Puhelin meni rikki koulussa, kun toinen lapsi heitteli reppua
Kiukuttaa, uudehko puhelin 200e. maksanut ja nyt on rikki, kun luokkakaveri oli heittänyt reppua kattoon. Tömps vaan alas ja näyttö pirstaleina.
Kouluhan ei ole vastuullinen korvaamaan ja lapsen vanhemmat ei myöskään aio korvata.
Kiukuttaa edelleen.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Tekisin ls-ilmoituksen.
Miksi ja miten se tilanteessa auttaisi?
Ajatteletko, että sosiaaliviranomaiset juoksevat joka repun heiton perässä? Aloitus ei edes kerro, oliko kyseessä ihan tavanomainen leikkiminen vai kiusaamistilanne. Sosiaaliviranomaiset eivät myöskään velvoita ketään korvaamaan yhtään mitään.
Rikosilmoitus ja käräjille. Tuskin onnistuu, mutta se on ainoa reitti riitauttaa asia.
Meillä kävi niin, että kolmasluokalainen oli kiipeilytilanteessa leikkipuistossa ottanut käteensä (ihan tarjottuna) kaverinsa uuden puhelimen.
Noh... puhelin putosi vahingossa ja meni käyttökelvottomaksi. Oli maksanut yli viisisataa.Maksoimme neljä sataa, mutta kyllä vähän kyrpii, että lapselle annetaan leluiksi puolen tonnin arvoisia esineitä. Niillä sitten elvistellään ja ei ohjeisteta pitämän vain repussa/taskussa leikeissä.
Kotivakuutuksen omavastuu meillä 150 euroa, joten se tuli takkiin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vanhemmat korvaavat. Heidän vakuutuksestaan tuo menee.
Miten edes ajattelet, että kaikilla on joku vapaaehtoinen vakuutus otettuna...?
Vierailija kirjoitti:
Tekisin ls-ilmoituksen.
Ja peruste on? Kenen kasvu ja kehitys tässä vaarantuu? Rikkinäisen puhelimen omistajan vai puhelimen rikkoneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asiallisessa perheessä on laaja kotivakuutus, joka korvaa lapsen ulkopuoliselle (tai myös kotona) aiheuttamat vahingot.
Ongelma on, että omavastuut ovat kuitenkin suurehkot. Parin sadan vahinko menee kyllä käytännössä omaan piikkiin.
En todellakaan mitään ls-ilmoitusta tee. Ihan asiallisia ihmisiä olivat. Luulen, että tuli shokkina ja vaatii aikaa miettiä, miten hoitavat asian. Ehkä ensi reaktio oli tämä.
Mistä päättelitte että on tokaluokkalainen? :) En aio ikää kertoa, puhelimesta on nyt kyse.
Täytyy selvittää, jos näytön saisi korjautettua.
Taisi enimmät höyryt jo laantua :)
Ehkä heillä ei oikeasti ole rahaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiukuttaa, uudehko puhelin 200e. maksanut ja nyt on rikki, kun luokkakaveri oli heittänyt reppua kattoon. Tömps vaan alas ja näyttö pirstaleina.
Kouluhan ei ole vastuullinen korvaamaan ja lapsen vanhemmat ei myöskään aio korvata.
Kiukuttaa edelleen.
Poliisiasia. Rikosilmoitusta tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asiallisessa perheessä on laaja kotivakuutus, joka korvaa lapsen ulkopuoliselle (tai myös kotona) aiheuttamat vahingot.
Ongelma on, että omavastuut ovat kuitenkin suurehkot. Parin sadan vahinko menee kyllä käytännössä omaan piikkiin.
Kukaan järkevä ei ota kuin ne ihan pakolliset vakuutukset. Pitkässä juoksussa jää aina tappiolle, rahat kiertää vakuutusyhtiön kautta takaisin omaan taskuun, yhtiö vaan vetää välistä osan itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on tapahtunut niin että opettaja on ollut paikalla.
Huoltajat selittävät, ettei heillekään tapahtuneita ole korvattu, joten hekään eivät korvaa. Minä taas sanoin, että kyllä olen itse korvannut kaikki lapseni aiheuttamat vahingot. Tulen jatkossakin korvaamaan ja näköjään tyhmänä korvaan jo muidenkin vahingot.
ARGH!
Ap
Minä olisin yhteydessä poliisiin. Tosin kysyisin ensin näiltä vanhemmilta tarvitseeko olla yhteydessä poliiisiin vai hoituuko näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin ls-ilmoituksen.
Ja peruste on? Kenen kasvu ja kehitys tässä vaarantuu? Rikkinäisen puhelimen omistajan vai puhelimen rikkoneen?
Lapsella selkeesti päässä vikaa kun toisten omaisuutta varastaa ja rikkoo. Normaali ihminen ei toimi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laajennettu kotivakuutus ! Omavastuu 150 e.
Ja vahingon arvo oli 200, josta vielä vähennetään arvon aleneminen.
Ei paljoa kannata vakuutusyhtiötä vaivata.
Jos uudehko puhelin, ei välttämättä mene mitään arvon alenemisia. Ilman muuta kannattaa tsekata vakuutusyhtiöltä asia.
Joka rikkoo, se korvaa. Lapsesi tuskin on käskenyt toisen heittelemään reppua? Yhtä lailla, repussa olisi voinut olla silmälasit tai jotain muuta särkyvää. Itse en ainakaan hyväksyisi sitä, että korvausvastuu jäisi minulle.
Nyt ryhtiä siellä! Ilmoitat asiallisesti, että vanhemmat ovat korvausvelvollisia lasten vahingoista. Samalla tavalla jos lapsi rikkoo vaikkapa ikkunan, se on korvattava. Tietenkin.
Joo, täytyy pysyä kovana. Tässähän on käyty vasta yksi puhelinkeskustelu.
Selvitän korjauskustannukset ja jatkan sillä linjalla, jos se tulisi edullisemmaksi.
Kouluun saa ottaa tästä lähtien prepaid-liittymän ja peruspuhelimen, joka löytyy kaapista. Mutta sitten se, kun käyttävät välillä kännyköitä kahootin pelaamiseen, oppimistarkoituksessa. Olen ainakin ymmärtänyt, että kaikilta löytyy sen pelaamiseen älypuhelin, ei kai ne muuten pelaisi. Videoitakin kuvaavat kännykällä.
Äh, en halua samaan tilanteeseen toiste.
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin, että kolmasluokalainen oli kiipeilytilanteessa leikkipuistossa ottanut käteensä (ihan tarjottuna) kaverinsa uuden puhelimen.
Noh... puhelin putosi vahingossa ja meni käyttökelvottomaksi. Oli maksanut yli viisisataa.Maksoimme neljä sataa, mutta kyllä vähän kyrpii, että lapselle annetaan leluiksi puolen tonnin arvoisia esineitä. Niillä sitten elvistellään ja ei ohjeisteta pitämän vain repussa/taskussa leikeissä.
Kotivakuutuksen omavastuu meillä 150 euroa, joten se tuli takkiin.
Niinpä. Ei lapsi tarvitse mitään superkallista puhelinta. Ymmärrän kyllä sosiaalisen paineen saada kallis puhelin, jos muillakin on, mutta järkevä ihminen tekee järkeviä päätöksiä. Lapselle riittää halvempikin luuri, ostakoon sitten aikuisena itse niin kalliin kuin haluaa.
Meillä kävi sama. Puhelun tosin repussa ja toinen astui repun päälle. Ei tullut edes mieleen vaatia korvaamaan, koska puhelimen ottaa kouluun omalla vastuulla. Toi heittely tosi oli tahallista, joten hieman eri juttu.
Miksi vanhempien pitäisi korvata? He eivät ole laiminlyöneet valtvontavastuutaan, sillä lapsi on koulussa opettajan valvonnassa. Joko koulu korvaa (opettaja laiminlyönyt valvontavastuunsa) tai sitten lapsi itse. Vanhemmat eivät tosiaankaan ole korvausvelvollisia. Mistä ihmeestä tulee tää kuvitelma siitä, että vanhemmat on korvausvastuussa lapsensa tekemistä vahingoista/tuhotöistä ihan kaikkialla ja kaikenaikaa. Ei sellaista velvollisuutta ole.
Moon oikias ja sä vääräs kirjoitti:
Joka rikkoo, se korvaa. Lapsesi tuskin on käskenyt toisen heittelemään reppua? Yhtä lailla, repussa olisi voinut olla silmälasit tai jotain muuta särkyvää. Itse en ainakaan hyväksyisi sitä, että korvausvastuu jäisi minulle.
Nyt ryhtiä siellä! Ilmoitat asiallisesti, että vanhemmat ovat korvausvelvollisia lasten vahingoista. Samalla tavalla jos lapsi rikkoo vaikkapa ikkunan, se on korvattava. Tietenkin.
Siis ne vanhemmatko sen puhelimen rikkoi? Kun ensin sanot että se joka rikkoo korvaa ja sitten kehotat ap:ta olemaan kovana ja vaatimaan vanhemmilta korvauksia. Eli vanhemmatko tässä tuli kouluun ja heitteli ap:n lapsen reppua? Kai sä tajuat, ettei niillä vanhemmilla ole mitään korvausvelvollisuutta, koska eivät ole mitään rikkoneetkaan. Suomen laki on varsin yksiselitteinen, korvausvastuu on rikkojalla, ei tämän vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhempien pitäisi korvata? He eivät ole laiminlyöneet valtvontavastuutaan, sillä lapsi on koulussa opettajan valvonnassa. Joko koulu korvaa (opettaja laiminlyönyt valvontavastuunsa) tai sitten lapsi itse. Vanhemmat eivät tosiaankaan ole korvausvelvollisia. Mistä ihmeestä tulee tää kuvitelma siitä, että vanhemmat on korvausvastuussa lapsensa tekemistä vahingoista/tuhotöistä ihan kaikkialla ja kaikenaikaa. Ei sellaista velvollisuutta ole.
HAH! Kyllä olet vanhempana vastuussa lapsesi tekemisistä niin huoltajana kuin vanhempanakin! Niinkin voi tehdä, että laskuttaa täysi-ikäistä lasta alaikäisenä aiheuttamista vahingoista.
Tällaisella ajattelutavalla saadaan lapsen ja nuoren päähän iskostettua juuri se käsitys, ettei mistään tarvitse kantaa vastuuta. Ei vanhemmatkaan ota. Eli voi rikkoa paikkoja ja tehdä mitä vaan kun ei vaan jää kiinni. Sitten kun jää niin vanhemmat ei korvaa, mikä on se oppi mikä tällaisella annetaan aikuisuuteen kasvavalle lapselle?
Kannattaisi opettaa lapselle, että puhelin pidetään housujen taskussa eikä missään repussa.
Ymmärrän, mutta silti voi miettiä mikä on kohtuullista ja järkevää. Jos antaa tokaluokkalaiselle tuon hintaisen puhelimen, niin aika suurella riskillä se hajoaa joko omasta tai kaverin toiminnasta johtuen. Puhelin pyörii repussa, luokassa, taskussa, käsissä, ryhmässä jne.