytyy kyllä apua, voi soittaa myös luokanvalvojalle.
Olen jostain lukenut, että samoin kuin koira narskuttaa luutaan niin murkku vanhempiaan.
Noin kuvainnollisesti.
Täytyy vain toistaa ja jaksaa. Luokassani ollessa en juurikaan huuda murkku-oppilaille, mutta kotona kyllä murkku-pojalle.
Samassa jamassa ollaan. Koetetaan olla järkeviä ja vastuullisia aikuisia,
mallina murkulle. Voimia
Meillä herätään 7 joka aamu nuorempia lapsia ei tarvitse herättää 3lk ja 5lk mutta vanhempi lapsi herätetään 9lk mutta juu yleensä ihan itse herää ja syö aamupalan ja lähtee kouluun.
Meillä kaikki (paitsi vaimo viikonloppuisin) heräävät 6:30 aikaan ilman herättämistä. Olisi ihanaa, jos joskus viikonloppuna voisi napista säätää heräämistä parituntia myöhempään.
Lapset, 10kk, 8v ja 9v.
Eipä noiden koululaisten itsenäiseen lähtemiseen voi luottaa ja pitää se aamupuuro kuitenkin tarjota ennen kouluun lähtöä. Jos aikuisia ei ole kotona koulunlähdönaikaan pitää kännykällä varmistaa, muuten jäävät vaikka koko päiväksi kotiin. " En muistanut lähtee" .