Puhelin meni rikki koulussa, kun toinen lapsi heitteli reppua
Kiukuttaa, uudehko puhelin 200e. maksanut ja nyt on rikki, kun luokkakaveri oli heittänyt reppua kattoon. Tömps vaan alas ja näyttö pirstaleina.
Kouluhan ei ole vastuullinen korvaamaan ja lapsen vanhemmat ei myöskään aio korvata.
Kiukuttaa edelleen.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vanhemmat korvaavat. Heidän vakuutuksestaan tuo menee.
Miten edes ajattelet, että kaikilla on joku vapaaehtoinen vakuutus otettuna...?
Kyllä asiallisessa perheessä on laaja kotivakuutus, joka korvaa lapsen ulkopuoliselle (tai myös kotona) aiheuttamat vahingot.
Ongelma on, että omavastuut ovat kuitenkin suurehkot. Parin sadan vahinko menee kyllä käytännössä omaan piikkiin.
Kukaan järkevä ei ota kuin ne ihan pakolliset vakuutukset. Pitkässä juoksussa jää aina tappiolle, rahat kiertää vakuutusyhtiön kautta takaisin omaan taskuun, yhtiö vaan vetää välistä osan itselleen.
Jep. Ja kun kaikki omavastuut säätää 1000-2000 euroon, niin okt:n vakuutusmaksuista tippuu satasia vuodessa pois.
Tässä keississä ihmetyttää, että edelleen on lapsia jotaka kuvittelevat että on ok heitellä jonkun toisen omaisuutta (reppua, pipoa, kenkiä) (koulun käytävillä). Mitähän ope teki ao. tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi opettaa lapselle, että puhelin pidetään housujen taskussa eikä missään repussa.
Sitten istuu sen paskaks? Näppärää.
Kyllä reppu on puhelimen paikka, mieluiten sisätasku ja kuorien kanssa. Kellään ei ole oikeutta koskea reppuun.
Omalla tyttärellä kävi niin, että näyttö oli räpsähtänyt halki treenien aikana. Niillä on reput salin lattialla seinän vieressä ja joku oli kävellyt päältä. 200 euroa siinäkin sujahti.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on tapahtunut niin että opettaja on ollut paikalla.
Huoltajat selittävät, ettei heillekään tapahtuneita ole korvattu, joten hekään eivät korvaa. Minä taas sanoin, että kyllä olen itse korvannut kaikki lapseni aiheuttamat vahingot. Tulen jatkossakin korvaamaan ja näköjään tyhmänä korvaan jo muidenkin vahingot.
ARGH!
Ap
Eikö opettajalla ja koululla ole tuossa ole mitään vastuuta? Annetaan lasten rikkoa toisten tavaroita ja katsellaan vaan päältä. Menisin kyllä reksin juttusille, eihän toi nyt mitenkään voi olla vanhempien vastuulla jos kerran opettaja oli paikalla. Opettajan vastuullahan ne alaikäiset siellä koulussa on. Ja juu, ymmärrän ettei opettajat voi aina nähdä kaikkea ja olla paikalla jokapaikassa, mutta tässähän se ope oli paikalla. Joten vastuuta on kyllä siellä päässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vanhemmat korvaavat. Heidän vakuutuksestaan tuo menee.
Miten edes ajattelet, että kaikilla on joku vapaaehtoinen vakuutus otettuna...?
Kyllä asiallisessa perheessä on laaja kotivakuutus, joka korvaa lapsen ulkopuoliselle (tai myös kotona) aiheuttamat vahingot.
Ongelma on, että omavastuut ovat kuitenkin suurehkot. Parin sadan vahinko menee kyllä käytännössä omaan piikkiin.
Kukaan järkevä ei ota kuin ne ihan pakolliset vakuutukset. Pitkässä juoksussa jää aina tappiolle, rahat kiertää vakuutusyhtiön kautta takaisin omaan taskuun, yhtiö vaan vetää välistä osan itselleen.
Jep. Ja kun kaikki omavastuut säätää 1000-2000 euroon, niin okt:n vakuutusmaksuista tippuu satasia vuodessa pois.
Tässä keississä ihmetyttää, että edelleen on lapsia jotaka kuvittelevat että on ok heitellä jonkun toisen omaisuutta (reppua, pipoa, kenkiä) (koulun käytävillä). Mitähän ope teki ao. tilanteessa?
Opettaja ei ollut sen kummemmin puuttunut, en tiedä oliko heittänyt kuin kerran kattoon. Lapsi soitti heti, kun oli pelästynyt että menikö puhelin rikki, pyysin näyttämään heti sen opettajalle. Opettaja oli sanonut, että vanhemmat selvittelevät.
Kyllä on väärin koskea toisten tavaroihin ja heitellä niitä kattoon tai minne tahansa muualle :( Mutta tätä tapahtuu varmasti koko ajan, nyt vaan oli huono onni mukana ja puhelin meni rikki.Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltajat selittävät, ettei heillekään tapahtuneita ole korvattu, joten hekään eivät korvaa. Minä taas sanoin, että kyllä olen itse korvannut kaikki lapseni aiheuttamat vahingot. Tulen jatkossakin korvaamaan ja näköjään tyhmänä korvaan jo muidenkin vahingot.
ARGH!
Ap
Eikö opettajalla ja koululla ole tuossa ole mitään vastuuta? Annetaan lasten rikkoa toisten tavaroita ja katsellaan vaan päältä. Menisin kyllä reksin juttusille, eihän toi nyt mitenkään voi olla vanhempien vastuulla jos kerran opettaja oli paikalla. Opettajan vastuullahan ne alaikäiset siellä koulussa on. Ja juu, ymmärrän ettei opettajat voi aina nähdä kaikkea ja olla paikalla jokapaikassa, mutta tässähän se ope oli paikalla. Joten vastuuta on kyllä siellä päässäkin.
Kiitos tästä, taidan ottaa maanantaina puhelun koululle ja selventää tilannetta tältä kantilta! Olen tässä samaa mieltä, opettajan ollessa paikalla vastuu on koulullakin! ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhempien pitäisi korvata? He eivät ole laiminlyöneet valtvontavastuutaan, sillä lapsi on koulussa opettajan valvonnassa. Joko koulu korvaa (opettaja laiminlyönyt valvontavastuunsa) tai sitten lapsi itse. Vanhemmat eivät tosiaankaan ole korvausvelvollisia. Mistä ihmeestä tulee tää kuvitelma siitä, että vanhemmat on korvausvastuussa lapsensa tekemistä vahingoista/tuhotöistä ihan kaikkialla ja kaikenaikaa. Ei sellaista velvollisuutta ole.
Tuollaistako sinä lapsellesi opetat? Tottakai sinä olet vanhempana vastuussa mitä lapsesi tekee! Jos lapsi hajottaa koulun ikkunan niin lasku tulee sinulle, huoltajalle. Sinä vastaat lapsestasi ja hänen teoistaan ennen hänen täysi-ikäisyyttään. Tuolla asenteella saat vielä joskus lasun kotiisi joku kaunis päivä kun lapsesi tekee jotain pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhempien pitäisi korvata? He eivät ole laiminlyöneet valtvontavastuutaan, sillä lapsi on koulussa opettajan valvonnassa. Joko koulu korvaa (opettaja laiminlyönyt valvontavastuunsa) tai sitten lapsi itse. Vanhemmat eivät tosiaankaan ole korvausvelvollisia. Mistä ihmeestä tulee tää kuvitelma siitä, että vanhemmat on korvausvastuussa lapsensa tekemistä vahingoista/tuhotöistä ihan kaikkialla ja kaikenaikaa. Ei sellaista velvollisuutta ole.
HAH! Kyllä olet vanhempana vastuussa lapsesi tekemisistä niin huoltajana kuin vanhempanakin! Niinkin voi tehdä, että laskuttaa täysi-ikäistä lasta alaikäisenä aiheuttamista vahingoista.
Tällaisella ajattelutavalla saadaan lapsen ja nuoren päähän iskostettua juuri se käsitys, ettei mistään tarvitse kantaa vastuuta. Ei vanhemmatkaan ota. Eli voi rikkoa paikkoja ja tehdä mitä vaan kun ei vaan jää kiinni. Sitten kun jää niin vanhemmat ei korvaa, mikä on se oppi mikä tällaisella annetaan aikuisuuteen kasvavalle lapselle?
Enpä olekaan. Suomen laki lähtee siitä, että jokainen on vastuussa tekemistään vahingoista, myös lapsi. Vahingonkorvausasioissa ei ole mitään ikärajoja. Ihan pienikin lapsi voi siis joutua maksamaan korvauksia. Vanhemmat ovat vastuussa lastensa vahingoista vain jos voidaan osoittaa että he ovat rikkoneet valvontavastuutaan. Ja sitähän tässä ei ole tapahtunut. Joten puhelimen rikkonut lapsi on itse vastuussa vahingosta, ei hänen vanhempansa. Ap hakee korvauksia ihan vääriltä ihmisiltä. Lapsen vanhmpien ei lain mukaan tarvitse maksaa mitään, sillä he eivät ole rikkoneet mitään. Ap siis osoittaa laskun lapselle.
Ja tässä annetaan lapselle tasan oikea malli. Vanhemmat eivät maksa tämän tekemiä vahinkoja vaan LAPSI ITSE. Se maksaa joka rikkoo. Sinä olet antamassa lapsellesi väärän mallin, riko vaan ja vanhemmat kyllä maksaa. Voi olla aika karu paikka vasta aikuisena huomata, että joutuukin itse maksumieheksi, eikä vanhemmat tule apuun. Kuten tekivät koko lapsuuden.
Repunheittäjä on koulukiusaaja, tai ainakin tuolla kertaa oli kiusaaja. Hänet pitäisi saada vastuuseen.. Kyllä koululaisen pitää osata kunnioittaa toisen tavaroita sen verran, ettei niitä heitellä ja retuutella.
Näytön vaihto saattaa riittää, mutta se toisaalta voi olla yhtä kallista kuin uuden puhelimen hankita. Riippuu mallista ja miten meni rikki.
Ihan turha vänkyttää, että ovat tavallisia ihmisiä. Eivät ole jos silittävät kiusaajan päätä.
Meidän kouluissa on sanottu aina lukukausien aluksi, että koulu ei vastaa kouluun tuoduista arvotavaroista. Ei kelloista, ei koruista, ei pelikojeista, ei jopoista (yleensä kalliit fillarit), repuista, vaatteista...
Kännyköitä ei koulussa tarvita, kaikki opetusmateriaali tulee koululta. Ja niin tuleekin. Muksut sai uudet tabit lukuvuoden alkuun. Toinen saa tuoda kotiin, toinen ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaistako sinä lapsellesi opetat? Tottakai sinä olet vanhempana vastuussa mitä lapsesi tekee! Jos lapsi hajottaa koulun ikkunan niin lasku tulee sinulle, huoltajalle. Sinä vastaat lapsestasi ja hänen teoistaan ennen hänen täysi-ikäisyyttään. Tuolla asenteella saat vielä joskus lasun kotiisi joku kaunis päivä kun lapsesi tekee jotain pahempaa.
Opetatko sinä lapsellesi, että hän voi tehdä mitä tahansa ja lasku tulee äidille? Minä opetan lapselleni, että jokainen maksaa itse tekemänsä vahingot. Lapsi oppii aika nopeasti, ettei kannata rikkoa kaverin 200€ kännyä kun sen joutuu itse maksamaan. Sen sijaan sun lapses voi rikkoa kaverin kännyn toisenkin kerran, kun mamma maksaa laskun kiltisti. Ja sanoo samalla lapselle, ettei tällä ole vastuuta tekemisistään, vaan vastuu on vanhemmilla. Onnea vaan sulle tulevaisuuteen, toivottavasti sulla on varaa maksaa kaikki lapsesi tekemät tuhot.
Eihän tuossa ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin vaaditte maksamaan puhelimen! Eihän se niin voi mennä että lapsi rikkoo ja vanhemmat ei korvaa.
Minäkin puhelin kerran koulussa ja menin siitä ihan rikki
Vanhempien korvausvastuusta juttua Suomen Kuvalehdessä liittyen lapsen sytyttämään tulipaloon. Sama lakia noudatetaan myös muissa vahingonkorvausjutuissa.
"Nuoren sytyttäjän vanhempi voi joutua korvaamaan vahingot, jos katsotaan, että hän on laiminlyönyt lapsen valvonnan. Alaikäiset ovat kuitenkin lähtökohtaisesti itse korvausvastuussa aiheuttamistaan vahingoista, kertoo Finanssialan keskusliiton lakimies Outi Pennanen.
Pennasen mukaan vanhemmilla ei periaatteessa ole velvollisuutta maksaa mitään, ellei heidän katsota laiminlyöneen valvontavelvollisuuttaan. Etenkin suurten vahinkojen kohdalla toimitaan usein niin, että korvaukset jäävät lapsen itsensä maksettavaksi sitten, kun hän alkaa tienata rahaa.
”Käytännössä vanhemmat kuitenkin yleensä maksavat”, Pennanen sanoo.
Korvausta määriteltäessä huolimattomuutta ja teon tahallisuutta arvioidaan samoin kuin aikuistenkin vahingontekijöiden kohdalla. Arviointi suhteutetaan kuitenkin lapsen ikään ja siihen, millaista toimintaa samalla kehitystasolla olevilta lapsilta yleisesti ottaen voidaan odottaa.
Alaikäisten korvauksia usein myös sovitellaan kohtuullisemmiksi. Korvauksiin vaikuttaa tahallisuuden lisäksi myös muun muassa se, millaisesta teosta on kyse ja kuinka varakkaita tekijä ja vahingon kärsijä ovat.’"
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/tulitikkuleikit-alaikaiset-ovat…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako kommentoida kun et kerra tunne lainsäädäntöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ARGH!
Ap
Kiitos tästä, taidan ottaa maanantaina puhelun koululle ja selventää tilannetta tältä kantilta! Olen tässä samaa mieltä, opettajan ollessa paikalla vastuu on koulullakin! ap
No ei kyllä ole! Hitostako se opettaja ensinnäkin kaikkien oppilaiden reput ulkonäöltä muistaa, eli jos joku heittelee reppua, on opelle aika haastavaa tietää onko oma vai kaverin. Ope ei myöskään voi tietää onko repussa puhelinta, onko puhelimessa jo ennestään ollut näyttö rikki tms. Koulujen järjestyssäännöissä yleisesti lukee, että puhelimet ym. kannetaan koululle omalla vastuulla. Koulun vakuutukset eivät korvaa edes oppilaiden rikkomia opettajien puhelimia, naarmuttania autoja ym. Nyt puhelin käteen ja soittamaan sen oppilaan vanhemmille, hoidatte asian keskenään niin kuin aikuisten kuuluu!
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin vaaditte maksamaan puhelimen! Eihän se niin voi mennä että lapsi rikkoo ja vanhemmat ei korvaa.
Lain mukaan menee juuri näin. Vanhemmat voi halutessaan ihan ystävällisyyttään korvata, mutta mitään pakkoa ei ole.
Vakuutusyhtiö ei mitään korvaa. No okei, jos sulla on kotivakuutuksessa vastuuvakuutus, niin korvaa seuraavasti: 200 euron puhelin - ikävähennys = 180 euroa - 180 euron omavastuu = 0 euron korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ARGH!
Ap
No ei kyllä ole! Hitostako se opettaja ensinnäkin kaikkien oppilaiden reput ulkonäöltä muistaa, eli jos joku heittelee reppua, on opelle aika haastavaa tietää onko oma vai kaverin. Ope ei myöskään voi tietää onko repussa puhelinta, onko puhelimessa jo ennestään ollut näyttö rikki tms. Koulujen järjestyssäännöissä yleisesti lukee, että puhelimet ym. kannetaan koululle omalla vastuulla. Koulun vakuutukset eivät korvaa edes oppilaiden rikkomia opettajien puhelimia, naarmuttania autoja ym. Nyt puhelin käteen ja soittamaan sen oppilaan vanhemmille, hoidatte asian keskenään niin kuin aikuisten kuuluu!
Oli se reppu kenen tahansa niin sen heitteleminen kattoon on jo turvallisuusriski ja jo siksi opettajan pitää puuttua tilanteeseen. Opettajan hommaan kun kuuluu valvoa lapsia ja katsoa että koulu on turvallinen paikka kaikille. Ei se nyt niin voi mennä, että lapset elää koulussa kuin pellossa ja opettajat vaan levittelee käsiään ja vanhemmat maksaa vahingot. Ei ihme, että tilanne on kouluissa mitä on kun opettajat näemmä lipeää hommistaan heti kun silmä välttää. Ja sitten syytetään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kouluissa on sanottu aina lukukausien aluksi, että koulu ei vastaa kouluun tuoduista arvotavaroista. Ei kelloista, ei koruista, ei pelikojeista, ei jopoista (yleensä kalliit fillarit), repuista, vaatteista...
Kännyköitä ei koulussa tarvita, kaikki opetusmateriaali tulee koululta. Ja niin tuleekin. Muksut sai uudet tabit lukuvuoden alkuun. Toinen saa tuoda kotiin, toinen ei.
Saahan nuo sanoa että eivät vastaa, mutta ei sillä ole juridista merkitystä. Lainsäädäntö viime kädessä määrittelee kuka vastaa mistäkin. Muutenhan jokainen meistä voisi vaan ilmoittaa julkisesti että emme vastaa mistään vastuullamme olevista asioista.
Vakuutusyhtiöstä jankkaajat, mistä vakuutuksesta saa rahaa 200 euron puhelimesta? Yleensä omavastuu on jo 150 euroa ja tuohon tulee vielä vähennykset, vaikka olisi viime viikolla ostettu..
Ohis ihmettelee